Lykkäsin makaronilaatikon katsastuksen viime hetkeen kun rupes kolisemaan niin p*rkeleesti ja ei vain saanut aikaiseksi nostaa autoa ylös. No jousilautasen peltiä vähän uusittiin paikallisessa (29€), niin kirkkaastihan tuo meni läpi kun eilen kävin.
Taas vuosi ajoaikaa nyt jopa ensinäytöllä !
Päästölappu oli tosin haettuna etukäteen .
HC oli hieman ylhäällä ekassa päästölapussa joten
"ohjeiden" mukaan yritin lämmittää kattia etukäteen, mistä ei ollut(-kaan) nyt apua .
Mittaaja sanoi että annetaan olla tossa pihalla niin hän ottaa arvot kun kone on jäähtynyt ja naps ! täysin arvojen sisällä ... mystistä ...
Mielenkiintoista että viimevuotiseen verrattuna kaikki päästöarvot oli alhaisempia ja jarrut (käsijarru mukaanlukien) toimivat paremmin ja keskenääntasaisemmin. En muista että autolle olisi tehty muuta kuin öljynvaihto ja kampiakselin tunnistimen vaihto.
Ps. Niin ja viimevuonna sain korjauskehoituksen etusivuvilkusta joka ei toimi. Kuitenkin se mielestäni vilkkuu ihan samaan tahtiin muiden kanssa yhäkin eikä sille mitään ole tehty. Ihme puusilmä
Saattaa pakoputkessa olla vuotoa, itsellä spiderissä lambda oli kanssa 1.03 viimeksi ja nyt oli uusi takapönttö niin lamdba oli 1.00 ja O2 on jäännöshappi eli viittaa pakoputkivuotoon, mutta jos siellä on kaikki kunnossa voi olla imuvuotoakin. Näin äkkiältään, paremmin tietävät kertokoot lisää.
Itseasiassa pieni epäilys olis että vuotaa, mutta vasta lambdan jälkeen keskiliitoksesta. Voiko silti vaikuttaa?? Muutenhan nuo on paremmat, mikä on hieman outoa ja sitä lähinnä ihmettelen.
Kyllä, minulla oli spiderissä takimmaisessa vaimentimessa pieni reikä ja siitä johtui lambda arvon nousu, tai ainakin korjaantui vaihtamalla vaimennin. Oli jo aikaisemmin hitsailtu mutkasta, joten päätin uusia.
Giulia sai terveen paperit katsastuksesta Mukavaa, kun vielä katsastusmieskin sattui olemaan harrasteauto henkinen. Siinä sitten ihailtiin Nordia, Webereitä ynnä muuta.
Rieska meni jo elokuussa läpi, että vähän myöhässä tämä. Ei mainintoja otteessa, mutta kirkkain silmin luvattu että "hitsaukseen menossa ja jarruosat on jo tilattu. Missä muka väljää? Ai se, joo, korjaan. On se ennenki katsastettu noi kalvot sivulaseissa."
Joskus hyötyä että konttori on seinän takana
Meteant, dum obient.
(pelätkööt, kunhan tottelevat.)
Ensi vuodelle pitää tehdä kynnykset ja reaktiotankojen poterot, vielä ei mennyt työkalu läpi mutta tuleva talvi ja suolavelli tuskin noita paikkoja ainakaan paremmaksi tekee.
kyllä ois kirveellä töitä noissa tolkuttomissa katsastus hinnoissa.määräaikaiskatsatus 49e,obd-mittaus 16e,päästömittaus 22e ja sitten alustanmuutoskatsatus 90e.että ei prkl noita.
no ei menny! Kuulemma jäi siitä kiinni, kun oli kuskin turvavyössä melkein milli kertaa milli alueella nirhaumaa. Se on kyllä noteerattu, mutta laiskuutta jäänyt vaihtamatta. Myös lisähuomautusta tuli kun pohja otti kiinni lattiasta 60mm nousevaan montun reunukseen(laillinen maavara 80mm), mutta ei tästä tullu hylkäystä. Myös plussalta tuleva akun johto oli avonainen ja irtonainen lähellä runkoa, olisi edes siitä antanut hylsyn niin olisi parempi mieli. Räkä.
Voi ei, käsijarrussa liian heikko teho oikealla puolella. Samalla nyt sitten uusii kaikki levyt ja palat. Tällaisen konkurssin partaalla aina miettii pitäisikö ottaa 20 tuhatta lainaa ja ostaa uusi Corolla. Ne ei sentään hajoile kuten 9 vuotta vanha yli 200tkm ajettu Alfa.
Tuo levyjarrusatula johon on yhdistetty käsijarru ei taida toimia oikein hyvin kenelläkään valmistajalla. Nyt on onneksi pihassa 3 Alfaa joissa 2 on takana levyn yhteydessä käsijarru erillisellä rummulla. Noissa ei ole ollut murheita. Ehkä 164:nen oli noiden takajarrujen kanssa kaikkein tarkin.
Ainakin sitä käsijarrua kannattaa käyttää säännöllisesti, muuten se jossain vaiheessa jumittaa.
Käyttöpösössä on käsijarrulle erillinen rumpu mutta ei senkään teho vakuuta. Ehkä siitä on kengät päässeet lasittumaan, vaijerit nimittäin jumittivat kun auton ostin.
Rolle kirjoitti:Tällaisen konkurssin partaalla aina miettii pitäisikö ottaa 20 tuhatta lainaa ja ostaa uusi Corolla.
Lucky bastard Omaa "corollaa" on korjattu ja korjautettu kyllä ihan riittävästi.
Käyttöpösössä on käsijarrulle erillinen rumpu mutta ei senkään teho vakuuta.
Ne rummun ja kengän kitkapinnat ei ajossa putsaannu mitenkään, pinnat ruosteessa ja kengät jumissa/lasittuneet.
200-300 m ennen kotopihaa käsijarru sillon tällön hivenen päälle kävelyvauhdissa auttaa siihen, isommissa nopeuksissa jos vetää niin kengät saattaa heittää kuperkeikkaa..
Koskee kaikkia joissa on erilliset käsijarrukengät, Volvojen kengät on kaikkein herkimmät vaurioituun jos isossa vauhdissa vetää käkkärin päälle.
Tuon Pösilön kengät näyttävät jostain Suzuki PV:stä lainatuilta ja tuntumakin on vähän sellainen ettei kovin kummoisessa vauhdissa kehtaa nyppiä, saattaa muuten löytyä silppua rummun sisältä.
GTV 3.0 meni läpi, tosin sain ensin jälkitarkastuslapun ABS valosta, vika kuitenkin poistui jo katsastuskonttorin pihassa ja sain tingattua jälkitarkastuksen samaan hintaan.
Vaikkakin topic koskee varsinaisesti katsastus-"iloja" niin, poikkean silti
aiheesta sen verran että kysyisin seuraavaa;
Omassa 164:ssa on joka katsastukseen ja välilläkin jouduttu n.s. "ke-
ventämään" käsijarrujen toimintaa kun, ne aina muuttuvat puolelta jos
toiselta toimimattomiksi. Toisin sanoen, käsijarrumekanismin jousitettu
tappi jumittuu lian ja voiteluaineen puutteeseen jarrusatulan kyljessä.
Hommahan korjaantuu sillä että, tappia paikallaanpitävä pultti kierretään
auki ja tappia nostetaan sen verran että ruosteenestoainetta saadaan
ujutettua tapin koloon. Tehdessämme luottoasentajan kanssa tätä ope-
raatiota asentaja ei uskaltanut poistaa koko tappia koska emme tienn-
neet mitä "morkooleja" sieltä löytyy. Voi olla jopa ettei koko hoitoa saa
enää kunnolla paikalleen jos mekanismia yrittää purkaa sen kunnolla voi-
dellakseen.
Kysymys kuulukin; Onko jollain viitseliäisyyttä muistella ko.paikan sisäl-
lystä tai vielä paremmin olisiko kuvaa kohdasta?
Vielä tyhmä kysymys insinööriltä; voisiko ajatella jotain rasvanippaa ko.
paikan kylkeen?
Todellinen tieto perustuu aina kokemukseen
( Kiinalainen sananlasku)
Vielä tyhmä kysymys insinööriltä; voisiko ajatella jotain rasvanippaa ko.
paikan kylkeen?
Voi hyvinkin, mulla oli monta vuotta, tahtoi se vaan silti ryytyä ja tarvi WD40/CRC litkua avuksi...joku vedenkestävä vaseliini varmaan paras ko tarkotukseen.
Kyllä asia hieman klaarantui.Räjäytyskuvassa lienee alempi tavara-
joukko jarrusatulan männän osia.Jos ei muita osia ole niin käsijarrun
mekanismiin kuuluu nähdäkseni osat 15,16,14 ja 13. Kolmetoista lie-
nee jonkinlainen "kiila" joka pitää tappia 14 urassaan.
Olisi siinä aikamoinen selitys katsastusmiehelle jos joka kerta voisi
havainnollistaa " näitä ihan hirmuisia vaikeuksia" aivan kuvin ja sanoin.
Jos palstan piirissä olisi "Taavi Ankkoja" niin, tässä voisi kehitellä vaikka
Jiiässän kokeilemaa rasvanipparatkaisua eteenpäin.
Todellinen tieto perustuu aina kokemukseen
( Kiinalainen sananlasku)
TEMUZIN kirjoitti:Kyllä asia hieman klaarantui.Räjäytyskuvassa lienee alempi tavara joukko jarrusatulan männän osia.Jos ei muita osia ole niin käsijarrun mekanismiin kuuluu nähdäkseni osat 15,16,14 ja 13. Kolmetoista lienee jonkinlainen "kiila" joka pitää tappia 14 urassaan.
Osaa nro 13 olen kutsunut itse "lontoon rakeeksi", koska sen muoto on kyseisen makeisen kaltainen; n. 2 cm pitkä päistä pyöristetty tappi. Sen tehtävänä on muuttaa pystyakselin (nro 14) kiertoliike männän edestakaiseksi liikkeeksi - se on siis ikäänkuin kiertokanki, jos pystyakseli on kampiakseli. Nro 13 siis tökkii osaa nro 7 oikealta vasemmalle, eli männän suuntaan, kun käsijarrua vedetään.
Theman vastaavissa (olisko jopa samanlaiset?) satuloissa oli tuon mainitun Lontoon rakeen työntämä mäntä (se, jossa on kierteet, jotka menee satulan männän sisään) kulunut melkoiselle montulle, eli ei enää riittänyt liikevara alkuunkaan jarruvivussa. Oma korjaus oli hitsata männän pohja umpeen, ja sitten porata matalampi kolo siihen hitsiin. On toiminut nyt pari-kolme vuotta. Tosin 164:ssa saattaa olla jo uudemman mallin satulaa (isommilla männillä, olikohan 38mm vs. 36mm?), joihin käsittääkseni saa käsijarrulle jotain korjaussarjaakin jopa tarvikeliikkeistä.
Sen käsijarruvivun sisäosan täytin vedenkestävällä vaseliinilla, lisäksi jarruvipuja on palauttamassa ylimääräiset jouset. Jos vipujen liikemäärä ei ole riittävä, automaattisäätö ei toimi.
Jes, sjuttifemma rekisteröintikatsastettu. Huomautus tuli taivaalle osoittavista valoista, muuten ihan ok katiska. Pari viikkoa kilpien odottelua, sitten pääsee köröttelemään..
Niin se vaan meni ekalla läpi vaikka epäilin kyllä
Tosin huomautusta tuli valoista ja nuhtelu lähes sakkorenkaista
Meinas että valokuvio on päin p.... hetken päästä tosin totesi ettei tee oikein mitään kuviota vai mikä se nyt oli...
Kävi tosin aika tuuri tossa kun eilen kävin kuittauttamassa airbagin valon joka oli palanut jo tovin,no tänään sitte ajelin heti aamusta katsastaan autoa ja kaikkihan meni siis hyvin mutta noin tunti katsastuksen jälkeen kaupasta lähtiessä tuttu punalamppu ilmestyi tauluun
Perinteisestä kaavasta (viimeinen mahdollinen katsastuspäivä ja varttia ennen konttorin sulkeutumista) poiketen kävin näyttämässä Alfaa konttorilla ja läpihän se meni. Nyt olisi sitten 16kk ajoaikaa
Pieni yllätys oli että Autokeskus ei ollut katsastanut ajallaa alfaa ja kun sit ylpeenä lähdin liikkeen pihasta niin poliisithan ne pysäyttivät jonkun ajan päästä ja veivät kilvet
Kuitenkin ekalla läpitte! ja autokeskus makso kulut
Kaikki muuten hyvin paitsi... kuljettajan puolelta pohjasta ropisi happeen yhtynyttä metallia ja massanpaloja katsastusmiehen hieman koputellessa... aika monta reikää tuli, ja korjattavahan ne on. Kellään kokemusta 156:n pohjan tinaamisesta ja suosituksia kenelle Tampereen (lähi)alueella tinaustyön uskoisi hoidettavaksi?