Käynnistysongelmaa

Alfoista

Valvoja: Moderators

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Java kirjoitti:myös siinä keskellä oleva keltainen avain ja key teksti jää palamaan?
No tässähän se syy on, käynnistyksenesto reistailee. Todennäköisesti joudut tilaamaan osia, taas. Jos toinenkin avain käyttäytyy samalla tavalla, on syy todennäköisesti code-ohjainlaitteessa. Yleensä se on se heikoin lenkki tuon ikäisessä autossa.
Mutta homma kuitenkin kannattaa varmistaa järjestelmän vikamuistista testerillä (sanoitko 70e?), koska saman ongelman voi aiheuttaa myös virtalukon ympärillä oleva antenni, joka tunnistaa avaimessa olevan transponderin, antenni voi olla murtunut (tarkastus n. 400 ohm) liittimen päistä, tai yhteys code-ecun ja moottori ecun välisestä tiedonkulun katkoksesta (yksi johdin toisessa liittimessä).
Code-ecu on sulakerasian takana, ja siihen tulee kaksi liitintä, se kaksinapainen on antennin liitin.

Susta alkaa tulla Alfa-ekspertti pikku hiljaa, onnea!

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Vielä, nyt kun lueskelin tätä tarinaa alusta, moottorin tehon häviämisistä jne, alkaa tulla mieleen muitakin uhkakuvia, onko kyseessä monivammanen yksilö mahdollisesti. Ok, koodiongelma on tosiasia, mutta se ei aiheuta mitään moottorin tehon häviämisiä, se on jotain muuta.
Ilmamassamittari, happianturi, puolavika (johto kopan välissä?), bensapumppu (5 bar) ja kaiken lopuksi jakopää.
Tämä autosi on varmaan euro 2, eli kaasuläppää ohjataan vaijerilla vai?

Moro!

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Noniin, eli vika olikin juuri tuossa käynnistyksenestossa. Telttaan sain vietyä tuon tunnistimen takaisin -> +86.5€

Sitten ihan btw menin käymään tuossa paikallisessa autokorjaamossa niin vanha luokkatoverihan se siellä :D Pitsapalkalla koneeseen kiinni ja tuli kaksi koodia:

P1172 - Pitkäaikainen polttoaineen säätö - tyhjäkäynnillä
U1600 - joka meinasi juurikin noita käynnistyksenestojuttuja

No siinä nollattiin koodit ja käytettiin auto päällä ja uudestaan kiinni, tuo U1600 katosi (varmaankin koska ei tullut tuota key-valoa palamaan välissä) mutta tuo P1172 tuli uudestaan, johon kaveri sanoi että ei vaikuta muuhun kuin päästöihin. Tyjäkäynnin lievä heijaaminen?


Vinkkelinä kaverilta sain sitten että ei muuta kuin siitä lukonkohalta muovit auki ja liittimien putsausta. Eli illemmalla muovit auki ja vähän sörkkimistä! Auto kylläkin taas toimi nätisti kun sen kerran käyntiin sain :lol:
Ei voi taas syyttää omaa puusilmää kun luultavasti tuo avaimen valo palanut siinä useampaankin kertaan.. Ja kiittää vastanneita ja varsinkin seppoa!

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

P1172 - Pitkäaikainen polttoaineen säätö - tyhjäkäynnillä
U1600 - joka meinasi juurikin noita käynnistyksenestojuttuja

Hienoa, tosin yleensä se vika uusiutuu, toivottavasti ei nyt.
Toisen vian se sun kaverisi olisi voinut kuitata myös testerillä, eli palauttaa säätöalueen toiminta ns. alkuperäiseksi, resetoimalla joutokäyntisäädin. Jos hänellä oli tehtaan Examiner? Senkin voi tehdä ilman tersteriäkin Bosch-järjestelmissä, pitämällä akkua jonkin aikaa irti (3min), sitten kenkä kiinni, virta päälle 3 min, virta pois ja sitten käyntiin. Jotenkin noin se meni? Se liitin ei ole muuten ohjauspyörän muovien alla, vaan menee sille koodipurkille sulakerasian taakse, johdotus on kuitenkin hyvä tarkastaa silmämääräisesti.

No, tästähän joutaa taas omiin töihin (pihalle pitää vetää yksi sähköpistoke, ei sen kummempaa) kun sait autosi kuntoon.

Hyvää jatkoa päivälle!

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

seppo kirjoitti:Susta alkaa tulla Alfa-ekspertti pikku hiljaa, onnea!
Ja sinä selvästikin jo olet, aivan mahtavaa opastusta :-D
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Samaan tapaan on alkanut reistailla käynnistyksessä tuo munkin 156 kuin Javalla. Lähtee joko heti käyntiin, tai sitten vain pyörittää, eikä puhu mitään. Jos kierrokset tippuvat kovin alas, saattaa sammua myös ajossa. Diagnostiikka vahvisti epäilykset ja syyttää kammen anturia. Koitin jo vaihtaa anturin hajonneesta koneesta, mutta samoin tuoki oirii myös samainen vikakoodi tulee. Täytynee hakea uusi ja toivoa että molemmat nyt kokeillut ovat huonoja. Onneksi vaihtoon ei mene kuin vartti.
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Täälläkin petti RPM-anturi.

Muutaman kerran varoitteli siten että oli hieman pidempi vieteri lämpimänä käynnistäessä, kunnes sitten päätti jäädä käynnistymättä kokonaan paikallisen K-Raudan parkkipaikalle.

Vinkki: Huomasin sen että moottorin vikavalo sammuu itsestään muutaman sekunnin kuluttua sytytysviran kytkemisestä kun kaikki on ok, mutta nyt se syttyi heti uudestaan ja jäi palamaan.

4 tuntia myöhemmin kun menin takaisin autolle valmistautuneena hinaamaan sen kotiin, käynnistyi se aivan normaalisti. Paikan päällä tehty AlfaDiag tutkimus antoi vikakoodin 0335 - RPM Sensor - open circuit.

Nyt odotellaan sitten uutta anturi Heikalta jotta pääsee raapimaan rystysiään.

Onko tosiaan pakko irroittaa imusarja päästäkseen käsiksi tuohon ylhäältä päin vai riittääkö pelkän kaasuläppärungon irroitus, pitkät kädet ja korkea kipukynnys :D

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Itse ainakin tunkkasin auton ylös ja vaihdoin alakautta irroittelematta mitään muuta.
Kimmo / alfatune.fi

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Miten sen muka alakautta saa vaihdettua ilman että irroittaa esim. pakoputkea? Joskus tuli katseltua alhaalta päin ja todella ahdasta oli. Itsellä anturi on kunnossa mutta jos joskus hajoaa niin haluan itsekin tietää mikä on helpoin reitti... :mrgreen:
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Hmm... rampit löytyy jos tosiaan mitään purkamatta pääse käsiksi alakautta - on vain skeptinen olo tuon suhteen - vai menitkö pyöräholvin kautta?

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Tulee kokeiltua halumatta molemmat tavat.

Ylhäältä sain irroitettua vaivoin vanhan anturin ja asetettua uuden paikoilleen mutta kiinnitysruuvin alulle saaminen olikin sitten jo täysin mahdoton omalla fysiikalla. Haavojen lisääntyessä ja kellon vain edessä alistuin ja kaivoin rampit talviteloiltaan ja suuren ähinän kanssa kampesin auton niiden päälle odottamaan uutta inspiraatiota - ehkä huomenna. Ylhäältä purin pois imuputken, kaasuläpän ja akun, mutta en suosittele siis tuota vaihtoehtoa ellei ole mustekalojen sukua - ahdasta on ja ei näe missään vaiheessa mitä on tekemässä.

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Kyllä se tosiaan alakautta on helpompi mutta ihan ilman mitään purkamatta selviävät ainoastaan erittäin sirokätiset. Itse jouduin irrottamaan pakoputken kannattimen tieltä joka on tosin mitätön vaiva yläreittiin verrattuna. Helpotti huomattavasti kun sai ujutettua molemmat kädet työalueelle sekä näki mitä on tekemässä. Autokin toimii. Jee! :)

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Sanotaan että kyllä se vähän voi kirpaista kun käden sinne tunkee, ainakin jos on sen kokoiset kuin meikäläisellä. Varauduin hommaan siten että otin kaikki tarvittavat työkalut ja tarvikkeet niin lähelle toista kättä, ettei sitä väliin tungettua kättä tarvinnut edes-taas repiä. 15min. :crazyeyes:
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
Oiva
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 22:01
Car(s): 156 2.0 -00
Paikkakunta: Helsinki, Turku

Käynnistysprobleemaa

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Eli koneremontti nyt tehty, uutta osaa moottorissa sen verran että toivois jos ens kesään asti vaikka selviäis ilman mitään isompaa...

Mutta käynnistysongelmat "jatkuu". Eli melkein joka kerta startatessa ei esimmäisellä kerralla lähde. Yleensä toisella helähtää.
Ensin kun starttaa kuuluu vaan sihahdus eli startti ei pyöritä ollenkaan?
Ja välillä kun lähtee käyntiin heittää kierrokset samantien hetkeksi 2000rpm.

Lambda ja ilmi vaihdettu juuri.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Ehkä siellä bendix luistaa startissa, jos startti pyörii mutta kone ei. Siinä tapauksessa startti vaihtoon ihan ensimmäisenä.
Kimmo / alfatune.fi

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

kerrotko "Kterkkila" vielä vähän tarkemmin miten tuon anturin vaihdoit? Riittääkö että nostaa auton hallitunkilla ilmaan vai pitäisikö päästä seisomaan auton alle. Viimeksi kun olin siellä selälläni lattialla tuntui että ei käsi mahdu mistään :shock:
Kun pelkkä teho ei riitä!

Vastaa Viestiin