Kilisee kolisee!
Valvoja: Moderators
Kilisee kolisee!
No niin.
Alkaisi olla alusta remontin aika.
Kuuntelin tuossa keväällä kun auto ostettiin että alustasta hantin puolelta kuuluu jotain vaimeaa kolahtelua ja öljyn vaihdon yhteydessä kurkkasin pallonivelet läpi, eikä tuntunu olevan välystä.
Nyt kumminkin kolina on voimistunut ja alkanut kuulumaan myös toiselta puolelta.
Ajattelin aluksi että tehdäänpä kunnon saneeraus alutaan ja pannaan kaikki uusiksi mitä saa mutta kun kattelin noitten osien hintoja ja sitä osa määrää mikä sinne tarvii niin ajattelin pysyä vaan siinä uskossa että korjataan vaan tarpeellinen.
Tuossa oli muutama topicci alustan kolinoista mutta ei ollu mainintaa että saako noita alapalloja ja yläpalloja erikseen vai pitääkö uusia koko tukivarsi, eli onko pallot prässätty tukivarteen. Entä kallistuksen vakaajan puslia. Niistä ei ainakaan ollu mainintaa heikan sivuilla. Ai niin ja auto oli 156 v6
Alkaisi olla alusta remontin aika.
Kuuntelin tuossa keväällä kun auto ostettiin että alustasta hantin puolelta kuuluu jotain vaimeaa kolahtelua ja öljyn vaihdon yhteydessä kurkkasin pallonivelet läpi, eikä tuntunu olevan välystä.
Nyt kumminkin kolina on voimistunut ja alkanut kuulumaan myös toiselta puolelta.
Ajattelin aluksi että tehdäänpä kunnon saneeraus alutaan ja pannaan kaikki uusiksi mitä saa mutta kun kattelin noitten osien hintoja ja sitä osa määrää mikä sinne tarvii niin ajattelin pysyä vaan siinä uskossa että korjataan vaan tarpeellinen.
Tuossa oli muutama topicci alustan kolinoista mutta ei ollu mainintaa että saako noita alapalloja ja yläpalloja erikseen vai pitääkö uusia koko tukivarsi, eli onko pallot prässätty tukivarteen. Entä kallistuksen vakaajan puslia. Niistä ei ainakaan ollu mainintaa heikan sivuilla. Ai niin ja auto oli 156 v6
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Kyllä Heikalta löytyy ala/ylätukivarret sekä koiranluutkin.
Pitää vaihtaa koko tukivarsi, ei voi kikkailla nivelillä.
Vaikka Heikkaa voi kehua muuten estoitta niin jostain syystä nuo
Veman tarvike-ylätukivarret eivät kestäneet kuin tämän
kesän...jo kolisee ja heiluu. No, rääkkikin on ollut tietysti
aikamoinen ja keulaa muutenkin jäykistetty niin kai se jostain sitten
rupeaa falskaamaan..
http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?m ... 20a&page=2
Pitää vaihtaa koko tukivarsi, ei voi kikkailla nivelillä.
Vaikka Heikkaa voi kehua muuten estoitta niin jostain syystä nuo
Veman tarvike-ylätukivarret eivät kestäneet kuin tämän
kesän...jo kolisee ja heiluu. No, rääkkikin on ollut tietysti
aikamoinen ja keulaa muutenkin jäykistetty niin kai se jostain sitten
rupeaa falskaamaan..
http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?m ... 20a&page=2
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Jep, pelkkiä palloa ei voi vaihtaa.
Samaa olen itsekin huomannut kuin silverine, nuo tukivarret eivät kestä juuri mitään ~1,5v. Itseasiassa niiden kesto on naurettavan lyhyt. Itselläni on ollut 156:n vasta 3 vuotta ja sinä aikana olen vaihtanut yhteensä 4 ylätukivartta (molemmille puolille 2 kertaa) JA TAAS KOLISEE.
Tukivarsia on tullut sekä Muukkoselta että Heikalta.
Liikkeitä ei ole minusta varaa morkata, osat ja tuo etupään rakenne on vaan niin superheikko.
Oulun mukulakivikatuja kun itse olen kolistellut menemään, niin on alkanut tajuta miksi ihmiset ostavat citymaastureita. Ei Alfoja ole tehty tälläsia pottupeltoja varten.
Samaa olen itsekin huomannut kuin silverine, nuo tukivarret eivät kestä juuri mitään ~1,5v. Itseasiassa niiden kesto on naurettavan lyhyt. Itselläni on ollut 156:n vasta 3 vuotta ja sinä aikana olen vaihtanut yhteensä 4 ylätukivartta (molemmille puolille 2 kertaa) JA TAAS KOLISEE.
Tukivarsia on tullut sekä Muukkoselta että Heikalta.
Liikkeitä ei ole minusta varaa morkata, osat ja tuo etupään rakenne on vaan niin superheikko.
Oulun mukulakivikatuja kun itse olen kolistellut menemään, niin on alkanut tajuta miksi ihmiset ostavat citymaastureita. Ei Alfoja ole tehty tälläsia pottupeltoja varten.
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Joo, ei todellakaan morkata. Tosin uskoisin että jotainJanne kirjoitti: Liikkeitä ei ole minusta varaa morkata, osat ja tuo etupään rakenne on vaan niin superheikko.
Ei Alfoja ole tehty tälläsia pottupeltoja varten.
laatuerojakin noissa osissa voi olla.
Teiden kunto ja Alfan alusta eivät kohtaa. Vakionakaan.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
Vaihdatin 916 Spiderin alatukivarret uusiin Kouvolan Deltassa. Ennen paikalleenlaittoa hain ne pois ja asensin rasvanipat palloniveliin ( 6mm. nippa 45 asteen kulmalla). Eivät panneet Deltassa hanttiin, kehuivat hyväksi hommaksi.
Pikku juttu, kannattaa kokeilla. Muistelen ennenvanhaan autoissa olleen kymmenkunta rasvanippaa alustassa, miksiköhän?
Pikku juttu, kannattaa kokeilla. Muistelen ennenvanhaan autoissa olleen kymmenkunta rasvanippaa alustassa, miksiköhän?
lato kirjoitti:Vaihdatin 916 Spiderin alatukivarret uusiin Kouvolan Deltassa. Ennen paikalleenlaittoa hain ne pois ja asensin rasvanipat palloniveliin ( 6mm. nippa 45 asteen kulmalla). Eivät panneet Deltassa hanttiin, kehuivat hyväksi hommaksi.
Pikku juttu, kannattaa kokeilla. Muistelen ennenvanhaan autoissa olleen kymmenkunta rasvanippaa alustassa, miksiköhän?
Ennenvanhaan oli myös paljon muutakin jännää autoissa
80-luvulla alkoi nuo rasvanipattomatkin nivelet kestämään, nykyisellään mitoitus on vaan niin paljon tarkempi, että hajoavat säännöllisin väliajoin ja autovalmistajan (osavalmistajan) tulos paranee.
VMP
Meidän 156 TS 2.0 kolisee myös. vaihdoin oikean koiranluun, väheni hieman, ei poistunut. Hieman suuntavakavuusongelmaa, ohjautuu herkästi tien kallistusten mukaan, ohut keskialueen tuntuma. Oikea alatukivarsi on vaihdettu juuri, aliheuttaisiko vasemman alapallon väljyys tuon kolinan ja huteruuden? Paikallaan kun rattia kääntelee niin kuuluu kolahduksia, ajaessa kuitenkin vastaa heti ratin kääntöön, joten ei liene raidetangossa väljää? Voiko väljä koiranluu huononta suuntavakavuutta? Kokeilin ennen tämän auton ostoa toista yksilöä, joka kulki suoraan vakaammin.
- Timo
- Timo
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Väljät tai vain löysäksi mennet ylä- tai alatukivarren helat vaikuttaa kans suuntavakavuuteen. Toki myös tuo välys pallonivelessä tai raidetangonpäässä. Samoten vaikuttaa pitkittäisen takatukivarren helat (+ muutkin taka-akselin helat - ex 156ssa pitkittäisen takatukivarren etupään hela meni vaihtoon 40 tkm:n välein pahimmillaan.) Koiranluut ei vaikuta ajettavuuteen, jos ne on paikallaan , vaikka ois väljätki - kolisee vaan jos on välystä.
Helat asaa vain olla melko paskana ennenkuin esim. katsastuksessa niitä edes huomataan vrt. välys pallonivelessä. Ajaesessa vaan tuntuu epämääräiseltä ja hakee hieman.
Onko joku muuten asentanut rasvanippoja ylätukivarsiin ja erityisesti siihen helan kohtaan? Ajattelin kokeilla tai ainakin kattoa vähä tarkemmin onnistuisko.
Helat asaa vain olla melko paskana ennenkuin esim. katsastuksessa niitä edes huomataan vrt. välys pallonivelessä. Ajaesessa vaan tuntuu epämääräiseltä ja hakee hieman.
Onko joku muuten asentanut rasvanippoja ylätukivarsiin ja erityisesti siihen helan kohtaan? Ajattelin kokeilla tai ainakin kattoa vähä tarkemmin onnistuisko.
MP
Ajettavuudessa ei mitään ongelmia on vakaa mitä nyt normi vetely vähän kovemmin kiihdyttäessä ja renkaiden uriin hakeminen suomen "hyvilä " teillä. Kolaus kuuluu vähän niinkun jalkojen alta ja kuopiin tai tössyihin ajettaessa silloin jos toinen päyrä sattuu kuoppaan.
Auton alle en ole vielä katsonut mutta epäilen niitä vakaajatangon kori heloja tai alapalloja.
Auton alle en ole vielä katsonut mutta epäilen niitä vakaajatangon kori heloja tai alapalloja.