taas alfojen parissa.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
jukkas
Viestit: 71
Liittynyt: 21 Joulu 2006, 22:28
Paikkakunta: järvenpää

taas alfojen parissa.

Viesti Kirjoittaja jukkas »

Elikkäs ostin tossa toissa päivänä seiskafemman 1.6räkäpumppu koneella. auto on pelleiltään erittäin hyvässä kunnossa. Ja makso huikeat 600 euroa:P mutta on ajettu vain vaivaiset 320tuhatta :crazyeyes:
elikkäs onko se normaalia seiskafemmassa että lämpimänä joutuu sahaamaan käyntiin noin 5 sekunttia? entä onko toi kone todellakin niin voimaton kun tossa yksilössä on vai onkohan tuo sisäänajo tehnyt kepposensa;) elikkä haluaisin kuulla muiden kokemuksia tästä 1.6 kaasarikoneesta.
ex: bmw e28 520i bavaria alfaromeo 75 3.0v6

Avatar
Otsosmi
Viestit: 754
Liittynyt: 04 Touko 2006, 08:18
Car(s): GTV V6 TB
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Otsosmi »

Ai kato ostit sitte sen rakettispagetin. Eipä nää meidän pikkulohkot mihinkään sysää.. :?
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Pitäisiköhän tästäkin ostoksesta onnitella... kyllä kai. Onneksi olkoon.

Se, että joudut sahaamaan lämmintä moottoria 5 sekuntia on kyllä hieman epätavallista. 6- 10 olisi lähempänä tavanomaista lukemaa, mutta kyllä tuokin vielä tehtaan toleransseissa on.

Tehdas lupasi 110 hv kaasarikoneelle 10,9 sek. nollasta sataan, missä on kyllä hieman optimismia mukana. Sekunti lisää, niin ollaan lähellä totuutta, sillä ykkösvaihde on suht. pitkä ja kun pitoakin löytyy, niin moottori tuppaa nöryrtymään, kun kytkintä nostaa, vaikka lähtisi suurimman tehon kierrosluku taulussa. Tuollainen 12 sekunnin ponkaisu sataseen on kyllä tuon ikäluokan 1,6-litraiselle sinänsä hyvä arvo. Vertailun vuoksi Sierralta menee samaan 2 sekuntia enemmän, vaikka se on kevyempi auto.

Sen sijaan kakkosvaihteella pikkukoneinenkin 75 liikahtaa jo ihan ripeästi ja meno on yllättävän verevää myös vitosella, mitä toki selittää myös vitosvaihteen "pienuus". Moottoritienopeuksissahan moottorissä on kierroksia kuin lentokoneessa ja polttoainetta lorisee kaasareiden läpi kaksi ämpärillistä satasella.

Jos tuntuu siltä, että ei potki, niin sitten eivät ole kaikki konit kotona. Ensimmäiseksi pitää kuitenkin varmistaa vertailukohta - eli minkälaiseen suorituskykyyn olet tottunut.

jukkas
Viestit: 71
Liittynyt: 21 Joulu 2006, 22:28
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja jukkas »

no en tiedä sitten kun tuntuisi että kakkos vaihtteella ei tapahdu mitään mutta juuri 120km/h ja polkaisee kaasun pohjaan tuntuisi että on enemmän tehoa:D. (kerrankin näin päin:D) Juu eli mikä olisi edullisinta etsiä hyväkuntoinen 1.6moottori keulille, peruskorjata vanha vaiko ts konetta keulille:O? Millanen homma se on tai onko moni vaihtanut? Entä kustannukset? Mitäs eroa on teeässän alustassa?(elkää heti tuomitko nämä ovat vain tälläisia utopistisia heittoja)kun tuntuisi että ihan tuon korinkin puolesta haluaisin rankennella tätä yksilöä sillä kuitteja auton historiasta on valehtelematta 300kpl:) ja muutenkin on mukavaa kun tietää auton historiasta hieman.Kun ei luonto anna periksi että ajelisi tuolla koneella ainakaan tuossa kunnossa kädet ristissä että kyllä se vielä tämän talven kestää:D
ex: bmw e28 520i bavaria alfaromeo 75 3.0v6

jukkas
Viestit: 71
Liittynyt: 21 Joulu 2006, 22:28
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja jukkas »

niin ja vertailu kohteena voisin sanoa että edellinen auto oli bemari 520 kutonen poistin katin eli tehtaalta tullessa 129 konia mutta oli silläkin ajettu 300 tuhatta mutta alfaan verrattunta taisikin olla m5 mutta 520 papereissa.... 8)
ex: bmw e28 520i bavaria alfaromeo 75 3.0v6

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Jotain häikkää täytyy olla, jos kutoskoneinen 520 E28 on verraten raketti..
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3209
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Terve taas. 3.0 päivittyi sitten 1,äkäiseen. :wink:
..ammattina autoslalom..

Avatar
Otsosmi
Viestit: 754
Liittynyt: 04 Touko 2006, 08:18
Car(s): GTV V6 TB
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Otsosmi »

Tuon motin 146Nm @ 4000rpm saattanee selittää lievän puutumisen liikkeelle lähdettäessä.

Jos tuonne haluaa TS:n koneen iskeä kiinni, niin taitaa tulla halvemmaksi ostaa tessukan raato, josta siirtää koko tekniikka suoraan. Taitaa halvin keino tehonlisäykseen olla kaasariviritykset tai ahdin kylkeen??

Tuotiinko noita muuten yhtään 1.6 I.E versiona suomeen?
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Ei tuo TS:n laittokaan mikään kummoinen homma ole. Kone menee johtosarjoineen paikoilleen helposti. Polttoainepuoli vaatii tietty korkeapainepumpun ja paluulinjan. Myös akun joutuu siirtämään konehuoneessa puolelta toiselle, mutta ei mitään isompia.

Jarrut tietty olisi hyvä päivittää vastaamaan myös TS:ää, mutta periaatteessa luulisi niidenkin menevän käyttämällä 2.0 TC:tä vertailumallina. Siinä kun on samat jarrut kuin 1.6 TC:ssä ja tehoja on tessussa alle 20% enemmän, joten kai tuo kelpaisi noinkin?
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
Sape
Viestit: 1323
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sape »

Ei taida kelvata. Jos vähänkin TC:tä virittää niin alustan ja jarrujen on vastattava TS:ää. Jos menee TS:n tehojen yli vähänkin niin verrokkina on 2.5 V6, jos siitä yli niin 3.0 V6. Sitten kun alusta vastaa 3,0 QV mallia niin siihen saa vielä lisätä tehoa 20%

Avatar
J. Saari
Viestit: 398
Liittynyt: 21 Syys 2004, 21:33
Car(s): 75, Ritmo

Viesti Kirjoittaja J. Saari »

2. 0 TC:ssä on eri jarrut kun 1.6:sesa. Tai ainakin niissä yksilöissä mitä on tullut ihmeteltyä ja joista on tullut osia revittyä. Levyt tais olla parilitrasessa kaasarikotterossa muistin mukaan 261mm kun 1.6:n vastaavat on 250mm. Olka-akselit on myös erilaiset, jarrusatulan kiinnitys on ehkä pari milliä eri paikassa kuin 1.6:sessa. Tuli taannoin vähän yllätyksenä tuo olka-akseleiden ero, hommattuani parilitrasen levyt ja satulat.

Jos 2.0 TC:n jarrut haluaa jostain syystä laittaa niin en ole ihan varma tarviiko satuloiden välttämättä olla ne parilitrasen, vai sopisko 1.6:n palikat paikalleen. Ei tullut silloin soviteltua kun ne omat alkuperäiset oli niin tuhannen jumissa.. Ihan eri näköiset ne kyllä oli.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Ensinnäkin tuntuu siltä, että autossasi on vikaa. Joko ovat säädöt pielessä tai sitten se on väljä, nokka-akselit ovat kylyneet, joku kaasarin kurkku on tukossa tai vastaavaa.


1,6 TC on jo varsin viritetty vehje. Pakosarja on aika vapaavirtainen jo nyt. Nokka-akseleita löytyy, mutta kun ne alakierrosominaisuudet ovat vakionakin vähän ohkaiset. Vapaavirtaussuodattimella voisi saada hevosvoiman, kaksi, mutta samalla pitäisi pienentää suutinta ja sellaisia ei enää löydy mistään (kokemusta on). Turboa varoittelivat Automilanon pojat tuohon pulttaamasta. "Ei kestä".

Max. 10 - 15 hv. voi sitten saada perinteisillä menetelmillä. Sekin maksaa todella paljon, meteliä tulee lisää ja käyttöominaisuudet voivat vain heiketä, mutta jos kaipaa sellaista takavuosien kilpa-auton fiilistä, niin mikä ettei. Samallahan voi vauhtipyörääkin sorvata. Herkkä ja kiertävä kone sopii kyllä 75:een.

Tessussa on lukkoperä ja taitaa olla vähän jämerämpää rautaa muutenkin, mutta onko kaikki palikat pakko vaihtaa, sitä en tiedä. Aikoinaan annoin itselleni kertoa, että Tessun elektroniikkaosasto olisi sen verran erilainen, että siitä tulee ongelmia. Sen sijaan 2,0 TC olisi helpompi tapaus. Siinäkin on sitten mietittävä, vaihtaako samalla koko voimalinjan 2-litraisen vastaavaan, koska isompi vääntö mahdollistaa pitemmät välitykset, jolloin käyttöominaisuudet paranevat ja silti vielä kiihtyy rivakammin.

Suomeenkin on tuotu 1,6-litraista ruiskulla. Se on teknisesti kehittynyt aparaatti, mutta brutaali tuplaweeberi kulkee paremmin, jos molemmat ovat iskussaan. Tehoeroa on 4 hv kaasarin hyväksi, mutta rinnakkain autoja kokeilleena voin sanoa, että ero tuntuu suuremmalta. Suodatinvirityksen kannalta ruisku on kätevä, se kun säätää seokset itse kohdalleen. Lisäksi suiskukone starttaa siivommin, käy paremmin tyhjäkäyntiä, ei nyi eikä sammahtele ja vie litran vähemmän satasella.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Kas vain, näyttää tosiaan olevan eri levy edessä tuossa 2-litraisessa. Eipä ne sitten olekaan samat. Ja taitaa olla totta tuokin, että 20%:n ylitys sallitaan vain tehokkaimman moottorin kohdalta, joten ei onnistu jarrumuutoksitta TS:n laitto.
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Kunnossa ollessaan 1.6TC on ihan hyvä kone. Kulkee mukavasti, kiertää hyvin eikä nyt ihan mahdottomia kuluta. Itsellä bensaa menee kesällä maantiellä n. 8,5l/100km ja talvirajoituksilla 7,5l/100km. Polttoaineena kannattaa käyttää 98 oktaanista.

Jos TC koneella on ajettu 320tkm ilman remonttia on sylintereissä ohipuhallusta varmasti jo melkoisesti. Jos kone rempattu, mutta ei silti vedä kunnolla voi syynä olla aikaisemmin mainitut kuluneet nokat, nokat ei ole ajoitettu oikein (vaikuttaa yllättävän paljon), kaasarit ei ole säädöissä (tai läppäakselit kuluneet horoiksi), muut imuvuodot, sytkä pielessä yms.

Jos haluat saada vertailupohjaa, niin käy sekuntikellon kanssa vetämässä vaikka kolme 80-120km/h rykäisyä lentävällä lähdöllä ja laske niistä keskiarvo. Eli vaikka nelonesella alat kiidyttämään 60:stä, kello käyntiin kun 80km/h ja lopetat sitte kun on 120km/h. Voin käydä vertailuksi itse tekemässä saman omalla (jonka nyt pitäisi olla edes jotenkin kunnossa).
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

jukkas
Viestit: 71
Liittynyt: 21 Joulu 2006, 22:28
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja jukkas »

juujuu kiitos kaikille olen taas viisaampi! Juu vois tossa kohta mennä kellottamaan raketin 80km/h-120km/h ajat. eli tc ei oikein kestä ahdinta :( sillä,jos olis tehnyt perus korjauksen ja iskenyt hyrskyttimen kylkeen ois ollut mielenkiintoinen projekti. :-D Siis tietenkin maltillisilla paineilla 8) Nooh pitääpi ruveta vähän funtsimaan suunnitelemaan seuraavaa liikettä eli siis töiden hakua :crazyeyes: nääh opinto lainaa vaan! 8)
ex: bmw e28 520i bavaria alfaromeo 75 3.0v6

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

allekirjoitanut on purkanut yhden 75 1.6 I.E:n vuosimallia -91 , koppa on lähdössä lähiaikoina kuusankoskelle.
jokkismiehet ovat kovati kyselleet muttei ole hennonut myydä ainakaan vielä sillä aika kortilla on nuo 1.6.t ruiskukoneet...

eli jos on koneelle tarvista niin meikäläiseltä löytyy hyväkuntoinen ja vesipumppua lukuunottamatta täydellinen bolt on kokonaisuus.. :wink:

huoltohistoriakin löytyy moottorille..
Viimeksi muokannut 90, 15 Loka 2008, 18:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3209
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

^ ja mulla olis pari 1.6 kaasarikonetta niille jokkis miehille... winkwink.
..ammattina autoslalom..

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

just just pistäppä hintatietoja Privana niin koitan välittää etiäpäin.. :wink:

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

jukkas kirjoitti: eli tc ei oikein kestä ahdinta :(
Niin miksiköhän ei? Eikös siellä ole laakerien puolesta sama alakerta kuin 1.8 ja 2.0 koneissakin?
Giulia Super -69

Avatar
Otsosmi
Viestit: 754
Liittynyt: 04 Touko 2006, 08:18
Car(s): GTV V6 TB
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Otsosmi »

Hyrskytin kylkeen sanon minä! :mrgreen:
Jos menee, niin on mennäkseen. Ja jos menee, niin twinsparkin kone tilalle.

Koskas tulet Jukka-boe näytille uuden rakastajattaresi kanssa?
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Sape kirjoitti:Ei taida kelvata. Jos vähänkin TC:tä virittää niin alustan ja jarrujen on vastattava TS:ää. Jos menee TS:n tehojen yli vähänkin niin verrokkina on 2.5 V6, jos siitä yli niin 3.0 V6. Sitten kun alusta vastaa 3,0 QV mallia niin siihen saa vielä lisätä tehoa 20%
Virittää saa kyllä ilman muutoskatsastusta ja muutoksia. Ainoastaan moottorin vaihto ja siihen rinnastettavat toimenpiteet edellyttävät muutoskatsastusta.

Vaparikonetta saa siis perinteisin keinoin virittää 7 kg / kW -rajaan asti ilman muutoskatsastusvaatimuksia. Niitä moottorin vaihtoon rinnastettavia toimenpiteitä on ahtaminen + kaikki muutokset ahdettuun koneeseen, sylinterinkannen vaihtaminen ja iskutilavuuden kasvattaminen yli 10 %.

jukkas
Viestit: 71
Liittynyt: 21 Joulu 2006, 22:28
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja jukkas »

Otsosmi kirjoitti:Hyrskytin kylkeen sanon minä! :mrgreen:
Jos menee, niin on mennäkseen. Ja jos menee, niin twinsparkin kone tilalle.

Koskas tulet Jukka-boe näytille uuden rakastajattaresi kanssa?
kaipa sitä vois tässä jossain vaiheessa tulla näyttämään:) tänään ostin valkosta maalia ja tarkotuksena viikonloppuna ruiskuttaa peltivanteet valkosiksi haetaa vähä köyhän miehen compomotiven ralliluukkia;)

juujuu mitäs tota mikäs on 1.6 kaasari koneen puristus suhde? tota hyrkytihyrskytiä ajatellen onkos männissä sorvauksen varaa?
ex: bmw e28 520i bavaria alfaromeo 75 3.0v6

Avatar
Otsosmi
Viestit: 754
Liittynyt: 04 Touko 2006, 08:18
Car(s): GTV V6 TB
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Otsosmi »

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3209
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

^hitaitahan te olette.
..ammattina autoslalom..

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

^ :mrgreen:

Avatar
MiNkO^^
Viestit: 869
Liittynyt: 06 Huhti 2006, 13:03
Car(s): Projekti: 1.6 Alfa Romeo 75
käyttöauto: Saksalainen
Ex: Alfa Romeo 147
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja MiNkO^^ »

heh :-D
Mitä sinä teet?Katselen Kuutamoa.Sano sille Kuutamolle että ottaa Alfansa alle ja ajaa tiehensä.

Avatar
Otsosmi
Viestit: 754
Liittynyt: 04 Touko 2006, 08:18
Car(s): GTV V6 TB
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Otsosmi »

kumimuumi kirjoitti:^hitaitahan te olette.
Älä nyt sano perkele... Eilen tuli katsottua neloselta dokumentti.

"Eläinrakkaus on enimmäkseen hyvä asia, mutta se voi myös mennä äärimmäisyyksiin. Mikä saa eläinlääkärin pitämään jopa yli 140 saksanpaimenkoiraa kurjissa oloissa? Miksi joku kokee tarpeelliseksi pitää 350 kissaa, koiraa, kania ja marsua? Kaikki eivät ajattele eläinten parasta ja osa ohjelmassa haastatelluista onkin tuomittu eläintenpitokieltoon."

Tuli jostain syystä teikäläinen mieleen ohjelmaa katsellessa...

:mrgreen:
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3209
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

:lol: ^
..ammattina autoslalom..

Vastaa Viestiin