33:sen neliveto

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

33:sen neliveto

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tarkistinpa tänään että mikä ihme siellä 33:sessa rytisee. No kardaanihan se siellä vispaa ihan hullun lailla. Todennäköisesti on alkupäästään vääntynyt.

Ajattelin että kytkisin nelivedon pois jottei kardaani turhaan riko mitään, ennekuin saan sen korjattua. Eräissä ohjeissa jotka sain auton mukana lukee näin: "Seuraavissa tapauksissa tulee neliveto kytkeä irti" ... ... Sähkömagneettinen kytkin on oltava irti kytkettynä voimansiirron katkaisemiseksi etu- ja taka-akselien väliltä. Irtikytkentä suoritetaan kääntämällä avain "GARAGE"-asentoon tai irroittamalla päärele, jossa on kytkennän suojasulake (30A)(sijaitsee ilmanottokaukalossa, vasemmalla)"

Kävin ottamassa releen irti, ja tauluun syttyi 4X4 häiriövalo, mutta edelleen se kardaani siellä vaan pyörii ja rytisee :roll:

Mitä ihmettä?

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Se nelivedon kytkin on varmaan vaihteiston yhteydessä eli kardaani pyörii oli neliveto päällä tai ei.
Giulia Super -69

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Nih, eli se kanki pyörii niin kauan kuin on edes toisesta päästään yhteydessä pyöriin. Kytkimiä tuskin on kuin yksi.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tjaah. Eikös tuo viskokytkin ole heti vaihteiston jälkeen? Ajattelin että jos se osaisi kytkeä kardaanin "irti".

Jos kardaania ei siis saa millään "irroitettua" niin eikös neliveto ole silloin aina päällä?

edit: niinkuin huomaatte niin on jäänyt koulut tämän osalta käymättä.

Avatar
ollikuhta
Viestit: 598
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 00:38
Paikkakunta: loppi

Viesti Kirjoittaja ollikuhta »

Eikös niin, että aina, kun taka-akseli pyörii, niin kardaani myös?
Alfa-uros...tojota-naaras

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Jos auto olisi vaikka nosturilla niin, että pyörät on ilmassa ja neliveto kytketty irti takapyörät ei pyörisi, mutta ajaessa tiellä takapyörät pyörittää kardaania vaikka vetoa ei olekaan.
Giulia Super -69

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

No niinpä niin. Eli nyt kun tuo rele on irti niin uskallan mennä repimään kardaanin mäkeen. En sitä nimittäin ensiksi uskaltanut tehdä, siinä pelossa että elektroniikka sekoaa.

Avatar
ollikuhta
Viestit: 598
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 00:38
Paikkakunta: loppi

Viesti Kirjoittaja ollikuhta »

Onkohan sulla se kumiin vulkanoitu kannatinlaakeri menny?
http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?m ... cts_id=476
Alfa-uros...tojota-naaras

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Katselin vähän auton papereita niin se on tovi sitten vaihdettu. Voi toki olla että tuo vispaaminen on rikkonut tuon uudenkin laakerin.

Heitto on kardaanin alkupäässä, eli ottaa välillä jopa kiinni sen alkupäässä olevan suojan reunoihin... loppupäässä on heitto jo aika hyvin tasaantunut.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »


Avatar
Midi
Viestit: 817
Liittynyt: 12 Kesä 2005, 17:21
Paikkakunta: Forssa

Viesti Kirjoittaja Midi »

Itse tukilaakerihan voi olla ehjä, jos vaan se kumi on rikkoutunut. Selviää kyllä ihan heiluttelemalla kardaania sivuille ja silmällä katsomalla.

Jos se on ehjä niin olisko sitten laatikon päästä laakeri antautunut. Vaikea uskoa että ite kardaani ois vääntyny, voisko olla ristinivel niin väljä että aiheuttaa tommosta heittoa?
Joona Karimaa
____________

konekorkki
Viestit: 17
Liittynyt: 28 Kesä 2007, 13:31
Paikkakunta: Pohjankuru

Viesti Kirjoittaja konekorkki »

Jos se on ehjä niin olisko sitten laatikon päästä laakeri antautunut. Vaikea uskoa että ite kardaani ois vääntyny, voisko olla ristinivel niin väljä että aiheuttaa tommosta heittoa?

Jup. Yhtyisin tohon midin aatokseen, noin tubesta katsomalla on luultacasti ristinivel mäsänä...
Savun hälvennyttyä tarkistetaan kytkennät !!

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tänään tiputin kardaanin pois. Ensimmäinen ristinivel on kunnossa, sekä laatikon laakeri on kunnossa. Toinen ristinivel on väljä sekä ensimmäinen kannake on pikkusen halkeamilla. Kardaanissa ei näkynyt silmin havaittavaa vääntymää.

Mystinen homma, nimittäin vaikka toisessa ristinivelessä olisikin vähän väljää niin ei se millään voi saada aikaan ensimmäisen ja toisen ristinivelen välissä yli sentin heittoa säteessä.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Olisiko mahdollista, että se ensimmäinen ristinivel on joskus aiemmin vaihdettu ja haarukka on vääntynyt vaihdon yhteydessä?
Giulia Super -69

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kait sekin mahdollista on :roll:

On sitä ainakin joskus irroiteltu sillä sen haarukan kiinnityspultit oli kaikki nylpätty rikki.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Nyt kävin irroitamassa sen vaihteiston päädyn kardaanin kiinnikkeen. Tosiaan jokainen kuusikolopultti oli nylpätty rikki, ja haarukka näytti jonkin verran murjotulta, jonkinlaista epämääräistä lastuakin siitä puuttui (tasapainotettu?). Tuo voisi hyvinkin olla syyllinen, siinähän ei perjaatteessa tarvitse kauhean isoa heittoa olla, kun se 30cm päässä on jo säteessä sen sentin.

Pyrin huomenna viedä tuon jonnekkin josta löytyy asialliset mittalaitteet, jospa se ratkaisisi homman.

Avatar
Oleino
Viestit: 1780
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Oleino »

^Ainakin Tammerdiesel osaa tasapainottaa kardaaneja.
Tein itse - säästin

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Juu, sinne olen suunnitellutkin viedä. Käytän ehkä tuota yhtä laippaa ensin mitattavana eräässä toisessa paikassa.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Käväsin tammer-dieselissä jossa asentaja kurkkasi kardaania (se jätkä oli sekasin, mitähän lie nappeja vetänyt, tai jättänyt vetämättä), jos nyt oikein ymmärsin niin niistä ensimmäisistä haarukoista ei enään kannata tehdä kalua, vaan helpommalla pääsee kun hakee purkamolta kardaanin palasia joista he sitten voivat leikata ja hitsata nuo haarukat tähän. Asentajan muistikuvan mukaan Ladan kardaanin haarukat olisivat kooltaan samat.

Sitten vaan tonkimaan purkamon kardaani kasaa.

Avatar
Midi
Viestit: 817
Liittynyt: 12 Kesä 2005, 17:21
Paikkakunta: Forssa

Viesti Kirjoittaja Midi »

Epezi kirjoitti:Asentajan muistikuvan mukaan Ladan kardaanin haarukat olisivat kooltaan samat..
Nuo ristinivelet olisi varmaan sitten myös samat kuin ladan..? Niitä ainakin saa, en tiedä miten on alfan ristinivelien saatavuus(ei ainakaan motonetistä saa).
Joona Karimaa
____________

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Siitä ei ollut varmuutta. Tässä tapauksessa vaihtaisin molemmat haarukat, joten sen sopivuudella ei olisi merkitystä. Lähinnä pitäisi täsmätä pulttien kiinnitysväli sekä keskityshuulloksen halkaisija.

Ai niin, alkuperäisiä ristiniveliä saa ainakin muukkoselta, hinta tosin oli aikas suolanen. Mittojen mukaan tuommoisia niveliä saa voi tosin saada monestakin paikkaa... ainakin toivon niin, sillä joudun kaikki uusimaan.

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

^Koetappas V. Helmisen Autoliikettä, niillä löytyy yleensä aika hyvin kaikkea kamaa.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tilasinpa sitten Hardy&Spicerilta uuden kardaanin pätkän.

Pituutta sillä on noin metri liikaa, joten vien tammer dieseliin leikkaa&liimaa toimenpiteeseen.

Hinta oli kohtuullinen, osa sisältää 1,5metriä pitkän putken jossa haarukat, ristinivelet ja laipat päissä.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tänään tuli kardaani, kaikki mitat täsmäsivät, kardaanissa on vielä pituussäätö, josta saa vähän hienosäädettyä.

Kiikutin kaikki hilppeet pajalle lyhennettäväksi/hitsattavaksi ja tasapainotettavaksi.

Vastaa Viestiin