Vaihdelaatikkoöljyt kokemuksia?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Vaihdelaatikkoöljyt kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Minun täytyy heittää asiaa siitä, että ei ainakaan Mobilin litkut sovellu Alfan laatikkoon! Mitä mieltä porukka on siitä Tutelat vai Redlinet? Ostin kylläkin jo Redlinet jolla on kulttimaine laatikkoöljyissä. Kokeillaan alkaisko napsahtelemaan paremmin vaihteet siis paikoilleen.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Ratapenarin laatikko tykkäsi Redlinestä, Mobililla tuuttaili varattua välillä, Redlinellä ei.
VMP

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Mulla on Tutela Car Matryx 75W-90 API GL-4. Ei valittamista, vaihteet toimivat niin kuin pitääkin.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

kuusnepassa on Valvolinet. Vertailupohjaa ei ole joten en oikeen osaa sanoa hyvää enkä pahaa.
En nyt muista viskositeettiä mutta paksua tavaraa oli, aikaa meni reilu tunti kun puristelivat sitä laatikkoon. Talvella tämän kyllä huomaa ensimmäisen kymmenen minuutin aikana (hyvä näin, kun ei meinaan vahingossakaan pysty survasemaan)

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

Redlinen MT-90 laatikossa. Lämpimänä pelaa kuin unelma. Kylmänä hieman takkuaa kakkonen ja kolmonen mutta niin teki edellisillä Castrolin öljyilläkin.

Avatar
Mokoma
Viestit: 559
Liittynyt: 01 Elo 2006, 21:42
Car(s): Punto GT 1.4T -94, Accord -04, Rolla -88, ex 164 V6, ex 164 TS
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Mokoma »

Mobil vs200 164 askissa. Vaikea vertailla kun en oo muuta käyttäny ja tota saa työsuhde-etuna...

TestarosaFinland
Viestit: 1754
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Mobil heavy duty 33:ssa omistajan käsikirjan mukana. Ja hienosti on pelanut myös -40 helvetisessa pakkasessa. En ymmärrä mistä topicin avataja sai sellaisen käsityksen, että Mobil laatikossa on huono asia... :roll:
Nothing beats cubic inch

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

TestarosaFinland kirjoitti:Mobil heavy duty 33:ssa omistajan käsikirjan mukana. Ja hienosti on pelanut myös -40 helvetisessa pakkasessa. En ymmärrä mistä topicin avataja sai sellaisen käsityksen, että Mobil laatikossa on huono asia... :roll:
Yllä mainitun Penarin laatikko toimi ainakin selkeästi huonommin Mobililla kuin Redlinellä. (ei se silti välttämättä tee Mobilista huonoa)
VMP

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

Miksi ottaa riskiä muilla öljyillä kun Tutela matryxiäkin saa,ja vieläpä edullisemmin kun monia muita?? Täydellisesti toimii,vei mukanaan pienet kohinat myös,vaikka edellinen öljykään ei ollu vanhaa,N.20 tkm. ajettua.
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

llä mainitun Penarin laatikko toimi ainakin selkeästi huonommin Mobililla kuin Redlinellä. (ei se silti välttämättä tee Mobilista huonoa)
Kyllähän se Mobilillakin on tähän asti pelannut, mutta ei mitenkään loistavasti. Ei tee huonoa, mutta on siinä selkeä ero tänään tuli se todistettua vaihdon jälkeen. Enää ei tarvitse murjomalla pistää vaihteita silmään ne lupsahtavat pehmeästi paikalleen.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Re: Vaihdelaatikkoöljyt kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Camber »

Dobber kirjoitti:Minun täytyy heittää asiaa siitä, että ei ainakaan Mobilin litkut sovellu Alfan laatikkoon! Mitä mieltä porukka on siitä Tutelat vai Redlinet? Ostin kylläkin jo Redlinet jolla on kulttimaine laatikkoöljyissä. Kokeillaan alkaisko napsahtelemaan paremmin vaihteet siis paikoilleen.
Niin mikäs Redlinen "malli" sulle tuli? mt-90? ja millanen homma oli vaihtaa öljyt?

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Eipä se ole iso hommeli vaihtaa. Joudut irroitamaan pohjalevyn ja tarvitset muutaman kuusikoloavaimen, mutta poisto roppuun (10mm avain) tarvitsee lyhyen kuusiokoloavainen, jonka itse tein normi avaimesta rälläkällä sopivaksi ja lisäys roppu (12mm avain).

MT-90 synkroniöljy - 75W90 GL-4

http://www.roadmachine.fi/gearoil.html
http://www.roadmachine.fi/mtl.html

Motonetissä on myynnissä Redline öljyjä.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Camber »

Tuli tos hommattua noi Redlinen MT-90 öljyt, ja ne pitäs varmaan vaihtaakin jossain välissä.. semmonen kyssäri vielä että millä ootte valutellu uudet öljyt askin sisään? tohon puteliin kun ei saanu mitään korkki/ letku hässäkkää.. valaiskaa tietämätöntä :-D Ps. Motonetissa toi öljy maksaa 19,90e/ 0.946l, Keravalta Racers Placesta 12e/ 0.946l :wink:

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=20718

Tuolla voisi ainakin hyvin toimia täyttö. Itse tuuppasin 75:n laatikkoon juuri 50ml:n lääkeruiskulla, mutta aika hidasta hommaa oli. Seuraavalla kerralla haen tuollaisen.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Itse vaihdoin pari kuukautta sitten omaan 2.0:n vaihteistoöljyt ja mobilia pistin ja hyvin on toiminut, 15€/litra. Ostin motonetista sellaisen suppilon jossa on pitkä letku joka taipuu, hinta vajaa euro. Poistotulppa on todella pahassa paikassa, mikään normaali avain ei sovi. Muistaakseni 10mm kuusiokoloavain sopii, mutta tilaa on muutama sentti. Katkaisin n. 1cm pätkä kuusiokoloavainta ja siihen lenkkiavain kiinni niin sillä onnistuu.
Kun pelkkä teho ei riitä!

zarre
Viestit: 114
Liittynyt: 17 Kesä 2003, 14:47
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja zarre »

LE 600 on öljy joka sopii alfan vaihteistoihin. 75 ja kylmänä rutiseva kakkonen oli historiaa, kun vaihtoi ko. öljyn.
Selessä kylmänä ajoittain esiintyvät rusahdukset hävis LE:llä.
Keppi 156 oli pakko laittaa hetkeksi mobil, jolla vaihteiden kytkeytyminen on selkeästi huononpi "keppi laittaa hanttiin".Nyt LE:llä toimii.

Hakusanaksi LE-VOITELUHUOLTO
AUTO on kaunis kun se VOITTAA

Avatar
liekki
Viestit: 1079
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): Mitoc TCT 135hv
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liekki »

Kuinkas paljon sitä oliota täytyy laatikkoon laittaa? Tuli vaan mieleen, eikä juuri nyt satu töissä olemaan ohjekirjaa (sitä saksankielistäkään :silent: ) olemaan mukana.

Ja getvosesta siis kyse. Eipä siinä varmaan (?) isoja eroja 156:een ole.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Ohjekirjan mukaan 2 litraa mutta itsellä tuli 1,5 litran kohdalla jo täyttöaukosta ulos, tämä siis 156:ssa.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Laatikkoon jää kuitenkin jokunen desi vanhaa öljyä, joten ei sinne saa mahtumaan kaikkea 2lit mitenkään. Ja jos kori ei ole vaaterissa niin sekin aiheuttaa ylivuotoa.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
SPO
Viestit: 88
Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:27
Car(s): 164 Q4 -96 ja -94, 75 Ts -89, Giulia Super -69, Fiat 127 -76, Vanaja -67
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja SPO »

Mobil suosittelee 164:seen SHC:tä, jota valitettavasti tuli kokeiltua. Noin 15000 km ja vetopyörästö alkoi jollottaa, joten vaihdoin sisään valvolinen GL-4:t ja lisäksi X-1R:n Metallinhoitoaineen(3% Öjytilavuudesta). Nyt on hiljaista ja vaihteet menee huomattavasti keveämmin päälle.
Tuota metallinhoitoainetta suosittelen ehdottomasti, myös moottoriin ja ohjaustehostimeen.

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Veneöljypumpun jossa on imu- ja poistopuoli sellaisella on kätevä laittaa öljyt laatikkoon. Samaisella pumpulla olen tyhjännyt ohjaustehostimen öljyt pois.

Täältä löytyisi sellainen Veneily osuudesta:
http://www.zn-uutiset.com/znuutiset_kevat07.pdf

Motonetissa on myös venetarvike osastolla.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Camber »

Nyt on vaihdettu Redlinen öljyt laatikkoon, ja ensikokemusten perusteella tuntuu paremmalta kun aikasemmilla öljyillä (ei tietoa mitkä oli), jotenkin parempi "tuntuma" vähän hankala kuvailla.. mutta enivei tyytyväinen oon :-D

Juuhis
Viestit: 79
Liittynyt: 29 Syys 2006, 16:30
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja Juuhis »

Vaihdoin kans redline mt-90:set ja ainakin mun loota tykkää ja kuski myös 8)

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

tuliskohan selespeed-robotti onnellisemmaksi, jos laatikkoon panis redlinet. ehkä pitää kokeilla.

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

Onkohan tuossa JTS:ssä sama laatikko kuin TS:ssä? Meinaan myös vaihdattaa laatikkoöljyt seuraavan huollon yhteydessä ja tässä nyt pohdinkin etttä hakisko Motonetistä Redlineä vai Heikalta Tutelaa. Redline on tässä ketjussa ainakin saanut kehuja TS kuskeilta. Tutela on tietty varma valinta.

Avatar
gtvaj
Viestit: 1320
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

getvosen laatikko jumittaa lämpösenä mobilin gl-5 öljyillä, siis esim rata-ajon jälkeen.
Vaihdoin nesteen normit gl-4 (lue halvat ei synteettiset) ja sen jälkeen ongelmat poistuivat.
Huhu jopa kertoo että tehdas (fiat) olisi gl-5 muuttanut gl-4 ohjeissaan tämän jumi ongelman vuoksi.
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »


Avatar
gtvaj
Viestit: 1320
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

0nnexsi kaikki ei ole yhtä laiskoja kuin mä :oops:
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Pablo Honey kirjoitti:Mulla on Tutela Car Matryx 75W-90 API GL-4. Ei valittamista, vaihteet toimivat niin kuin pitääkin.
sama kokemus täälläkin.

TestarosaFinland
Viestit: 1754
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Olen toista mieltä topicin avaajan kanssa. Minun 33:ssa on Mobilin litkut laatikossa ja hyvin on pelannut.
Nothing beats cubic inch

pekkal
Viestit: 166
Liittynyt: 15 Elo 2006, 18:25

Viesti Kirjoittaja pekkal »

GL-5 :nen ei ole enää suositus,siinä olevat lisä aineet voivat esim jumittaa synkro -renkaat,eli nykyään esim 156 6 v.askiin GL-4:sta !!ps.mun ex 156:seen vaihtoivat GL-5:sta...vaningossa,ajopin niillä muutaman viikon ja ihmettelin ulinaa jota ei ennen kuulunu,kyselin ks.vaihtajalta mitä öljyä olivat laittaneet...aivan oikein GL-5:sta,nyt laatikossa Tutelan GL-4,silti ulina jäi !!!

Avatar
TEMUZIN
Viestit: 154
Liittynyt: 07 Elo 2006, 13:54
Paikkakunta: Noormarkku

vaihteistoöljyt

Viesti Kirjoittaja TEMUZIN »

164:ssa jo muutaman päivän on, tuntunut joltisenkin laista jäyk-
kyyttä eteenkin liikkeelle lähdettäessä, vaihteita vaihdettaessa.
ykkönen ja kakkonen menivät pykäliin jotenkin väkinäisesti.
Moottorin lämmettyä, vaihteen menivät kyllä hyvin päälle.
Tuli eilen , käytyä Turussa eli noin edestakaisin 320 km. Vaihteisto
tuntui jollain tavoin paluumatkalla kumman "kireältä".
Tänään sitten kävin korjaamolla ja pyysin vaihtamaan öljyt laatikosta.
Laitettiin Castrol Gl-4 ja ihan kokeeksi Forte lisäainetta.
Syy takelteluun oli ihan selvä; vanha laatikkoöljy oli kuin tervaa aluksi
valuessaan sitten väri vaaleni ja lopuksi tuli jalkahien väristä öljyn-
sekaista vettä.
Nyt toimii- Öljy se. Näköjään laatikkoon tulee mittatikun varren kaut-
ta sen verran kosteutta että, vettä kertyy ajanmittaa laatikkoon.
Todellinen tieto perustuu aina kokemukseen
( Kiinalainen sananlasku)

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Onkos näillä jotain vaihtoväliä? Vaihteistossa ei mitään häiriöitä, mutta 200k lasissa jo eikä varmaankaan vaihdettu litkuja.

Avatar
TEMUZIN
Viestit: 154
Liittynyt: 07 Elo 2006, 13:54
Paikkakunta: Noormarkku

vaihteistoöljyt

Viesti Kirjoittaja TEMUZIN »

Kyllä 164:sen vaihteiston öljyvaihtoa kehoitetaan huoltokirjassa te-
kemään 40000 km välein. Jufenaut- kuka sitä nyt itsehuoltaja tekee
sitä niinkin usein? kysyn vaan! Nytkin öljy-ja työ maksoi 89 ekua.
Todellinen tieto perustuu aina kokemukseen
( Kiinalainen sananlasku)

Jussi
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Syys 2008, 21:54

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Voisi varmaan itsekin pistää vaihtoon kun tuntuu olevan vähän nihkeää tuo vaihteiden vaihto. Tuskin koskaan vaihdettu ja onhan jo 120tkm lasissa.

Avatar
geetee
Viestit: 297
Liittynyt: 11 Helmi 2006, 19:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja geetee »

Mitäs öljyjä foorumilaiset suosittelevat 155 q4 laatikkoon/perään?

Kävisikö esim nämä? vai olisiko jotain halvempaa aivan saman asian ajavaa öljyä?

Laatikkoon? RedLine MT-90
Perään? RedLine 75W90 GL5+

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Tutela GI/E? Olisi tarkoitus vaihtaa vaihteistoöljyt ja tuollaista suositellaan. Kyseessä on siis 159 q-tronic.

Onko kokemuksia moisesta tuotteesta? Päädyin kokeilemaan öljynvaihtoa laatikkoon, koska nykyinen (alkuperäinen) öljy aiheuttaa jossain kakkoselta kolmoselle siirryttäessä ajoittain varsin tuntuvan nykäyksen.

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Ja ihmeellisintä asiassa on, että mistään ei löydy tietoa öljymäärästä. Auto Milanossa ja Malminkartanon autohuollossa ei ollut tietoa, Delta-Auton huollosta oli myöskin turha kysyä. Eikä auton omassa käsikirjassakaan kerrota muuta kuin manuaalilaatikon öljymäärä. -kele! :evil:

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

http://lubricantadvisor.valvolineeurope.com/

Tuo näyttää automaatinkin tilavuuden. Automaattilootissa on vaan usein ongelmana saada kaikkia öljyjä pihalle, joten tällöin täyttömäärä voi olla mitä sattuu.

Avatar
geetee
Viestit: 297
Liittynyt: 11 Helmi 2006, 19:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja geetee »

geetee kirjoitti:Mitäs öljyjä foorumilaiset suosittelevat 155 q4 laatikkoon/perään?

Kävisikö esim nämä? vai olisiko jotain halvempaa aivan saman asian ajavaa öljyä?

Laatikkoon? RedLine MT-90
Perään? RedLine 75W90 GL5+
Redlinet tulis maksamaan motonetissä 118,3€ :crazyeyes:
(5 X MT-90 + 2 x 75W90)

Tuo ilmeisesti kävisi ainakin perään? Tutela W90/M-DA GL-5 (alkuperäinen suositus)

Mutta onko tämä nyt oikea öljy laatikkoon? Tutela Car Technyx GL-4+
Alkuperäinen suositus on Tutela ZC 80/S GL-4 mutta sitä en löytänyt.
Vai sopisiko Tutela Car Matryx GL-4 paremmin?

Mitä eroa on GL-4 ja GL-4+? Onko 4+ nelosen ja vitosen välimuoto?

Tutelat tulis maksamaan puolet tuosta Redlinen hinnasta..

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Kiitokset noista vinkeistä. Automaattiin näyttäisi olevan kuivatäyttö 6,1 litraa mitä sinne tuskin saa menemään, koska sinne jää aina jonkin verran entistä tavaraa pohjalle.

Jollain sivustolla oli maininta tuosta Tutelan Matryxistä, että ovat muuttaneet suositusta sen suhteen elikkä GL 5:n tilalle pitäisi vaihtaa GL 4(+).

Olipa harvinaisen hankalaa löytää tuota tietoa tilavuudesta.

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Einari, käy päivittämässä Q-Tronic, niin se vaihteiden "ryskääminen" loppuu, ja toiminta tulee todella hienostuneeksi, suosittelen.
Vaihteistoöljyn vaihto on tarpeen vasta myöhemmin, 100...150 tkm...
Ja siitä öljytilavuudesta, tuo tilavuus on korjauksen jälkeen tyhjään lootaan pistettävä öljymäärä, eri ohje on täyttöön ja tarkastukseen.
Se V6-laatikon öljynsuosituksen muutos perustuu synkronoinnin parantumiseen, GL-4 öljyssä kun ei ole paineenkeston lisäaineita niinkuin GL-5 öljyssä, koska esim. hypoidiperä tarvii niitä. Jännää että muutos tuli ensin vain GTA ja 3.2 malleihin, vaikka sama loota on monessa muussakin?

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

seppo kirjoitti:Einari, käy päivittämässä Q-Tronic, niin se vaihteiden "ryskääminen" loppuu, ja toiminta tulee todella hienostuneeksi, suosittelen.
Ai että käväisen teltta-autossa pävittämässä? Minulla on jäänyt jotenkin heikko kuva täkäläisten "mekaanikkojen" tasosta edes tuohon päivittämiseen. Taannoin jouduin itse lukemaan näytöltä partikkelisuodattimen toiminnasta, ohjelma perskeles kun on lontoonkielinen.

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Niin, nöyryyttäväähän se tietysti on, mutta ei noita päivityksiä muualtakaan saa :-) Eikös se sun auto ole vielä takuun alainen, sillonhan se ei maksa mitään.

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

seppo kirjoitti:Niin, nöyryyttäväähän se tietysti on, mutta ei noita päivityksiä muualtakaan saa :-) Eikös se sun auto ole vielä takuun alainen, sillonhan se ei maksa mitään.
Kyllä siinä vielä se takuu pitäisi olla voimassa. Täytynee sitten käväistä paikallisessa teltta-autossa pyytämässä (=tilaamaassa) qtronicin päivityksen. Kai ne sieltä koneeltaan löytävät moisen päivityksen vai onkohan tämä niitä juttuja, joita on vaan kylmästi jätetty väliin "ei koske meitä"-tapaan.

jernovan
Viestit: 17
Liittynyt: 05 Helmi 2008, 22:40
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jernovan »

Meinasin ensi viikolla vaihtaa normaalin öljynvaihdon yhteydessä myös 147 1,6:een vaihteistoöljyt. Huoltopaikka käyttää Castrolin öljyjä..

Kummat ois paremmat öljyt lootaan??


Castrol Syntrax Universal 75W-90
Synteettinen vaihteisto- ja vetopyörästö-öljy kohteisiin, joiden vaatimus on
API GL-4 tai GL-5.

vai

Castrol TAF-X 75W-90
Täyssynteettinen vaihteistoöljy. API GL-4+, VW 501.5

http://www.castrol.com/castrol/sectiong ... Id=7030024

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tuo castrolin lubricant advisor kertoo näin:
Käsivalintainen vaihteisto/vetopyörästö 5/1 Voiteluaineen tilavuus 2,01 litraa
Käyttöolosuhteet: normaali
Tarkasta/Vaihto:
Tarkasta 80000 km / 48 kuukautta
Syntrax Universal

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Kuis paljon tuon 156V6:sen laatikon vetoisuus on, tarttis
käydä öljyostoksilla kun vaihdatan vetareiden sisäpäät... (?)
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Kaksi litraa sinne meni, kun viimeksi vaihdatin.

Il Mostro
Viestit: 353
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 06:13
Car(s): GLC 300e
Coupe Fiat
9-3 Aero
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Il Mostro »

Antieko kirjoitti:
Pablo Honey kirjoitti:Mulla on Tutela Car Matryx 75W-90 API GL-4. Ei valittamista, vaihteet toimivat niin kuin pitääkin.
sama kokemus täälläkin.
Vaihdoin kuusnepan kakskyt tonnia laatikossa pyörineet Castrolit Matryxiin, jotka olin hankkinut itse asiassa Coupe Fiudeen Redlinen tilalle. Redlineen en ole ollut täysin tyytyväinen.

Ei etukäteen olisi voinut uskoa, kuinka ison muutoksen se sai aikaan. Aiemmin koko laatikko oli nykyiseen verrattuna nihkeän/raskaan tuntuinen, ja varsinaisena vikana oli välillä joskin harvoin nelosen kanssa erityisesti pienemmillä kierroksilla suoranaisia kytkentä ongelmia. Se jäi siihen synkan ja vaihteen "väliin", jonka jälkeen keppi piti käydä ravistamassa keskellä :? , jos vaihteen halusi oikeasti päälle :lol: .

Olen suhtautunut näihin öljymerkki keskusteluihin joskus huvittuneestikin kun porukka välillä tunteella tilittää, mutten enää varsinkaan laatikkoöljyjen kohdalla. Vaihdan kyllä varmaan jossain vaiheessa Matryxit myös fiigeliinkin, Redlinen vaihdon jälkeen siihen tuli jokin uusi outo kohina :roll: laatikkoon. Kytkeytymisen kanssa ei ongelmia...
Viljan tar fram det som inte fanns.

Vastaa Viestiin