166 taka-akselin remontista?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
ollikuhta
Viestit: 598
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 00:38
Paikkakunta: loppi

166 taka-akselin remontista?

Viesti Kirjoittaja ollikuhta »

Elikkäs Powerflexin puslasarja on hankittuna ja olen päivän aikana tuossa pihalla purkanut autosta molemmat takatukivarret pois ja napahässäkätkin olis jo irti, mutta pitäisikö pätkiä vaan kylmästi abs:n johdot ja liittää sitten lopuksi siististi taas yhteen, kun eivät taida ehjänä irrota? Tuntuu jatkoliitinkin olevan "siellä jossain".
Alfa-uros...tojota-naaras

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

No ei missään tapauksessa. Liitin on joko takakontin puolella tai takapenkin alla. ABS anturia ei saa edes naputella, muuten on entinen.

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

Liitin löytyy tosiaankin takakontin puolelta ja siitä se kannattaa irrottaa. Navasta tuota anturia tuskin saa ehjänä irti. No, myöhäistä taitaa olla jo neuvoa, kun olet varmaan jo homman jotenkin hoitanut...

Avatar
ollikuhta
Viestit: 598
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 00:38
Paikkakunta: loppi

Viesti Kirjoittaja ollikuhta »

Eipä ole vielä asia hoidettuna. Tuli pari välipäivää muista syistä ko. remonttiin.
Elikkä seuraavaksi sitten takakontista verhoiluja purkamaan.
Tietää sitten ainakin, mihin kytkee uuden anturin johdon, jos vanhan sain "naputeltua" jo särki. :|

Edit. sieltähän ne liittimet löytyi molemmin puolin mattojen alta. Akku täytyi ottaa irti. Mahtaakohan lähteä sitten joskus enää käyntiin?/mitäköhän koodeja tarttis olla tallessa?
Vitalis, kun ei taas voinu ensin hiukkasen miettiä :crazyeyes:
Alfa-uros...tojota-naaras

BB
Viestit: 164
Liittynyt: 16 Kesä 2004, 06:50

Viesti Kirjoittaja BB »

Kyllähän se ilman koodeja käyntiin lähtee mut ICS kyllä kyselee koodiansa... sehän sulla toki on tallessa?

Avatar
ollikuhta
Viestit: 598
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 00:38
Paikkakunta: loppi

Viesti Kirjoittaja ollikuhta »

No se on kyllä onneksi tuossa kortissa.
Powerflexit on kiinni varsissa ja "mersun puslat" vaihdettuna napasysteemiin. Ja eikun kiinnittämään...
Alfa-uros...tojota-naaras

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Kerrohan sitten kokemuksia ajotuntumasta. Olen harkitsemassa saman projektin läpivientiä, takapää tarvitsisi toista korjauskierrosta ja jotain parannusta olisi hyvä saada aikaan.

Vaihdoitko etupään ylätukien puslat myös?

Avatar
ollikuhta
Viestit: 598
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 00:38
Paikkakunta: loppi

Viesti Kirjoittaja ollikuhta »

Uskomattomalta tuntuu, mutta sain ilmeisesti alfan takapään kasattua, vaikkakin loppui usko jo moneen kertaan.
En ihan äkkiä toivo joutuvani tekemään samaa remonttia.
Ajotuntumasta ei vielä kykene sanomaan mitään.
Ilmeisesti kuluneiden puslien tuomaa vikaa on aiemmin yritetty korjata säätämällä aurauskulmia, ja nyt uusilla kilkkeillä on todella nöyryyttävän näköisesti takapyörät v-asennossa :shock:
Täytyy ensin hiukan silmämääräisesti yrittää ruuvata pyöriä osoittamaan eteenpäin.
Eteenkin ostin ne ylävarsien puslat, mutta se on tulevaisuutta.
Nyt ei muuta, kuin leuka rintaan ja kohti uusia vastoinkäymisiä :wink:


Edit. Näin erittäin amatöörimäisellä kulmien säädöllä(pitkällä vatupassilla renkaan kyljestä etuoven eteen asti suorassa auton kyljen kanssa linjassa) tuntuis alfa taas kulkevan suorassa.
Vien kyllä oikein ammattilaiselle heti, kun saan jostain 2 kpl 215/45/17 edukkaasti.
Alfa-uros...tojota-naaras

arppa
Viestit: 6
Liittynyt: 15 Marras 2007, 15:34

Viesti Kirjoittaja arppa »

Omaan 166:ni tehtiin myös vastaava takapään puslien vaihto. Diagnoosi ennen operaatiota oli sisäreunalta loppuun kuluneet renkaat ja väljyyttä tukivarsissa. Samalla tehtiin pyörien kulmien säätö. Nyt näyttäisi siltä, että takarenkaat ovat edelleen (jopa enemmän) pahasti A-asennossa eli kanttaavan sisäkulmalle. Noita ei ilmeisesti edes pysty tuossa suunnassa säätämään ja huollossa arvelivat tehtaan tehneen auton tuollaiseksi. :)

Olisko kellään tietoa mikä muu tuohon voisi vaikuttaa? Voisko takajouset olla jo sen verran väsyneet? Eihän tuo ajettaessa hirveän jämäkkä ole, mutta eipä pahemmin ainakaan kevyellä kuormalla roiku. Auto on vm 2001 ja ajettu reilut 140tkm.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Jos pyöränkulmien säätö on tehty niin siitähän se selviää ovatko oikeassa asennossa vai ei.

Ei tartte ihmetellä ja arpoa :wink:

arppa
Viestit: 6
Liittynyt: 15 Marras 2007, 15:34

Viesti Kirjoittaja arppa »

Juu on tehty eikä ole kohdillaan. Tosin harituksen näkee siis ihan silmilläkin ja lienee oletettavissa, että uudet kumit ei tuolla kauan kestä.

Sain tässä raportin käsiini ja suuntauksessa auraukset on saatu ohjearvoihin, mutta camber-kulmat sekä edessä mutta erityisesti takana ovat ohjearvojen ulkopuolella. Takana arvot ovat

Koodi: Valitse kaikki

camber   ennen     jälkeen
vasen    -2,42      -2,54
oikea    -2,18      -2,24
---------------------------------------
auraus   ennen    jälkeen
vasen     -4,3       1,6
oikea     -0,6       1,9
Huollon mukaan ohjearvot camberille ovat -1,47 ja -1,06 välissä ja aurauksen osalta 1,0 ja 2,0 välissä.

Taakse on siis vaihdettu vain puslat, tässäkin viestissä mainittu powerflex+mersu-setti. Camber-kulmat näyttävät menneen vaihdon jälkeen huonompaan suuntaan. Olisiko pitänyt vaihtaa mielummin tukivarret kokonaan. Vai onkohan tuossa nyt jostain muusta kyse.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Eikös nuo luvut ole asteita? :roll: Aattelin vaan että onko tuo nyt sitten niin paljoa.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

En ole tuon 166:sen kanssa vielä tapellut kulmien suhteen, pitäisi saada takapäähän ainakin saada lisää kantavuutta.
Katselin noita kuvia:

Osa 5:ssä näyttäisi olevan pitkulaiset reiät, eikös tuo muuttaisi camberia. Tuossahan ei enää jousi/iskari tolppa osallistu sivuttaistuentaan niin sen yläpään reikien muuttaminen ei muuta kulmia.

Ja se Mersun pusla käy tuohon alatukivarren pusliin ?


Osa 6.

ps. en onnistunut käyttämään Img toimitoa noihin linkkeihin
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

arppa kirjoitti:Juu on tehty eikä ole kohdillaan. Tosin harituksen näkee siis ihan silmilläkin ja lienee oletettavissa, että uudet kumit ei tuolla kauan kestä.

Sain tässä raportin käsiini ja suuntauksessa auraukset on saatu ohjearvoihin, mutta camber-kulmat sekä edessä mutta erityisesti takana ovat ohjearvojen ulkopuolella. Takana arvot ovat

Koodi: Valitse kaikki

camber   ennen     jälkeen
vasen    -2,42      -2,54
oikea    -2,18      -2,24
---------------------------------------
auraus   ennen    jälkeen
vasen     -4,3       1,6
oikea     -0,6       1,9
Huollon mukaan ohjearvot camberille ovat -1,47 ja -1,06 välissä ja aurauksen osalta 1,0 ja 2,0 välissä.

Taakse on siis vaihdettu vain puslat, tässäkin viestissä mainittu powerflex+mersu-setti. Camber-kulmat näyttävät menneen vaihdon jälkeen huonompaan suuntaan. Olisiko pitänyt vaihtaa mielummin tukivarret kokonaan. Vai onkohan tuossa nyt jostain muusta kyse.
Enpäs muista aivan varmasti oman auton arvoja takaa, mutta sellainen fiilis on että aika paljon sinulla tuota negatiivista camberia. Muistelisin että minulla on hieman vähemmän ja auto on sentään aika matala (=madallettu) joka lisää camberia. Minulla ei takarenkaat juuri kulu sisäsyrjiltä, eturenkaat enemmänkin. Aurausta taisi olla suunnilleen samanverran - voin huomiseksi tarkistaa arvot jos niistä on apua.

Onko takajousitus miten väsähtänyt - se voi vaikuttaa asiaan? Takaiskarit eivät V6ssa yleensä juuri yli sataatonnia kestä.

Minulla on myös powerflex-setti odottamassa asennusta. Kerropa tuntemuksia ajettavuudesta setin asennuksen jälkeen - jos saisi aktivoitua tuota vaihtoa sitä kautta.

Avatar
pikkis77
Viestit: 501
Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)

Viesti Kirjoittaja pikkis77 »

ollikuhta kirjoitti:No se on kyllä onneksi tuossa kortissa.
Powerflexit on kiinni varsissa ja "mersun puslat" vaihdettuna napasysteemiin. Ja eikun kiinnittämään...
Minkä korimallin mersusta nuo puslat Alfaan sopivat?

Avatar
Alfaholisti
Viestit: 508
Liittynyt: 13 Maalis 2003, 09:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Alfaholisti »

Tuota puslaa käytetään useammassa eri mersussa.

Lemförderin osanumero tuolle on 10747. Kotimaista varaosanumeroa en muista.
Exät: 75, 166, 156, GTV, Sprint

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Onko se sopiva pusla siis navan/alatukivarren vai alatukivarren/korin väliin ja tarve on kpl/puoli?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Alfaholisti
Viestit: 508
Liittynyt: 13 Maalis 2003, 09:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Alfaholisti »

Tuo pusla tai oikeammin kai "uniball nivel" tulee siis navan ja alatukivarren väliin. Nuo korin ja alatukivarren väliin tulevat puslathan saa esim. powerflexiltä. Tarve on siis 1kpl/puoli.

Tuote puslaa ei saa Alfalta irtonaisena vaan joutuu ostamaan koko napahässäkän jonka hinta on muistaakseni noin 450 eur/kpl. Pusla taisi kustantaa noin 10-15 eur/kpl.
Exät: 75, 166, 156, GTV, Sprint

Avatar
ollikuhta
Viestit: 598
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 00:38
Paikkakunta: loppi

Viesti Kirjoittaja ollikuhta »

Mulla on albumissa kuva "mersupuslan" sijainnista. (Ympyröity)
Itse tilasin normi osaliikkeestä koivusen numerolla 802-3524
Kuittia en nyt löytäny, mutta taisi maksaa 37€/kpl.
Tuollaiselta ne suurinpiirtein näyttää.
Alfa-uros...tojota-naaras

arppa
Viestit: 6
Liittynyt: 15 Marras 2007, 15:34

Viesti Kirjoittaja arppa »

MKT kirjoitti:
Enpäs muista aivan varmasti oman auton arvoja takaa, mutta sellainen fiilis on että aika paljon sinulla tuota negatiivista camberia. Muistelisin että minulla on hieman vähemmän ja auto on sentään aika matala (=madallettu) joka lisää camberia. Minulla ei takarenkaat juuri kulu sisäsyrjiltä, eturenkaat enemmänkin. Aurausta taisi olla suunnilleen samanverran - voin huomiseksi tarkistaa arvot jos niistä on apua.

Onko takajousitus miten väsähtänyt - se voi vaikuttaa asiaan? Takaiskarit eivät V6ssa yleensä juuri yli sataatonnia kestä.

Minulla on myös powerflex-setti odottamassa asennusta. Kerropa tuntemuksia ajettavuudesta setin asennuksen jälkeen - jos saisi aktivoitua tuota vaihtoa sitä kautta.
Kyllä tuolla vaikutusta oli. Erityisesti heti alkuun tuntui jämäkämmältä sivupidon osalta ja hieman "pintakovemmalta". Nuo powerflex-puslat lienevät kovempaa materiaalia kuin alkuperäiset.

Takajousitus on kyllä pehmeähkö erityisesti loivemmissa pompuissa sen huomaa selvästi jopa kahden hengen kuormalla. Täytyy varmaan jousien vaihto ottaa ohjelmaan. Samalla lienee järkevää vaihtaa iskarit?

Jos löydät lukemia MKT, niin laitatko foorumille. Mulla oli etupäässä camberia "vain" -1,18 (yksikkö asteita siis) ja silmämääräisesti siinä ei ole mitään pielessä. Ehkä tuo sitten tosiaan on kiinni jostain muusta. Laitoin takapyörästä albumiin kuvan, mutta ei se ehkä siitä kovin selkeästi näy.

Alfistipohjoosesta, saitkin jo vastausta siihen mersun pusla-kysymykseen. Itse en tuota vaihtoa siis tehnyt, mutta korjaamolta kommentoivat, että tuo mersun pusla oli hieman lyhyempi kuin alkuperäinen, paksuus kuitenkin sama.

Taakse laitettiin lisäksi powerflexejä 3 kummallekin puolelle, 2 kolmiotukivarteen ja 1 ilmeisesti pystytankoon.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Meillä on tilanne: Alhaalla kulkee


Kun autossa oli 200kg kalkkia, eikä tietenkää peräkonttiin laitettuna vaan tasaisesti etupenkki/takapenkki/peräkontin etureuna. Auto kulkee varsin alhaalla jo noiden lasten ja matkatavaroiden kanssa. Eli jäykempää saisi olla. Olen tässä katsonut että tarjoavat eri malleihin eri jousia, onkohan eri jäykkyyksiä vai pituuksia?

Katselin tuosta 166:sen korjausCD:ltä pyöränkulmaohjeita mutta enpä löytynyt siitä mitään. Siinä on kyllä hyvät ohjeet, kuvilla, momenteilla, linkkejä toisiin ohjeisiin, erik.työkalujen käyttö jne. mutta itsellä tahtoo olla tosi vaikea löytää sieltä se ohje mitä tarvitsisi. Mutta jos tuo kuvan pitkät reiät pitävät paikkansa niin siitähän se camberi säädetään
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Alfaholisti
Viestit: 508
Liittynyt: 13 Maalis 2003, 09:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Alfaholisti »

Joku muuten alannut tekemään katetta noilla puslilla tuolla Ebayssa kuten ollikuhdan viestissä näkyy 99 eur/2 kpl. Itse maksoin noista noin vuosi sitten 39 eur/2 kpl.
Exät: 75, 166, 156, GTV, Sprint

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

arppa kirjoitti:Takajousitus on kyllä pehmeähkö erityisesti loivemmissa pompuissa sen huomaa selvästi jopa kahden hengen kuormalla. Täytyy varmaan jousien vaihto ottaa ohjelmaan. Samalla lienee järkevää vaihtaa iskarit?

Jos löydät lukemia MKT, niin laitatko foorumille. Mulla oli etupäässä camberia "vain" -1,18 (yksikkö asteita siis) ja silmämääräisesti siinä ei ole mitään pielessä. Ehkä tuo sitten tosiaan on kiinni jostain muusta. Laitoin takapyörästä albumiin kuvan, mutta ei se ehkä siitä kovin selkeästi näy.
Iskunvaimentimien vaihto on ehdoton must jos ne ovat vielä alkuperäiset. Huomaat valtavan eron. Pyöränkulmien osalta koetin etsiä tämänhetkisiä auton arvoja`ja kokosin niitä usemmasta vuosien varrella tehdyistä mittauksista joten laite- ja mittavirheet on varmaan eliminoitu. Näitä evaluoitaessa pitää muistaa että minulla on suht reippaasti madallettu yksilö. Luvut siis asteita

Etuakseli
- caster: +2`50`<-> +3`00`
- camber: -1`50`<-> -2`05
- auraus: -0`04`puolellaan, total -0`08`

Taka-akseli
- camber: -1`50`<-> -2`10`
- auraus: +0`12`puolellaan, total +0`24`

Minulla on edessä haritusta vähemmän kuin tehtaan spekeissä, ainakin noissa arvoissa eturenkaan sisäsyrjän kuluminen on aika vähäistä.

Näiden arvojen perusteella väittäisin että takapäässä sinulla on jotain vikaa. Jos jouset+vaimennus on väsähtänyt niin se voi olla syynä madaltuneeseen perään + kasvavaan camberiin. Hopethishelps

Vastaa Viestiin