laahaavaa ääntä alfassa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Jone
Viestit: 14
Liittynyt: 20 Marras 2003, 23:10
Paikkakunta: Hki

laahaavaa ääntä alfassa

Viesti Kirjoittaja Jone »

omituinen juttu. Aina sillointällöin 156 alffassani kuuluu omituinen laahaava ääni. Ääni on kuin pakoputki roikkuisi ja laahaisi maata. Ääni poistuu aina itsestään muutaman metrin ajon jälkeen. Mahdollisia omia arvailuja on että jarrulevyjen suojuksiin jäisi kivi tms. joka laahaisi tai jarrusatula jäisi laahaamaan. Ideoita kellään tai vastaavaa kokemusta?

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Hmm.. Onkos käsijarru ollut pakkasilla päällä? Se ainakin tekee laahavaan ääneen, kun jäätyy. Poistuu parin kilometrin ajon jälkeen.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Äkkiseltään veikkaisin että kyseessä on jarrulevyjen ruostuminen. Ainakin avonaisilla vanteilla varustetussa autossa jarrulevyt ruostuvat sateessa sen verran, että ensimmäisissä jarrutuksissa kuuluu kohtalaista rohinaa. Parin jarrutuksen jälkeen levyt ovat hioutuneet puhtaiksi ja ääni katoaa.

Ääni voi ehkä kuulua vaikkei jarrua painaisikaan jos palat vaan ovat tarpeeksi lähellä levyjä. Varsinkin, jos käsijarru aavistuksen laahaa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Lunta koteloissa :roll:

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Mulla on muutaman kerran ollut kivikin. Mut se kyllä on vinkunut niin että on kuulunut kauas.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Yks kokemusperäinen veikkaus vielä listall elisää. Takajarrupalat tuppaa pikkasen jumittamaan jarrusatulassa, kun kertyy rittävästi ns. paskaa uraan, jossa pala pääsee liikkumaan ja aiheuttaa siten laahausta. 102000 km mennessä olen itse putsannut 2 kertaa jarrupalat ja uran, jossa palat liikkuu tuon vuoksi.
MP

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Laahaus

Viesti Kirjoittaja alfista »

Omakohtaisesti koin saman mahdollisimman nöyryyttävässä tilanteessa... Esittelinpä äitille juuri hankittua Alfaa ja koko ajolenkin meitä seurasi todella halpa kitinä läpi kirkonkylän.

Diagnoosi: Hiekoitushiekan kivi jarrulevyjen suojuksen alla.

Lääke: Peruutetaan pari metriä.

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

MP kirjoitti:Yks kokemusperäinen veikkaus vielä listall elisää. Takajarrupalat tuppaa pikkasen jumittamaan jarrusatulassa, kun kertyy rittävästi ns. paskaa uraan, jossa pala pääsee liikkumaan ja aiheuttaa siten laahausta. 102000 km mennessä olen itse putsannut 2 kertaa jarrupalat ja uran, jossa palat liikkuu tuon vuoksi.

Samaa ongelmaa pukkaa.. huomasitko liiallista kulumista tuossa kitisevän puolen levyssä? eli kuluttaako toi kitinä levyä merkittävästi :roll:
palat tietty hupenee vauhdilla..
- Alfaholic -

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

jari64 kirjoitti:
MP kirjoitti:Yks kokemusperäinen veikkaus vielä listall elisää. Takajarrupalat tuppaa pikkasen jumittamaan jarrusatulassa, kun kertyy rittävästi ns. paskaa uraan, jossa pala pääsee liikkumaan ja aiheuttaa siten laahausta. 102000 km mennessä olen itse putsannut 2 kertaa jarrupalat ja uran, jossa palat liikkuu tuon vuoksi.

Samaa ongelmaa pukkaa.. huomasitko liiallista kulumista tuossa kitisevän puolen levyssä? eli kuluttaako toi kitinä levyä merkittävästi :roll:
palat tietty hupenee vauhdilla..
Ei mulla ainakaan ole ehtineet kulua, mutta eka kerralla kitinän alkaessa voimistumaan toisen puolen lakalevy alkoi kuumua sen verran, että oli pakko irrottaa palat j aputsata aika vikkelään, ku ei tahtonu uskaltaa lähteä pidemmälle matkalle. Voit kokeilla (maantie)ajon jälkeen varovasti onko levy kuuma/lämmin (vaikket olisi juuri jarrutellutkaan).
MP

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Joo, kyllähän lämpöä erittyy mullakin kitinän sattuessa :mrgreen:
siksjust toi levyn kuluminen kiinnostaa..
- Alfaholic -

Avatar
Hamil
Viestit: 460
Liittynyt: 20 Marras 2003, 17:51
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Hamil »

Mulla omassa V6 myös laahaavaa ääntä mutta konehuoneen puolelta.
Kun antaa kierroksia ei kuulu mutta kun iskee kytkimen pohjaan ja antaa kierrosten tippua kuuluu omituinen "vihellys / laahaus. Voisko liittyä ilmastointiin? Vai olisko joku hihna väsynyt?? Ideoita otetaan vastaan ja sitten vaan deltaan hip hei :silly:
On kivaa kun on kivaa

Avatar
Wille
Viestit: 337
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:13
Car(s): ex 33, 75
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Wille »

Ainakin kytkimen painelaakerista kuuluu laahaava ääni kun se on finaalissa, tosin se kuuluu jo tyhjäkäynnillä..

Avatar
Zenery
Viestit: 420
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 09:40
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Zenery »

Hamil kirjoitti:Mulla omassa V6 myös laahaavaa ääntä mutta konehuoneen puolelta.
Kun antaa kierroksia ei kuulu mutta kun iskee kytkimen pohjaan ja antaa kierrosten tippua kuuluu omituinen "vihellys / laahaus. Voisko liittyä ilmastointiin? Vai olisko joku hihna väsynyt?? Ideoita otetaan vastaan ja sitten vaan deltaan hip hei :silly:
Mulla vinkaisee myös välillä.
Kun moottori on lämmin ja lähtee esim valoista,niin kuuluu vinkaisu.
(Siis tämä ei ole se renkaista tuleva vinkaisu) :wink:
Olen joskus yrittämällä saanut äänen kuulumaan parkissa kaasulla hakemalla sopivan kierrosmäärän.

Se ääni kuuluu vain tarkasti oikeilla kierroksilla (n. 800-900 rpm) ja lämpimällä koneella ja on aivan sama onko kytkin pohjassa vai ei.

Mikähän tuo mahtaa olla,silloin kun yrittää sen saada kuuluville niin eihän se ilmene,että pääsisi paikallistamaan,mutta aamuisin kun saavun töihin niin parkkihalliin sisäänajettaessa se varmasti vinkaisee.

Avatar
Hamil
Viestit: 460
Liittynyt: 20 Marras 2003, 17:51
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Hamil »

Joo ei kuulu muulloin kun ajelee tai antaa kierrosten laskea ns.liukuu valoihin...Mietin just et voiskohan liittyä esim.ilmastointiin? Sit toinen asia on et moottorinlämpötila on oikeestaan koko ajan 60 asteessa ellei ajele ruuhkassa toisen puskurissa kiinni pitkään. Olisiko näillä jotain tekemistä toistensa kanssa? Kohta hajoaa pää :silly:
On kivaa kun on kivaa

Avatar
Zenery
Viestit: 420
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 09:40
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Zenery »

Jos johtuu samasta asiasta kuin minulla,niin ei ole tekemisissä ilmastoinnin kanssa :cry:

Mulla lämmöt pysyy nyt jossakin hieman yli 70 asteessa,oli pakkanen tai suvikeli (no ruuhkassa nousee hieman ylemmäs).

Mulle vaihdettiin joskus termari,kun ei millään lämmennyt yli 60 asteen.

Avatar
Hamil
Viestit: 460
Liittynyt: 20 Marras 2003, 17:51
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Hamil »

Paljon sulla toi termarin vaihto maksoi? Täytyy varmaan viedä deltaan ja pyytää heitä tutkimaan ennenkuin hajoaa jotain pahasti. Ei ole Alfalla ajo aina ruusuilla tanssimista :wink:
On kivaa kun on kivaa

Avatar
Zenery
Viestit: 420
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 09:40
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Zenery »

Meni vaihtoautotakuun piikkiin,kun samalla tehtiin muitakin takuukorjauksia.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Hamil kirjoitti:Paljon sulla toi termarin vaihto maksoi?
Muukkosella maksaa termari 58,90€. Deltassa varmaan 3-4 kertaa enemmän. Vaihdosta veloittavat varmaan tunnin työn (=50€), tai ehkä parin kolmenkin, riippuu kuinka monta kahvitaukoa haluavat pitää välissä.

Pam Pam
Viestit: 74
Liittynyt: 22 Tammi 2004, 20:32
Paikkakunta: Turku

Korvia särkevä kitinä/ulina

Viesti Kirjoittaja Pam Pam »

Zau,
tänä aamuna töihin ajellessani alkoi motarilla kuulua Korvia särkevä kitinä ja ulina :crazyeyes:
Availin vauhdissa ikkunoita ja päättelin että vasen takakulma on ongelma-alue. Ääni oli pahimmillaan suoraan ajaessa ja se poistui kun käänsin rattia tai jarrutin.
Tietysti juuri kun olin saapumassa perille ääni lakkasi :shock:

Olisiko jollakin ideoita että mistä tämä johtui?
Jos ääni palaa mitä on tehtävissä?

t. Teemu

Avatar
Olli79
Viestit: 387
Liittynyt: 13 Heinä 2003, 17:04
Paikkakunta: Toijala

Re: Korvia särkevä kitinä/ulina

Viesti Kirjoittaja Olli79 »

Pam Pam kirjoitti:Zau,
tänä aamuna töihin ajellessani alkoi motarilla kuulua Korvia särkevä kitinä ja ulina :crazyeyes:
Availin vauhdissa ikkunoita ja päättelin että vasen takakulma on ongelma-alue. Ääni oli pahimmillaan suoraan ajaessa ja se poistui kun käänsin rattia tai jarrutin.
Tietysti juuri kun olin saapumassa perille ääni lakkasi :shock:

Olisiko jollakin ideoita että mistä tämä johtui?
Jos ääni palaa mitä on tehtävissä?

t. Teemu
Jarrupalat loppu.

Pam Pam
Viestit: 74
Liittynyt: 22 Tammi 2004, 20:32
Paikkakunta: Turku

Kiitos

Viesti Kirjoittaja Pam Pam »

Kiitoksia,
täytyy mennä tarkistamaan huoltoon jos kiljunta jatkuu kotimatkalla.

Ei ne sitten pyörän laakerit voisi olla tai hiekkaa jarruissa?

t. Teemu

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Kiitos

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Pam Pam kirjoitti:Ei ne sitten pyörän laakerit voisi olla tai hiekkaa jarruissa?
Jos on hiekkaa niin pitäisi lähteä parilla reilulla jarrutuksella. Laakerit ei kai ihan laakista alaa kiljumaan?

LO
Viestit: 3
Liittynyt: 09 Tammi 2004, 05:55
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja LO »

Voipi olla kyllä ,että vetelee laakerit viimesiään...omassani aikoinaan kuulu pitkään "laahaavaa ääntä" pelkääjän puolen etukulmasta. Välillä ääni loppu ja hetken kuluttua tuli taas takasin...kerran oli sitten lyönyt renkaan lukkoon eikä tarvinnutkaan töihin lähteä. Kannattaa viedä tarpeeksi ajoissa huoltoon... :lol: Hintaa tuli laakerille ja työlle n. 300 euroa..?

Avatar
niki
Viestit: 1633
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

Hamil kirjoitti:Joo ei kuulu muulloin kun ajelee tai antaa kierrosten laskea ns.liukuu valoihin...Mietin just et voiskohan liittyä esim.ilmastointiin? Sit toinen asia on et moottorinlämpötila on oikeestaan koko ajan 60 asteessa ellei ajele ruuhkassa toisen puskurissa kiinni pitkään. Olisiko näillä jotain tekemistä toistensa kanssa? Kohta hajoaa pää :silly:
Tuo 60 astetta kyllä kuulostaa aika alhaiselta. Mulla nuo lämmöt pysyy normaalikäytössä 70 asteen tietämillä, kovilla pakkasilla, kovassa vauhdissa ja lämppäri täysillä saattaa olla allekin 70 astetta. Pitkään kun pitää vaikka parkkipaikalla tyhjäkäynnillä, nousee lämmöt tuonne 90 asteeseen, jolloin tuuletin puuttuu peliin.

Alkuperäisestä aiheesta: mulla oli myös yhdessä vaiheessa kivi jarruissa. Harvat aluvanteet kaiken lisäksi (ei ollut alfa). Kyllä ihmiset kääntyi katsomaan kun nilkutin Skodan huoltoon :oops: Miettivät varmaan "neukkulaatua..." Ei meinaan lähtenyt kivi peruuttamallakaan, oli aika piukassa ja levyt kuumina. Ainoa vahinko, mitä tuosta syntyi oli se, että jarrulevyyn tuli kivestä aiheutunut painauma, mikä ei tosin menoa haitannut.
Ammattina autokauppa

polkky2
Viestit: 12
Liittynyt: 16 Joulu 2003, 22:27
Paikkakunta: espoo

Re: Korvia särkevä kitinä/ulina

Viesti Kirjoittaja polkky2 »

Pam Pam kirjoitti:Zau,
tänä aamuna töihin ajellessani alkoi motarilla kuulua Korvia särkevä kitinä ja ulina :crazyeyes:
Availin vauhdissa ikkunoita ja päättelin että vasen takakulma on ongelma-alue. Ääni oli pahimmillaan suoraan ajaessa ja se poistui kun käänsin rattia tai jarrutin.
Tietysti juuri kun olin saapumassa perille ääni lakkasi :shock:

Olisiko jollakin ideoita että mistä tämä johtui?
Jos ääni palaa mitä on tehtävissä?
--Mulla oli sama ongelma ja oireet. Syynä oli takajarrusatulan uraan, jossa palat liikkuvat, kertynyt suolakurapaska. Eli palat ottivat levyyn kiinni kokoajan. En päässyt heti huoltoon ja loskaisella kerrostalon parkkiksella en alkanut itse tutkia. --->Palat kuluivat vaihtokuntoon, onneksi ei kuitenkaan levyt.

Avatar
Hamil
Viestit: 460
Liittynyt: 20 Marras 2003, 17:51
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Hamil »

niki kirjoitti:
Hamil kirjoitti:Joo ei kuulu muulloin kun ajelee tai antaa kierrosten laskea ns.liukuu valoihin...Mietin just et voiskohan liittyä esim.ilmastointiin? Sit toinen asia on et moottorinlämpötila on oikeestaan koko ajan 60 asteessa ellei ajele ruuhkassa toisen puskurissa kiinni pitkään. Olisiko näillä jotain tekemistä toistensa kanssa? Kohta hajoaa pää :silly:
Tuo 60 astetta kyllä kuulostaa aika alhaiselta. Mulla nuo lämmöt pysyy normaalikäytössä 70 asteen tietämillä, kovilla pakkasilla, kovassa vauhdissa ja lämppäri täysillä saattaa olla allekin 70 astetta. Pitkään kun pitää vaikka parkkipaikalla tyhjäkäynnillä, nousee lämmöt tuonne 90 asteeseen, jolloin tuuletin puuttuu peliin.
Joo kyllä mullakin tyhjäkäynnillä lämmöt kipuaa hetken kuluttua 90 asteeseen mutta ajossa ei millään ellei ruuhkaa lasketa. Kummallista :roll:
On kivaa kun on kivaa

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Hamil kirjoitti: Joo kyllä mullakin tyhjäkäynnillä lämmöt kipuaa hetken kuluttua 90 asteeseen mutta ajossa ei millään ellei ruuhkaa lasketa. Kummallista :roll:
Normaalia! Haulla löytyy aiheesta keskustelua jonnin verran.
Ei enää Alfaa... eipä

Vastaa Viestiin