Akku ongelmaa (156 V6)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
hamppi
Viestit: 746
Liittynyt: 21 Marras 2004, 04:18
Paikkakunta: Helsinki

Akku ongelmaa (156 V6)

Viesti Kirjoittaja hamppi »

Oli jääny yön yli päälle toi sisävalo (tulikin jo hieman avauduttua tuolla toisaalla asiasta..) ja nyt aamulla ei käynnisty. Virrat syttyy päälle, mutta ei tapahdu mitään ku koittaa vääntää avaimesta käyntiin. Kokeilin saada virtaa toisesta autosta, mutta ei auttanut. Onko siis vanha akku ihan käyttökelvoton ja pitääkö lähteä hakemaan uus akku tilalle? Help!

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Jos akku ei suostu ottamaan virtaa sisäänsä, niin kyllä se silloin on jo finaalissa. Eikun akkukauppaan mars.

Onko muuten vanhakin patteri? Toisaalta eihän se ikä välttämättä ratkaise vaan käyttö, so. kuinka paljon pitkää ajoa suhteessa lyhyisiin pyrähdyksiin jne.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
Sixgear
Viestit: 338
Liittynyt: 28 Maalis 2004, 00:07

Viesti Kirjoittaja Sixgear »

Mulla kävi sama homma vuosi sitten ja siinä samalla meni ilmi paskaksi! :shock: ecua resetoin kylmällä/kuumalla koneella monta kertaa.
Viimeksi muokannut Sixgear, 26 Marras 2005, 18:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Niin veikkaisin sixgear ettei se ILMI varmaan hajonnut siksi eikä edes silloin kun se akku sökähti. ILMI vaan oli pikkuhiljaa alkanut antaa vääriä arvoja ja ecu oli sitten korjannut aina vain enemmän ja enemmän. Ja kaikki korjaus arvot katosi kun akku tyhjeni?
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Esko
Viestit: 224
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 06:35
Car(s): CR-V
Paikkakunta: Helsinki Torpparinmäki

Viesti Kirjoittaja Esko »

Minulla oli taannoin samanlainen akkuongelma, ei tahtonut käynnistyä edes kaapeleitten avulla. Vikana oli hapettumaa kaapelikengän välissä vaikka päällisin puolin näytti hyvältä.

Tosin se akkukin oli finaalissa ja uuden ostoon se meni myöhemmin.

Avatar
hamppi
Viestit: 746
Liittynyt: 21 Marras 2004, 04:18
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hamppi »

Kerkesin vielä iltapäivällä käydä hakemassa uuden akun. Boschin akku oli hintaan 98e. Onko tossa akun vaihdossa mitään sen ihmeempää ku vanha ulos ja uus sisään?
Ciancarlo kirjoitti:Onko muuten vanhakin patteri?
Tarkkaan ottaen en tiedä, kun ollut koskemattomana auton omistuksesta lähtien. Minkäs merkkiset akut on tehtaalta lähtiessä? Tää on joku Exiden
Sixgear kirjoitti:Mulla kävi sama homma vuosi sitten ja siinä samalla meni ilmi paskaksi! :shock:
Nyt meni kyllä yöunet...toivottavasti näin ei tule tapahtumaan. Olikos sulla mitään ongelmaa sen ilmin suhteen ennen tota tapausta?
Esko kirjoitti:Minulla oli taannoin samanlainen akkuongelma, ei tahtonut käynnistyä edes kaapeleitten avulla. Vikana oli hapettumaa kaapelikengän välissä vaikka päällisin puolin näytti hyvältä.
Hmm. Toi pitää vielä tarkistaa ennenku lykkään uuden akun kiinni.

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

hamppi kirjoitti:Kerkesin vielä iltapäivällä käydä hakemassa uuden akun. Boschin akku oli hintaan 98e. Onko tossa akun vaihdossa mitään sen ihmeempää ku vanha ulos ja uus sisään?
Ei siinä sen kummempaa. Ilmaputki täytyy tai ainakin kannattaa ottaa pois tieltä, sen jälkeen akku irtoaa kun avaa kiinnityspannan pultin.
hamppi kirjoitti:Tarkkaan ottaen en tiedä, kun ollut koskemattomana auton omistuksesta lähtien. Minkäs merkkiset akut on tehtaalta lähtiessä? Tää on joku Exiden
Exide on varmasti vaihtoakku. Omassa alkuperäisessä akussa luki tasan "Alfa Romeo", varsinaisesta merkistä ei mitään hajua.
hamppi kirjoitti:Nyt meni kyllä yöunet...toivottavasti näin ei tule tapahtumaan. Olikos sulla mitään ongelmaa sen ilmin suhteen ennen tota tapausta?
Itellä "hajosi" myös ilmi akunvaihdon yhteydessä, mutta yhdyn tässä kuitenkin kojootin näkemykseen, eli kyllä se ilmi oli vioittunut jo aikaisemmin. Pieniä oireita, kuten käynnistysvaikeuksia ja nykimistä oli havaittavissa jo ennen akun vaihtoakin, mutta ECUn tyhjentymisen jälkeen hävisivät tehot täydellisesti. Ilmin vaihdon jälkeen kaikki toimi taas kuin rasvattu.

Avatar
Sixgear
Viestit: 338
Liittynyt: 28 Maalis 2004, 00:07

Viesti Kirjoittaja Sixgear »

hamppi kirjoitti:Olikos sulla mitään ongelmaa sen ilmin suhteen ennen tota tapausta?
Ei ollut ei.. Johnnylle käynyt samallalailla KLIK Toivottavasti saat nyt kuitenki nukuttua :silly:

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Itse asiassa mulla meni myös 156 V6:sta ILMI paskaksi kun akku posahti..

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Cuore Sportivo kirjoitti:Itse asiassa mulla meni myös 156 V6:sta ILMI paskaksi kun akku posahti..
Mutta eihän tuossa ole mitään järkeä. Mihin se voi oikein hajota? Jos ei joku tarjoa asialle tieteellistä selitystä, pitäydyn ECU:n tyhjenemisteoriassa ainakin oman autoni kohdalla...

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Nii'in, elämä on ihmeellistä.
Joka tapauksessa heti kun uusi akku oli paikallaan alkoi saatananILMI ongelmat. Ennen akun hiipumista ei ollut ongelmia, eikä kyllä olisi pitänytkään olla, koska edellisestä saatananILMIN vaihdosta oli kulunut alle vuosi ja 30 000km. :shock: Osa vaihtoon ja taas pelitti.

jiihoo
Viestit: 12
Liittynyt: 28 Syys 2005, 14:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiihoo »

Onnistuin kans jättämään viikolla sisävalon päälle ja eilen oli akku tyhjä.:oops:

No, saatiin Alfa henkiin, mutta tehot puuttuivat ihan täysin ja olin jo varma että nyt on elokuussa vaihdettu ILMI hajalla kun lueskelin palstaa (tämän auton kanssa tulee vainoharhaiseksi...).

Nyt näyttää kuitenkin että ECU reset ja kaasuläpän kalibrointi auttoi! Sen verran loskapatjaa tiellä ettei ihan varma voi olla, mutta tämä tukisi sitä että akun tyhjeneminen ei onneksi aina riko ILMIä.

Ennen resettiä tyhjäkäynti huojui ja tehot puuttuivat koko kierrosalueella.

ECU resetistä oli eri aikoja mainittu, itsellä oli akunkenkä irti varmaan tunnin ja tyhjäkäynnillä pidin tuon 15 min.

ECU reset + akkuasiaa
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=4 ... =ecu+reset
http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... =ecu+reset

Avatar
hamppi
Viestit: 746
Liittynyt: 21 Marras 2004, 04:18
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hamppi »

Ei helvata sentään. Eihän tässä kohta enää uskalla vaihtaa koko akkua, vaan pitää pyytää joku maahinen luomaan energiakenttää alffaan..No VIELÄ ei ole mitään tapahtunut, kun mitään ei ole vaihdettu.

Mahtaisko se ilmi mennä siinä vaiheessa epäkuntoon, kun ne piuhat ottaa irti..?. Aika henkimaailman jutuilta jo kuullostaa..
jiihoo kirjoitti:Onnistuin kans jättämään viikolla sisävalon päälle ja eilen oli akku tyhjä. | Nyt näyttää kuitenkin että ECU reset ja kaasuläpän kalibrointi auttoi!
Jos pääsis yhtä helpolla tästä kömmähdyksestä..

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

hamppi kirjoitti:Ei helvata sentään. Eihän tässä kohta enää uskalla vaihtaa koko akkua, vaan pitää pyytää joku maahinen luomaan energiakenttää alffaan..No VIELÄ ei ole mitään tapahtunut, kun mitään ei ole vaihdettu.

Mahtaisko se ilmi mennä siinä vaiheessa epäkuntoon, kun ne piuhat ottaa irti..?. Aika henkimaailman jutuilta jo kuullostaa..
Kokeile irroittaa ilmin piuha ennen kuin irroitat akun? Tiedä häntä, mystinen juttu, mutta ei mee kyllä mun jakeluun, miksi se ilmi tuohon akun vaihtoon kuolisi. :?

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

ILMIt ovat ainakin 156:ssa kulutustavaraa, valitettavasti.. :?

Noh, onneksi nyt tiedän ja samalla moni muukin (tämän foorumin ansiosta), että ilmin saa myös suht edullisestikin.

Edit: no on muokattu joo, kun :drinking: eikä oikein sormet toimi kunnolla..
Viimeksi muokannut Ciancarlo, 26 Marras 2005, 20:44. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
hamppi
Viestit: 746
Liittynyt: 21 Marras 2004, 04:18
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hamppi »

Pablo Honey kirjoitti:Kokeile irroittaa ilmin piuha ennen kuin irroitat akun?
Tuotakin sopii kokeilla, kiitos vinkistä!

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

hamppi kirjoitti:Mahtaisko se ilmi mennä siinä vaiheessa epäkuntoon, kun ne piuhat ottaa irti..?
En oikein tähän teoriaan usko. Itse olen ottanut piuhat akusta irti varmaan n. kuusi kertaa eikä mitään ongelmia ole ilmaantunut. Mä olen kyllä itsekin sillä kannalla että ECU:n resetoituminen nää ongelmat aiheuttaa kun ilmi on ollut rikki jo valmiiksi. Mutta mistäs näistä tietää..

Avatar
hamppi
Viestit: 746
Liittynyt: 21 Marras 2004, 04:18
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hamppi »

Hiphei!
Saatiin tämäkin episoodi onnellisesti päätökseen!
Ennen akunvaihtoa päätin vielä kerran yrittää saada auton käyntiin akkukaapeleilla. Ja kas kummaa, alffa otti virtaa ja lähti murahtamalla käyntiin!!

Ajossa en huomannut, että ilmille olisi käynyt mitään ikävää, sillä kone kiersi niinkuin piti :-D Samoin tyhjäkäynti asettui heti alussa siihen 1000 kohalle ja tippui hiljalleen 0,5:een.

PJS
Viestit: 58
Liittynyt: 09 Syys 2005, 15:11
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja PJS »

Hmm, ajattelin juuri tällä viikolla vaihtaa akun autooni, mutta uskallankohan enää itse moista edes yrittää kirjoituksien perusteella :? Toisaalta, tekeekö ne liikkeessäkään mitään toisin kuin vanha irti ja uusi tilalle?

Alkuperäisen akun kokohan on käsittääkseni 28 x 18 x 18 cm. Sopiiko asennettavaksi esimerkiksi 19 cm korkea akku, eli 1 cm ero :roll:
Mustang HT 1964 1/2 289 + Convertible 1967 390 + Fastback 1967 390 GT

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

PJS kirjoitti:Hmm, ajattelin juuri tällä viikolla vaihtaa akun autooni, mutta uskallankohan enää itse moista edes yrittää kirjoituksien perusteella :? Toisaalta, tekeekö ne liikkeessäkään mitään toisin kuin vanha irti ja uusi tilalle?

Alkuperäisen akun kokohan on käsittääkseni 28 x 18 x 18 cm. Sopiiko asennettavaksi esimerkiksi 19 cm korkea akku, eli 1 cm ero :roll:
Tuskin ne liikkeessäkään mitään taikatemppuja tekevät (niin ja edelleenkään en usko, että akun vaihto mitään hajottaa). ;)

Jos GTA:ssa on akku kiinnitetty samanlaisella pannalla kuin V6:ssa, niin voi olla, ettei se ylety enää 19cm korkealla akulla kiinni. Jossain vaiheessa tullee varmaan ilmaputkikin tielle... Eiköhän varmuuden vuoksi kannata hakea sellainen 17,5-18 cm korkea akku, kun niitäkin on kuitenkin saatavilla (esim. Exideltä).

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Minullapa kävi tuossa noin 3 viikkoa sitten että 156 akku sanoi itsensä irti ... syy ei tiedossa, mutta käsittääkseni se oli alkuperäinen (lue VANHA) akku..

Sitten menin ja ostin uuden akun, ja kappas, uusi akku onkin noin ~1cm matalampi kuin se vanha, eikä kiristysliina enää purista sitä!!

Ja tuo uusi akku oli siis myyjän (varaosakirjan) mukaan Alfa 156:n akku :roll:

no, sielä on nyt akun päällä väliaikaisviritys akun kiristämiseksi ... ja on niin kauan kuin keksin jotain järkevää akun päälle tai alle... eli luultavasti en ennen katsastusta :roll: :wink:
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Kun vaihdoin orkkis Alfa Romeon akun Exiden akkuun niin akkuliikkeessä ottivat akun ympärillä olleen kangas/huopakaistaleen pois. Ihmettelivät moista riekaletta. Nykyinen Exide on luettelon mukaan 156:n akku ja silmämääräisesti huomattavasti isompi ku entinen.

Avatar
jaskas
Viestit: 615
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

Pasi kirjoitti: Sitten menin ja ostin uuden akun, ja kappas, uusi akku onkin noin ~1cm matalampi kuin se vanha, eikä kiristysliina enää purista sitä!!
Pyöritä kierteelle sitä liinaa, niin se kiristyy tarvittavan määrän :) = ihan ok viritys!

Avatar
Jeppaa
Viestit: 344
Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:23
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jeppaa »

Pasi kirjoitti: Sitten menin ja ostin uuden akun, ja kappas, uusi akku onkin noin ~1cm matalampi kuin se vanha, eikä kiristysliina enää purista sitä!!
Heh, mulla napsahti tuo hihna poikki viime talvena, kun avasin sen akun irroitusta varten... ei ole ollut akku kiinni millään sen jälkeen... hyvin on mukana keikkunut =) tän talven aikana tarttis vaihtaa lyijyhyytelöakku tilalle, kun nuo popit imee toisesta akusta huolimatta mehut tuosta aika tehokkaasti =P
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään ;)

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Siinä on hyvä fiilis kun ehtii just vetää liinat kiinni kun joku hyppää suojatielle, ja sitten huomaa että akku lensikin pihalle ja äijä meni kahtia.

PJS
Viestit: 58
Liittynyt: 09 Syys 2005, 15:11
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja PJS »

No niin, akku on vaihdettu (kiitos Hamppi :-D ), mutta kaikki ei mennytkään aivan suunnitelmien mukaan...

Probleemaksi nousikin Bose-järjestelmän radion koodi!
Autossani kun ei ole mukana (ja tuskin löytyy 1.omistajaltakaan) 4-numeroista radion turva-koodia. Nyt se sitten virtojen poissa ollessa, tietysti ns.aktivoitui...

Kertokaahan nyt viisaammat, mitkä on mahdollisuuteni? Eli saako koodin jostakin "tilattua" vai meneekö radio ns.roskiin :cry:

-Pete
Mustang HT 1964 1/2 289 + Convertible 1967 390 + Fastback 1967 390 GT

Avatar
Nelli
Viestit: 904
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Pablo Honey kirjoitti:Exide on varmasti vaihtoakku. Omassa alkuperäisessä akussa luki tasan "Alfa Romeo", varsinaisesta merkistä ei mitään hajua.
Kävi pari päivää sitten sama (siis sisävalo yön yli päällä ja akku tyhjä), käyntiin sain kuplan akulla :oops:
Alfan oma akku on ollut kylppärissä latauksessa ja siinä lukee päällä jotta Alfa Romeo ja pienellä by Exide :-D mutta kyllä se Alfa Romeo-teksti on niin isolla että näkyy.
Kuplassa laitoin akun ja kiinnityspannan väliin paksun kumin palan, hyvin se pysy matkassa.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Avatar
hamppi
Viestit: 746
Liittynyt: 21 Marras 2004, 04:18
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hamppi »

PJS kirjoitti:No niin, akku on vaihdettu (kiitos Hamppi :-D )
Ollos hyvä vaan :) Toivotaan, että pelittää ja kestää ongelmitta!

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Kävi sitten mullekin nolon klassisesti: sisävalo päällä autossa melkein viikon. Tulos: akussa ei enää pienintäkään eloa.

Apuvirralla sain auton käyntiin ja tovin latailun jälkeen akussa riitti taas virtaa käynnistämiseenkin. Hieman kuitenkin huolettaa, että miten nuo akut kestävät moista purkamista. Kertokaapa, kärsikö akku mahdollisesti tästä kohtelusta, vai onko se latailun jälkeen yhtä hyvässä iskussa kuin ennenkin? Akku on Exide UltraMegaSuperMikäLie. ;)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ei akku purkautumisesta hajoa. Mutta tyhjä akku voi pakkasella jäätyä, ja sen jälkeen se on pilalla.
- Epäkelpokeräilijä -

tube68
Viestit: 249
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 23:44
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja tube68 »

noniin oli sitten akku tyhjä eikä lähtenyt Alfa käyntiin, akku aito alkuperäinen "Alfa Romeo" -akku.

Siinä on päällä nämä hienot merkit, mitkä löytyy huoltokirjasta. Onko kenelläkään tietoa onko niihin luottamista? Minulla näytti että akku vesi olisi vähissä joten heitin sitä lisää ja laitoin lataukseen.

Toivottavasti toimii kun tulen töistä. Riittääkö noin 11h latausaika vai pitääkö olla se vuorokausi? Kun pitäisi ajaa autolla töitten jälkeen?

Entä kannattaako tehdä tämä ECU reset tämän jälkeen vai onko se jo tehnyt sen :) ?

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

Varmaan jo 11h jälkeen toimii vaikka toisaalta voi vaatia pitemmän ajan ihan täyteen tullakseen. Luin nuo ketjun aiemmat viestit tuossa ja voin kommentoida että pelkkä akun johtojen irrottelu ei ainakaan minulla mitään heikkoa tehnyt. Autossani oli viime talvena/keväällä sellainen vika että radio meni itsestään päälle parkissa josta seuras akun tyhjeneminen. Koska halusin olla varma liikkeelle pääsystä otin sitten maajohdon irti aina kun jätin auton talliin ja näitä kertoja oli sitten todella useita eikä tästä tosiaan mitään hankaluuksia seurannut. Tuo radion vika korjaantui sittemmin itsestään, saa nähdä koska se palaa.

tube68
Viestit: 249
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 23:44
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja tube68 »

nyt on akku ollut latauksessa noin 12h ja yleismittari näyttää että siinä on 12,48V. Onko akku paskana vai onko normaalia että näyttää juuri tasan 12,5V? Eikä yhtään yli.

Annan olla vielä yön yli ja sitten autoon kiinni ja kokeillaan toimiiko :roll:

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

^Akku on joko tyhjä tai sitten yleismittarissa hiipuneet paristot. Napajännitteen pitäisi olla luokkaa ~13,2V

tube68
Viestit: 249
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 23:44
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja tube68 »

OK, nyt on ollut latingissa yön yli ja ei ole voltteja kuin 12,6v ja kun laittaa yleismittarin kiinni niin volttien määrä tippuu pikku hiljaa eli parin minuutin kuluttua ei ollut enää kuin 12,45v jne...

Paskana taitaa olla, no ei muuta kuin uutta ostamaan :evil: :x :twisted: :?

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Kyllä aika kuolleelta kuulostaa. Eikös se mene suunnilleen näin, että terveen akun lepojännite täyteen ladattuna on n. 12.8 V, ja 12.4 V tai alle niin on syytä laittaa laturiin. Ja jännitteen pitäisi kuormittamattomana pysyä vakiona eikä tippua tuolla lailla.

Noista jännitteistä tosin sen verran vielä, että itse juuri vaihdoin erittäin väsyneen oloisen akun (ikää 5v. ja pyöritti tosi hitaasti vaikka ulkona lämpöasteita). Napajännite pois otettaessa oli 12.45V, mutta laitoin sen sitten lataukseen CTEK laturilla, ja kun laturi näytti täyttä niin oli napajännite 13.01V (annoin "tasaantua" ennen mittausta). Eli taitaa tuo halpakaupan yleismittari näyttää vähän suuntaa antavia lukemia.

Oli muuten uudella patterilla vähän eri meininki käyntiin lähdössä. Suosittelen, ei se niin paljoa maksa.

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

156:nen seisoi tallissa käyttämättä kolmisen viikkoa. Ei jaksanut enää startata. Akun latauksen jälkeen on toiminut normaalisti. Onko minullakin akkuongelma, vai onko normaalia, että 156:nen purkaa akkunsa tässä ajassa?

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): 147 + 159
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

Ex-156 seisoi pari kuukautta kesällä 2006. Lähti ihan komeasti käyntiin tauon jälkeen. Vaikea uskoa, että kolmessa viikossa vetäisi hyvän akun tyhjäksi (olettaen että mitään ylimääräistä laitetta ei ollut päällä).

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

no huono akku voi mennä viikossa...
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

maru
Viestit: 45
Liittynyt: 30 Tammi 2005, 11:06
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja maru »

PJS kirjoitti:No niin, akku on vaihdettu (kiitos Hamppi :-D ), mutta kaikki ei mennytkään aivan suunnitelmien mukaan...

Probleemaksi nousikin Bose-järjestelmän radion koodi!
Autossani kun ei ole mukana (ja tuskin löytyy 1.omistajaltakaan) 4-numeroista radion turva-koodia. Nyt se sitten virtojen poissa ollessa, tietysti ns.aktivoitui...

Kertokaahan nyt viisaammat, mitkä on mahdollisuuteni? Eli saako koodin jostakin "tilattua" vai meneekö radio ns.roskiin :cry:

-Pete
http://forum.eserviceinfo.com/viewtopic ... 7ecdf71d93

Yllä olevasta linkistä näyttää porukka saavan unohtuneet koodit radioihinsa.

Itsellä akku ollut irti (en muista)ollut niin monta kertaa , en ilmiä sillä ole rikki saanut. Ilmi hajosi vasta kun aikanaan hain Alfan deltasta huollosta,
eli ilmeisesti oli hajoamassa ja deltan mahdolliset ecu kuittaukset toivat
vian esille. Syynä deltassa käytössä oli tuo kierroksien heijjaaminen tyhjäkäynnillä, joka ei sitten kuitenkaan korjaantunut.

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Mielenkiintoinen episodi Alfan huoltohistoriaan..

Muutama päivä sitten alkoi kuulua omituista ulinaa
kiihdytettäessä, tyhjäkäynnillä kaikki ok.
Forum-haulla löytyi tietenkin ainakin 3 jollain tapaa
mahdollista syyllistä vikaan; vesipumppu, ohjaustehostimen
pumppu ja laturi.
Eilen sitten Alfa-miitissä noitatohtorit haarukoivat mahdolliseksi
vian aiheuttajaksi lopussa olevan akun, autossa oli nimittäin
alkuperäinen akku, ikää siis 9 vuotta.. 8)
Laturi siis ylikuormittui yrittäessään puskea potkua elottomaan
akkuun (joka muuten kyllä toimi ihan ok).

Tänään uusi akku kehiin ja taas toimii.
Huokeat hinnat, hyvää palvelua ja työt kaupan päälle Akkukellarissa.
http://www.akkukellari.com

Ps. Tänx jätkät, halvaksi tuli tällä kertaa. :wink:
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
iituva
Viestit: 50
Liittynyt: 11 Helmi 2008, 21:12
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja iituva »

Kiva kuulla että vika korjaantui pelkällä akun vaihdolla 8)

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Tarkatkorvat noitatohtoreilla :lol:

Avatar
jokri
Viestit: 16
Liittynyt: 30 Touko 2006, 11:50
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja jokri »

Pasi kirjoitti:Minullapa kävi tuossa noin 3 viikkoa sitten että 156 akku sanoi itsensä irti ... syy ei tiedossa, mutta käsittääkseni se oli alkuperäinen (lue VANHA) akku..

Sitten menin ja ostin uuden akun, ja kappas, uusi akku onkin noin ~1cm matalampi kuin se vanha, eikä kiristysliina enää purista sitä!!

Ja tuo uusi akku oli siis myyjän (varaosakirjan) mukaan Alfa 156:n akku :roll:

no, sielä on nyt akun päällä väliaikaisviritys akun kiristämiseksi ... ja on niin kauan kuin keksin jotain järkevää akun päälle tai alle... eli luultavasti en ennen katsastusta :roll: :wink:

Vaihdoin varulta uuden Bosch S4 (72 Ah) akun alkuperäisen 8 vuotta palvelleen Alfa (65Ah) tilalle. Onneksi akkuliikeeseen mentäessä oli tuo fyysinen koko selvillä, (28x17,5x17,5), koska melkein joka liikkeessä sedät katsoi kirjasta sopivan akun 156 2,5 :een olevan juuri 19 cm korkea...(eli ei ollut muita kokoja liikkeen varastossa) onneksi löytyi jkl auto-startista sopiva 113 euron hintaa.

Itse tein vaihtotyön, ja auto toimii edelleen kuin unelma.
Ei siis ILMI vikaa.. kop,kop

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Mikä on nykyisten akkujen oletettava elinikä? Alfassa on kolme vuotta vanha Vartan akku ja nyt alkaa olla piiputtamisen merkkejä. Tosin viimeinen vuosi on tullut ajeltua autolla vain kaupungissa, joten lautauskin on varmaan jäänyt vähäiseksi. Tilanne on kuitenkin nykyisin se, että mikäli auto on seisonut muutaman päivän, niin lataus ei riitä käynnistymiseen.
Toinen vaihtoehto on, että akku purkautuu jostain syystä (esimerkiksi vahvistimen takia), mutta aiemmin tätä ei ole ilmennyt.
Eli akkukauppaanko?
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Mittaappa yleimittarilla kuinka paljon on virrankulutus. Ja toiseksi mikä on latausjännite. 3vuotta tuntuu aika lyhyeltä ajalta, mutta voihan se silti akku olla sökö.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Viimeksi akkuliikkeessä käydessä sanottiin että minimi kesto laadukkaalle oikein mitoitetulle akulle pitäisi olla ~3v jos ilmastointi hurisee ja ajaa paljon lyhyttä rundia. Itsellä taisi jotain 4v luokkaa kestää. En muista nyt tähän hätään, jostain foorumin syövereistä sekin tieto löytyy.
Ayrton Senna da Silva forever

legza
Viestit: 844
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja legza »

Mulla meni pari päivää sitten akku. On siis ihan oikkarissa, ei ota virtaa vastaan olleenkaan. Tosiaan vaan reilu 2 vuotta vanha. Ajo ei ole ollut akulle kaikista suotuisinta, mutta liian äkkiä selvästi meni. Akun merkki Activa.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

legza kirjoitti:Akun merkki Activa.
Ehkä tuossa syy? Itse olen vartan parempia malleja käyttänyt. En tiedä ovatko hintansa väärtejä? Palvelua Akkuhuolto M. Kuittinen nimisessä putiikissa voi ainakin kehua. Useampaan kertaan (useilla autoilla) olen akkuja mittauttanut ja aina ilmatteeksi jos akku osoittautuu ehjäksi.
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Mulla hyytyi Exide Extreme alle kolmen vuoden. Hyvinhän se käynnisti virtaa syövän GTVn niin kauan kun kovaa käyttöä kesti. Siinä on bensalämmitin nimittäin..
Nyt hain piilteemasta 100ah:n järkäleen, saas nähdä miten toimii :)
- Alfaholic -

Vastaa Viestiin