Onkos kukaan törmänny moiseen vikaan,eli ohjausvaihde on väljistynyt holkistaan jonka läpi hammastanko tulee ulos.
Eniten välystä on nuolen mukaisessa suunnassa noin 2mm heiluu edetakas.Ei varmaan kuulu asiaan koska kolisee sisälle tod.ilkeesti kuopissa ja on tainnu ruveta vuotaan öljyäkin stefastaan.
Saakohan tohon jostain uusia stefoja ja holkkeja? Luulis saavan kun ohjausvaihteita kerta tehdaskorjattuna myydään,mutta mistä?
Onkohan jonkun muun mallin ohjausvaihde identtinen 156:sen kanssa? Koitan kaikin tavoin välttää kalliin uuden osan oston,jos vaan mahdollista
Jos joku asiasta osaa infota niin kiitollinen olisin
Mun 156:sessa ilmeisesti hammastanko kolisee. Arvio on, että menee vielä katsastuksesta läpi. Onko syytä kuitenkin huolestua? Jos joutuu uusimaan, mitä pitää vaihtaa- mitä maksaa?
Hammastangonhan voi säätää! Jossain vaiheessa tehtaalta tuli poikkeuksellisen "äänekkäitä" ohjausvaihteita, jotka se suuressa viisaudessaan pyysi säätämään. Alumiininen vasteen säätöholkki löytyy ohjausakselin pyörän alta, ja se on kevytmetallia. "Lukitukset" ensin auki ja sitten hiukan (niin ettei takertele) tiukemmalle
Savo kirjoitti:Mun 156:sessa ilmeisesti hammastanko kolisee. Arvio on, että menee vielä katsastuksesta läpi. Onko syytä kuitenkin huolestua? Jos joutuu uusimaan, mitä pitää vaihtaa- mitä maksaa?
Epäilisin että tuossa kolisee ulompi tai sisempi nivel, ei mikään kova homma vaihtaa.
Motonetissä hinnat: ulompi nivel 11.90€, sisempi 29.90€.
Mutta jos hammastanko kolisee on kallis ja kova homma.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Purin tuolla tallaissa lojunutta ohjausvaihdetta mielenkiinnosta, koska omasta alfasta kuuluu pahaa klopinaa tuolta suunnalta ja ajattelin, että jos ohjausvaihde kolisee niin saako sitä korjattua. Tuo ylimääräinen ohjausvaihde on otettu kaverin alfasta (156, 2.0, 1999?) pois öljyvuodon takia. Vuotanut öljyä kuskin jaloille rattiakselilta.
Tuo viestiketjun alussa näkyvä väljä holkki on irtonainen. Saattaa olla veemäinen irrottaa (toisen sain helposti irti, toinen vielä kiinni). Tuossa kuvassakin näkyy holkin edessä ulkokehällä lukkorengas (pianolankaa) ja sen kun ottaa pois tulee sisältä n. 60 millinen holkki. Holkin sisällä on muovinen pusla ja ihan normaali stefa, molemmat vaihdettavissa, sekä ulkopuolella o-rengas joka tiivistää holkin ja ohjausvaihteen rungon välisen sauman.
Pitää vielä tutkailla toistapuolta, mutta tällä tiedolla sanoisin että nuo mahdollista kolinaa aiheuttavat puslat ja vuotavat stefat ovat vaihdettavissa (edellyttää raidetangon sisäpäiden irrotuklsen ja sen että nuo puslat saa ehjänä irti ohjausvaihteesta.) Toinen holkki puslineen ja stefoineen on jo tuossa pöydällä ja laitan tarkempia mittoja ja kuvia kunhan saan mitan ja kamearan käsiini...
Olisi hävyttömän halpaa ohjausvaihdetta tarjolla tuolla. Senkkeri tois vielä kotiovelle sen muutamalla Eurolla. Tohtiikohan tuota ottaa, vai olisiko hyvä käytetty purkuautosta parempi. Kuva ei ainakaan tee oikeutta.
Edit: Kuva passaa juurikin pikkuhiivattiin, tasan ei ainakaan molempiin tuo sama vaihde mahdu, ja näin selittää myös hinnan
Sama homma kuin ketjun valokuvassa. Onko kukaan vaihtanut pelkkää holkkia, mieluiten vielä hammastanko paikoillaan? Uuden nailonholkinhan pystynee sorvaamaan, muuta vikaa kun ei ole, vain väljä holkki.
seppo kirjoitti:Hammastangonhan voi säätää! Jossain vaiheessa tehtaalta tuli poikkeuksellisen "äänekkäitä" ohjausvaihteita, jotka se suuressa viisaudessaan pyysi säätämään. Alumiininen vasteen säätöholkki löytyy ohjausakselin pyörän alta, ja se on kevytmetallia. "Lukitukset" ensin auki ja sitten hiukan (niin ettei takertele) tiukemmalle
147:ssa väljä vaihde, mutta lienee sama kuin 156:ssakin. Mites näiden kanssa, meneekö tosiaan säädöllä? Tässä ketjussa ihmiset näyttävät olleen vaihtolinjalla.
ja laatikon hydaruli puolelta tuli punaset öljyt pihalle. Nyt auto seisoo 10km päässä, lisäsin öljyä sinne ja käyn kuittaamassa vikakoodit pois. Osaako kukaan kertoa onko vastaavia kokemuksia ollut?
Tuli renkaitten vaihdon yhteydessä tutkittua (147) etupään kolinaa, ohjausvaihteesta sitä klappia löytyi. Pikaisella kattomisella ei heilu holkista vaan vaihteen sisältä antais periksi.
Pakkasilla ei kolissut, tais jäykkä öljy kirrata sen verran onko noissa olemassa joku tiukkaus mahollisuus?
Eniten pistää mietityttämään miten 150tkm ajetusta autosta voi hajota noilla kilometreillä ohjausvaihde?
Holkistahan tuo periksi antaa, elikkäs sen holkin sais sokan irrotuksella ja nykäsemällä pois ja uus sorvaamalla tilalle aikaisempien kirjottelujen mukaan tai yks vaihtoehto myydä alfa pois.
JVTL kirjoitti:Holkistahan tuo periksi antaa, elikkäs sen holkin sais sokan irrotuksella ja nykäsemällä pois ja uus sorvaamalla tilalle aikaisempien kirjottelujen mukaan tai yks vaihtoehto myydä alfa pois.
Tää kiinnostais! Omassa ei ole muuta vikaa, kuin kuskin puolella millin väljä hokissa pystysuunnassa. Tuohon 2.4:een ei oikein edes tahdo saada järkevän hintaista vaihdetta eikä apurungon repiminen tällä haavaa oikein sekään napostais. Jos tuon holkin saa irti ja sorvautettua/ostettua toisen tilalle, niin se olis mitä parhain ratkaisu.
Tuossa ylempäälä on kirjoitettu että on irtonainen, sokka pois holkki ulos ja uus sorvuuttamalla tilalle.
Toisaalta vois vanhaan holkkiin sorvuuttaa pienemmän holkin sisään, saako ehjänä pois edes.
Itse menin helpomman kautte..vaihdoin autoa, kun vielä sais ton kolisevan alfan hävitettyä
33, 164 ja 166 on ohjausvaide tullut vaihdettua. Vaikuttais et on alfojen kulutus tavaraa, tähän en enää vaihda.
En kyllä pirullakaan löytänyt raidetangosta lukkorengasta tai sokkaa, millä tuo holkki olisi kiinni. Olisiko jollakulla jumalaista alfaviisautta, jolla valaista asiaa?
Omasta läyty ainaskin lukitusrengas. Suunittelin jos sorvuuttas pronssista uuden väliholkin. Tällä hetkellä seinämä vahvuus jää ohueksi alle 1mm. kestäistö tuollanen edes paikoillaan.