Ansiotonta tehon nousua

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Ansiotonta tehon nousua

Viesti Kirjoittaja alfista »

Dieseli kävi katsastuksessa, jonka jälkeen kummastelin, että miten tämä nyt näin hyvin kulkee. Huomasin asian heti ensi metreiltä. Sitten huomasimme, että auto haiskahtaa välillä polttoaineelta jonka takia piti sitten oikein avata pelti ja tutkailla tilannetta.

No, huomasin melkein heti, että yksi osa puuttui. Huohottajassa oleva keskipakosuotimen kansi oli häipynyt. Eli huohottaja pukkasi höyrynsä konetilaan, eikä imusarjaan/turbon eteen. Tuo lienee korkannut katsastuksen pakokaasumittauksissa? Muistelisin, että siinä kierrätetään dieseliä 5000rpm.

No, ajattelin ensin, että pitää käydä katsastusasemalla etsimässä kantta, mutta ei ole jaksanut. Tuo toimii niin hyvin, että olkoon minun puolestani ;)

No, kirjoittelen siksi, että onko tämä vaikutus mielestänne edes mahdollinen, vai kuvittelenko vain?

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Kyllä on. Kone voi alkaa käydä moottoriöljyllä ja ei kai ole kovin hallittu tapahtuma. Ilmeisen vaikea saada sammumaan sen jälkeen. Suosittelen laittamaan pikaisesti kuntoon !

Tuossa aiheesta eri foorumeilta foorumilla
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... n&start=15

http://www.holysmoke.fi/forum/viewtopic ... 5c783e97c1

Noi linkit siis googlesta äkkiä löysin.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Hepa kirjoitti:Kyllä on. Kone voi alkaa käydä moottoriöljyllä ja ei kai ole kovin hallittu tapahtuma. Ilmeisen vaikea saada sammumaan sen jälkeen. Suosittelen laittamaan pikaisesti kuntoon !
Mitäääh!?

Hmmm, olen tainnut kyllä kuulla tuon legendan joskus aikaa sitten. Eikö kyse ole siitä, että huohottimen tukossa ollessa moottoriöljy puskee palotilaan ja palaa siellä? Tässä on eri tilanne, eli huohottaja toimii kyllä, mutta päästää huohotusilman harakoille eikä takaisin imupuolelle niin kuin se on päästöjen vähentämiseksi suunniteltu. Kone saa siis hieman raittiimpaa ilmaa.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Ok,

Kuvittelin, että alkaa imeä huohottimesta öljyö koneeseen. Käsitin hiukan väärin. Tuo on oikeasti nokivasaroissa tapahtunutta. Työpaikan työkoneissa myös tapahtunut joskus.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Tulin hieman tyytyväisemmäksi ratkaisusta että pistin filtterin huohottimen tilalle :) huohottimen tiiviste tosin on hieman liian pieni, öljytikku tahtoo tulla ylös.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Ok,

Nyt kun ajattelen, niin tuo mutikka huohottimessa saattaa olla paitsi moskan poistaja, niin myös proppu joka korkkaa juuri siinä tilanteessa jos huohotus on liian voimakasta.

Mutikka näkyy muuten albumissa olevassa kuvassa tekstin "tästäkö se mokoma tulpataan" alla.

http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=7056

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

gYdEbUh kirjoitti:Tulin hieman tyytyväisemmäksi ratkaisusta että pistin filtterin huohottimen tilalle :) huohottimen tiiviste tosin on hieman liian pieni, öljytikku tahtoo tulla ylös.
Bensakonehan ei lähde käymään moottoriöljyllä, mutta diesel sen saattaa tehdä.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Hepa kirjoitti:
gYdEbUh kirjoitti:Tulin hieman tyytyväisemmäksi ratkaisusta että pistin filtterin huohottimen tilalle :) huohottimen tiiviste tosin on hieman liian pieni, öljytikku tahtoo tulla ylös.
Bensakonehan ei lähde käymään moottoriöljyllä, mutta diesel sen saattaa tehdä.
Ja tekee.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Tuleeko esim. ts koneessa käyntiongelmia vai onko jopa parempi, kun ei ohjaisi toista huohotus kanavaa ennen läppäventtiiliä tulevaan ilmaputkeen, vaan laittaisi siihen kanavaan suodattimen? Eipähän läppäkään, niin paljon likaantuisi.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Ei kai siinä suodatinta tarvitse tukkeentumassa. Huohotusilman voisi johtaa konetilan alapuolelta ulos? Ei se ainakaan kovin happipitoista ja raikasta ole, joten luulisi koneen toimivan paremmin ilman takaisinkierrätystä.

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Viesti Kirjoittaja mutt »

gYdEbUh kirjoitti:Tulin hieman tyytyväisemmäksi ratkaisusta että pistin filtterin huohottimen tilalle :) huohottimen tiiviste tosin on hieman liian pieni, öljytikku tahtoo tulla ylös.
Älä sitten ihmettele, jos/kun alkaa turbo puskemaan öljyä tiivisteiden läpi. Paine tuskin tekee hyvää tuolla. Kokonaisedullisen ja erinomaisen ekologisen huohottimen öljynkerääjän saa aikaiseksi myös kierrätystavarasta, eli tässä tapauksessa Croman ja Y10:n lämppärin letkuista, bensaletkusta ja tyhjennetystä kokispullosta: :wink:
http://lampredi.ath.cx/Y10/Kone/160808/
Hiukan laitoin vielä moottorisilikonia tiivisteeksi.

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

mutt kirjoitti:
gYdEbUh kirjoitti:Tulin hieman tyytyväisemmäksi ratkaisusta että pistin filtterin huohottimen tilalle :) huohottimen tiiviste tosin on hieman liian pieni, öljytikku tahtoo tulla ylös.
Älä sitten ihmettele, jos/kun alkaa turbo puskemaan öljyä tiivisteiden läpi. Paine tuskin tekee hyvää tuolla. Kokonaisedullisen ja erinomaisen ekologisen huohottimen öljynkerääjän saa aikaiseksi myös kierrätystavarasta, eli tässä tapauksessa Croman ja Y10:n lämppärin letkuista, bensaletkusta ja tyhjennetystä kokispullosta: :wink:
http://lampredi.ath.cx/Y10/Kone/160808/
Hiukan laitoin vielä moottorisilikonia tiivisteeksi.
Vai että kun alkaa puskea öljyä tiivisteiden läpi. Tuo huohotusfiltteri on aika iso että en tiedä miksei se huohottaisi tarpeeksi, täytyy varmistaa puhaltamalla siihen. Tuo huohottimen alkuperäinen? tiiviste tosiaan vaikutti alimitoitetulta, olen sitä suurentanut. Syy tuohon öljytikun nousemiseen voisi olla tukkeentunut huohotus öljytikun juuresta huohottimelle, siitä kun menee naurettavan pieni letku, mikä ajan kanssa varmasti menee tukkoon. Tosin ainakin 75:ssa on suuri 'käymälä' alakerrasta yläkertaan koneessa. Leikin parhaillaan ILMI:n kanssa ja turbo on imupuolelta kunnossa, öljykarsta lienee normaalia ILMI:ssä ja sen putkessa? Turbon takuu loppuu lokakuussa jolloin tarkistan että se on moitteettomassa kunnossa. Tuohon huohottimelle ei muuten käytännössä mitään öljyä tule että ekologisuudesta ei kannata tässä puhua.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Siellä on se huohotin sen vuoksi, ettei kampikammioon kerry painetta joka pullauttaa tiivisteen, tikun ulos tai pahimmassa tapauksessa öljyt tonttiin. Noin on käynyt ainakin VAG- ja PSA-kuskeille, tukkoon jäätynyt huohotin kun on suunnilleen sama asia kuin ei huohotinta ollenkaan.

Se mokkula huohotinletkussa on öljynerotin jonka tehtävä on erottaa kiinteä öljy huohotusilmasta ja johtaa se letkua pitkin takaisin öljypohjaan, esim. öljytikun juureen. Se erottelematon "huohotus" taas otetaan venttiilikopasta, ja öljyn poiston jälkeen kaasut ohjataan takaisin imuputkistoon poltettavaksi. Venttiilikopan sisällä vallitsee jotakuinkin sama paine kuin kampikammiossa, öljytikku ei siis tarvitse omaa huohotusreittiä vaan se letku on vain öljyn paluukanava.

Jos tikku pyrkii pihalle ei järjestelmä toimi niin kuin sen on tarkoitettu ja joku stefa voi tosiaan korkata, ääritapauksessa voit saada öljyt katuun.
- Epäkelpokeräilijä -

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Onko se noin. No onko se noin. No kerpele. Alipaine imee höyryä pihalle.. hitto :mrgreen: Thankuuu
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

gYdEbUh kirjoitti:Tuohon huohottimelle ei muuten käytännössä mitään öljyä tule että ekologisuudesta ei kannata tässä puhua.
Vaikka siellä ei ihan nestemäistä öljyä näkyisikään, on huohotusilmassa todella paljon palamattomia hiilivetyjä eli kyllä se melko myrkkyä on.

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Pitkästä aikaa tekniikkakysymyksiä. Jatketaan teemalla kampikammion huohotus ja (taas) kenties myös EGR vialla.

Laite 1,9JTDm toisti uudelleen pakkasen nopeasti kiristyessä voimakkaan , mutta onneksi väliaikaisen savuttamisen. Öljyä hävisi tällä kerralla 1/2 litraa, viimeksi ei huomattavasti. Tällä kerralla kone myös kävi huonosti oireen aikana, mutta saatuaan jäähtyä työpäivän ajan ajoin kotiin ilman savuttelua.

Edellisellä kerralla sama oire johti viikon kuluttua MCF valon palamiseen, korjaamoreissulle EGR:n ja koko joukon huohottimen venttiileiden ja antureiden vaihto-urakan. Lasku reilu 1000e.

Kysymys kuuluu, että voisiko tämä tupruttelu johtua jo edellisellä kerralla epäillyltä huohottimen jäätymisellä. Ainakin keli sopii siihen, mutta eikö tuo ole takaisin kiertävä, että voiko se jäätyä?

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Jutuistasi sain käsityksen, että olit jo pistänyt huohotusletkun huohottamaan ulkoilmaan?
No, jos letku on paikollaan, ja se jäätyy umpeen joko sen venttiilin liimautumisen johdosta tai putkessa olevan kuristimen kohdalta lämmityksen puutteesta, on heikoin lenkki turbo, jonka kautta öljyä alkaa päästä imupuolelle, ensin sitä kasautuu välijäähdyttimeen, ja kun sitä on riittävästi, kone imasee ne itseensä ja alkaa käydä jopa sillä, kuten tässä aiemmin jo mainittiin. Moottori ryntää pahimmassa tapauksissa täysille, jolloin se on sammutettava jarruilla vaihde päällä!! Jos putki on ohjattu ulkoilmaan, ja ylimääräinen imuletkuun menevä aukko tulpattu, mitään vaaraa ei ole, näinhan dieselit oli ennen vanhaan :-D
Eli kunnon lämmitys tai putki irti ennen venttiiliä. Uusimmissa JTDm moottoreissa on tämäkin jo korjattu paremmaksi.

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Kyllä se huohotin on korjausten jälkeen alkuperäisessä muodossaan, eli kiertää takaisin. Tuo vuotaminen imupuolelle kuulostaa todennäköiseltä, koska kone kävi epätasaisesti ja muodosti savua.

Sitä en vain tajua, miten öljy pakenee turbosta imupuolelle? Miten kampikammion paine pääsee turbon läpi päätyäkseen imusarjaan?

Stefat ja muut tiivisteet kannattanee tarkistaa, että onko jotain pullahtanut auki. Ainakin öljyt on pysyneet pyhyen ajon aikana sisällä.

Avatar
Keltsi
Viestit: 1683
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

alfista kirjoitti:Sitä en vain tajua, miten öljy pakenee turbosta imupuolelle? Miten kampikammion paine pääsee turbon läpi päätyäkseen imusarjaan?
Onko tässä kaksi eri kysymystä? Ainankin itse ymmärtäisin näin...

Vastaus 1: Yleensä Turbo vuotaa öljyä pakopuolelle, mutta tietyissä tilanteissa on myös mahdollista vuoto kompressoripuolelle. Omassa JTD:ssä kävi näin, kun ahtopaineputki petti ja ahdin pääsi "ylikierroksille". Tämän jäljiltä ahtoputkesta valui n. parin kämmenen kokoinen öljylammikko.

Vastaus 2: Kampikammion paineen pääsemisellä imusarjaan... Tarkoitatko tällä sitä, miten moottoriöljy päätyy imusarjaan? No, kampikammiossa on yleensä pieni ylipaine ja se on yhteydessä huohottimen kautta ahtimen imupuolelle, jossa on "jatkuva" imu. Tällöin huohottimen kautta päätyy öljysumua ahtimeen ja tämä sumu sitten tiivistyy takaisin öljyksi coolerissa missä ahdettu ilma jäähtyy. Ennen huohottimen siirtämistä vapaaseen ulkoilmaan puhdistin omastani cooleri sekä ahtoputket ja näistä tuli öljyä ihan kiitettävästi...

Muutenkaan en hirveästi lämpene tuolle huohotinputken yhteen paikalle juuri ennen ahdinta, esim. useista Vitoista on mennyt ahtimia, kun tuhon yhteeseen on jäätynyt kökkö joka sitten on irronnut suoraan ahhtimen siipiin. Tämä tietää ainankin kompurasiipien uusimista...
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Kiitos, selvensi paljon asiaa. Todennäköisesti kone on todella sotkussa, niin letkut kuin coolerikin. Ei aikaakaan kun EGR taas palaa kiinni ja uusi korjauskierros on valmis. edit: vaikka ei nuo taida olla missää yhteydessä toisiinsa...

Joku mainitsi uudempien JTDm koneiden parannuksista, joista voisi hakea osia, mutta helpointa varmaan laittaa letku ja putki huohottimelle.

Olen muuten tästä syystä odotellut Alfalta multiair koneita kuin kuuta nousevaa. Siinä ei tietääkseni ole enään tätä pakokaasujen takaisinkierrätystä kun homman hoitaa venttiilien yhtäaikainen aukioloaika (overlapping?)

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Lainataanpa tätä ketjua.

JTD:n huohotusletkun liitos imuputkeen näyttää olevan aika kylmässä paikassa ja perjantaina tuo pääsi oireiston perusteella ilmeisesti jäätymään. Laitoin jo nokalle pahvia neljään koloon viidestä, mutta jokin lämmitys letkun ympärille voisi olla paikallaan.

Onko Deltan maahantuomissa 147/156 dieseleissä jotain lämmitystä ja/tai eristettä alkuperäisasennuksena?

Mitähän tuolle voisi jälkiasenteisesti tehdä?
Nestekiertoinen lämmitys olisi varmempi, mutta sähköinen olisi ehkä helpompi tehdä.
Onkohan jotain yleismallia olemassa?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Penarin dieseleihin ainakin saa jälkiasennettua vastuksen huohottimeen, olisikohan samoilla mitoilla kuin Alfan letkut?

Juuri ajoin nakulla lenkkiä ja näyttää ettei -17 asteen kelissä pata pysy enää normilämmössä jos ajaa alle sataa. Tuosta kylläkin puuttuu konehuoneen pohjalevy. Riittääkö lämmöt paremmin niillä joilla on levy paikallaan?

Pitäis joku viikonloppu repäistä ja alkaa taikinoimaan Eberiä paikalleen. On vaan vähän epämiellyttävä homma.
- Epäkelpokeräilijä -

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Mun edellisessä -98-05 valmistetussa audin mallissa oli ongelmia huohotuksen kanssa jopa siinä määrin että aikoinaan siihen laitettiin takuukorjauksena parempi huohotus. Mutta mekaanikkojen yleismielipide taisi olla ainakin siinä tapauksessa ettei sen huohotuskuran lämmittäminen ole hirveän viisasta. Kerran vuodessa putsaa paikat ja pistää jotain eristettä putkien ympärille ettei jäädy niin herkästi. Mm. LVI armaflexi lienee hyvää tavaraa.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Viisaammalta lämmittäminen tuntuu kuin jäädyttäminen...
Tuota Armaflexiä taidan laittaa letkun ympärille ja vaikka alumiiniteipit siihen kaveriksi näin aluksi.

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

^Vaan kun sen yrjön jatkuva lämmittäminen ei riitä siinä vaiheessa kun sitä on kertynyt tarpeeksi, eikä se lämmitä koko huohotusjärjestelmää. Vastus ei lämmitä huohotusta lämpimäksi kun vasta moottorin jo hetken käytyä, koska väki ei pidä sähköjä päällä tarpeeksi kauan ennen starttausta yleensä. Lämpöeristetty huohotus on lämmin moottorin lämmöstä, siis ei jäädy ajoviimasta. En minä vastuksen ostamista torppaa, vaikka henkilökohtaisestikaan en ostaisi.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Keltsi
Viestit: 1683
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Kyllä omalla 156:lla tarkeni kovemmillakin pakkasilla, kunhan vaan oli termari kunnossa ja keulan alimmainen reikä tukittu pahvilla :wink:

Huohottimen vedin suoraan ulkoilmaan koneen taakse. Öljypohjassa on hyvä ja lämmin kolo letkulle, niin ei pääse jäätymään viimassa.

Ainankin tuossa 136hv 10V:ssä huohotin tulee aivan ahtimen imuaukon huulille ja tuohan on oikein otollinen paikka kerryttää jäätä/moskaa joka sitten jossain vaiheessa lähtee liikkeelle suoraan "hiljaa" pyörivään kompurasiipeen...
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Nyt on eristystä letkun päällä, mutta lämmitys vielä puuttuu. Voisihan sitä vielä sen viimeisenkin virtausaukon maskissa laittaa tukkoon, kun tuskin jäähdytyksen puute tulee ongelmaksi talvella. On se huokausputki vaan niin vetoisessa paikassa.

Moottorin lämpö on noussut ihan normaaliksi ilman mitään suojuksia jo ihan rauhallisessakin ajossa. Kabiinissakin on kelvannut istua ja kehut voisin antaa penkinlämmittimelle: nopea ja tehokas.

Tuo huohotusmurhe ilmeni siis, kun pakkasta oli 15 astetta ja olin posotellut motarilla noin puoltatoistasataa ja vähän päällekin ja jatkanut hitaasti taajamassa jonkin matkaa. Parkkiin ajo ja kylmettyneenä uudelleen liikkeelle lähtö oli noita murhehetkiä. Nyt on matkaa takana jo 500 kilsaa ilman murheita.

Vastaa Viestiin