Eli, eka sytty motor control failure tauluun ja viaksi ilmeni: P0430 -katalysaattorijärjestelmän tehokkuus alle rajan (Lohko 2) - jatkuva.
Eli menee sitten katalysaattori uusiksi. Onko kokemuksia? Deltassa kallista kun mikä. Onko jollain halvempaa ratkaisua kun delttaan meno??? Ei siihen yli tuhatta euroa viitsisi laittaa...
Itellä molemmat peukalot keskellä kämmentä katalysaattorin kanssa???
Kiitos jo etukäteen!
Katalysaattori rikki
Valvoja: Moderators
^Totta. Tee ensin pakokaasutesti ja selvitä onko päästöt ok.
JTS-versioissa on joissakin yksilöissä esiintynyt viallista puolaa joka aiheuttaa sen, että katalysaattori on päässyt vioittumaan. Ei kokonaan rikkoutumaan mutta riittävästi, että auton oma tietokone valittaa viasta. Auto menee kuitenkin leimalta läpi. Ainoa huono puoli on vikavalo, joka pitää sitten resetoida juuri ennen katsastusta. Eikä sitä toisaalta ole mukava katsella päivästä toiseen...
Toinen syy katin rikkoutumiseen voi olla esim. vettä tulppien koloissa. Jos kuitenkin päädyt vaihtamaan katin, selvitä ensin miksi se on vioittunut/hajonnut ettei tarvitse sitten vaihtaa hetken päästä uudestaan.
Voihan siellä tosiaan olla lambdaakin rikki, tai vuoto tms. mutta se selviää testerissä helposti.
JTS-versioissa on joissakin yksilöissä esiintynyt viallista puolaa joka aiheuttaa sen, että katalysaattori on päässyt vioittumaan. Ei kokonaan rikkoutumaan mutta riittävästi, että auton oma tietokone valittaa viasta. Auto menee kuitenkin leimalta läpi. Ainoa huono puoli on vikavalo, joka pitää sitten resetoida juuri ennen katsastusta. Eikä sitä toisaalta ole mukava katsella päivästä toiseen...
Toinen syy katin rikkoutumiseen voi olla esim. vettä tulppien koloissa. Jos kuitenkin päädyt vaihtamaan katin, selvitä ensin miksi se on vioittunut/hajonnut ettei tarvitse sitten vaihtaa hetken päästä uudestaan.
Voihan siellä tosiaan olla lambdaakin rikki, tai vuoto tms. mutta se selviää testerissä helposti.
Itselläni syttyi tuo MCSF, GTD -valo ensimmäisen kerran, kun autolla oli ajettu 3 000 km. Vaihdettiin sitten takuuseen lambda-anturi ja ajettiin 200 km lisää ja taas syttyi. Vaihdettiin sama anturi uudestaan ja viikon päästä taas uudestaan ja sitten molemmat anturit. Katalysaattorikin on vaihdettu ja moottori rempattu ja puolat vaihdettu ja liittimet tarkastettu kymmenkunta kertaa ja... Nyt on sitten ajettu 220 000 km ja ehkä yhteensä 5000 km ilman, että motor control system failure käskee menemään diilerille.