Alustasarjan katsastaminen
Valvoja: Moderators
Alustasarjan katsastaminen
Asensin kesällä Bilsteinin iskarit ja Eibachin jouset tuohon 166:een. Auto ei madaltunut milliäkään (ei pitänytkään). Nyt vaan alkoi mietityttämään, täytyykö katsastuksessa esittää jotakin todistuksia näistä osista? Jos täytyy, niin mitä? Riittääkö, jos suihkuttaa alustamassaa iskareiden ja jousien päälle, ettei keltainen tai punainen väri näy
Mitä tämä muutoskatsastus on yleensä maksanut? Siis jos on tehty vuosikatsastuksen yhteydessä.
Entä jos hankkii isommat vanteet kuin mitä ote nyt sallii. Onko niistäkin toimitettava jotain dokumentteja muutoskatsastukseen, vaiko miten se isompien pyörien "sopivuus" konttorilla todetaan, että otteeseen voidaan lisätä isompia kokoja?
Mitä tämä muutoskatsastus on yleensä maksanut? Siis jos on tehty vuosikatsastuksen yhteydessä.
Entä jos hankkii isommat vanteet kuin mitä ote nyt sallii. Onko niistäkin toimitettava jotain dokumentteja muutoskatsastukseen, vaiko miten se isompien pyörien "sopivuus" konttorilla todetaan, että otteeseen voidaan lisätä isompia kokoja?
Mikäli muutoskatsastat nuo jouset, niin tarvit niiden TÜV todistuksen mukaan.
Iskaria ei tarvi muutoskatsastaa.
Mikäli haluat peitellä ja olla tekemättä muutoskatsastusta, niin se kirpaisee viimeistään siinä jos jotain sattuu ja autoa ei ole muutoskatsastettu niin vakuutusyhtiö ei varmasti katso sitä hyvällä...
Näin ainakin minun käsittääkseni.
Iskaria ei tarvi muutoskatsastaa.
Mikäli haluat peitellä ja olla tekemättä muutoskatsastusta, niin se kirpaisee viimeistään siinä jos jotain sattuu ja autoa ei ole muutoskatsastettu niin vakuutusyhtiö ei varmasti katso sitä hyvällä...
Näin ainakin minun käsittääkseni.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Kun auto on valmiiksi katollaan ojassa niin ne iskarit on helppo vaihtaa ennen polizein saapumistadimmu kirjoitti: Mikäli haluat peitellä ja olla tekemättä muutoskatsastusta, niin se kirpaisee viimeistään siinä jos jotain sattuu ja autoa ei ole muutoskatsastettu niin vakuutusyhtiö ei varmasti katso sitä hyvällä...
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Madalletun alustan muutoskatsastuksen hinta
taitaa olla jossain 70e maisemissa ,
isompien rinkuloiden kirjaaminen otteeseen on
halvempaa (jos erikseen näitä katsastuttaa).
Tein oman muutoskatsastuksen vuosikatsastuksen
yhteydessä ja silti rokottivat molemmista...
vaikka käytännössä ainoa lisätyö virkailijalle on
kirjoituttaa uusi rekisteriote..
TUV-paperit mukaan ja pyöränkulmien säädöstä saa
olla aikaa enintään 3 kuukautta, muuten ei kelpaa.
Säätöraportissa oltava tekijän allekirjoitus.
Ymmärsin jotenkin näin että AINA kun tolpat vaihtuu
niin on katsastettava..periaatteessa. Correct?
taitaa olla jossain 70e maisemissa ,
isompien rinkuloiden kirjaaminen otteeseen on
halvempaa (jos erikseen näitä katsastuttaa).
Tein oman muutoskatsastuksen vuosikatsastuksen
yhteydessä ja silti rokottivat molemmista...
vaikka käytännössä ainoa lisätyö virkailijalle on
kirjoituttaa uusi rekisteriote..
TUV-paperit mukaan ja pyöränkulmien säädöstä saa
olla aikaa enintään 3 kuukautta, muuten ei kelpaa.
Säätöraportissa oltava tekijän allekirjoitus.
Ymmärsin jotenkin näin että AINA kun tolpat vaihtuu
niin on katsastettava..periaatteessa. Correct?
Viimeksi muokannut silverine, 27 Helmi 2007, 09:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
- tsav
- Viestit: 672
- Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
- Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR) - Paikkakunta: Vantaa
Eipä nuo ole konttorilla paljon kyselleet Eibachin jousista. Itsellä oli tosin mustat 1.5" madaltavat. tuv todistusta ei tullut jousien mukana, kun puolen vuoden odottelun jälkeen hermostuin viralliseen maahantuontiin ja tilasin USAsta (n. puolta halvemmat). Ensimmäisessä katsastuksessa ihmetteli vain, kun alustaan oli vaihdettu kaikki nivelet ja puslat ja iskarit uutta. Varoitteli sitten pois lähtiessä, että aja varovasti kynnyksen yli kun auto näyttää aika matalalta.
Minulle on jäänyt käsitys, että konttorilla ei oikein tykätä jos jousia katkotaan tai muuten modataan. Mutta jos kaikki näyttää tehdastekoiselta ja siistiltä, ei asia taida viranomaisia juurikaan kiinnostaa.
Jos sinulla ei ole korkeus edes muuttunut, niin eipä taida olla huolta. Maalaa jouset yli orkkiksen näköisiksi ja kukaan ei tiedä asiasta mitään. Toisaalta jos sinulla on tuo tuv todistus, niin ainahan voit vuosikatsastuksessa lappua esittää. Ei välttämättä maksa mitään.
Minulle on jäänyt käsitys, että konttorilla ei oikein tykätä jos jousia katkotaan tai muuten modataan. Mutta jos kaikki näyttää tehdastekoiselta ja siistiltä, ei asia taida viranomaisia juurikaan kiinnostaa.
Jos sinulla ei ole korkeus edes muuttunut, niin eipä taida olla huolta. Maalaa jouset yli orkkiksen näköisiksi ja kukaan ei tiedä asiasta mitään. Toisaalta jos sinulla on tuo tuv todistus, niin ainahan voit vuosikatsastuksessa lappua esittää. Ei välttämättä maksa mitään.
- KJS
- Viestit: 4670
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
- Paikkakunta: Nokia
Periaatteessa näin. Konttorillahan tarkastetaan juuri sen jousisarjan todistukset. Ainakaan otteeseen ei kylläkään merkata sarjan valmistajaa, mutta periaatteessa pitäisi aina katsastaa jos setti vaihtuu.silverine kirjoitti:Ymmärsin jotenkin näin että AINA kun tolpat vaihtuu
niin on katsastettava..periaatteessa. Correct?
Edit: niin ja johonkin vuosimalliin saakka eivät kysele todistuksia. Temprassa -94 ei kysytty, 156:ssa -98 kysyttiin.
- Portti
- Viestit: 1110
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
Mittaavatko katsastusmiehet käytännössä valojen ja vilkkujen korkeutta maasta muutoskatsastuksen yhteydessä? GTAn vilkut on vakionakin kovin lähellä minimirajaa, joten mahdollisen alustasarjan kanssa voi tulla hankaluuksia katsastuksessa.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
- TommiS
- Viestit: 542
- Liittynyt: 17 Marras 2005, 22:05
- Car(s): Ex. Mito / V6 / Tessu
- Paikkakunta: Vantaa
[mutu alkaa] Muistaakseni tossa pakollisessa alustasarjan(muutos)katsastamisessa on joku vuosimalliraja, 2001?[/mutu loppuu].
Jos on epäilyksiä esim. vakuutuskorvauksien suhteen, lienee viisainta varmistaa asia lähimmältä katsastusasemalta. Siellähän viisaus yleensä pesii. Tosin multa ei sitten setä koskaan vaatinut todistusta pyörien suuntauksesta, vaikka se ilmeisesti tossa yhteydessä pitäisikin esittää.
Jos on epäilyksiä esim. vakuutuskorvauksien suhteen, lienee viisainta varmistaa asia lähimmältä katsastusasemalta. Siellähän viisaus yleensä pesii. Tosin multa ei sitten setä koskaan vaatinut todistusta pyörien suuntauksesta, vaikka se ilmeisesti tossa yhteydessä pitäisikin esittää.
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
Madalluskatsastutin juuri talviautoni, sen 20 vuotta vanhan golfin. Muutoskatsastus maksoi muistaaksen 45 euroa normaalin katsastushinnan päälle.
4 minuutin homma maksoi neljäsosan auton arvosta. Käytetyt madallusjouset päälle niin ollaan 50 % auton arvosta.
Mutta kyllä nyt kelpaa, 900 kiloa painava kottero menee mutkat kuin silitysrauta ja 155 leveät kumit leikkaavat jäätä kuin sirkkelit. Saa tulla kuka tahansa vierelle, niin ei ole puolet auton arvosta kiinni alustassa.
Eikä siinä kaikki, säädin pyöränkulmat kohdalleen vatupassilla. Saa tulla kuka tahansa vierelle, eikä ole pyöränkulmat vatupassilla säädetty.
4 minuutin homma maksoi neljäsosan auton arvosta. Käytetyt madallusjouset päälle niin ollaan 50 % auton arvosta.
Mutta kyllä nyt kelpaa, 900 kiloa painava kottero menee mutkat kuin silitysrauta ja 155 leveät kumit leikkaavat jäätä kuin sirkkelit. Saa tulla kuka tahansa vierelle, niin ei ole puolet auton arvosta kiinni alustassa.
Eikä siinä kaikki, säädin pyöränkulmat kohdalleen vatupassilla. Saa tulla kuka tahansa vierelle, eikä ole pyöränkulmat vatupassilla säädetty.
30 eur. maksaa.. mittaavat ainoostaan sen että on väh.8cm maavaraa ja nopee paperinvilkasu (eivätkä edes älyä mitä lukevat,koska melkein kaikissa alustasarjoissa saksankieli) Tästä on ihmevääntöä näillä sivuillaollu, ja ei se mitään 70:iä maksa,vaan 30... Valtionkonttorihinta,joten ei VARMASTI muutu.... Ja ihan sama onko säädettävä vai ei.. en tiiä mitä mömmöjä siihen 70:iin sitten saa..
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..
Enpä ole koskaan vielä saanut muutoskatsastusta yhteenkään autoon 30 eurolla. Kolmeen se on tullut tehtyä... tiedä sitten otetaanko pk-seudulla omaa lisää vai mitä.Silvio kirjoitti:30 eur. maksaa.. mittaavat ainoostaan sen että on väh.8cm maavaraa ja nopee paperinvilkasu (eivätkä edes älyä mitä lukevat,koska melkein kaikissa alustasarjoissa saksankieli) Tästä on ihmevääntöä näillä sivuillaollu, ja ei se mitään 70:iä maksa,vaan 30... Valtionkonttorihinta,joten ei VARMASTI muutu.... Ja ihan sama onko säädettävä vai ei.. en tiiä mitä mömmöjä siihen 70:iin sitten saa..
Ei enää Alfaa... eipä
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Mitään ihmevääntöä täällä en ole havainnut mutta ruvetaan nytSilvio kirjoitti:30 eur. maksaa.. mittaavat ainoostaan sen että on väh.8cm maavaraa ja nopee paperinvilkasu (eivätkä edes älyä mitä lukevat,koska melkein kaikissa alustasarjoissa saksankieli) Tästä on ihmevääntöä näillä sivuillaollu, ja ei se mitään 70:iä maksa,vaan 30... Valtionkonttorihinta,joten ei VARMASTI muutu.... Ja ihan sama onko säädettävä vai ei.. en tiiä mitä mömmöjä siihen 70:iin sitten saa..
sitten vääntämään kun kerran sitä kaipaat.
Ainoa mistä olen samaa mieltä on että TUV-papereista eivät
tunnu olevan erityisen kiinnostuneita, pääasia että löytyy.
Maavaraa ei mitattu, lokasuojan kaari -pyörän keskiö -mitta
otettiin ja merkattiin otteeseen.
70e oli alustan muutoskatsastuksen hinta,
sijainti Espoo-Mankkaan Katsastusasema.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
Ei ollu tarkotus suututtaa ketään,ihmevääntämisellä tarkoitin sitä kun edelleen jotkut jopa tosissaan väittää ettei alustasarjaa tarvitse katsastaa... Ja onhan tuo 70 aika rajua kiskontaa jos valtio on säätäny hinnan kolmeenkymppiin . Maavara tarkistetaan auton ollessa pukilla,laittamalla se 8 sentin palkki käymään auton päästä päähän.. ainaki valtionkonttorilla.
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..
Edelleen mietityttää: täytyykö uudet jouset katsastaa, jos korkeus ei muutu? Tuossa Aken dokumentissa http://www.ake.fi/pdf/3367-208-2003.pdf mielestäni puhutaan vain korkeuden muutoksen katsastamisesta. Itselläni kun korkeus ei muuttunut milliäkään..
- tsav
- Viestit: 672
- Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
- Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR) - Paikkakunta: Vantaa
[quote="Tekijä"]Edelleen mietityttää: täytyykö uudet jouset katsastaa, jos korkeus ei muutu? Tuossa Aken dokumentissa [url=http://www.ake.fi/pdf/3367-208-2003.pdf]http://www.ake.fi/pdf/3367-208-2003.pdf[/url] mielestäni puhutaan vain korkeuden muutoksen katsastamisesta. Itselläni kun korkeus ei muuttunut milliäkään..[/quote]
Minä en ainakaan kyselisi konttorilla, jos korkeus ei ole muuttunut. Jos asia vaivaa, niin maalaa jouset orkkiksen värisiksi. Näin kukaan ei tiedä asiasta mitään. Jos konttorilla haluavat tarkistusmitata, niin korkeushan ei ole muuttunut, eli autoa ei ole madallennettu ja ei tarvitse muutoskatsastaa.
Minä en ainakaan kyselisi konttorilla, jos korkeus ei ole muuttunut. Jos asia vaivaa, niin maalaa jouset orkkiksen värisiksi. Näin kukaan ei tiedä asiasta mitään. Jos konttorilla haluavat tarkistusmitata, niin korkeushan ei ole muuttunut, eli autoa ei ole madallennettu ja ei tarvitse muutoskatsastaa.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Alustasarjan katsastaminen
Jos korkeus ei muuttunut niin ainakaan minun järkeni mukaan ei mitään muutoskatsastustakaan tarvita.Tekijä kirjoitti:Asensin kesällä Bilsteinin iskarit ja Eibachin jouset tuohon 166:een. Auto ei madaltunut milliäkään (ei pitänytkään). Nyt vaan alkoi mietityttämään, täytyykö katsastuksessa esittää jotakin todistuksia näistä osista?
Uudemmissa autoissa tarvitaan tosiaan todistus että jouset ovat käypäset kyseiseen autoon. Jossain 90-luvulla menee tuo raja, olisiko '96 hatusta vetäen. Tarkkaan ottaen tüv-todistus ei ole koskaan pakollinen, pitää vain jonkin riippumattoman laitoksen todistus.dimmu kirjoitti:Mikäli muutoskatsastat nuo jouset, niin tarvit niiden TÜV todistuksen mukaan.
Tekijä kirjoitti:Entä kuitti/todistus pyöränkulmien mittauksesta, onko sellainenkin tarpeellinen?
Tarkkaan ottaen se suuntausraportti pitäisi olla mukana ja leima voi jäädä saamatta jos ei ole. Kovin usein eivät kyllä taida jaksaa tarkistaa, mutta jos sellainen on olemassa niin kannattaa ottaa mukaan.dimmu kirjoitti:Ei ole tarpeellinen
En ole missään törmännyt tällaiseen vaatimukseen, ei liene perääsilverine kirjoitti:Ymmärsin jotenkin näin että AINA kun tolpat vaihtuu
niin on katsastettava..periaatteessa. Correct?
Rälläkkäjouset ovat ihan luvalliset noihin vanhempiin autoihin joihin ei vaadita mitään todistuksia.tsav kirjoitti:Minulle on jäänyt käsitys, että konttorilla ei oikein tykätä jos jousia katkotaan tai muuten modataan. Mutta jos kaikki näyttää tehdastekoiselta ja siistiltä, ei asia taida viranomaisia juurikaan kiinnostaa.
Vakuutusyhtiöllä ei ole mitään oikeutta evätä korvauksia muutoskatsastamattomastakaan autosta. Tietysti jos onnettomuus suoraan aiheutuu väärin tehdystä ja katsastamattomasta muutoksesta voidaan omat korvaukset evätä jos katsotaan että kyse on tuottamuksellisesta toiminnasta. Se, että autossa on jokin muutoskatsastamaton osa ei muuten merkitse mitään.dimmu kirjoitti:Mikäli haluat peitellä ja olla tekemättä muutoskatsastusta, niin se kirpaisee viimeistään siinä jos jotain sattuu ja autoa ei ole muutoskatsastettu niin vakuutusyhtiö ei varmasti katso sitä hyvällä...
Näin ainakin minun käsittääkseni.
Ei tarvitse.kalski kirjoitti:Eli siis iskunvaimentajia ei tarvitse muutoskatsastaa...?
Jos joku ajaa päälle,eli onnettomuus on selvästi toisen vika,niin silloin katsastamattomuudella ei liene väliä. Mutta jos ite lipsautat auton esim. mettähallituksen puolelle,niin ihan varmasti vakuutusyhtiö vetoaa katsastamattomiin,suoraan auton ajettavuuteen vaikuttaviin tekijöihin, eli kasko ei korvaa omaa lipsautusta jos ei ole asianmukasesti muutoskatsastettu.
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
eli tällä teorialla sama asia olisi jos joku ajaisi sinua päin ja sinä olisit humalassa autonratissa, ja vika olisi toisen ja sinua ei syytettäisi mistäänSilvio kirjoitti:Jos joku ajaa päälle,eli onnettomuus on selvästi toisen vika,niin silloin katsastamattomuudella ei liene väliä. Mutta jos ite lipsautat auton esim. mettähallituksen puolelle,niin ihan varmasti vakuutusyhtiö vetoaa katsastamattomiin,suoraan auton ajettavuuteen vaikuttaviin tekijöihin, eli kasko ei korvaa omaa lipsautusta jos ei ole asianmukasesti muutoskatsastettu.
asiasta mitään tietämättä mutulla veikkaisin että kyllä se auto pitää ola kolari tilanteessa ajantasalla molemmilla osapuolilla!
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Johan on ristiriitaista infoa katsastusasemilla..Joksa kirjoitti:Tänään omakohtaista kokemusta. Katsari sanoi, ettei tarvitse muutoskatsastaa, jos ei korkeus muutu. Autossani oli keltaiset pamput ja siniset jouset, joista keskustelu alkoi.
Kuten jo aikaisemmin toitotin, minulle sanottiin että
aina kun tolpat vaihtuu niin on katsastettava..mikä on
sinänsä järkeenkäypää ihan liikenneturvallisuudenkin kannalta.
Kukkaron kannalta ei.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
Yli kolmen vuoden pähkäilyn jälkeen,sit tänään päätin käydä muutoskatsastamassa ton alustasarjan ja saattaa sen lainvoimaiseksi
Homma toimi mallikkaasti,rekisteriote,TÜV-todistus,ei muuta, mä jouduin henk.kohtaisesti kirjoittaa heidän papruihin,ett mitä on vaihdettu ja kuka on vaihtanut/vaihdattanut,mä kirjoitin ett jouset/edellinen omistaja,sit allekirjoitus/nimenselvennys ja osoite,tämä tehtiin K1-katsastajat/Espoo
Finnoontien varrella,maksu oli 45€
PS:Neljä kertaa olen katsastuttanut Alfan tuolla,joka kerta huomautettu noista jousista,mut joka kerta leima tullut mutinoiden kera,viimeks lisäs vielä ett joku kerta meistä joku pistää homman seis/pyytää muutoskatsastaa tai palauttaa alkuperäseks.
Yks ystävällinen foorumilainen hommas mulle ton TÜV-todistuksen,hänelle suuri KIITOS
Homma toimi mallikkaasti,rekisteriote,TÜV-todistus,ei muuta, mä jouduin henk.kohtaisesti kirjoittaa heidän papruihin,ett mitä on vaihdettu ja kuka on vaihtanut/vaihdattanut,mä kirjoitin ett jouset/edellinen omistaja,sit allekirjoitus/nimenselvennys ja osoite,tämä tehtiin K1-katsastajat/Espoo
Finnoontien varrella,maksu oli 45€
PS:Neljä kertaa olen katsastuttanut Alfan tuolla,joka kerta huomautettu noista jousista,mut joka kerta leima tullut mutinoiden kera,viimeks lisäs vielä ett joku kerta meistä joku pistää homman seis/pyytää muutoskatsastaa tai palauttaa alkuperäseks.
Yks ystävällinen foorumilainen hommas mulle ton TÜV-todistuksen,hänelle suuri KIITOS
ALFA 156 Hyvännäköinen auto(minun unelma)
- pitkämies
- Viestit: 2457
- Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
- Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo - Paikkakunta: Tampere
Tulipa käytyä leimalla. Alla noin vuosi sitten asennettu alustasarja noin -30 mm abauttiarallaa....Nuorempi inssi siinä käpisteli autoa alta ja päältä kunnes tokaisten rennosti: "sulla alla vissiin madallussarjaa?" no joo, vastasin. "Tarttis ne kai sit vissiin muutoskatsastaa..." no joo, kuului taas. "Käyppä tuossa toimistossa suorittaan kolkeet kaheksan eeroo niin homma ois sillä selkee!" no joo, sanoo omistaja ja menee! Ei kysynyt todistuksia eikä alkanut mutiseen mitään höpö höpöö Tais mitata etu ja takapään ja kattoo et renkaat ei ole sileät...Tiesi että yritin mut oli aivan kuin mitään ei olisi tapahtunut (paprut olis tosin kyllä löytynyt mut aina ei vaan viitsi...) Lisää samanlaisia leimamiehiä KIITOS!
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....
Entä jos auton mallinimi on Sportwagon? Voisiko olettaa, että "tehdasasenteinen" jousisarja olisi uskottava?
En jaksa tuota pelleilyä enään, kukaan ei oikeasti tiedä onko madallettu vaiko vakio, kun on niin montaa eri korkuista mallia tehty aikanaan. Eperistä kun katsoo, niin aika monta eri jousta on tarjolla. Tietty jos ne uudet kirkkaanpunaiset jouset paistaa sieltä renkaiden takaa vanhassa pelissä...
En jaksa tuota pelleilyä enään, kukaan ei oikeasti tiedä onko madallettu vaiko vakio, kun on niin montaa eri korkuista mallia tehty aikanaan. Eperistä kun katsoo, niin aika monta eri jousta on tarjolla. Tietty jos ne uudet kirkkaanpunaiset jouset paistaa sieltä renkaiden takaa vanhassa pelissä...
Päivitetäänpä tähän uudet ohjeet kun tuolla ylempänä on vanhaa tietoa:
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... tokset.htm
ja se uusin pdf
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/2048E9DE ... toksin.pdf
Itsellä ajankohtainen, jousien vaihto (madallus) vaatii muutoskatsastuksen.
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... tokset.htm
ja se uusin pdf
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/2048E9DE ... toksin.pdf
Itsellä ajankohtainen, jousien vaihto (madallus) vaatii muutoskatsastuksen.
Jos auto muutoin kunnossa eikä mitään ilmiselvää teknistä ongelmaa, pelkkä muutoskatsastamaton alustasarja ei nykyohjeistuksen mukaan saane olla hylkäysperuste.NikEe1927 kirjoitti: PS:Neljä kertaa olen katsastuttanut Alfan tuolla,joka kerta huomautettu noista jousista,mut joka kerta leima tullut mutinoiden kera,viimeks lisäs vielä ett joku kerta meistä joku pistää homman seis/pyytää muutoskatsastaa tai palauttaa alkuperäseks.
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
joo, kyllä minulla hylättiin viime keväänä kun oli madallus-sarja asennettu ja ei mutoskatsastettu, tosin sarja on ollut autossa uudesta asti ja kysessä siis tuonti auto! muutoskatsastus olisi pitänyt tehdä silloin kun auto on tuotu maahan, mutta edellinen omistaja ei ole sitä huomannut tehdä eikä hänellä ole jousien kanssa koskaan ollut katsastuksessa propleemaa!
minulle sanoi että jouset on väärän väriset no ei muuta ku netistä liibadaabaeibachkonibilstein tüv paperit ja asemalle uudestaan! mittasi vanteen keskeltä lokasuojan kaareen 350mm edestä ja takanta, papereita ei edes vilkaissut mutta rekisteri otteeseen teksti autoon asennettu madallus-sarja, vaihdettujen osien määrä 1%
ja vuosi sitten toukokuussahan tämä lysti maksoi 112€ että kyllä maar vitutti ja kovin! hinta varmaan taas noussut, joku voisi päivittää tähän uuden hinnan jos kokemusta!
minulle sanoi että jouset on väärän väriset no ei muuta ku netistä liibadaabaeibachkonibilstein tüv paperit ja asemalle uudestaan! mittasi vanteen keskeltä lokasuojan kaareen 350mm edestä ja takanta, papereita ei edes vilkaissut mutta rekisteri otteeseen teksti autoon asennettu madallus-sarja, vaihdettujen osien määrä 1%
ja vuosi sitten toukokuussahan tämä lysti maksoi 112€ että kyllä maar vitutti ja kovin! hinta varmaan taas noussut, joku voisi päivittää tähän uuden hinnan jos kokemusta!
Mulla maksoi muutoskatsatus viime syyskuussa 45€,sulla ihan hatusta vedetty hinta tohon/mun katsastusasema K1 finnoontie espoo
ps.samal taval mulla mitattiin vanteen keskeltä lokasuojan reunaan,siinä koko työn määrä,melko helpolla euroja kilisee tai kahisee heidän kassaansa,miten voi olla noin suuri hintaero,vaikka sun hintaas kuulu varmaan tuo hylkäyksen takia uusinta+muutoskatsastus.
ps.samal taval mulla mitattiin vanteen keskeltä lokasuojan reunaan,siinä koko työn määrä,melko helpolla euroja kilisee tai kahisee heidän kassaansa,miten voi olla noin suuri hintaero,vaikka sun hintaas kuulu varmaan tuo hylkäyksen takia uusinta+muutoskatsastus.
ALFA 156 Hyvännäköinen auto(minun unelma)
112 EG ilmeisesti koko helahoito? Vai oliko muutoskatsastettavaa samalla muutakin kuin pelkät jouset? Meitsillä vei vuosi- ja jousien muutoskatsastus yhteensä 100 EG. Edessä navasta kaareen 360 ja takana 320 katsastajan ja nyt siis myös ajoneuvorekisterin mukaan. Vaihdettuja osia 2,0 pros.KauGoH kirjoitti:ja vuosi sitten toukokuussahan tämä lysti maksoi 112€ että kyllä maar vitutti ja kovin! hinta varmaan taas noussut, joku voisi päivittää tähän uuden hinnan jos kokemusta!
Mulla sellainen käsitys, että muutoskatsastuksesta rahastetaan nimikkeillä pieni ja iso. Hinnat pääkaupunkiseudulla tällä tietoo jotain <50 pieni ja <100 iso. Vähän riippuu, mikä on mitäkin sen nyt voi arvatakin... Mutta pelkät jouset kai pitäisi (:)) mennä pienellä, mutta jos samalla pannaan otteella vaikka isompi rengaskoko, nin taitaa olla isokin tyÖ :o) Moottorin puolella muutoskatsastukset on varmaan kaikki heti IISOJAA.