Alustasarjan katsastaminen

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Alustasarjan katsastaminen

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Asensin kesällä Bilsteinin iskarit ja Eibachin jouset tuohon 166:een. Auto ei madaltunut milliäkään (ei pitänytkään). Nyt vaan alkoi mietityttämään, täytyykö katsastuksessa esittää jotakin todistuksia näistä osista? Jos täytyy, niin mitä? Riittääkö, jos suihkuttaa alustamassaa iskareiden ja jousien päälle, ettei keltainen tai punainen väri näy ;)

Mitä tämä muutoskatsastus on yleensä maksanut? Siis jos on tehty vuosikatsastuksen yhteydessä.

Entä jos hankkii isommat vanteet kuin mitä ote nyt sallii. Onko niistäkin toimitettava jotain dokumentteja muutoskatsastukseen, vaiko miten se isompien pyörien "sopivuus" konttorilla todetaan, että otteeseen voidaan lisätä isompia kokoja?

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Mikäli muutoskatsastat nuo jouset, niin tarvit niiden TÜV todistuksen mukaan.
Iskaria ei tarvi muutoskatsastaa.

Mikäli haluat peitellä ja olla tekemättä muutoskatsastusta, niin se kirpaisee viimeistään siinä jos jotain sattuu ja autoa ei ole muutoskatsastettu niin vakuutusyhtiö ei varmasti katso sitä hyvällä...

Näin ainakin minun käsittääkseni.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Entä kuitti/todistus pyöränkulmien mittauksesta, onko sellainenkin tarpeellinen? Jousien mukana tuli CD levyllinen Gutachten dokumentteja (TUV), jonka printti varmaan riittänee.

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Ei ole tarpeellinen, otat vaan todistuksesta kopion...
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

jos vanteen koko muuttuu yli 2 tuumaa on suoritettava muutoskatsastus!

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Muutoskatsastus maksaa muutaman kympin ja vanteiden sopivuus tarkastetaan asemalla kääntämällä pyörät ääriasentoon.

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

dimmu kirjoitti: Mikäli haluat peitellä ja olla tekemättä muutoskatsastusta, niin se kirpaisee viimeistään siinä jos jotain sattuu ja autoa ei ole muutoskatsastettu niin vakuutusyhtiö ei varmasti katso sitä hyvällä...
Kun auto on valmiiksi katollaan ojassa niin ne iskarit on helppo vaihtaa ennen polizein saapumista ;)
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Madalletun alustan muutoskatsastuksen hinta
taitaa olla jossain 70e maisemissa :silent: ,
isompien rinkuloiden kirjaaminen otteeseen on
halvempaa (jos erikseen näitä katsastuttaa).
Tein oman muutoskatsastuksen vuosikatsastuksen
yhteydessä ja silti rokottivat molemmista...
vaikka käytännössä ainoa lisätyö virkailijalle on
kirjoituttaa uusi rekisteriote.. :evil:
TUV-paperit mukaan ja pyöränkulmien säädöstä saa
olla aikaa enintään 3 kuukautta, muuten ei kelpaa.
Säätöraportissa oltava tekijän allekirjoitus.

Ymmärsin jotenkin näin että AINA kun tolpat vaihtuu
niin on katsastettava..periaatteessa. Correct?
Viimeksi muokannut silverine, 27 Helmi 2007, 09:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
tsav
Viestit: 672
Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tsav »

Eipä nuo ole konttorilla paljon kyselleet Eibachin jousista. Itsellä oli tosin mustat 1.5" madaltavat. tuv todistusta ei tullut jousien mukana, kun puolen vuoden odottelun jälkeen hermostuin viralliseen maahantuontiin ja tilasin USAsta (n. puolta halvemmat). Ensimmäisessä katsastuksessa ihmetteli vain, kun alustaan oli vaihdettu kaikki nivelet ja puslat ja iskarit uutta. Varoitteli sitten pois lähtiessä, että aja varovasti kynnyksen yli kun auto näyttää aika matalalta. 8)

Minulle on jäänyt käsitys, että konttorilla ei oikein tykätä jos jousia katkotaan tai muuten modataan. Mutta jos kaikki näyttää tehdastekoiselta ja siistiltä, ei asia taida viranomaisia juurikaan kiinnostaa.

Jos sinulla ei ole korkeus edes muuttunut, niin eipä taida olla huolta. Maalaa jouset yli orkkiksen näköisiksi ja kukaan ei tiedä asiasta mitään. :wink: Toisaalta jos sinulla on tuo tuv todistus, niin ainahan voit vuosikatsastuksessa lappua esittää. Ei välttämättä maksa mitään.

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

silverine kirjoitti:Ymmärsin jotenkin näin että AINA kun tolpat vaihtuu
niin on katsastettava..periaatteessa. Correct?
Periaatteessa näin. Konttorillahan tarkastetaan juuri sen jousisarjan todistukset. Ainakaan otteeseen ei kylläkään merkata sarjan valmistajaa, mutta periaatteessa pitäisi aina katsastaa jos setti vaihtuu.

Edit: niin ja johonkin vuosimalliin saakka eivät kysele todistuksia. Temprassa -94 ei kysytty, 156:ssa -98 kysyttiin.

Avatar
Portti
Viestit: 1110
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

Mittaavatko katsastusmiehet käytännössä valojen ja vilkkujen korkeutta maasta muutoskatsastuksen yhteydessä? GTAn vilkut on vakionakin kovin lähellä minimirajaa, joten mahdollisen alustasarjan kanssa voi tulla hankaluuksia katsastuksessa.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Mulla ei ainakaan mitattu, vaikka itsekin tuota hiukan mietin etukäteen. Yhdessäkään 147:ssa en ole noita nostettuja vilkkuja nähnyt, joten ei kai niistä kovin tarkkoja olla.

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Juu ei se minullakaan mitannut mitään muuta kuin vanteiden keskeltä lokasuojaan.
34cm edessä ja takana tuli rek. otteeseen.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Mä oon jo kahdessa katsastuksessa kysellyt, että pitäisikö tuosta alustasta merkitä jotain rekisteriotteeseen. Eivätpä ole merkinneet, vaikka TÜV-todistuksetkin löytyisivät. Rekisteröintikatsastuksessa setä hieman mittaili, mutta siinä kaikki.

Avatar
TommiS
Viestit: 542
Liittynyt: 17 Marras 2005, 22:05
Car(s): Ex. Mito / V6 / Tessu
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja TommiS »

[mutu alkaa] Muistaakseni tossa pakollisessa alustasarjan(muutos)katsastamisessa on joku vuosimalliraja, 2001?[/mutu loppuu].

Jos on epäilyksiä esim. vakuutuskorvauksien suhteen, lienee viisainta varmistaa asia lähimmältä katsastusasemalta. Siellähän viisaus yleensä pesii. Tosin multa ei sitten setä koskaan vaatinut todistusta pyörien suuntauksesta, vaikka se ilmeisesti tossa yhteydessä pitäisikin esittää.

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Madalluskatsastutin juuri talviautoni, sen 20 vuotta vanhan golfin. Muutoskatsastus maksoi muistaaksen 45 euroa normaalin katsastushinnan päälle.

4 minuutin homma maksoi neljäsosan auton arvosta. Käytetyt madallusjouset päälle niin ollaan 50 % auton arvosta.

Mutta kyllä nyt kelpaa, 900 kiloa painava kottero menee mutkat kuin silitysrauta ja 155 leveät kumit leikkaavat jäätä kuin sirkkelit. Saa tulla kuka tahansa vierelle, niin ei ole puolet auton arvosta kiinni alustassa.

Eikä siinä kaikki, säädin pyöränkulmat kohdalleen vatupassilla. Saa tulla kuka tahansa vierelle, eikä ole pyöränkulmat vatupassilla säädetty.

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

30 eur. maksaa.. mittaavat ainoostaan sen että on väh.8cm maavaraa ja nopee paperinvilkasu (eivätkä edes älyä mitä lukevat,koska melkein kaikissa alustasarjoissa saksankieli) Tästä on ihmevääntöä näillä sivuillaollu, ja ei se mitään 70:iä maksa,vaan 30... Valtionkonttorihinta,joten ei VARMASTI muutu.... Ja ihan sama onko säädettävä vai ei.. en tiiä mitä mömmöjä siihen 70:iin sitten saa.. :lol: :lol:
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Silvio kirjoitti:30 eur. maksaa.. mittaavat ainoostaan sen että on väh.8cm maavaraa ja nopee paperinvilkasu (eivätkä edes älyä mitä lukevat,koska melkein kaikissa alustasarjoissa saksankieli) Tästä on ihmevääntöä näillä sivuillaollu, ja ei se mitään 70:iä maksa,vaan 30... Valtionkonttorihinta,joten ei VARMASTI muutu.... Ja ihan sama onko säädettävä vai ei.. en tiiä mitä mömmöjä siihen 70:iin sitten saa.. :lol: :lol:
Enpä ole koskaan vielä saanut muutoskatsastusta yhteenkään autoon 30 eurolla. Kolmeen se on tullut tehtyä... tiedä sitten otetaanko pk-seudulla omaa lisää vai mitä.
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Silvio kirjoitti:30 eur. maksaa.. mittaavat ainoostaan sen että on väh.8cm maavaraa ja nopee paperinvilkasu (eivätkä edes älyä mitä lukevat,koska melkein kaikissa alustasarjoissa saksankieli) Tästä on ihmevääntöä näillä sivuillaollu, ja ei se mitään 70:iä maksa,vaan 30... Valtionkonttorihinta,joten ei VARMASTI muutu.... Ja ihan sama onko säädettävä vai ei.. en tiiä mitä mömmöjä siihen 70:iin sitten saa.. :lol: :lol:
Mitään ihmevääntöä täällä en ole havainnut mutta ruvetaan nyt
sitten vääntämään kun kerran sitä kaipaat.

Ainoa mistä olen samaa mieltä on että TUV-papereista eivät
tunnu olevan erityisen kiinnostuneita, pääasia että löytyy.
Maavaraa ei mitattu, lokasuojan kaari -pyörän keskiö -mitta
otettiin ja merkattiin otteeseen.
70e oli alustan muutoskatsastuksen hinta,
sijainti Espoo-Mankkaan Katsastusasema.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

Ei ollu tarkotus suututtaa ketään,ihmevääntämisellä tarkoitin sitä kun edelleen jotkut jopa tosissaan väittää ettei alustasarjaa tarvitse katsastaa... Ja onhan tuo 70 aika rajua kiskontaa jos valtio on säätäny hinnan kolmeenkymppiin :? . Maavara tarkistetaan auton ollessa pukilla,laittamalla se 8 sentin palkki käymään auton päästä päähän.. ainaki valtionkonttorilla.
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

kalski
Viestit: 44
Liittynyt: 04 Marras 2006, 14:26
Paikkakunta: koria

Viesti Kirjoittaja kalski »

Eli siis iskunvaimentajia ei tarvitse muutoskatsastaa...?

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »


Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Edelleen mietityttää: täytyykö uudet jouset katsastaa, jos korkeus ei muutu? Tuossa Aken dokumentissa http://www.ake.fi/pdf/3367-208-2003.pdf mielestäni puhutaan vain korkeuden muutoksen katsastamisesta. Itselläni kun korkeus ei muuttunut milliäkään..

Avatar
tsav
Viestit: 672
Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tsav »

[quote="Tekijä"]Edelleen mietityttää: täytyykö uudet jouset katsastaa, jos korkeus ei muutu? Tuossa Aken dokumentissa [url=http://www.ake.fi/pdf/3367-208-2003.pdf]http://www.ake.fi/pdf/3367-208-2003.pdf[/url] mielestäni puhutaan vain korkeuden muutoksen katsastamisesta. Itselläni kun korkeus ei muuttunut milliäkään..[/quote]

Minä en ainakaan kyselisi konttorilla, jos korkeus ei ole muuttunut. Jos asia vaivaa, niin maalaa jouset orkkiksen värisiksi. Näin kukaan ei tiedä asiasta mitään. Jos konttorilla haluavat tarkistusmitata, niin korkeushan ei ole muuttunut, eli autoa ei ole madallennettu ja ei tarvitse muutoskatsastaa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alustasarjan katsastaminen

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Tekijä kirjoitti:Asensin kesällä Bilsteinin iskarit ja Eibachin jouset tuohon 166:een. Auto ei madaltunut milliäkään (ei pitänytkään). Nyt vaan alkoi mietityttämään, täytyykö katsastuksessa esittää jotakin todistuksia näistä osista?
Jos korkeus ei muuttunut niin ainakaan minun järkeni mukaan ei mitään muutoskatsastustakaan tarvita.
dimmu kirjoitti:Mikäli muutoskatsastat nuo jouset, niin tarvit niiden TÜV todistuksen mukaan.
Uudemmissa autoissa tarvitaan tosiaan todistus että jouset ovat käypäset kyseiseen autoon. Jossain 90-luvulla menee tuo raja, olisiko '96 hatusta vetäen. Tarkkaan ottaen tüv-todistus ei ole koskaan pakollinen, pitää vain jonkin riippumattoman laitoksen todistus.
Tekijä kirjoitti:Entä kuitti/todistus pyöränkulmien mittauksesta, onko sellainenkin tarpeellinen?
dimmu kirjoitti:Ei ole tarpeellinen
Tarkkaan ottaen se suuntausraportti pitäisi olla mukana ja leima voi jäädä saamatta jos ei ole. Kovin usein eivät kyllä taida jaksaa tarkistaa, mutta jos sellainen on olemassa niin kannattaa ottaa mukaan.
silverine kirjoitti:Ymmärsin jotenkin näin että AINA kun tolpat vaihtuu
niin on katsastettava..periaatteessa. Correct?
En ole missään törmännyt tällaiseen vaatimukseen, ei liene perää :)
tsav kirjoitti:Minulle on jäänyt käsitys, että konttorilla ei oikein tykätä jos jousia katkotaan tai muuten modataan. Mutta jos kaikki näyttää tehdastekoiselta ja siistiltä, ei asia taida viranomaisia juurikaan kiinnostaa.
Rälläkkäjouset ovat ihan luvalliset noihin vanhempiin autoihin joihin ei vaadita mitään todistuksia.
dimmu kirjoitti:Mikäli haluat peitellä ja olla tekemättä muutoskatsastusta, niin se kirpaisee viimeistään siinä jos jotain sattuu ja autoa ei ole muutoskatsastettu niin vakuutusyhtiö ei varmasti katso sitä hyvällä...

Näin ainakin minun käsittääkseni.
Vakuutusyhtiöllä ei ole mitään oikeutta evätä korvauksia muutoskatsastamattomastakaan autosta. Tietysti jos onnettomuus suoraan aiheutuu väärin tehdystä ja katsastamattomasta muutoksesta voidaan omat korvaukset evätä jos katsotaan että kyse on tuottamuksellisesta toiminnasta. Se, että autossa on jokin muutoskatsastamaton osa ei muuten merkitse mitään.
kalski kirjoitti:Eli siis iskunvaimentajia ei tarvitse muutoskatsastaa...?
Ei tarvitse.

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

Jos joku ajaa päälle,eli onnettomuus on selvästi toisen vika,niin silloin katsastamattomuudella ei liene väliä. Mutta jos ite lipsautat auton esim. mettähallituksen puolelle,niin ihan varmasti vakuutusyhtiö vetoaa katsastamattomiin,suoraan auton ajettavuuteen vaikuttaviin tekijöihin, eli kasko ei korvaa omaa lipsautusta jos ei ole asianmukasesti muutoskatsastettu.
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

Tänään omakohtaista kokemusta. Katsari sanoi, ettei tarvitse muutoskatsastaa, jos ei korkeus muutu. Autossani oli keltaiset pamput ja siniset jouset, joista keskustelu alkoi.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Silvio kirjoitti:Jos joku ajaa päälle,eli onnettomuus on selvästi toisen vika,niin silloin katsastamattomuudella ei liene väliä. Mutta jos ite lipsautat auton esim. mettähallituksen puolelle,niin ihan varmasti vakuutusyhtiö vetoaa katsastamattomiin,suoraan auton ajettavuuteen vaikuttaviin tekijöihin, eli kasko ei korvaa omaa lipsautusta jos ei ole asianmukasesti muutoskatsastettu.
eli tällä teorialla sama asia olisi jos joku ajaisi sinua päin ja sinä olisit humalassa autonratissa, ja vika olisi toisen ja sinua ei syytettäisi mistään :wink:

asiasta mitään tietämättä mutulla veikkaisin että kyllä se auto pitää ola kolari tilanteessa ajantasalla molemmilla osapuolilla!

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Joksa kirjoitti:Tänään omakohtaista kokemusta. Katsari sanoi, ettei tarvitse muutoskatsastaa, jos ei korkeus muutu. Autossani oli keltaiset pamput ja siniset jouset, joista keskustelu alkoi.
Johan on ristiriitaista infoa katsastusasemilla.. :crazyeyes:
Kuten jo aikaisemmin toitotin, minulle sanottiin että
aina kun tolpat vaihtuu niin on katsastettava..mikä on
sinänsä järkeenkäypää ihan liikenneturvallisuudenkin kannalta.
Kukkaron kannalta ei.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

NikEe1927
Viestit: 113
Liittynyt: 02 Huhti 2005, 23:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja NikEe1927 »

Yli kolmen vuoden pähkäilyn jälkeen,sit tänään päätin käydä muutoskatsastamassa ton alustasarjan ja saattaa sen lainvoimaiseksi
Homma toimi mallikkaasti,rekisteriote,TÜV-todistus,ei muuta, mä jouduin henk.kohtaisesti kirjoittaa heidän papruihin,ett mitä on vaihdettu ja kuka on vaihtanut/vaihdattanut,mä kirjoitin ett jouset/edellinen omistaja,sit allekirjoitus/nimenselvennys ja osoite,tämä tehtiin K1-katsastajat/Espoo
Finnoontien varrella,maksu oli 45€


PS:Neljä kertaa olen katsastuttanut Alfan tuolla,joka kerta huomautettu noista jousista,mut joka kerta leima tullut mutinoiden kera,viimeks lisäs vielä ett joku kerta meistä joku pistää homman seis/pyytää muutoskatsastaa tai palauttaa alkuperäseks.
Yks ystävällinen foorumilainen hommas mulle ton TÜV-todistuksen,hänelle suuri KIITOS
ALFA 156 Hyvännäköinen auto(minun unelma)

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Juuri kuukausi sitten katsastin getvosen,alla oli uudet konit sekä -40mm jouset sekä ei hyväksytty keskivaimentimen korvaava suora putki eipä katsastaja mitään noista sanonut,ja minäkin olin :silent:

Avatar
pitkämies
Viestit: 2457
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Tulipa käytyä leimalla. Alla noin vuosi sitten asennettu alustasarja noin -30 mm abauttiarallaa....Nuorempi inssi siinä käpisteli autoa alta ja päältä kunnes tokaisten rennosti: "sulla alla vissiin madallussarjaa?" no joo, vastasin. "Tarttis ne kai sit vissiin muutoskatsastaa..." no joo, kuului taas. "Käyppä tuossa toimistossa suorittaan kolkeet kaheksan eeroo niin homma ois sillä selkee!" no joo, sanoo omistaja ja menee! Ei kysynyt todistuksia eikä alkanut mutiseen mitään höpö höpöö Tais mitata etu ja takapään ja kattoo et renkaat ei ole sileät...Tiesi että yritin mut oli aivan kuin mitään ei olisi tapahtunut :mrgreen: (paprut olis tosin kyllä löytynyt mut aina ei vaan viitsi...) Lisää samanlaisia leimamiehiä KIITOS! :-D
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Missä muutoskatsastus maksaa 8€? :crazyeyes:

aannttii
Viestit: 299
Liittynyt: 20 Helmi 2006, 17:57
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja aannttii »

tossaha lukee kolkeet kaheksan = 38€ :D

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

No niinhän se oli selkeällä suomen kielellä... en vaan huomannut.

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Entä jos auton mallinimi on Sportwagon? Voisiko olettaa, että "tehdasasenteinen" jousisarja olisi uskottava?

En jaksa tuota pelleilyä enään, kukaan ei oikeasti tiedä onko madallettu vaiko vakio, kun on niin montaa eri korkuista mallia tehty aikanaan. Eperistä kun katsoo, niin aika monta eri jousta on tarjolla. Tietty jos ne uudet kirkkaanpunaiset jouset paistaa sieltä renkaiden takaa vanhassa pelissä...

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Muutoskatsastin GTV:n alustasarjan tänään ja muutoskatsastuksen veloitus oli Nokian A-Katsastuksessa 40 euroa ja merkkasi samaan rahaan vielä oikean rengaskoonkin otteeseen. GTV:n otteessa kun vakiokoko oli jostain syystä 195/60-15 :shock:

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Päivitetäänpä tähän uudet ohjeet kun tuolla ylempänä on vanhaa tietoa:

http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... tokset.htm

ja se uusin pdf
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/2048E9DE ... toksin.pdf

Itsellä ajankohtainen, jousien vaihto (madallus) vaatii muutoskatsastuksen.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Mitäs uutta tuohon nyt sitten on tullut?

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Päivämäärä :) - ainaskin

No, jos ei jaksa kaikkiea ja molempia lukea, niin kannattaa varmaan perehtyä viimeisimpään :)

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

NikEe1927 kirjoitti: PS:Neljä kertaa olen katsastuttanut Alfan tuolla,joka kerta huomautettu noista jousista,mut joka kerta leima tullut mutinoiden kera,viimeks lisäs vielä ett joku kerta meistä joku pistää homman seis/pyytää muutoskatsastaa tai palauttaa alkuperäseks.
Jos auto muutoin kunnossa eikä mitään ilmiselvää teknistä ongelmaa, pelkkä muutoskatsastamaton alustasarja ei nykyohjeistuksen mukaan saane olla hylkäysperuste.

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

^ Kaipa hylätä voidaan sillä perusteella, että rekisterimerkintä on puutteellinen, jos jousituksen muutosta ei ole muutoskatsastettu ja merkitty otteella.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

joo, kyllä minulla hylättiin viime keväänä kun oli madallus-sarja asennettu ja ei mutoskatsastettu, tosin sarja on ollut autossa uudesta asti ja kysessä siis tuonti auto! muutoskatsastus olisi pitänyt tehdä silloin kun auto on tuotu maahan, mutta edellinen omistaja ei ole sitä huomannut tehdä eikä hänellä ole jousien kanssa koskaan ollut katsastuksessa propleemaa!

minulle sanoi että jouset on väärän väriset :-D no ei muuta ku netistä liibadaabaeibachkonibilstein tüv paperit ja asemalle uudestaan! mittasi vanteen keskeltä lokasuojan kaareen 350mm edestä ja takanta, papereita ei edes vilkaissut mutta rekisteri otteeseen teksti autoon asennettu madallus-sarja, vaihdettujen osien määrä 1% :-D

ja vuosi sitten toukokuussahan tämä lysti maksoi 112€ että kyllä maar vitutti ja kovin! hinta varmaan taas noussut, joku voisi päivittää tähän uuden hinnan jos kokemusta!

NikEe1927
Viestit: 113
Liittynyt: 02 Huhti 2005, 23:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja NikEe1927 »

Mulla maksoi muutoskatsatus viime syyskuussa 45€,sulla ihan hatusta vedetty hinta tohon/mun katsastusasema K1 finnoontie espoo

ps.samal taval mulla mitattiin vanteen keskeltä lokasuojan reunaan,siinä koko työn määrä,melko helpolla euroja kilisee tai kahisee heidän kassaansa,miten voi olla noin suuri hintaero,vaikka sun hintaas kuulu varmaan tuo hylkäyksen takia uusinta+muutoskatsastus.
ALFA 156 Hyvännäköinen auto(minun unelma)

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

KauGoH kirjoitti:ja vuosi sitten toukokuussahan tämä lysti maksoi 112€ että kyllä maar vitutti ja kovin! hinta varmaan taas noussut, joku voisi päivittää tähän uuden hinnan jos kokemusta!
112 EG ilmeisesti koko helahoito? Vai oliko muutoskatsastettavaa samalla muutakin kuin pelkät jouset? Meitsillä vei vuosi- ja jousien muutoskatsastus yhteensä 100 EG. Edessä navasta kaareen 360 ja takana 320 katsastajan ja nyt siis myös ajoneuvorekisterin mukaan. Vaihdettuja osia 2,0 pros.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

joo, taisi muuten olla että se olikin muutoskatsastus+ uusinta tarkastus!olisko sinne vaihdettu tukivarsi... nyt pätkii! mutta kokonais hinta oli tuo 112€

Avatar
Suba
Viestit: 3210
Liittynyt: 09 Syys 2008, 19:28
Car(s): -
Giulia super
159 sw
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Suba »

Tuusulan A1 vai K1 vai mikäsenytoli asemalla muutoskatsastus maksoi tammikuussa 94€ ja muutos prosentiksi tuli 1. Vähän tuntuu olevan toleranssia noissa asemissa.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^en kyllä ihan heti usko että muutoskatsastus maksaisi 94€ :shock:

Yleisesti se on kait jossain 30-20€:n välissä.

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Mulla sellainen käsitys, että muutoskatsastuksesta rahastetaan nimikkeillä pieni ja iso. Hinnat pääkaupunkiseudulla tällä tietoo jotain <50 pieni ja <100 iso. Vähän riippuu, mikä on mitäkin :) sen nyt voi arvatakin... Mutta pelkät jouset kai pitäisi (:)) mennä pienellä, mutta jos samalla pannaan otteella vaikka isompi rengaskoko, nin taitaa olla isokin tyÖ :o) Moottorin puolella muutoskatsastukset on varmaan kaikki heti IISOJAA.

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

Mulla maksoi K-1 alustasarjan muutoskatsastus 35€ . 1% tuli papereihin .

Vastaa Viestiin