Öljynkulutuksesta (vielä)
Valvoja: Moderators
- Auristo
- Viestit: 385
- Liittynyt: 23 Syys 2006, 11:27
- Car(s): Maserati 4200gt
Fiat 500 1.4 Sport
Peugeot 407 Coupe V6 2.7 Diesel
ex. Giulietta 1.4 ma Speciale
ex.166 V6 -04
ex. 156 V6 -01 - Paikkakunta: Jyväskylä
Minulla on koneessa Mobil 1 5W-50 (2.5 V6 24v ajettu 119tkm) ja pinta pysyy ylärajassa. Nyt on öljyillä ajettu noin 6tkm ja taidan vaihtaa koneeseen Castrol EDGE Sport 10W-60 tai Red Line 5W40 Extreme-Street Performance Motor Oil tai Selenia Racing 10W-60.
Kokemuksia tai suosituksia näistä olioista?
Kokemuksia tai suosituksia näistä olioista?
ex:BMW 1502, 318iS|Saab 99 Turbo, 900Turbo, 9000Turbo|Lancia Thema ieTurbo|Peugeot 405 T16, 306Hdi
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Aiemmin 5W-40-öljyillä vei litran per 2-3tkm,
nyt 10W-60 Selenialla ajettu 4tkm ja pinta
laskenut n. 2 desiä...tosin moottorille on
myös tehty RVS-käsittely.
nyt 10W-60 Selenialla ajettu 4tkm ja pinta
laskenut n. 2 desiä...tosin moottorille on
myös tehty RVS-käsittely.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
Mullakin on JTS nyt Seleniat. Aiemmat TS kokemukset eivät olleet rohkaisevia. Nytkin JTS kuluttaa jonkinverran Seleniaa.Epezi kirjoitti:Seleniasta on kokemusta, mutta eri koneessa. Ei pysynyt sisällä.
Tuohon listaan sopisi vielä Valvoline VR-1 10W-60. Tuo on Valvolinen suositus esim. Alfan JTS:sään.
Onko tuo Valvoline sellainen musta kannu? Honkkarissa oli jotain Valvolinen 10W60 öljyä 59e/kannu
- einari
- Viestit: 517
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
- Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
- Paikkakunta: Jokiloinen
Mulla on ollut nyt Selenian WR 5W-40 (suositus JTD-koneeseen) eikä pinta ole tippunut lainkaan 5000 km aikana. Hyvä niin.puuha kirjoitti: Aiemmat TS kokemukset eivät olleet rohkaisevia. Nytkin JTS kuluttaa jonkinverran Seleniaa.
Onko tuo Valvoline sellainen musta kannu? Honkkarissa oli jotain Valvolinen 10W60 öljyä 59e/kannu
Viimeksi muokannut einari, 28 Elo 2008, 10:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nord moottoreissa riippuen autosta olen saanut pysymään sisällä jopa Mobil1stä kisatessa...syy siinä että kisoissa tarkastetaan öljyt usein ja ohkasilla saa parhaan tehon...lisänä tosin X1-Rää joka on pelastanut isomman tuhon kuin kansipahvin (niin joku älypää oli plaananut 4mm....)
Yleensä kesäisin oli käyttiksissä jotain 20-50 TBn valaanrasvaa/Pennzoil 20-50 GTä ja talvella 10-14 Pennzoilia.
Käyttöpeleihin suosittelen itse Castroleja tai Valvolinea useamman auton ja merkin kokemuksella.
Yleensä kesäisin oli käyttiksissä jotain 20-50 TBn valaanrasvaa/Pennzoil 20-50 GTä ja talvella 10-14 Pennzoilia.
Käyttöpeleihin suosittelen itse Castroleja tai Valvolinea useamman auton ja merkin kokemuksella.
I´ll see you sonofabitches at the races
- juhala
- Viestit: 685
- Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
- Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010 - Paikkakunta: Espoo
Profiilin 2.0 TS vei vaihto välillä 10-20 tkm hiukan yli 2 litraa 10/60 seleniaa...
Nyt vaihdettiin 20 tkm/1 vuosi huollossa Citypro 5 w/40 ja 2000 tkm jälkeen lisäsin n. 7 dl ja sain tällä öljyn pinnan ylämerkkiin.
Nyt en öljynvaihdon jälkeen tarkastanu täytetäänkö se huollossa (Konala/alfahuolto) ylämerkkiin asti.
Tuo kulutus on kai korkeahko, muttei hälyttävä?
Jonkinverran enemmän on tullu viimeaikoina ajettua "tunteikkaammin"...
Nyt vaihdettiin 20 tkm/1 vuosi huollossa Citypro 5 w/40 ja 2000 tkm jälkeen lisäsin n. 7 dl ja sain tällä öljyn pinnan ylämerkkiin.
Nyt en öljynvaihdon jälkeen tarkastanu täytetäänkö se huollossa (Konala/alfahuolto) ylämerkkiin asti.
Tuo kulutus on kai korkeahko, muttei hälyttävä?
Jonkinverran enemmän on tullu viimeaikoina ajettua "tunteikkaammin"...
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Uudet autot kuluttaa öljyä koska menee aika pitkä aika että kaikki paikat koneesta on täysin sisäänajettu. Näin ainakin opetettiin koulussa ei niin kauan sitten.juhala kirjoitti:Profiilin 2.0 TS vei vaihto välillä 10-20 tkm hiukan yli 2 litraa 10/60 seleniaa...
Nyt vaihdettiin 20 tkm/1 vuosi huollossa Citypro 5 w/40 ja 2000 tkm jälkeen lisäsin n. 7 dl ja sain tällä öljyn pinnan ylämerkkiin.
Nyt en öljynvaihdon jälkeen tarkastanu täytetäänkö se huollossa (Konala/alfahuolto) ylämerkkiin asti.
Tuo kulutus on kai korkeahko, muttei hälyttävä?
Jonkinverran enemmän on tullu viimeaikoina ajettua "tunteikkaammin"...
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
- Kivijärvi
- Viestit: 894
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Onkos kukaan huomannut öljyn ominaisuuksissa sen kuin itse ex-Opelissa: GM:n perusöljy, osasynteettinen 10W-30 sisään ja n. 7000 km:n päästä alkaa kadota yhtäkkiä kovalla tahdilla. Sama todettiin kahdesti. Öljynvaihdossa kaksi kertaa Mobilia sisään ja alkoi toimia koko vaihtovälin (10tkm) ilman lisäilyä. GM:n öljyä maistui 1-2 litraa 10tkm:n matkalla loppujen lopuksi. öljyn ominaisuuksien loppumisen kuuli suoraan uusien öljyjen silkkisestä tyhjäkäyntiäänestä. Moottorina autossani oli hieman epäkelpo vertailupohja AR-koneisiin, 2.0 8-venttiilinen ikimoottori 360tkm ajettuna ilman mitään remppaa.
Omassa ex-tessussa toimi Mobilit ja Nesteet ok, lienee melko yksilökohtainen ominaisuus toi öljynsyönti. Vm. oli 1998. Eikös jossain vm. 2002 tehty jotain muutoksia, jotka lisäsivät öljynkulutusta..?
Omassa ex-tessussa toimi Mobilit ja Nesteet ok, lienee melko yksilökohtainen ominaisuus toi öljynsyönti. Vm. oli 1998. Eikös jossain vm. 2002 tehty jotain muutoksia, jotka lisäsivät öljynkulutusta..?
Kesällä tuli tehtyä tuo RVS käsittely koneeseen. Samalla vaihtui aikaisemmin käyttämäni Castrol 10W-60 Selenian vastaavaan. Aavistuksen verran ompi kulutus laskenut. Öljyä on mennyt öljyjen vaihdon ja 7tkm:n jälkeen reilu ½ litraa. Tiedä sitten onko syynä Selenia, RVS humpuuki, keventynyt kaasujalka tai luulotauti... Pannulla on ajettu 65tkm.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Ite olen käyttänyt 5W-50 Mobilia , nyt on sisällä 10W-60 Seleniat . Ajettu nyt vaihdosta 3tkm ja taso vähän yli alamerkin . Aika samanlaista toi kulutus molemmissa öljyissä .
Eli n. 1l/3000km vie , voi ehkä lisääntyä kun lähestytään vaihtorajaa (10.000km)
Öljynkulutus voi johtu myös mitä öljyjä on käytetty ennen . Mulla ajettu 235tkm.
Että kannattaa unohtaa ne Shell Helixit ja Teboil Diamondit .
Eli n. 1l/3000km vie , voi ehkä lisääntyä kun lähestytään vaihtorajaa (10.000km)
Öljynkulutus voi johtu myös mitä öljyjä on käytetty ennen . Mulla ajettu 235tkm.
Että kannattaa unohtaa ne Shell Helixit ja Teboil Diamondit .
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Mobilia...ja Shellin tököttiä. Tuo arvio oli lähinnäV6 kirjoitti:aika reilusti... mitä merkkiä, kumpikaan V6sista ei syö(nyt) nimeksikään öljyäsilverine kirjoitti:Aiemmin 5W-40-öljyillä vei litran per 2-3tkm,
kulutus "pahimmillaan". Liikaa kuitenkin koko ajan.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
Mun alfalla (2.0 JTS) menee noin 1l / 5000km. Mitään pisaraa en ole auton alla huomannut. Päältäpäin moottori on puhdas. Alta en ole päässyt kurkkaamaan.
Jotain hajua autosta tulee vähän pysäköitäessä (kyllä, nuuhkin tarkasti), mutta luulen että rapa siellä tuoksahtaa, kun kesällä ei haissut. Jäähdytysneste pysyy sisässä, sillä se korjattiin. Silloin kyllä haisikin ihan selvästi.
Mitä mieltä: Onko autossa joku korjattava öljyvuoto vai onko tämä kokemuksenne mukaan normaali öljynkulutus tälle koneelle? Ongelmana on vähän, ettei tällainen amatööri pääse kurkkimaan kunnolla tonne auton alle.
Öljyt on aina olleet Selenia Racing 10-60 ja autolla nyt alla 91 000 km. Mulla auto ollut kohta 20 000km.
Jotain hajua autosta tulee vähän pysäköitäessä (kyllä, nuuhkin tarkasti), mutta luulen että rapa siellä tuoksahtaa, kun kesällä ei haissut. Jäähdytysneste pysyy sisässä, sillä se korjattiin. Silloin kyllä haisikin ihan selvästi.
Mitä mieltä: Onko autossa joku korjattava öljyvuoto vai onko tämä kokemuksenne mukaan normaali öljynkulutus tälle koneelle? Ongelmana on vähän, ettei tällainen amatööri pääse kurkkimaan kunnolla tonne auton alle.
Öljyt on aina olleet Selenia Racing 10-60 ja autolla nyt alla 91 000 km. Mulla auto ollut kohta 20 000km.
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Foorumilla on nimimerkki Jönssonilla hyvä kertumus kyseisen tapaisesta ilmiöstä. Mitä oli tapahtunut, niin öljyä oli alkanut kulua enemmän ja enemmän, ja lopulta niin paljon että kone avattiin, ja todettiin yhden sylinterin kiillottuneen peiliksi. Tuo sinun kulutus on vielä normaalin rajamailla tuolle koneelle.jude kirjoitti:Mun alfalla (2.0 JTS) menee noin 1l / 5000km. Mitään pisaraa en ole auton alla huomannut. Päältäpäin moottori on puhdas. Alta en ole päässyt kurkkaamaan.
Jotain hajua autosta tulee vähän pysäköitäessä (kyllä, nuuhkin tarkasti), mutta luulen että rapa siellä tuoksahtaa, kun kesällä ei haissut. Jäähdytysneste pysyy sisässä, sillä se korjattiin. Silloin kyllä haisikin ihan selvästi.
Mitä mieltä: Onko autossa joku korjattava öljyvuoto vai onko tämä kokemuksenne mukaan normaali öljynkulutus tälle koneelle? Ongelmana on vähän, ettei tällainen amatööri pääse kurkkimaan kunnolla tonne auton alle.
Öljyt on aina olleet Selenia Racing 10-60 ja autolla nyt alla 91 000 km. Mulla auto ollut kohta 20 000km.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Sama virsi täällä (no ehkä joskus on vähän tullut lisättyä).makita kirjoitti:Minulla on Alfassa (2.0 TS) -98 on aina ollut Mobil 5W-50 öljyt. vaihdettu 10-tuhannen välein, eikä koskaan ole tarvinnut lisätä...
Tosin eräälle Turussa asustelevalle foorumilaiselle oli Deltassa todettu vastaavassa tilanteessa: "siinä on sitten varmaan jotain vikaa".
Senza cuore saremmo solo macchine
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Aika yksilöllistä toi öljyn kulutus. Sama moottorityyppi ja toiselle maistuu jokin öljymerkki paremmin kuin toiselle. Minun kuutoseni tykkäs mobilin 0-40 öljystä ihan sairaasti. Sai olla lisäämässä joka tankkauskerta. Sitten vaihdoin Valvolinen Maxlifeen ja kulutus loppui lähes tyystin. 10-15t. vaihtovälillä saattaa kulua n. litra.
Tosin ohjekirjassa mainitaan, että 1litra/1000 km on öljynkulutuksessa normaalia!
Tosin ohjekirjassa mainitaan, että 1litra/1000 km on öljynkulutuksessa normaalia!
Omien öljynkulutukset / 1000km:
-75 1,6 1 litra Shell Helix
-147 1,6 0,3 Shell Helix
-147 2,0 0,3 Neste 10 - 40
-156 2,5 0 Teboil 10 - 40
-159 2,2 0 Neste 10 - 40
Autot kaikki samantapaisessa sekalaisessa ajossa, 80 % kaupunkia ja muu reipasta maantietä.
-75 1,6 1 litra Shell Helix
-147 1,6 0,3 Shell Helix
-147 2,0 0,3 Neste 10 - 40
-156 2,5 0 Teboil 10 - 40
-159 2,2 0 Neste 10 - 40
Autot kaikki samantapaisessa sekalaisessa ajossa, 80 % kaupunkia ja muu reipasta maantietä.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
- Jarkkolainen
- Viestit: 137
- Liittynyt: 05 Elo 2008, 21:52
- Car(s): 147 1.9 JTDm, 156 1.9 JTDm SW, 33 1.7 I.E
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Jönsson voi halutessan itse kommentoida, mutta tästä kertomuksesta päätellen öljynkulutuksessa oli ko. tapauksessa tapahtunut äkillinen muutos, ei pikkuhiljaa. Sitä ennen oli vienyt sen "normaalin" pari litraa kympillä. Saman verran nuo omatkin kiulut (TeeÄssät) ovat kaikki syöneet, paitisi tuo pienin vähän vähemmän (0.5 -1 l). Ne muutamat JTS:n omistajat joiden kanssa on tullut jutusteltua ovat kertoneet ihan samaa tarinaa, litra per 5000 km. Eli ei varmaan kannata mielenrauhaa tuolla asialla tärvellä.gYdEbUh kirjoitti:Foorumilla on nimimerkki Jönssonilla hyvä kertumus kyseisen tapaisesta ilmiöstä. Mitä oli tapahtunut, niin öljyä oli alkanut kulua enemmän ja enemmän, ja lopulta niin paljon että kone avattiin, ja todettiin yhden sylinterin kiillottuneen peiliksi. Tuo sinun kulutus on vielä normaalin rajamailla tuolle koneelle.jude kirjoitti:Mun alfalla (2.0 JTS) menee noin 1l / 5000km. Mitään pisaraa en ole auton alla huomannut. Päältäpäin moottori on puhdas. Alta en ole päässyt kurkkaamaan.
Jotain hajua autosta tulee vähän pysäköitäessä (kyllä, nuuhkin tarkasti), mutta luulen että rapa siellä tuoksahtaa, kun kesällä ei haissut. Jäähdytysneste pysyy sisässä, sillä se korjattiin. Silloin kyllä haisikin ihan selvästi.
Mitä mieltä: Onko autossa joku korjattava öljyvuoto vai onko tämä kokemuksenne mukaan normaali öljynkulutus tälle koneelle? Ongelmana on vähän, ettei tällainen amatööri pääse kurkkimaan kunnolla tonne auton alle.
Öljyt on aina olleet Selenia Racing 10-60 ja autolla nyt alla 91 000 km. Mulla auto ollut kohta 20 000km.
Nyt olen öljynvaihdon jälkeen ajanut reilu 9000 kilometriä ja olen ollut hieman laiska katsomaan tikulla öljyn määrää sinä aikana. Tänään sitten tuli varoitus, että "oil pressure is low". Tuo varoitus tuli vain kerran liikennevaloissa ja sen jälkeen sitä ei ole tullut. Kurkkasin tikulla määrän ja alle miniminhän se selvästi oli. Lisäsin sitten pikkuhiljaa vähän kerralla noin 7 desiä öljyä. Käytin moottoria ja odotin noin 10 min. Nyt sitten ei oikein tunnu tikunpäähän kauheasti öljy tarttuvan.
Miten hyvin teillä muilla näkyy öljy siinä tikussa, kun määrää tarkastelette?
Miten hyvin teillä muilla näkyy öljy siinä tikussa, kun määrää tarkastelette?
- kterkkila
- Viestit: 2374
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Jos öljynpainevalo on jo syttynyt liikennevaloissa, niin öljyä todennäköisesti on ollut niin vähän ettei tikun vielä 7 desin jälkeen kuuluisi kastuakaan. Kyllä se tikku sitten alkaa kastumaan kun on öljyä riittävästi. Veikkaan ettei sitä ole ollut kuin litra-puolitoista jäljellä.
Kimmo / alfatune.fi
- dilledong
- Viestit: 428
- Liittynyt: 04 Syys 2008, 21:49
- Car(s): ex. 156 GTA Q2 -02
- Paikkakunta: Tampere
jeps
Eilen olin öljynvaihdossa tutulla pajalla ja sanoin asentajalle ettei koneessa ole öljyä juuri ollenkaan kun ei tikku edes kastu. Kuinka ollakkaan koneesta tuli kuitenkin vaarmaan nelisen litraa melko erikoisen väristä/hajuista litkua jonka viskositetti ja voiteluominaisuus olivat samaa luokkaa veden kanssa...
öljyillä oli ilmeisesti ajettu 21-22tkm ja autona -99 156 V6 210tkm ajettu
Nyt koneeseen meni gulfin glv:t
öljyillä oli ilmeisesti ajettu 21-22tkm ja autona -99 156 V6 210tkm ajettu
Nyt koneeseen meni gulfin glv:t
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Nyt olis aika jännä tilanne 75:ssa. Aiemmin kone toimi aikalailla täydellisesti, paitsi että öljytikku nousi vähän ylös. Sitten kun kone sai kunnolla kenkää, tilanne muuttui. Nyt tikku pysyy visusti kohdillaan, mutta moottorin paineet purkautuu nyt yläkautta. Huohotin puskee lujempaa, (huohotinfiltteri lensi mäkeen) Ja kone kusee öljyä kannen ja lohkon välistä, ei hirveästi mutta jonkinverran, ja öljynkulutus on korkea. Mitään muuta vikaa koneesta en ole havainnut. Jännä ilmiö tosissaan kun.. Moottorin ylä, että alaosa on samaa tilaa joten niiden välinen paine ei pitäisi mihinkään muuttua! Kansi on 7000km sitten peruskorjattu, ja lohko oli huippukunnossa. Ilmeisesti joko kanteen tai männänrenkaisiin jotain on tullut. tarkempaa tietoa?
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
En ole nakutusta kuullut, kone on joskus ylikuumentunut kun ei ole kokoaikaa tullut seurailtua mittareita. Täytyy katsoa kesällä kun auto on 'kausihuollettu' tilannetta uudestaan. Paremmat öljyt, RVS koneeseen, isompi downpipe.mattijus kirjoitti:Jos huohotin ei ole tukossa niin ei kai tuohon paljon muuta jää kuin ohivuoto vian aiheuttajaksi. Onko kone nakuttanut jossain vaiheessa?
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
- kterkkila
- Viestit: 2374
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Täällä kun on useita öljynkulutuksesta kärsiviä, jotka ovat pidempään tarkkeilleet öljynkulutusta, niin ei kukaan ole RVS:ää koittanut? Tuli vain mieleen kun toisessa topicissa sen kerrotaan auttavan kaikkiin vaivoihin. Joku joka on pitkään seurannut öljynkulutusta voisi todeta muuttuuko mikään.
Kimmo / alfatune.fi
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
Muutaman 8v TS-koneisen omistaneena huomannut tuon kaasupolkimen asennon vaikuttavan aika suoraan öljynkulukseen.
Kahdessa 164ssa oli Shell Helix Ultrat ja sai lisäillä epäsäännöllisen säännöllisesti, eli aina kun sattui tikkuun vilkaisemaan.
Nyt on 75sissa Castrollin 10w40 GTX ja 10w40 Magnatec. Myyjän mukaan samaa mömmöä. Kauheesti en ole vielä näillä ajanut, joten kulutuksesta en osaa sanoa vielä.
Kysymys kuuluukin; mitä laitan limitediin kesäksi. Castrol 10w60? Mitä hyötyä tolla saa verrattaen 10w40, muuta kuin lompakon tyhjäksi. (50€/4L pönttö)
Kahdessa 164ssa oli Shell Helix Ultrat ja sai lisäillä epäsäännöllisen säännöllisesti, eli aina kun sattui tikkuun vilkaisemaan.
Nyt on 75sissa Castrollin 10w40 GTX ja 10w40 Magnatec. Myyjän mukaan samaa mömmöä. Kauheesti en ole vielä näillä ajanut, joten kulutuksesta en osaa sanoa vielä.
Kysymys kuuluukin; mitä laitan limitediin kesäksi. Castrol 10w60? Mitä hyötyä tolla saa verrattaen 10w40, muuta kuin lompakon tyhjäksi. (50€/4L pönttö)
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Jos radalla haluat oikeasti vähän polkaista niin pakkorako. Mun miltei uudet ja kunnolla vaihdetut Mobilin 5w-50 meni litkuksi radalla ja öljynpaineet tippui.Satakuusnelonen kirjoitti:Kysymys kuuluukin; mitä laitan limitediin kesäksi. Castrol 10w60? Mitä hyötyä tolla saa verrattaen 10w40, muuta kuin lompakon tyhjäksi. (50€/4L pönttö)
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Kyllä oireet viittaa männänrenkaisiin ja jos kannenvälistä tulee jotain, on kannentiiviste paskana.gYdEbUh kirjoitti:Nyt olis aika jännä tilanne 75:ssa. Aiemmin kone toimi aikalailla täydellisesti, paitsi että öljytikku nousi vähän ylös. Sitten kun kone sai kunnolla kenkää, tilanne muuttui. Nyt tikku pysyy visusti kohdillaan, mutta moottorin paineet purkautuu nyt yläkautta. Huohotin puskee lujempaa, (huohotinfiltteri lensi mäkeen) Ja kone kusee öljyä kannen ja lohkon välistä, ei hirveästi mutta jonkinverran, ja öljynkulutus on korkea. Mitään muuta vikaa koneesta en ole havainnut. Jännä ilmiö tosissaan kun.. Moottorin ylä, että alaosa on samaa tilaa joten niiden välinen paine ei pitäisi mihinkään muuttua! Kansi on 7000km sitten peruskorjattu, ja lohko oli huippukunnossa. Ilmeisesti joko kanteen tai männänrenkaisiin jotain on tullut. tarkempaa tietoa?
Suosittelisin koko kone remppaa koska, Paine pääsee alakertaan jolloin tikku pihalla(Männänrenkaat). Öljytihkuu kannenvälistä männän öljyrengan ja kansitiiviste)
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Suoraan kansiremontin jälkeen alkoi tikku nousta jolloin voin taata että kone oli kunnossa. Nykyään se ei enää nouse. Ja se että kannentiiviste päästää vähän öljyä pihalle on tyypillistä 115? sarjan neloskoneissa. Multa tulee kyllä vähän turhan paljon muttei maahan saakka juurikaan pääse. Aika harrastaja saa olla jos rupeaa suoraan tekemään moottoriremppaa. En väitä etteikö se olisi korrekti toimenpide, mutta koitan paremmilla öljyillä ja RVS käsittelyllä ensin. Sitten kysyn paljollako myyt männänrenkaat : )
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
Öljyissä on todella huimia eroja, kun aloittelin tätä harrastusta niin tuli kokeiltua monen merkkisiä öljyjä. esimerkiksi Mobil 5-50 ja Penzoil 30-50(tai mikä senyt oli) eivät kestäneet alkuunkaan 80-luvun Ferrarin V8:issa, kyseiset öljy vain yksinkertaisesti menettivät viskositeetin.
käynnistäessä kylmänä(+17astetta) öljynpainemittari, mikä on putsarin alla, näyttää 10-11kg/cm mukaan ja moottorin lämmettyään normaaliin 95 asteeseen, näyttää öljynpaine 3-4kg/cm tyhjäkäynnillä ja ajaessa tasan 6kg/cm.
Jos ajaa radalla niin öjyn lämpötila huitelee jossain 110-120asteen hujakoilla ja autoissa on öljynjäähdytin. Että varsin kovalla koetuksella öljyt on.
Huimin kokemus on Penzoilin öljy mikä kesti vain muutaman sata kilometriä ja sen jälkeen pohjapropusta tuli ulos juoksevuudeltaan lähinnä vettä muistuttavaa tavaraa. Kyllä siinä tuli mieleen että onkohan nyt jotain rikki, mutta kun auton antoi jäähtyä "paine" palasi vain poistuakseen uudestaan lämpimänä, kun vaihtoi öljy merkkiä niin asia korjaantui.
Ainoa öljy mikä on kestänyt on Valvoline:n 20-50 mineraaliöljy minkä käytössä ei mitään normaalista poikkeavaa ja 1500km on tähän mennessä kestänyt mukaan lukien ratapäivän, mutta saman paksuinen synteettinen tuote ei kestä. Syynä tähän on synteettisten öljyjen keinotekoiset sakeuttajat ja muuntimet jotka eivät kestä lämpöä ja pilkkoutuvat varsin nopeasti.
Joka autolle sopiva öljy on kokeiltava itse eikä uskottava myyntimiesten puheita. Joillekkin autoille pitää olla ohutta öljyä, joillekkin paksua. Kysymys on vain siitä kuinka pitkälle luottaa öljyyn jos öljynpainemittarin valo syttyy kertoo se siitä että öljyn viskositeetti on kadonnut mutta ehkä siltikin voitelee.
käynnistäessä kylmänä(+17astetta) öljynpainemittari, mikä on putsarin alla, näyttää 10-11kg/cm mukaan ja moottorin lämmettyään normaaliin 95 asteeseen, näyttää öljynpaine 3-4kg/cm tyhjäkäynnillä ja ajaessa tasan 6kg/cm.
Jos ajaa radalla niin öjyn lämpötila huitelee jossain 110-120asteen hujakoilla ja autoissa on öljynjäähdytin. Että varsin kovalla koetuksella öljyt on.
Huimin kokemus on Penzoilin öljy mikä kesti vain muutaman sata kilometriä ja sen jälkeen pohjapropusta tuli ulos juoksevuudeltaan lähinnä vettä muistuttavaa tavaraa. Kyllä siinä tuli mieleen että onkohan nyt jotain rikki, mutta kun auton antoi jäähtyä "paine" palasi vain poistuakseen uudestaan lämpimänä, kun vaihtoi öljy merkkiä niin asia korjaantui.
Ainoa öljy mikä on kestänyt on Valvoline:n 20-50 mineraaliöljy minkä käytössä ei mitään normaalista poikkeavaa ja 1500km on tähän mennessä kestänyt mukaan lukien ratapäivän, mutta saman paksuinen synteettinen tuote ei kestä. Syynä tähän on synteettisten öljyjen keinotekoiset sakeuttajat ja muuntimet jotka eivät kestä lämpöä ja pilkkoutuvat varsin nopeasti.
Joka autolle sopiva öljy on kokeiltava itse eikä uskottava myyntimiesten puheita. Joillekkin autoille pitää olla ohutta öljyä, joillekkin paksua. Kysymys on vain siitä kuinka pitkälle luottaa öljyyn jos öljynpainemittarin valo syttyy kertoo se siitä että öljyn viskositeetti on kadonnut mutta ehkä siltikin voitelee.