Kuis paljon tehoja 2.0l pannusta ulos(kaasari) ?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
xenoa
Viestit: 8
Liittynyt: 31 Joulu 2004, 02:13
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Kuis paljon tehoja 2.0l pannusta ulos(kaasari) ?

Viesti Kirjoittaja xenoa »

Tervehdys!

Tässä kyselen foorumilaisilta että kuinka paljon olette nähteet / kuulleet mitattuna 2l kaasari pannusta kaakkeja ?

yli 200 ei meinaa meinaa päässä paikallisella dynolla, ei sitten millään... vaikka koneita on tullu viritettyä isän kanssa jo 15v
Alfa Romeo 75 -90/91 2.0i TS (myyty pois)
BMW 325i (e36) -94

Avatar
MiNkO^^
Viestit: 869
Liittynyt: 06 Huhti 2006, 13:03
Car(s): Projekti: 1.6 Alfa Romeo 75
käyttöauto: Saksalainen
Ex: Alfa Romeo 147
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja MiNkO^^ »

mitä nyt itse olen ymmärtänyt mitä kaveri sanoi ettei yli 200hv:n pääse ilman ahdinta/palikkaa vaihtamalla mut korjatkoon jos väärässä olen :-D

itsellä ei sen tarkempaa tietoa asiasta mut kiinnostusta kyl löytyy :-D
Mitä sinä teet?Katselen Kuutamoa.Sano sille Kuutamolle että ottaa Alfansa alle ja ajaa tiehensä.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

MiNkO^^ kirjoitti:mitä nyt itse olen ymmärtänyt mitä kaveri sanoi ettei yli 200hv:n pääse ilman ahdinta/palikkaa vaihtamalla mut korjatkoon jos väärässä olen :-D

itsellä ei sen tarkempaa tietoa asiasta mut kiinnostusta kyl löytyy :-D
"Palikkaa vaihtamalla" on Audin / VW:n 20V nelisylinterisestä saatu vapaastihengittävänä yli 200 heppaa, tosin ruisku.

EDIT: pata siis 2 litrainen 4-sylinterinen.
VMP

Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Kyllähän tuohon 200 Hv:aan saa olla jo hyvin tyytyväinen, jos kyseessä on rivinelonen yhdellä tulpalla ja kahdella venttiilillä per sylinteri. (Ja vaikka olisi tuplakynttilät) Mitä koneelle on tehty ja paljonko kiertää huipputehojen kohdalla?

xenoa
Viestit: 8
Liittynyt: 31 Joulu 2004, 02:13
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xenoa »

Jarno kirjoitti:Kyllähän tuohon 200 Hv:aan saa olla jo hyvin tyytyväinen, jos kyseessä on rivinelonen yhdellä tulpalla ja kahdella venttiilillä per sylinteri. (Ja vaikka olisi tuplakynttilät) Mitä koneelle on tehty ja paljonko kiertää huipputehojen kohdalla?
Koneelle on tehty melkein kaikkea mitä normi sukan kuluttaja voi...
Kantta laskettu, kanavia suurrennetty, virinokat, vauhtipyörää kevennetty jonka jälkeen koko alakerta on tasapainoitettu yhtenä pakettina

Ja kyseessä siis on 8v, yks tulppainen alfan pannu kärjellisellä sytkällä...
Tuota sytkä puolta olen miettinyt että jos modais kärjettömäksi, niin mihin sen pitäis teoriassa auttaa ?
PS. ei voi olla tyytyväinen n.200 kaakkiin kun kisoissa jää toiseksi....selvästi tehon puutetta, kun lähtökiihytyksessä / matkalla jää

PS2. http://jokkis.kuvat.fi/kuvat2008/pellope/pellope446.jpg <- tämmöisessä kapistuksessa alfan 2l pannu ja ladan välitetty loota
Alfa Romeo 75 -90/91 2.0i TS (myyty pois)
BMW 325i (e36) -94

Avatar
-HH-
Viestit: 659
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Kyllä tuon koneen ongelma taitaa olla kansi. Kanavat tulevat pirun matalalta ja ovat siis paha saada virtaamaan riittävän hyvin. Sama ongelmahan vaivaa Fiatin TC:tä, mutta musta Alfan kannessa kanavat ovat vielä huonommassa asennossa. Onko kanavia nostettu miten paljon? Ja tuskin kanavaa kannattaa kauheesti isontaa, muoto kun on se tärkein. Tuossa kannessa on isot kanavat kuitenkin jo vakiona.

Mutta 124AC:n käyttäminen jokkiksessa on sellainen teko että siitä pitäisi antaa kuolemantuomio... :evil:

edit: typoja korjattu

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

-HH- kirjoitti: Mutta 124AC:n käyttäminen jokkiksessa on sellainen teko että siitä pitäisi antaa kuolemantuomio... :evil:
Mun mielstä riittäis käsien ja jalkojen katkominen.

Niin se vahvempi ja tarkempi sytkäpuoli pitäisi antaa lisää potkua varsinkin isoilla kierroksilla. Kaasarikoneessa, jossa bensaa ei aina tarjoilla kovin hienovaraisesti homman pitäisi kyllä huomata.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Huono kansi eikä Alfan pitkäiskusta konetta voi ihan kierrättää miten vaan.

Täytys löytää jostain GTAm 16v kilpakansi...70-lukusessa sellasessa oli tehoja jotain 260-270 paikkeilla.. :-D

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Enpä tiedä tuosta vanhasta myllystä. Uudesta TS:stä tiedän saadun ~250hp
Kyseinen kone on muuten myynnissä

Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Siirtyykö kaikki teho tiehen ilman ylimääräistä sutimista? Taitaa olla halvempi tehdä kunnon taka-akseli kuin moottori.

Avatar
-HH-
Viestit: 659
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Gasolina kirjoitti: Mun mielstä riittäis käsien ja jalkojen katkominen.
Ei kun tuo pitäis tehdä jokaiselle roskapönttöharrastajalle... :mrgreen:

Mutta totta tuo sytkäpuoli - kärkisysteemin kipinäenergia ei riitä oikeen enää isoilla kierroksilla eli sen parantamisesta kannattaa aloittaa.

xenoa
Viestit: 8
Liittynyt: 31 Joulu 2004, 02:13
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xenoa »

Jarno kirjoitti:Siirtyykö kaikki teho tiehen ilman ylimääräistä sutimista? Taitaa olla halvempi tehdä kunnon taka-akseli kuin moottori.
Kyllä siirttyy ok...parhaimpia viivalta pomppaajia on, mutta kun 2-3 vaihteella runtataan, niin eroa tulee se 1-2 auton mittaa. Samoja renkaita käytetään, joten ei siitäkään johdu

-HH- kirjoitti:Mutta totta tuo sytkäpuoli - kärkisysteemin kipinäenergia ei riitä oikeen enää isoilla kierroksilla eli sen parantamisesta kannattaa aloittaa.
Kiitos....pitänee alkaa tutkiin tuota sytkä puolta....aikalailla vakio kamaa käytetään atm. Ehdotuksia / vinkkejä ?
Alfa Romeo 75 -90/91 2.0i TS (myyty pois)
BMW 325i (e36) -94

Avatar
Teeäs
Viestit: 95
Liittynyt: 25 Elo 2003, 20:35
Car(s): 75TS,156V6,156JTD16v,Alfetta GT,145JTD
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Teeäs »

Kirja aiheesta.

xenoa
Viestit: 8
Liittynyt: 31 Joulu 2004, 02:13
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xenoa »

Teeäs kirjoitti:Kirja aiheesta.
Onkohan tuosta kirjasta mitään hyötyä ?
Alfa Romeo 75 -90/91 2.0i TS (myyty pois)
BMW 325i (e36) -94

Avatar
155TS
Viestit: 781
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja 155TS »

http://www.amazon.com/Power-Romeo-Twin- ... 1903706602
Tuo kirja myös sisältää paljon hyödyllistä tietoa. Paljon kuvia miten kanavat pitäisi hioda ja niiden mittoja, nokkien kulmia ja asetuksia....jne.
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

Avatar
Teeäs
Viestit: 95
Liittynyt: 25 Elo 2003, 20:35
Car(s): 75TS,156V6,156JTD16v,Alfetta GT,145JTD
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Teeäs »

Sama kirja, vanhempi painos.
Tietysti jos tietää jo kaiken mitä tuossa kirjassa kerrotaan niin ei kai siitä sitten mitään hyötyä ole.

legza
Viestit: 844
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja legza »

Tossa kirjassa on myös hyödyllistä tietoo sytytyksestä ja kaasareista. Ja tossa on myös kerrottu tarkat mitat kanavista millä virtaa parhaiten, samoin pakoputkista yms. Ei maksa kauheasti, ja ainahan jotain uutta todennäkösesti oppii ;)

Avatar
Twin Spark
Viestit: 165
Liittynyt: 10 Marras 2004, 14:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Twin Spark »

jo yli 20 vuotta sitten otettiin välikoppa BDA Escortista 250hv rallikäytössä kaasareilla... olin mukana tekemässä muutamaa yksilöä... joten nykytekniikalla esim. asentamalla ruisku pitäisi onnistua kevyesti... käyttöikä tosin voi olla aika lyhkänen. Perus periaatehan on yksinkertainen palotapahtuma nopeammaksi isommaksi, liikkuvat massat kevyemmäksi ja tasapainoon kun kierrokset kasvaa, kuivasummppu voitelu, jne... vanhaan MGB roadsteriin oli tosi vaikea saada 200Hv... se jäi 197 Hv mutta kone oli 1,8L... veti kuivalla asvaltilla kaasulla ympyrää... bensaa se söi yli 20L 100km ja rikkoi kaikki pinnavanteet...;-)

Vastaa Viestiin