75 etupyöränlaakerien kiristys?
Valvoja: Moderators
- Alfaholisti
- Viestit: 508
- Liittynyt: 13 Maalis 2003, 09:25
- Paikkakunta: Kerava
75 etupyöränlaakerien kiristys?
Tervehdys palstaveljet
Pitäisi viikonloppuna vaihtaa sjuttifemmaan etupyöränlaakerit että saataisiin katsastettua.
Osaisitteko kertoa ohjeet noiden laakerien kiristykseen? Mulla löytyy kyllä Alfettan korjauskäsikirja jossa on kerrottu miten homma pitää hoitaa mutta noissa taitaa olla erilaiset laakerit kun 75:ssä.
Pitäisi viikonloppuna vaihtaa sjuttifemmaan etupyöränlaakerit että saataisiin katsastettua.
Osaisitteko kertoa ohjeet noiden laakerien kiristykseen? Mulla löytyy kyllä Alfettan korjauskäsikirja jossa on kerrottu miten homma pitää hoitaa mutta noissa taitaa olla erilaiset laakerit kun 75:ssä.
Exät: 75, 166, 156, GTV, Sprint
- Alfaholisti
- Viestit: 508
- Liittynyt: 13 Maalis 2003, 09:25
- Paikkakunta: Kerava
Mille Grazie...
Saas nähdä miten maanantaina käy kun konttorille mennään. Peltihommia tuossa tuli tehtyä pari viikkoa sitten, vielä pitäis vaihtaa nuo laakerit, raidetangon päät, oikealle hammastangon suojakumi ja äänimerkki pitää elvyttää, eli viikonloppuna ei ole vapaa-ajan ongelmia.
Saas nähdä miten maanantaina käy kun konttorille mennään. Peltihommia tuossa tuli tehtyä pari viikkoa sitten, vielä pitäis vaihtaa nuo laakerit, raidetangon päät, oikealle hammastangon suojakumi ja äänimerkki pitää elvyttää, eli viikonloppuna ei ole vapaa-ajan ongelmia.
Exät: 75, 166, 156, GTV, Sprint
- Teeäs
- Viestit: 95
- Liittynyt: 25 Elo 2003, 20:35
- Car(s): 75TS,156V6,156JTD16v,Alfetta GT,145JTD
- Paikkakunta: Raahe
Noita etupyöränlaakereita saa vaihdella aika usein, ajotyylistä riippuen.
Ärsyttävä piirre siinä mutterin lukituksessa...tiukempi vaihtoehto tuntuu liian tiukalta ja kun löysää lukitusta yhden "välin" niin laakeri tuntuu jo liian väljältä.
Olen kuullut huhuja että mersun (123?) lukitusmutteri sopisi 75:een, sillä saa välyksen juuri halutuksi koska mutteri on halkaistua mallia ja lukitus tapahtuu kuusiokolon avulla joka on siis siinä "halkion" osia yhteen vetämässä.
Ärsyttävä piirre siinä mutterin lukituksessa...tiukempi vaihtoehto tuntuu liian tiukalta ja kun löysää lukitusta yhden "välin" niin laakeri tuntuu jo liian väljältä.
Olen kuullut huhuja että mersun (123?) lukitusmutteri sopisi 75:een, sillä saa välyksen juuri halutuksi koska mutteri on halkaistua mallia ja lukitus tapahtuu kuusiokolon avulla joka on siis siinä "halkion" osia yhteen vetämässä.
- Alfaholisti
- Viestit: 508
- Liittynyt: 13 Maalis 2003, 09:25
- Paikkakunta: Kerava
Artesala kyseli yksityisviestillä tuota kiristysohjetta laitetaan se nyt tänne muidenkin nähtäville. Ohje on siis Haynesin Alfetta manuaalista.
-Löysää mutteria 2-3 kierrosta.
-Pyöritä napaa ja kiristä samalla mutteri 20-25Nm.
-Löysää mutteri.
-Kiristä uudelleen 6-10Nm.
-Löysää vielä neljänneskierros (90 astetta)
-Nyt homma on valmis.
Jos käytössä ei ole momenttiavainta, tee kiristys sormilla niin että välys katoaa mutta varo ette kiristä liikaa.
-Löysää mutteria 2-3 kierrosta.
-Pyöritä napaa ja kiristä samalla mutteri 20-25Nm.
-Löysää mutteri.
-Kiristä uudelleen 6-10Nm.
-Löysää vielä neljänneskierros (90 astetta)
-Nyt homma on valmis.
Jos käytössä ei ole momenttiavainta, tee kiristys sormilla niin että välys katoaa mutta varo ette kiristä liikaa.
Exät: 75, 166, 156, GTV, Sprint