selespeed ongelma!
Valvoja: Moderators
selespeed ongelma!
eli toi mun selespeedi piippaa aina välillä. eli tulee semmone peruutus piippi, sit sillo ei pysty vaihteita vaihtaa. sit jos pysäyttää piipin aikana niin auto sammuu. MIKSI? sit viel et mitä öljyy toho selespeedii laitetaan, jos se siit olis kii?
kiitokset etukätee toivottavasti saitte selvää!
kiitokset etukätee toivottavasti saitte selvää!
- Alfa Milano
- Viestit: 306
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 12:38
- Car(s): 159
- Paikkakunta: Tampere
Tutela CS öljyä, saa ainakin Heikalta (www.heikka.fi). Kuulemma on aika tarkka laite öljyn suhteen, eli ei välttämättä toimi kunnolla muilla öljyillä.
Omassa Selessä öljyn lisääminen auttoi huomattavasti, kun vaihteet eivät meinanneet pysyä päällä.
Omassa Selessä öljyn lisääminen auttoi huomattavasti, kun vaihteet eivät meinanneet pysyä päällä.
- Alfa Milano
- Viestit: 306
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 12:38
- Car(s): 159
- Paikkakunta: Tampere
joo elikkä mitä veikkaisitte että mistä tuo sammuminen johtuu? voin kuvailla nyt vähän tarkemmin tuota sammumistaAlfa Milano kirjoitti:Itse vain lisäsin öljyä, mutta ei kai öljyn vaihtamisestakaan haittaa ole. Tuskin kuitenkaan vaikuttaa sammuilemiseen.
elikkä: ajan autoa ihan normaalisti. sitten ku pitäs pysähtyä valoihin jolloin vaihde siirtyy kakkos vaihteelle tai ykkös vaihteelle niin auto alkaa nykimään(samanlainen nykiminen kuin jos ajaa manuaalilla eikä paina kytkintä alas pysäyttäessä) tosiaan sit ku painaa jarrua ja pysäyttää auton niin auto sammuu. sammumisen jälkeen joutuu starttaamaan muutaman kerran autoa, koska auto ei löydä vaihteita.
kaikki tämä alkoi tosiaan kun auto seisoi 3kk huollossa, eli voiko tämä 3kk seisonta vaikuttaa jotenki asiaan?
käkä kirjoitti:elikkä: ajan autoa ihan normaalisti. sitten ku pitäs pysähtyä valoihin jolloin vaihde siirtyy kakkos vaihteelle tai ykkös vaihteelle niin auto alkaa nykimään(samanlainen nykiminen kuin jos ajaa manuaalilla eikä paina kytkintä alas pysäyttäessä) tosiaan sit ku painaa jarrua ja pysäyttää auton niin auto sammuu. sammumisen jälkeen joutuu starttaamaan muutaman kerran autoa, koska auto ei löydä vaihteita.Alfa Milano kirjoitti:Itse vain lisäsin öljyä, mutta ei kai öljyn vaihtamisestakaan haittaa ole. Tuskin kuitenkaan vaikuttaa sammuilemiseen.
kaikki tämä alkoi tosiaan kun auto seisoi 3kk huollossa, eli voiko tämä 3kk seisonta vaikuttaa jotenki asiaan?
Kysymys on nimenomaa samasta asiasta, kun pysäyttäisit tavallisella vaihteistolla varustetun auton pelkällä jarrulla. Nykii, nykii ja sammuu.
Mistä se sitten johtuu. Merkkivalon vilkahdus ja piippaus viittaavat siihen, että vaihteiston siirtojärjestelmässä on hydraulipaineet liian alhaalla. Samasta syystä tämän jälkeen vaihteita ei löydy (joko ei vaapata, jolloin ei starttaa tai ei muuta vaihdetta, jolloin ei pääse liikkeelle).
Vika voi olla ainakin hydraulipumpussa (kallis) tai releessä (halpa). Joko rele ei aina anna käskyä pumpulle tai sitten pumppu on niin väsynyt, ettei se jaksa enää.
Huonoksi päässyttä pumppu tai viallista relettä voi kannustaa töihin paukuttelemalla kuljettajan ovea, ronklaamalla virta-avainta, heiluttamalla autoa tai kopauttelemalla pumppua tai relettä jollain. Usein myös pelkkä odottaminen auttaa. Kun pumppu alkaa ääntää, tiedät, että taas päästään liikkeelle. Jos pumppu on itsepintaisesti mykkä, ei tule hommasta mitään.
Lopullisesti ongelman ratkaisee osien vaihto. Releestä kannattaa aloittaa, se kun on vaihtotöineenkin vain joitain kymppejä. Ainakin Konalan Delta-auton Alfa-huollossa tietävät, mistä releestä on kysymys.
http://homepage.mac.com/paul_denyer/sel ... age58.html
Yleensä kannattaa aloittaa oikeasta öljypinnan tasosta:
http://homepage.mac.com/paul_denyer/sel ... age25.html
Yleensä kannattaa aloittaa oikeasta öljypinnan tasosta:
http://homepage.mac.com/paul_denyer/sel ... age25.html
Re: selespeed ongelma!
Ei nuo linkit enää toimi. Vanhoja? Mikä on vikana, kun 5-vaihde pysy päällä?
Vikadiagnostiikka ei tunne mitään tunnettua vikaa.
Vikadiagnostiikka ei tunne mitään tunnettua vikaa.