Käynnistysongelmaa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Käynnistysongelmaa

Viesti Kirjoittaja Java »

Nyt se sitten kävi.. Nimittäin kävin tuossa motarilla ajamassa ihan normi vauhtia siis (120-140) ja sen jälkeen mäkkäriin, ja siellä drive-innissä huomasin että tyhjäkäynti vaihtelee 1000-2000rpm ihan randomina jota ennen ei ole tapahtunut. Sitten siitä purilaiset naamaan ja hakemaan kaveri. Auto pois päältä noin 10min ja eipä se tietenkään lähde käyntiin, startti vain pyöritti moottoria. No sitten pientä setvintää että mitähän helvettiä ja pari kummaa katsetta, ja yks kaks se lähteekin nätisti käyntiin ilman että piti edes peltiä avata. No helpotukesta rauhallisesti takas motarille päin ja rauhallista ajoa siellä myös, nyt kuitenkin tehot ovat aivan kateissa, sataseen kiihdyttäessä saa toistakymmentä sekuntia vinguttaa ja vauhti ei satasen yläpuolella vitosella pysy millään. Muuten on nyt loppupäivän toiminut "normaalisti". Tyhjäkäynti ei enää vaihtele ja lähtee nyt laakista käyntiin, ei vaan peli liiku mihinkään!

Minne katosi sata pollea?

Autona siis 156 -00 1.8 TS


EDIT.

Eli tehot on nyt taas tallella mutta nyt auto ei lähde käyntiin vasta kun hetken ärräpäiden ja ihmettelyn tuloksena. Sen jälkeen auto on kuin mitään ei olisi käynyt. Kampiakselin asentotunnistin? Mikäs homma tuo on vaihtaa ja mistä osa? Jos itse hankala vaihtaa niin mihin hintaan tuota tekevät?
Viimeksi muokannut Java, 23 Syys 2008, 22:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Ottaako vapaalla miten kierroksia?

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Kierroksia ottaa ihan normaalisti vapaalla.... Nyt taas aamulla startattaessa ei lähteny käyntiin vasta kun puolen minuutin pyörittelyn jälkeen! Ja tehot edelleen kateissa...

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Jaha, tuossa kaupassa käydessä Alfa kulki kuin aina ennenkin :D
Kaupan pihassa käynnisteltäessä eipä startannut, siinä jo vetoapua soitellessa se pärähtikin käyntiin ja toimi taas nätisti o.O Omaan pihaan parkkiin ja kone pois päältä. Starttasi taas heti :crazyeyes:

Mitähän kummaa?

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Voiskohan kampuran asentotunnistin vedellä viimeisiään

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Jep tässä samaa vikaa löytänyt muiltakin. Millähän nimellä tuo kulkee lontoon kielellä jos jotain vaihto-opasta löytyis? Mistä osa ja paljonko hintaa?

Onko tämä tuote
156 1,6-2,0 YKK-anturi/KAMPIakseli. . . . . . . . . . . . . 10-9146 39.90 ???
Motonetistä, vai onko tuo sitten ns. romukamaa..

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Eipä starttaile ei, kävin tuossa 20 kilsan lenkin heittämässä, kaikki toimii ihan hyvin paitsi että auto lähtee käyntiin kun kuu on sopivalla korkeudella tms...... Kuulostaa myös vähän dieseliltä.

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Alfa melkein jätti tielle - nyt tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja willez »

Java kirjoitti:Kampiakselin asentotunnistin? Mikäs homma tuo on vaihtaa ja mistä osa? Jos itse hankala vaihtaa niin mihin hintaan tuota tekevät?
Jos se tosiaan on tuo , niin ei pitäis olla paha vaihtaa ? Pyörä pois , alamuovi pois , tsadaa . Pitäis olla edessä se anturi . ( Näin ainakin Opelissa ) 8)

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Mitenhän 156:sessa vaihto järkevintä? Autoa en pukille saa itse mutta ruuvvari kyllä pysyy kädessä. Mistäs tuota anturia kannattaa nyt lähteä pk-seudulla hakemaan? Olen uusi vielä näissä asioissa :P

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Oikea etupyörä tunkaten ylös ja irti. Ei tarvitse pukkeja

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Onkos mitään tietoa mistä tuota palikkaa kannattaa käydä kysymässä? Telttaanko joutuu suojautua?

Tuossa alfa156.net:in foorumeita lueskellessa auton pitäisi sammua lämmetessään? Itsellä ei tälläistä vikaa kylläkään ole, auto vaan ei lähde käyntiin ennen poppakonsteja monen starttausyrityksen jälkeen.

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Tilasin tuon teltasta tuon palikan, 86.50 hintaa o.O Huomiseksi lupasit tuon toimittaa paikalliseen telttaan. Nyt kuitenkin auto lähtee nätisti käyntiin joka yrittämällä pienen kiesin jälkeen :D Kylmänä sai starttaiilla taas mutta nyt tuntuu lähtevän kokoajan. Pitääpä odotella ja kokeilla uudestaan illalla.. Mystistä sanoisinko..

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

Se osa vaan on hajoamassa , toimii välillä , välillä ei .

Toi on vielä mystisyydestä kaukana , sitten kun ostettu 500€ osia ja ei vieläkään ni sitten voisi sanoa mystiseksi :-D

Ja ihan yleisesti hajoava osa , eli ei ole mikään "italialaisten ongelma" .

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Okei kiitoksia tuosta tiedosta että yleistä on. Huomenna on tuon vaihtourakka sitten edessä.

En englanniksikaan vaihto-ohjeita löytänyt, onkohan jollain kuvaa tms jotain ohjeita missä tuo sijaitse (stratin vieressä?) ja miten vaihto luonnistuu.

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

Java kirjoitti:Okei kiitoksia tuosta tiedosta että yleistä on. Huomenna on tuon vaihtourakka sitten edessä.

En englanniksikaan vaihto-ohjeita löytänyt, onkohan jollain kuvaa tms jotain ohjeita missä tuo sijaitse (stratin vieressä?) ja miten vaihto luonnistuu.
Kampiakselin hihnapyörän vieressä . Hihnapyörässä pitäisi olla ns. "hampaita" ja siitä anturi haistaa k-akselin asennon .

Sitten siinä jossain lähellä pitäisi olla liitin mistä saat irti ja uuden tilalle .

Edit:

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=11696

Kato tosta 156 , ja sieltä manuaalia jos ei muuten löyry.

Avatar
jaskas
Viestit: 615
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

Onkohan tässä nyt kuitenkin kyseessä tää anturi mikä on v-mäisesti siellä koneen takana, tulipellin puolella. Englanniks rpm-sensor. Vittumainen on vaihtaa joo, mut kyllä se vaihtuu... käsikopelolla.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Niin juu... vanhassa tessussa tuo anturi on kampiakselin hihnapyörällä, todella helppo vaihtaa. Mutta uudessa tessussa se ei tosiaan ollut siellä, joten on ilmeisesti vauhtipyörällä.

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Kiitoksia taas linkeistä, latailen juuri noita paketteja.

Millähän nimellä tuo enkuksi sitten kulkee? Eli kampiakselin asentotunnistin -nimellä ainakin tilasin teltasta :)

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

jaskas kirjoitti:Englanniks rpm-sensor.

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

RPM-sensor = kierrosluvun mittari? Sehän siis toimii..

tuollakin keskustelussa heti ekassa vastauksessa puhutaan crankshaft speed sensorista, vaikka rpm:stä jotain kysytään?

http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147 ... ensor.html

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Siellä imusarjan ja startin alla se on. Hyvällä lampulla ja tuurilla näet kun auton alta kurkkaat, vauhtipyörää näytti mielestäni lukevan. Putkistoa vissiin joutuu irroittamaan, niin ahdasta siellä tuntuu olevan ja yläkautta ei varmastikaan helpompaa. Joku joka on vaihtanut voisi kertoa tarkemmin.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
jaskas
Viestit: 615
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

On siis olemassa kaksi sensoria... toi rpm-sensor ja sit toi crankshaft sensor.

Mulla ainakin aiheutti kuumana sammumisia toi rpm-sensor. Eikä sitten lähtenyt käyntiin ennen kuin jäähtyi hetken.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Hmm... Olisko nuo tosiaan kaksi erillistä anturia? Saman asian hoitaisi yksi ja sama anturi, eli antaisi tiedon moottorinohjaukselle kampiakselin asennosta, sekä kierrosnopeudesta, ja mittarille kierrosnopeudesta.

Ehkäpä nuo on sitten jostain syystä hoidettu kahdelle eri anturilla.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Sama anturi on kyseessä.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Nyt on anturi kädessä. Eipä löytynyt noista ohjeista tuosta vaihdosta yhtään mitään - ne oli mulla jo ollutkin alunperin.

Kohta alkaa asennusprojekti, en sitä ainakaan heti löytänyt tuolta pohjan kautta katsoessa :(

Viimehetken neuvot?

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Noniin,eipä tuota sensoria tuolta mistään löytynyt....

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kampiakselin asentotunnistinta ei käytännössä näe kuin auton alta, se on siellä kampikammion kyljessä vauhtipyörän vieressä tulipellin puolella.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
jaskas
Viestit: 615
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

Annetaan tätä tietoa, nyt tallain mukavasti tipoittain: Mä avaisin mielestäni (jos nyt oikein muistan) pakoputken liitoksistaan, jotta sain käden ujutettua sinne väliin.

Eli auto ylös, könyä alle ja käsikopelolla tutkimaan moottorin "takaosaa". Kyllä se sieltä löytyy...
Ps. eivät varmaan tunnin työtä enempää veloita korjaamollakaan vaihdosta !

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Joo näin meneteltiin tuossa, ei vaan löytynyt sieltä... No keskviikkona telttaan ajanvarausta, tunnin työn veloittavat juu...

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tänään juuri tuli pällisteltyä ko. anturia, siinä startin alapuolella se on.

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Mutta eikös sulla oo vanhempi tessu?

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Vanhassa tessussa se anturi on kampuran hihnapyörän vieressä. Ei lähelläkään starttia.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Ei tsiisus mikä on itsellä vikana?? Ei sitä helvttt löydä sieltä vaikka nyt kaks kertaa kattonut. Siis just siitä missä se pohjamuovi loppuu keskella autoa ja putki menee siitä, siinäkö sen pitäis olla? Siitä näkee hyvin sinne koneen alle ja starttiakin olen jo kädellä hiplaillut mutta ei tuota anturia löydy mistään siitä :D Eihän se pois voi olla ja tukittu jollain? Vai onko jo liian hazardi ajatus.... Muutenki löytynyt entisen omistajan toimesta muutamia purkkavirityksiä :P

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Juu mulla on vanha tessu, tai no on mulla uusikin, mutta tätä pällistelin 1.8 156:sesta josta irrottelin vaihteiston.

Piti ottamani kuvakin, mutta enkös unohtanut :(

Helpointa varmaan löytää kun käpälöin sen johdon käteen ja seuraa minne menee. Johto meni muistaakseni sitä lohkon kylkeä pitkin viistosti alaspäin.

Jos tämä NIIN pahasti häiritsee niin voin käydä huomenna ottamassa kuvan siitä :wink:

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Josko viitsisit oisin super-kiitollinen ja 60e rikkaampi :)

Nyt kuitenkin nollailemaan huoltoviikkoa ;)

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Muistin käydä räppäämässä kuvat mutta melkein unohdin lähettää ne tänne :-D

Tässä kuitenkin, eli tuo startin alla oleva, ei voi erehtyä.
Liitteet
20092008(001).jpg
(170.13 KiB) Tiedosto ladattu 8846 kertaa
20092008.jpg
(86.08 KiB) Tiedosto ladattu 8846 kertaa

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Onpa puhtaan näköinen moottori. Auton alta kun kurkkii niin kyllä se näkyy, mutta ahtaassa paikassa on. Onko muuten yhdellä pultilla kiinni?

Mikä muuten tuo anturi on, joka on alemman kuvan oikeassa yläsyrjässä?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

minkäköhän takia italialaiset on laittanut tuon anturin vauhtipyörälle ? prkl :-D

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Eipä sille oikein muutakaan paikkaa ole jos moottorin pyörimistä halutaan tarkkailla.
VMP

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

k-akselin hihnapyörä ?

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Viesti Kirjoittaja mutt »

Hihnapyörään pitäisi tehdä hammastukset (vauhtipyörässähän ne on jo valmiiksi), ja saada anturi mielellään suojattuakin jotenkin. Todennäköisesti tuo rikottaisiin jokaisessa hihnanvaihdossa. :roll:

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Jarama kirjoitti:Onpa puhtaan näköinen moottori. Auton alta kun kurkkii niin kyllä se näkyy, mutta ahtaassa paikassa on. Onko muuten yhdellä pultilla kiinni?

Mikä muuten tuo anturi on, joka on alemman kuvan oikeassa yläsyrjässä?
Nappasin kuvan kilpurin koneesta, joten tietenkin on puhdas ;)
Kuvasta päätellen on yhdellä pultilla kiinni.

Tuosta toisesta anturista en tiedä, mutta voisi olla vaikka öljynpaineen merkkivalon anturi, tai joku lämpöanturi :roll:

Mutt: Vanhassa tessussa toi anturi on hihnapyörällä joka on hammastettu. Eipä ole niiden kanssa murheita ollut, joten hyvin toimivat sielläkin.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ei se vauhtipyörän kehällä oleva startille tarkoitettu hammastus taida olla muodoltaan ihan sopiva yläkuolokohdan tunnistamiseen? Lisäksi jostain kohtaa pitäisi puuttua hammas että tökkeli tietää mistä aloittaa hampaiden laskemisen.

Sitä en kyllä tajua miksi sekä kampuralla että nenäkepillä pitää olla oma tunnistin. Jotakuinkin samassa tahdissahan nuo pyörivät, nenät vain puolta hitaammin, ja jos eivät pyöri niin siinä ei enää paljon tunnistimet auta.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
E.L.
Viestit: 149
Liittynyt: 31 Joulu 2004, 13:15
Car(s): 155 Q4, 75 1.8T
Paikkakunta: Karjaa

Viesti Kirjoittaja E.L. »

Voisko olla niin että tosta kampiakselin hammaskehästä saadaan moottorin pyörimisnopeus ja asento aika tarkasti laskettua, mutta siitä ei saada tietoa missä tahdissa mikäkin sylinteri on. Sen takia on erikseen nokka-akselilla asentoanturi, joka hoitelee sen puolen. Nyt taas joku miettii miksi ei käytetä pelkkää nokka-akselin asentoanturia. Itse luulen että se ei ole esim. sytytyksen ajoituksen kannalta tarpeeksi tarkka.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Ainakin tuossa wanhassa BMW tunkiossani Kampiakselilta tulee moottorin pyörintänopeus ja nokka-akselilta (pako-) YKK, jota käytetään sytytyksen ohjaamiseen. Jos YKK tieto häviää, siirtyy Motronic antamaan hukkakipinää.

(Eli tosiaan, myös hihnapyörää käytetään kampiakselin pyörimisen tunnistamiseen mutta mitenkään Alfalle tyypillistä tai erikoista tuon vauhtipyörän käyttäminen ei ole.)
VMP

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Eilen taas kävi auto pukilla ja meikäläinen alla, kyllä voi olla peukalo keskellä kämmentä kun en vieläkään sitä sieltä löytänyt :oops: :evil:

No keskiviikkona käydään teltassa sitten..

Alkoi eilen taas starttihäiriötä pitämään. Kuka tunnustaa huutaneensa olarissa eilen iltapäivällä "ELÄKÖÖN ITALIA!"??

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Alkoi eilen taas starttihäiriötä pitämään. Kuka tunnustaa huutaneensa olarissa eilen iltapäivällä "ELÄKÖÖN ITALIA!"??[/quote]

Voisin antaa pienen vinkin osaltani tähän teidän ajatustenvaihtoon, ensinnäkin se anturi ei lue vauhtipyörän hampaita vaan erillistä hammaskehää, joka on pultattu k-akseliin, yksintertaisesti se pysyy puhtaampana siellä!
Toinen vinkki, kun käynnistät autosi normaalisti, se käy n. 1000 rpm jonkin aikaa, ja sitten tippuu sinne 750-800 rpm alueelle, jos kierrokset ei tipu, on syy nokka-akselin ajoitustunnistin ja moottori ruiskuttaa yhtaikaisesti joka sylinterille koska se ei ole tunnistanut ns. työkiertoa nokka-akselilta. Näitä molempia tarvitvitaan, koska kampiakselilta mitataan pyörintänopeus ja ykk, ja nokka-akselilta ajoitus. Esim. jos jako menee sekaisin (esim. hihna hyppää pari hammasta), viaksi tulee ajoitustunnistimen synkronointi k-a tunnistimeen nähden. Tällöin joku voi vaihtaa tunnistimen, mutta vika on edelleen ajoituksessa.
Eli, älä osta tunnistinta, vaan käy korjaamolla lukemassa vikamuisti, kaikki viat eivät sytytä häiriövaloa.
Ps. Se anturi on öljynpaineen anturi, ja hiukan sen yläpuolella on nakutustunnistin.

Onnea ja menestystä!

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Siis mikä anturi on öljynpaineen tunnistin? Tuo ylempänä olevassa kuvassa oleva? Ainakin tuo uusi tunnistin mikä minulla on jo hankittuna on saman näköinen kun tuo, ja se on se asentotunnistin..
EDIT: Niin varmaan tarkotit tuota toista anturia mitä pojat pähkäilivät, my bad.

Mutta siis, kierrokset on siellä 1000-1500 kun moottorin tulille pamauttaa, ja hetken käymisen jälkeen se tipahtaa sinne 700 kierroksen paikkeille.

Tuon käyn nyt vaihtamassa kuitenkin vaikka "sokkona" vähän tyhmää. Jos tuo nyt ei sitten korjaannu tsekkailen vikakoodit..

Asiasta kolmanteen, missäs saa auton koneeseen pk-seudulla kiinni edullisemmin? Telttahan tuostakin palvelusta ottaa sen 70+ euroa. Mikähän liike tekisin alfahenkeen tuota:)?

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Java kirjoitti:Siis mikä anturi on öljynpaineen tunnistin? Tuo ylempänä olevassa kuvassa oleva? Ainakin tuo uusi tunnistin mikä minulla on jo hankittuna on saman näköinen kun tuo, ja se on se asentotunnistin..
Moro taas, ympyröity on rpm-tunnistin, oikealla ylhäällä öljynpaineanturi.
Jos rpm-anturi on mykkä, moottori ei käynnisty, mutta jos nokka-akselitunnistin on sökö, se käynnistyy, ja käyttäytyy edellä kuvatusti.
Rpm-anturin (induktioanturi) voi tarkastaa vastusmittarilla (alle 1 kohm), sen liitinhän on imusarjan päällä, mutta nokka-akselitunistin on hall-anturi, ja sen tarkastus pitää tehdä jännitemittauksella. Minä olen sitä mieltä, että vika ei ole siinä rpm-anturissa, mutta jos osa sulla on, voithan sen sinne vaihtaa (kurja paikka joka tapauksessa).
Anna kuulua miten kävi!

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Noniin siinä imusarjan päällähän se liitin olikin, mittasin vastuksen ja antoi 854 ohmia, uuden anturin antaessa 846 ohmia. En myöskään saanut autoa käyntiin.. Eli tuo palikka tuntuisi olevan kunnossa?

Auto ei nyt lähde ollenkaan käyntiin....

Eihän Öljy-,ruisku- ja akku-valon kuulu palaa kun hetken?
Nyt kun laittaa virrat päälle niin normisti valot palaa hetken ja sitten sammuu kaikki paitsi nuo öljy, ruisku ja akkuvalot siellä yläkulmassa. myös siinä keskellä oleva keltainen avain ja key teksti jää palamaan? Ruiskun valo sammuu iha murto-osaksi myös tuossa ja sitten se jää palamaan taas..

Vastaa Viestiin