alfista kirjoitti:Hinnan alenemalla (1,5 vuotta ja 18teur)
Melko kallista.
Osa pudotuksesta johtunee autoverouudistuksesta, jossa eniten putosivat uudenkojen, arvokkaiden dieseleiden hinnat. Taisipa tuo kalliiksi käydä vastaavan ikäluokan diesel-Audien ja -Bemareidenkin omistajille.
^
Ei se alfan syy olekaan. Tulisit jopa Diablolla niin delta olisi tehnyt sinulle "Huippu" vaihtotarjouksen ja tarjoaisi päittäin kaupat Ihan perseestä oleva putiikki se teltta on En ihmettelee yhtään miksi alfan myynti on romahttanut...
Vaihdossa luvattu uuteen Jagge XF:n Premiun Luxuriin (hinta reilu 75 k€) 8 000 €. Käteisalennus olisi ollut 5 % joten todellinen hyvitys oli siis 4,5 t €. Kyseessä oli siis '04 Boselift JTS. Arvatkaa tuliko kauppoja.....
Rovaniemen Wetteri huoli tuontiautoni ja vielpäpä mukiinmenevällä hyvityksellä. Hyvitys on rapsakat 12 tonnia ja koska alennus ilman vaihtoautoa olisi ollut 800€, jää todelliseksikin hyvitykseksi noin 12 tonnia. Alfa on yhä myynnissä hintaan 12 900€, eikä kyselijöistä ole juuri ollut haittaa. Tällä kertaa autoliike veti pisimmän korren siinä mielessä, että tulipa tilattua "järkevä" perheauto Renault Grand Modus. Alfailut minun osaltani taukoavat heinäkuun viidestoista päivä. Jään odottelemaan, josko Alfalta tulisi vihdoinkin joku malli, jonka haluaisin hankkia perheen kuljettamista varten. Odotukset 169:n osalta ovat korkealla, toivottavasti ei tule pettymystä.
Välillä se että ei mahduta kaikki samaan autoon tekee elämästä hankalampaa. Käytiin sitten katselemassa, toistamiseen, 6-> henk. autoja. 166:nen on 5000e vaihtoarvoinen. Laita siinä sitten hyvä kuntoinen 5000e auto vaihdossa ja osta n.10.000e tila-auto joka on jo väsähtänyt.
Lainakaan ei nyt innosta. On talo, remontti ja autolainaa jo valmiiksi. Lisäksi tulot ovat jo nyt 2.500e huonommat kuin viime vuoden ekalla puoliskolla.
Alfistipohjoosesta kirjoitti:Välillä se että ei mahduta kaikki samaan autoon tekee elämästä hankalampaa.
Teidän pitäisi ostaa pikkubussi ja pitää Alfa itsellänne. Hyvää ei kannata halvalla myydä, eli Sulo Vilenin perusperiaatteet toimivat loistavasti molempiin suuntiin Joku kytynen bensalla toimiva, niin ei tarvitse maksaa turhia käyttömaksuja. Näin siis siinä tapauksessa, että ette liikuskele hurjan paljoa koko porukalla.
Kolmas vuosi menossa että kaikkien autojen yht.ajo määrä jää n.10tkm. Tosin vaimon, mahdollinen, työpaikka voi lisätä ajot tuplaksi.
Ideasi auton pitämisestä on raikas mutta talous ei tykkää 3 Alfan ja siihen vielä yhden tila-auton pyörittämisestä. Tuo 166:nen ei ole vielä velatonkaan.
Hyvät naiset ja herrat. Delta-Auto esittää tänään 1.7. Konalassa: omasta autostani tarjottu vakavalla naamalla hyvitystä 10 368 €, mikäli hankkisi uuden 159 2.4 JTDm:n. Kaiken hyvän lisäksi hyvitys annetaan listahinnasta, joka valituilla varusteilla oli n. 45k €.
Nykyisessä kilsoja vasta 87 000, joten eiköhän jatketa ajoa...
Eiköhän tuo kauppa ole totaalisesti seis näillä hinnoilla. Meillä ainakin nykyiset pelit joutavat seisomaan muutaman vuoden. Toivoisi kuitenkin, että tämä autoverohässäkkä saataisiin kuntoon.
tmv kirjoitti:Hyvät naiset ja herrat. Delta-Auto esittää tänään 1.7. Konalassa: omasta autostani tarjottu vakavalla naamalla hyvitystä 10 368 €, mikäli hankkisi uuden 159 2.4 JTDm:n. Kaiken hyvän lisäksi hyvitys annetaan listahinnasta, joka valituilla varusteilla oli n. 45k €.
Nykyisessä kilsoja vasta 87 000, joten eiköhän jatketa ajoa...
Sain eilen kirjeen Deltasta, jossa oli vaihtotarjous 159 1.9 JTDm:ään. Esimerkkilaskelmassa vaihtoautona oli luonnollisesti samanlainen kuin itsellä, eli vm 2004 156 2.0 JTS 4d. Vaihtotarjous oli 14391€ ja väliraha 18599 + toimituskulut. Edellyttäen että vaihtoauto on enintään 80tkm ajettu, ehjä, katsastettu, kaksin renkain ja radiolla (??) varustettu. Erikseen mainittiin että hyvityshinta riippuu lisäksi kilometreistä, kunnosta ja varusteista. Sen puolesta omastani pitäisi saada vähän enemmän, kun kilsoja on 62tkm ja auto erittäin siisti ja hyväkuntoinen.
Tähän tarjoukseen verrattuna tuo saamasi 10368 "tarjous" on kyllä surkea.
Ei nyt liity varsinaisesti Alfoihin mutta eilen Puskuri -ohjelmassa pohdittiin Saksasta tuotujen vanhojen isojen bensa-autojen arvon alenemista viime aikoina.
Toimittajan omasta ysitonnisaapista isolla turbokoneella, jonka oli kolme vuotta aiemmin hommannut 8400 euron kustannuksin, hyvitettiin Deltassa komiat 500 euroa vaihdossa uuteen Fiat 500:een.
glideslope kirjoitti:
Toimittajan omasta ysitonnisaapista isolla turbokoneella, jonka oli kolme vuotta aiemmin hommannut 8400 euron kustannuksin, hyvitettiin Deltassa komiat 500 euroa vaihdossa uuteen Fiat 500:een.
Kertooko tuo sitten enemmän Deltasta vai todellisesta arvonalenemasta. Eipä sillä, en minäkään moisesta kulkineesta oikein mitään maksaisi, Suomessa tuntuu olevan useilla melko hunajainen käsitys oman kulkineen markkina-arvosta (käyttöarvo sitten erikseen)
Pirunsaarella (lue Irlanti) 10 vuotta vanha auto maksoi käytännössä 1000-2000eur, riippumatta merkistä / mallista. Ehkä vastaavaan kehitykseen ei Suomessa ihan päädytä muttei välttämättä jäädä kauaksikaan.
mattijus kirjoitti:
Kertooko tuo sitten enemmän Deltasta vai todellisesta arvonalenemasta. Eipä sillä, en minäkään moisesta kulkineesta oikein mitään maksaisi, Suomessa tuntuu olevan useilla melko hunajainen käsitys oman kulkineen markkina-arvosta (käyttöarvo sitten erikseen)
Kyllä tuo tietysti kertoo enemmän siitä arvonalenemisesta.
Delta vaan sattui antamaan alimman vaihtohyvityksen muihin liikkeisiin verrattuna.
Esimerkkitapauksessa paras vaihtohyvitys oli 2500 euroa ja jos olisi korjannut autossa ilmenneet, lähinnä muutamat sähköviat, -3500 euroa.
Tämä oli sama liike, josta auto oli ostettu kolme vuotta aiemmin.
155156 kirjoitti:Tuo on älyttömintä mitä olen koskaan tästä aiheesta kuullut!!!!
Tää on kyllä niin hauskaa, että pakko laittaa ko. liikkeellä myynnissä oleva vastaava -04 V6:n ilmokin vielä tähän. Ottaen huomioon minulle tehdyn "tarjouksen" niin ei voi ko. liikkeen toimintaa ottaa kovin vakavasti ...
Kavereilla katteet kohillaan! Pitäisiköhän vaihtaa alaa...
Missä luokassa nuo hyvitykset liikkuvat niillä jotka vaihtavat auton uuteen kolmen vuoden välein, ollaanko siellä päinkään mitä Nettiautossa pyydetään? Itse olen pariin autoon kysellyt vaihtotarjousta ja hyvitys on ollut luokkaa normipyyntö jaettuna kahdella tai kolmella, mikä tuntuu jo kohtuullisen älyttömältä.
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Kavereilla katteet kohillaan! Pitäisiköhän vaihtaa alaa...
Ilmeisesti pitäisi. Useimpien myyjien asennekin kyseisessä putkassa on kiireettömän välinpitämätön, eli ilmeisesti kauppa käy ilman yrittämistäkin riittävän hyvin. Mitähän tuolla oikeasti asiakkaasta kiinnostunut ammattitaitoinen myyjä saisi aikaan?
Oikeasti ihmetyttää että mikä idea on tarjota ihan alta lipan hintoja vaihtoautosta? Vieläpä sellaisesta jonka itse ovat myyneet pari vuotta aiemmin. Ilmeisesti riittävän tyhmiä asiakkaita riittää tai sitten tarkoitus on vain **ttuilla.
Suosittelen kysymään tarjousta myös muista Delta-autoista. Itse olen ostanut uudet Alfani Järvenpäästä, jossa palvelu (ja väliraha) on ollut selvästi Helsinkiä parempi. Konalassa on tosin myös muutama myyjä, joilta saa todella hyvää palvelua.
Mä voin hyvittää sulle tosta Alfasta ton 7000€, niin voit mennä käteisen kanssa hakee mersua. Saat varmaan lisäalennusta, kun ei tule vaihtoautoa pihaa tukkimaan...
Mä voin hyvittää sulle tosta Alfasta ton 7000€, niin voit mennä käteisen kanssa hakee mersua. Saat varmaan lisäalennusta, kun ei tule vaihtoautoa pihaa tukkimaan...
Koska tulet hakemaan niin vahaan auton valmiiksi luovutusta varten?
Mulle tuli alkuviikosta Deltalta tarjous vaihdosta 159 JTS 1.9 sedaniin ihan pyytämättä postissa. Tarjosivat n. 14800 hyvitystä tosta -04 SW:stä. Tarjouksessa mainittiin että kilometrejä tulisi olla alle 100tkm, jotta tarjousehdot täyttyisi. Onhan toi ihan kohtuullinen verrattuna tmv:n saamaan tarjoukseen. Kysäises tmv piruuttas tarjousta Kuopion Deltalta. Voin laittaa myyjän nimen yv:llä jos kiinnostaa.
edit. Vaadittavat kilsat saattoi olla 80tkm ja tarjottava vaihtoauto 1.9 JTDM, en nyt muista kun ei tarjous ole käsillä, enkä autoa ole muutenkaan vaihtamassa.
Viimeksi muokannut Giallo Pozzuoli, 30 Heinä 2008, 17:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tmv kirjoitti:Hyvät naiset ja herrat. Delta-Auto esittää tänään 1.7. Konalassa: omasta autostani tarjottu vakavalla naamalla hyvitystä 10 368 €, mikäli hankkisi uuden 159 2.4 JTDm:n. Kaiken hyvän lisäksi hyvitys annetaan listahinnasta, joka valituilla varusteilla oli n. 45k €.
Nykyisessä kilsoja vasta 87 000, joten eiköhän jatketa ajoa...
Giallo Pozzuoli kirjoitti:Mulle tuli alkuviikosta Deltalta tarjous vaihdosta 159 JTS 1.9 sedaniin ihan pyytämättä postissa. Tarjosivat n. 14800 hyvitystä tosta -04 SW:stä. Tarjouksessa mainittiin että kilometrejä tulisi olla alle 100tkm, jotta tarjousehdot täyttyisi. Onhan toi ihan kohtuullinen verrattuna tmv:n saamaan tarjoukseen. Kysäises tmv piruuttas tarjousta Kuopion Deltalta. Voin laittaa myyjän nimen yv:llä jos kiinnostaa.
Jes. Hauskaahan se on että mullekin tuli tollanen tarjouskirje joku viikko sitten postissa. Ja hippasen alle 15k € siinäkin luvattiin vaihdossa. Ehdotkin täyttyivät. En edes jaksanut kiikuttaa kyseistä lappua Teltan myyjälle, sillä niin syvältä ja poikittain on tällainen pelleily merkkiuskollisten asiakkaiden kanssa. Pitäkööt 159:t, mä olen ihan tyytyväinen nykyisellään.
jartuo kirjoitti:En uskalla edes mennä kauppaamaan Saksasta tuotua Alffaa autokauppaan, taitaa paremman hyvityksen saada, kun auto on myynnissä AVK:lla.
Ei sitä Delta kyllä huolisikaan. Yritin tarjota omaa 166:stani neljään Deltaan ja vastaus oli aina sama, "emme me noihin tuontiautoihin ala". Heidän Alfansa ovat ilmeisesti syntyneet Suomessa?
Laitetaan tänne vähän naurun aihetta.
Delta-auto tarjosi mun 166:sta vaihdossa 3500€. kun naurun sain loppumaan ja puhelun päätökseen, seuraava paikka tarjosi 5000€.
Kolmas paikka tarjosi jo 7000€ ja sainpa yhden 9900€ tarjouksenkin...
Delta-auto sanoi että kun on noin vanha(-99) niin ei jää meille vaan menee eteenpäin jobbarille, ei pystytä tarjoon enempää. Niin, ja kaikissa autoliikkeissä oli saman hintaluokan vaihdokki, siis samanlainen minkä nytkin ostin...
Hyvityshinnathan ovat pitkälti suhteessa yksityisten kauppahintoihin jonkin prosenttimäärän erotuksella..
Asiaa sivuten Fiatfoorumilla on myynnissä ok kuntoinen Lancia Thema Ferrari, 4400e.. Kyseisessä vehkeessähän on Ferrarin moottori sekä pitkälti Ferrarin sisustus. Kaupaksihan se ei mene koska kyseinen merkki on suomen harvinaisin normaali-automerkki, joten sen täytyy olla paskin. Jos auton nokassa olisi Saabin merkki millä on sisarkori niin auto menisi kaupaksi tuplahintaan äkäisesti. Ladankin lätkillä menisi taatusti paremmin. Sitä ei vaan voi ymmärtää miten harrastajienkin keskuudessa 'normaali-autot' on sitä paskempia mitä vähemmän niitä on.
gYdEbUh kirjoitti:Hyvityshinnathan ovat pitkälti suhteessa yksityisten kauppahintoihin jonkin prosenttimäärän erotuksella..
Asiaa sivuten Fiatfoorumilla on myynnissä ok kuntoinen Lancia Thema Ferrari, 4400e.. Kyseisessä vehkeessähän on Ferrarin moottori sekä pitkälti Ferrarin sisustus. Kaupaksihan se ei mene koska kyseinen merkki on suomen harvinaisin normaali-automerkki, joten sen täytyy olla paskin. Jos auton nokassa olisi Saabin merkki millä on sisarkori niin auto menisi kaupaksi tuplahintaan äkäisesti. Ladankin lätkillä menisi taatusti paremmin. Sitä ei vaan voi ymmärtää miten harrastajienkin keskuudessa 'normaali-autot' on sitä paskempia mitä vähemmän niitä on.
Siis tuohan on koko laitos muttereina, enempi tai vähempi. Takapalkkia jne. tulisi uusia, konetta huoltaa..? Vai ostaisitko tuon huviksesi pihaan, jotta edes laittamalla toisen 4400€ et saa sitä liikkeelle? Eikä myöskään näytä edes "tavallisempi" delta käyvän kaupaksi..
^^En ole ollut tietoinen ettei se ole ajokunnossa koska ei niin pitkä aika sitten se oli. Noh ei se harrastajalle silti paha ole, eikä tuosta autosta jauhaminen ollut viestini pää-asia.
gYdEbUh kirjoitti:Sitä ei vaan voi ymmärtää miten harrastajienkin keskuudessa 'normaali-autot' on sitä paskempia mitä vähemmän niitä on.
Helposti voi. Jos ajat sillä normaaliautolla normaaliajoa normaalipäivisin niin on ihan kiva että siihen saa myös normaalivaraosia normaalista varaosaliikkeestä ja mahdollisesti joku normaalihuoltomieskin on vielä valmis tekemään autoon normaalihuollon jollet itse osaa/ehdi/viitsi.
Kun toisilla on tarvetta sille autolle joka päivä eikä silloin voi makuuttaa kärryä pajalla venttailemassa jotain männänpalautusjousta Italiasta. Epänormaaliauton suhteen ei sitten ole niin kiire jos se on pyhitetty aurinkoisten kesäsunnuntaiden päristelyihin eikä sillä tarvitse päästä maanantaiaamuna kustannuspaikalle.
Meitsi kävi tänään koeajelemassa 159. Ajatuksena olisi ollut liisarisoppari firman kautta. No, tarjosivat 3500 egee vaihdokista. Onhan tuo mun rassi jo aika paljon ajettu (reipas 200 000km, 2002 156 1.8TS SuperSW).
Alle kaksi vuotta tosin maksoin autosta samaisessa putiikissa 16000 euroa. Onhan on nuo käytettyjen hinnat kyllä pudonneet, mutta kyllä tuo tarjous pisti vähän vituttaan. Varsinkin kun auto on aika timmissä kunnossa. Mutta jatketaanpa ajoa 156:lla, eipä tuo 159 kyllä oikeastaan edes sytyttänyt ja olis ollut vieläpä riisseli.
Olen tässä koko syksyn ja talven kysellyt satunnaisesti vaihtoa erilaisiin maastureihin ja kaikki vaihdokit ovat olleet hinnaltaan 10-13ke luokkaa. Hyvitys GTV:stä on vaihdellut 1900-10.000e välillä! Ei voi kuin ihmetellä millaisella lottokoneella nuo välirahat arvotaan.. Luonnollisesti tuo autokaupan 10ke hyvitys tuntuu tässä vaiheessa jo niin uskomattomalta, että alan epäillä jo jotain koijausta..
"Some cars have a fine tuned exhaust, so the noise they make is as fake as a hooker's smile."
jartuo kirjoitti:En uskalla edes mennä kauppaamaan Saksasta tuotua Alffaa autokauppaan, taitaa paremman hyvityksen saada, kun auto on myynnissä AVK:lla.
Ei sitä Delta kyllä huolisikaan. Yritin tarjota omaa 166:stani neljään Deltaan ja vastaus oli aina sama, "emme me noihin tuontiautoihin ala". Heidän Alfansa ovat ilmeisesti syntyneet Suomessa?
Näyttää olevan jonkunmoinen "ajojahti" niitä kohtaan jotka ovat hankkineet auton Saksasta, taidan taas jossain vaiheessa käydä sieltä ostaan kulkineen kun ovat alustaltaan (ja muutenkin) upeessa kunnossa. Samalla mitalla takaisin . Omassa on täydellinen huoltokirja joten ei pitäisi erota mitenkään "Suomi" auton suhteen, mikäköhän sekin on? Tiettävästi ko. automerkkiä ei valmisteta Suomessa
Mulla on mennyt 6 vuotta kun viimeksi olen autokauppojen kanssa asioinut. Paljon on muuttunut, nykyään saa tarjouksen puhelimitse eikä paikanpäälläkään näytä myyjää kiinnostavan juurikaan vaihdokin kunto, tuskin viitsivät tulla katsomaan. Kyllä kait viesti on selkeästi se että myyjää kiinnostaa myyminen, ei ostaminen eli jos autosi on jotenkin erinomainen niin myy ihmeessä itse se.
tällä hetkellä autokaupan tilanne on siinämäärin epänormaali, etten kaikki tarjoukset varmaaan vaihdokeista on huonoja. Toisaalta vastaavasti käytettyjä voi ostaa sangen edukkaasti. Autojen hinnat ovat sikäli tavallaan normalisoituneet muun euroopan kanssa samalle tasolle. Kaikki yli 5 vuotiaat on "vanhoja" ja niillä on vanhan hinta. Ostajalle hyvä juttu, myyjälle ei niinkään. se on tämä markkinoiden välivaihe joka kirpaisee joitakin. On ostettu kalliilla ja vaihtoarvo on olematon.
Omasta Alfasta on hävinnyt "arvoa" jotain 12-15 tuhatta puolessatoista vuodessa.....
Autoveromuutos vei jo paritonnia päältä, sitten Deltan omat alet ja nyt koko autoteollisuuden /kaupan kriisi. Siis " normaalin" arvonaleneman lisäksi.
Tämä ei niin haittaa, enhän ostanut sitä myytäväksi. Mutta tod. näk tulee noita nykyisiä ajettua itsellä hieman pitempään niin kilsaa kohden pysyy tolkuissaan tuo "tappio".
Käytettyä käytettyyn vaihtaessa väliraha siis pienenee, ainakin jos ei vaihda liikkeessä vaan myy ja ostaa itse suoraan. Vaivalloisempaahan tuo on tietenkin mutta jotenkin liikkeiden välirahapyynnit näyttäisivät lähteneen käsistä, johtuneeko siitä etteivät halua sisään yhtään kinneriä niin kauan kuin eroon pääseminen on epävarmaa.
Se uutta autoa kahden-kolmen vuoden välein vaihtava kaverihan kyllä ottaa turpiin, taitavat olla menneitä ne ajat kun Corollan pystyi pitämään uutena maksamalla kolmen vuoden välein viisi tonnia välirahaa. Alfasta nyt puhumattakaan. Tietysti vähemmän käy kukkaron päälle jos vaihtoväliä venyttää ja ajelee vaan mutkaista tietä näkymättömiin, suurimmalla osalla syy vaihtoon taitaa olla puhtaasti kyllästyminen senhetkiseen kulkineeseen?
Sikäli kehitys on hyvä, että tien päältä ehkä vähenevät ne 20-vuotiaat pyydykset kun kymmenvuotiaitakin alkaa saamaan taskurahalla. Kohtuuhintaisten käyttöautojen hitsaaminen saattaapi pian olla katoavaa kansanperinnettä.
Tähän voidaan todeta taas jatkoksi, että mun auton päivän vaihtohyvityshinta on kahdesta Teltasta tarkistettuna 11400,- vaihdossa lähes uuteen 159:iin. Oman kilsat kun ovat alle 100tkm, niin matka jatkuu vaikka neuvotteluvaiheessa olisi varmastikin summaa saanut jonkin verran ylöspäin (ei kuitenkaan riittävästi). Samanlaisesta oli hetki sitten Konalan Deltassa hintapyyntönä 20990,-. Jos nämä myynnin puheet hinnoista pitäisivät Teltalla edes osittain paikkansa, niin hintapyynnön olisi pitänyt olla 14990,- tuolle Konalan vaihdokille. Että sikäli.
Ja kyllähän sen näkee että 156:n omistajat eivät juuri vaihtoa ole 159:iin tehneet viime kuukausina. Ajakaapas Deltan sivuilta vaihtoautohaku 156:lle. Ei ole montaa myynnissä, vaikka kyse on Alfan ainoasta edustajasta tässä maassa.
Sama tarina täällä. Lisäisin vielä, että älkää herrajumala menkö ostamaan niitä Deltan vähän ajettuja uuden hinnalla! Itse en enään tee samaa virhettä, ellei hinta tipu samaa 7000Euroa vuodessa kuin omakin! Viimeksi maksoin (minä ääliö) pyydetyn ja hinta romahti saman tien kun ajoin Deltan pihasta.
alfista kirjoitti:Sama tarina täällä. Lisäisin vielä, että älkää herrajumala menkö ostamaan niitä Deltan vähän ajettuja uuden hinnalla! Itse en enään tee samaa virhettä, ellei hinta tipu samaa 7000Euroa vuodessa kuin omakin! Viimeksi maksoin (minä ääliö) pyydetyn ja hinta romahti saman tien kun ajoin Deltan pihasta.
Juuri näin. Teltalla meininki näyttää nyt olevan: hyvitetään "loukkaava" summa vaihtoalfasta, mutta samalla otetaan myytävästä Alfasta törkeä ylihinta. Auton ostohinnan hintaluokassa 32-45k € tuntuu nyt siltä, että ostajalla olisi kärsittävänä sellainen 5k € "normaalia" enemmän takkiin. Eipä paljon kiinnosta kun tietää, että rullatessa 159:n Teltan pihalta pois katoaa siitäkin se sama 5-8k € samantien. Eli menetystä tulee liikkeeseen käynnillä helposti 10k € noin laskennallisesti.
Nykyisen kaupankäynnin (yrityksen) vielä ymmärtäisi jos siellä myytäisiin käytettyjä 156:ia alle 100tkm reilulla kympillä tai vastaavasti vähän ajettuja 159 malleja reilulla parilla kympällä. Mutta kun ei. Jostain syystä Telttaa ei kiinnosta myydä Alfaa alfistille.