Akku ongelmaa (156 V6)
Valvoja: Moderators
Akku ongelmaa (156 V6)
Oli jääny yön yli päälle toi sisävalo (tulikin jo hieman avauduttua tuolla toisaalla asiasta..) ja nyt aamulla ei käynnisty. Virrat syttyy päälle, mutta ei tapahdu mitään ku koittaa vääntää avaimesta käyntiin. Kokeilin saada virtaa toisesta autosta, mutta ei auttanut. Onko siis vanha akku ihan käyttökelvoton ja pitääkö lähteä hakemaan uus akku tilalle? Help!
- Ciancarlo
- Viestit: 1935
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
- Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale - Paikkakunta: Hki
Jos akku ei suostu ottamaan virtaa sisäänsä, niin kyllä se silloin on jo finaalissa. Eikun akkukauppaan mars.
Onko muuten vanhakin patteri? Toisaalta eihän se ikä välttämättä ratkaise vaan käyttö, so. kuinka paljon pitkää ajoa suhteessa lyhyisiin pyrähdyksiin jne.
Onko muuten vanhakin patteri? Toisaalta eihän se ikä välttämättä ratkaise vaan käyttö, so. kuinka paljon pitkää ajoa suhteessa lyhyisiin pyrähdyksiin jne.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Kerkesin vielä iltapäivällä käydä hakemassa uuden akun. Boschin akku oli hintaan 98e. Onko tossa akun vaihdossa mitään sen ihmeempää ku vanha ulos ja uus sisään?
Tarkkaan ottaen en tiedä, kun ollut koskemattomana auton omistuksesta lähtien. Minkäs merkkiset akut on tehtaalta lähtiessä? Tää on joku ExidenCiancarlo kirjoitti:Onko muuten vanhakin patteri?
Nyt meni kyllä yöunet...toivottavasti näin ei tule tapahtumaan. Olikos sulla mitään ongelmaa sen ilmin suhteen ennen tota tapausta?Sixgear kirjoitti:Mulla kävi sama homma vuosi sitten ja siinä samalla meni ilmi paskaksi!
Hmm. Toi pitää vielä tarkistaa ennenku lykkään uuden akun kiinni.Esko kirjoitti:Minulla oli taannoin samanlainen akkuongelma, ei tahtonut käynnistyä edes kaapeleitten avulla. Vikana oli hapettumaa kaapelikengän välissä vaikka päällisin puolin näytti hyvältä.
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Ei siinä sen kummempaa. Ilmaputki täytyy tai ainakin kannattaa ottaa pois tieltä, sen jälkeen akku irtoaa kun avaa kiinnityspannan pultin.hamppi kirjoitti:Kerkesin vielä iltapäivällä käydä hakemassa uuden akun. Boschin akku oli hintaan 98e. Onko tossa akun vaihdossa mitään sen ihmeempää ku vanha ulos ja uus sisään?
Exide on varmasti vaihtoakku. Omassa alkuperäisessä akussa luki tasan "Alfa Romeo", varsinaisesta merkistä ei mitään hajua.hamppi kirjoitti:Tarkkaan ottaen en tiedä, kun ollut koskemattomana auton omistuksesta lähtien. Minkäs merkkiset akut on tehtaalta lähtiessä? Tää on joku Exiden
Itellä "hajosi" myös ilmi akunvaihdon yhteydessä, mutta yhdyn tässä kuitenkin kojootin näkemykseen, eli kyllä se ilmi oli vioittunut jo aikaisemmin. Pieniä oireita, kuten käynnistysvaikeuksia ja nykimistä oli havaittavissa jo ennen akun vaihtoakin, mutta ECUn tyhjentymisen jälkeen hävisivät tehot täydellisesti. Ilmin vaihdon jälkeen kaikki toimi taas kuin rasvattu.hamppi kirjoitti:Nyt meni kyllä yöunet...toivottavasti näin ei tule tapahtumaan. Olikos sulla mitään ongelmaa sen ilmin suhteen ennen tota tapausta?
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Onnistuin kans jättämään viikolla sisävalon päälle ja eilen oli akku tyhjä.
No, saatiin Alfa henkiin, mutta tehot puuttuivat ihan täysin ja olin jo varma että nyt on elokuussa vaihdettu ILMI hajalla kun lueskelin palstaa (tämän auton kanssa tulee vainoharhaiseksi...).
Nyt näyttää kuitenkin että ECU reset ja kaasuläpän kalibrointi auttoi! Sen verran loskapatjaa tiellä ettei ihan varma voi olla, mutta tämä tukisi sitä että akun tyhjeneminen ei onneksi aina riko ILMIä.
Ennen resettiä tyhjäkäynti huojui ja tehot puuttuivat koko kierrosalueella.
ECU resetistä oli eri aikoja mainittu, itsellä oli akunkenkä irti varmaan tunnin ja tyhjäkäynnillä pidin tuon 15 min.
ECU reset + akkuasiaa
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=4 ... =ecu+reset
http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... =ecu+reset
No, saatiin Alfa henkiin, mutta tehot puuttuivat ihan täysin ja olin jo varma että nyt on elokuussa vaihdettu ILMI hajalla kun lueskelin palstaa (tämän auton kanssa tulee vainoharhaiseksi...).
Nyt näyttää kuitenkin että ECU reset ja kaasuläpän kalibrointi auttoi! Sen verran loskapatjaa tiellä ettei ihan varma voi olla, mutta tämä tukisi sitä että akun tyhjeneminen ei onneksi aina riko ILMIä.
Ennen resettiä tyhjäkäynti huojui ja tehot puuttuivat koko kierrosalueella.
ECU resetistä oli eri aikoja mainittu, itsellä oli akunkenkä irti varmaan tunnin ja tyhjäkäynnillä pidin tuon 15 min.
ECU reset + akkuasiaa
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=4 ... =ecu+reset
http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... =ecu+reset
Ei helvata sentään. Eihän tässä kohta enää uskalla vaihtaa koko akkua, vaan pitää pyytää joku maahinen luomaan energiakenttää alffaan..No VIELÄ ei ole mitään tapahtunut, kun mitään ei ole vaihdettu.
Mahtaisko se ilmi mennä siinä vaiheessa epäkuntoon, kun ne piuhat ottaa irti..?. Aika henkimaailman jutuilta jo kuullostaa..
Mahtaisko se ilmi mennä siinä vaiheessa epäkuntoon, kun ne piuhat ottaa irti..?. Aika henkimaailman jutuilta jo kuullostaa..
Jos pääsis yhtä helpolla tästä kömmähdyksestä..jiihoo kirjoitti:Onnistuin kans jättämään viikolla sisävalon päälle ja eilen oli akku tyhjä. | Nyt näyttää kuitenkin että ECU reset ja kaasuläpän kalibrointi auttoi!
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Kokeile irroittaa ilmin piuha ennen kuin irroitat akun? Tiedä häntä, mystinen juttu, mutta ei mee kyllä mun jakeluun, miksi se ilmi tuohon akun vaihtoon kuolisi.hamppi kirjoitti:Ei helvata sentään. Eihän tässä kohta enää uskalla vaihtaa koko akkua, vaan pitää pyytää joku maahinen luomaan energiakenttää alffaan..No VIELÄ ei ole mitään tapahtunut, kun mitään ei ole vaihdettu.
Mahtaisko se ilmi mennä siinä vaiheessa epäkuntoon, kun ne piuhat ottaa irti..?. Aika henkimaailman jutuilta jo kuullostaa..
- Ciancarlo
- Viestit: 1935
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
- Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale - Paikkakunta: Hki
ILMIt ovat ainakin 156:ssa kulutustavaraa, valitettavasti..
Noh, onneksi nyt tiedän ja samalla moni muukin (tämän foorumin ansiosta), että ilmin saa myös suht edullisestikin.
Edit: no on muokattu joo, kun eikä oikein sormet toimi kunnolla..
Noh, onneksi nyt tiedän ja samalla moni muukin (tämän foorumin ansiosta), että ilmin saa myös suht edullisestikin.
Edit: no on muokattu joo, kun eikä oikein sormet toimi kunnolla..
Viimeksi muokannut Ciancarlo, 26 Marras 2005, 20:44. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!
En oikein tähän teoriaan usko. Itse olen ottanut piuhat akusta irti varmaan n. kuusi kertaa eikä mitään ongelmia ole ilmaantunut. Mä olen kyllä itsekin sillä kannalla että ECU:n resetoituminen nää ongelmat aiheuttaa kun ilmi on ollut rikki jo valmiiksi. Mutta mistäs näistä tietää..hamppi kirjoitti:Mahtaisko se ilmi mennä siinä vaiheessa epäkuntoon, kun ne piuhat ottaa irti..?
Hiphei!
Saatiin tämäkin episoodi onnellisesti päätökseen!
Ennen akunvaihtoa päätin vielä kerran yrittää saada auton käyntiin akkukaapeleilla. Ja kas kummaa, alffa otti virtaa ja lähti murahtamalla käyntiin!!
Ajossa en huomannut, että ilmille olisi käynyt mitään ikävää, sillä kone kiersi niinkuin piti Samoin tyhjäkäynti asettui heti alussa siihen 1000 kohalle ja tippui hiljalleen 0,5:een.
Saatiin tämäkin episoodi onnellisesti päätökseen!
Ennen akunvaihtoa päätin vielä kerran yrittää saada auton käyntiin akkukaapeleilla. Ja kas kummaa, alffa otti virtaa ja lähti murahtamalla käyntiin!!
Ajossa en huomannut, että ilmille olisi käynyt mitään ikävää, sillä kone kiersi niinkuin piti Samoin tyhjäkäynti asettui heti alussa siihen 1000 kohalle ja tippui hiljalleen 0,5:een.
Hmm, ajattelin juuri tällä viikolla vaihtaa akun autooni, mutta uskallankohan enää itse moista edes yrittää kirjoituksien perusteella Toisaalta, tekeekö ne liikkeessäkään mitään toisin kuin vanha irti ja uusi tilalle?
Alkuperäisen akun kokohan on käsittääkseni 28 x 18 x 18 cm. Sopiiko asennettavaksi esimerkiksi 19 cm korkea akku, eli 1 cm ero
Alkuperäisen akun kokohan on käsittääkseni 28 x 18 x 18 cm. Sopiiko asennettavaksi esimerkiksi 19 cm korkea akku, eli 1 cm ero
Mustang HT 1964 1/2 289 + Convertible 1967 390 + Fastback 1967 390 GT
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Tuskin ne liikkeessäkään mitään taikatemppuja tekevät (niin ja edelleenkään en usko, että akun vaihto mitään hajottaa).PJS kirjoitti:Hmm, ajattelin juuri tällä viikolla vaihtaa akun autooni, mutta uskallankohan enää itse moista edes yrittää kirjoituksien perusteella Toisaalta, tekeekö ne liikkeessäkään mitään toisin kuin vanha irti ja uusi tilalle?
Alkuperäisen akun kokohan on käsittääkseni 28 x 18 x 18 cm. Sopiiko asennettavaksi esimerkiksi 19 cm korkea akku, eli 1 cm ero
Jos GTA:ssa on akku kiinnitetty samanlaisella pannalla kuin V6:ssa, niin voi olla, ettei se ylety enää 19cm korkealla akulla kiinni. Jossain vaiheessa tullee varmaan ilmaputkikin tielle... Eiköhän varmuuden vuoksi kannata hakea sellainen 17,5-18 cm korkea akku, kun niitäkin on kuitenkin saatavilla (esim. Exideltä).
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Minullapa kävi tuossa noin 3 viikkoa sitten että 156 akku sanoi itsensä irti ... syy ei tiedossa, mutta käsittääkseni se oli alkuperäinen (lue VANHA) akku..
Sitten menin ja ostin uuden akun, ja kappas, uusi akku onkin noin ~1cm matalampi kuin se vanha, eikä kiristysliina enää purista sitä!!
Ja tuo uusi akku oli siis myyjän (varaosakirjan) mukaan Alfa 156:n akku
no, sielä on nyt akun päällä väliaikaisviritys akun kiristämiseksi ... ja on niin kauan kuin keksin jotain järkevää akun päälle tai alle... eli luultavasti en ennen katsastusta
Sitten menin ja ostin uuden akun, ja kappas, uusi akku onkin noin ~1cm matalampi kuin se vanha, eikä kiristysliina enää purista sitä!!
Ja tuo uusi akku oli siis myyjän (varaosakirjan) mukaan Alfa 156:n akku
no, sielä on nyt akun päällä väliaikaisviritys akun kiristämiseksi ... ja on niin kauan kuin keksin jotain järkevää akun päälle tai alle... eli luultavasti en ennen katsastusta
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
Heh, mulla napsahti tuo hihna poikki viime talvena, kun avasin sen akun irroitusta varten... ei ole ollut akku kiinni millään sen jälkeen... hyvin on mukana keikkunut =) tän talven aikana tarttis vaihtaa lyijyhyytelöakku tilalle, kun nuo popit imee toisesta akusta huolimatta mehut tuosta aika tehokkaasti =PPasi kirjoitti: Sitten menin ja ostin uuden akun, ja kappas, uusi akku onkin noin ~1cm matalampi kuin se vanha, eikä kiristysliina enää purista sitä!!
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään
No niin, akku on vaihdettu (kiitos Hamppi ), mutta kaikki ei mennytkään aivan suunnitelmien mukaan...
Probleemaksi nousikin Bose-järjestelmän radion koodi!
Autossani kun ei ole mukana (ja tuskin löytyy 1.omistajaltakaan) 4-numeroista radion turva-koodia. Nyt se sitten virtojen poissa ollessa, tietysti ns.aktivoitui...
Kertokaahan nyt viisaammat, mitkä on mahdollisuuteni? Eli saako koodin jostakin "tilattua" vai meneekö radio ns.roskiin
-Pete
Probleemaksi nousikin Bose-järjestelmän radion koodi!
Autossani kun ei ole mukana (ja tuskin löytyy 1.omistajaltakaan) 4-numeroista radion turva-koodia. Nyt se sitten virtojen poissa ollessa, tietysti ns.aktivoitui...
Kertokaahan nyt viisaammat, mitkä on mahdollisuuteni? Eli saako koodin jostakin "tilattua" vai meneekö radio ns.roskiin
-Pete
Mustang HT 1964 1/2 289 + Convertible 1967 390 + Fastback 1967 390 GT
Kävi pari päivää sitten sama (siis sisävalo yön yli päällä ja akku tyhjä), käyntiin sain kuplan akullaPablo Honey kirjoitti:Exide on varmasti vaihtoakku. Omassa alkuperäisessä akussa luki tasan "Alfa Romeo", varsinaisesta merkistä ei mitään hajua.
Alfan oma akku on ollut kylppärissä latauksessa ja siinä lukee päällä jotta Alfa Romeo ja pienellä by Exide mutta kyllä se Alfa Romeo-teksti on niin isolla että näkyy.
Kuplassa laitoin akun ja kiinnityspannan väliin paksun kumin palan, hyvin se pysy matkassa.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Kävi sitten mullekin nolon klassisesti: sisävalo päällä autossa melkein viikon. Tulos: akussa ei enää pienintäkään eloa.
Apuvirralla sain auton käyntiin ja tovin latailun jälkeen akussa riitti taas virtaa käynnistämiseenkin. Hieman kuitenkin huolettaa, että miten nuo akut kestävät moista purkamista. Kertokaapa, kärsikö akku mahdollisesti tästä kohtelusta, vai onko se latailun jälkeen yhtä hyvässä iskussa kuin ennenkin? Akku on Exide UltraMegaSuperMikäLie.
Apuvirralla sain auton käyntiin ja tovin latailun jälkeen akussa riitti taas virtaa käynnistämiseenkin. Hieman kuitenkin huolettaa, että miten nuo akut kestävät moista purkamista. Kertokaapa, kärsikö akku mahdollisesti tästä kohtelusta, vai onko se latailun jälkeen yhtä hyvässä iskussa kuin ennenkin? Akku on Exide UltraMegaSuperMikäLie.
noniin oli sitten akku tyhjä eikä lähtenyt Alfa käyntiin, akku aito alkuperäinen "Alfa Romeo" -akku.
Siinä on päällä nämä hienot merkit, mitkä löytyy huoltokirjasta. Onko kenelläkään tietoa onko niihin luottamista? Minulla näytti että akku vesi olisi vähissä joten heitin sitä lisää ja laitoin lataukseen.
Toivottavasti toimii kun tulen töistä. Riittääkö noin 11h latausaika vai pitääkö olla se vuorokausi? Kun pitäisi ajaa autolla töitten jälkeen?
Entä kannattaako tehdä tämä ECU reset tämän jälkeen vai onko se jo tehnyt sen ?
Siinä on päällä nämä hienot merkit, mitkä löytyy huoltokirjasta. Onko kenelläkään tietoa onko niihin luottamista? Minulla näytti että akku vesi olisi vähissä joten heitin sitä lisää ja laitoin lataukseen.
Toivottavasti toimii kun tulen töistä. Riittääkö noin 11h latausaika vai pitääkö olla se vuorokausi? Kun pitäisi ajaa autolla töitten jälkeen?
Entä kannattaako tehdä tämä ECU reset tämän jälkeen vai onko se jo tehnyt sen ?
- Ottimo
- Viestit: 901
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
- Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
- Paikkakunta: Uppsala
Varmaan jo 11h jälkeen toimii vaikka toisaalta voi vaatia pitemmän ajan ihan täyteen tullakseen. Luin nuo ketjun aiemmat viestit tuossa ja voin kommentoida että pelkkä akun johtojen irrottelu ei ainakaan minulla mitään heikkoa tehnyt. Autossani oli viime talvena/keväällä sellainen vika että radio meni itsestään päälle parkissa josta seuras akun tyhjeneminen. Koska halusin olla varma liikkeelle pääsystä otin sitten maajohdon irti aina kun jätin auton talliin ja näitä kertoja oli sitten todella useita eikä tästä tosiaan mitään hankaluuksia seurannut. Tuo radion vika korjaantui sittemmin itsestään, saa nähdä koska se palaa.
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Kyllä aika kuolleelta kuulostaa. Eikös se mene suunnilleen näin, että terveen akun lepojännite täyteen ladattuna on n. 12.8 V, ja 12.4 V tai alle niin on syytä laittaa laturiin. Ja jännitteen pitäisi kuormittamattomana pysyä vakiona eikä tippua tuolla lailla.
Noista jännitteistä tosin sen verran vielä, että itse juuri vaihdoin erittäin väsyneen oloisen akun (ikää 5v. ja pyöritti tosi hitaasti vaikka ulkona lämpöasteita). Napajännite pois otettaessa oli 12.45V, mutta laitoin sen sitten lataukseen CTEK laturilla, ja kun laturi näytti täyttä niin oli napajännite 13.01V (annoin "tasaantua" ennen mittausta). Eli taitaa tuo halpakaupan yleismittari näyttää vähän suuntaa antavia lukemia.
Oli muuten uudella patterilla vähän eri meininki käyntiin lähdössä. Suosittelen, ei se niin paljoa maksa.
Noista jännitteistä tosin sen verran vielä, että itse juuri vaihdoin erittäin väsyneen oloisen akun (ikää 5v. ja pyöritti tosi hitaasti vaikka ulkona lämpöasteita). Napajännite pois otettaessa oli 12.45V, mutta laitoin sen sitten lataukseen CTEK laturilla, ja kun laturi näytti täyttä niin oli napajännite 13.01V (annoin "tasaantua" ennen mittausta). Eli taitaa tuo halpakaupan yleismittari näyttää vähän suuntaa antavia lukemia.
Oli muuten uudella patterilla vähän eri meininki käyntiin lähdössä. Suosittelen, ei se niin paljoa maksa.
http://forum.eserviceinfo.com/viewtopic ... 7ecdf71d93PJS kirjoitti:No niin, akku on vaihdettu (kiitos Hamppi ), mutta kaikki ei mennytkään aivan suunnitelmien mukaan...
Probleemaksi nousikin Bose-järjestelmän radion koodi!
Autossani kun ei ole mukana (ja tuskin löytyy 1.omistajaltakaan) 4-numeroista radion turva-koodia. Nyt se sitten virtojen poissa ollessa, tietysti ns.aktivoitui...
Kertokaahan nyt viisaammat, mitkä on mahdollisuuteni? Eli saako koodin jostakin "tilattua" vai meneekö radio ns.roskiin
-Pete
Yllä olevasta linkistä näyttää porukka saavan unohtuneet koodit radioihinsa.
Itsellä akku ollut irti (en muista)ollut niin monta kertaa , en ilmiä sillä ole rikki saanut. Ilmi hajosi vasta kun aikanaan hain Alfan deltasta huollosta,
eli ilmeisesti oli hajoamassa ja deltan mahdolliset ecu kuittaukset toivat
vian esille. Syynä deltassa käytössä oli tuo kierroksien heijjaaminen tyhjäkäynnillä, joka ei sitten kuitenkaan korjaantunut.
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Mielenkiintoinen episodi Alfan huoltohistoriaan..
Muutama päivä sitten alkoi kuulua omituista ulinaa
kiihdytettäessä, tyhjäkäynnillä kaikki ok.
Forum-haulla löytyi tietenkin ainakin 3 jollain tapaa
mahdollista syyllistä vikaan; vesipumppu, ohjaustehostimen
pumppu ja laturi.
Eilen sitten Alfa-miitissä noitatohtorit haarukoivat mahdolliseksi
vian aiheuttajaksi lopussa olevan akun, autossa oli nimittäin
alkuperäinen akku, ikää siis 9 vuotta..
Laturi siis ylikuormittui yrittäessään puskea potkua elottomaan
akkuun (joka muuten kyllä toimi ihan ok).
Tänään uusi akku kehiin ja taas toimii.
Huokeat hinnat, hyvää palvelua ja työt kaupan päälle Akkukellarissa.
http://www.akkukellari.com
Ps. Tänx jätkät, halvaksi tuli tällä kertaa.
Muutama päivä sitten alkoi kuulua omituista ulinaa
kiihdytettäessä, tyhjäkäynnillä kaikki ok.
Forum-haulla löytyi tietenkin ainakin 3 jollain tapaa
mahdollista syyllistä vikaan; vesipumppu, ohjaustehostimen
pumppu ja laturi.
Eilen sitten Alfa-miitissä noitatohtorit haarukoivat mahdolliseksi
vian aiheuttajaksi lopussa olevan akun, autossa oli nimittäin
alkuperäinen akku, ikää siis 9 vuotta..
Laturi siis ylikuormittui yrittäessään puskea potkua elottomaan
akkuun (joka muuten kyllä toimi ihan ok).
Tänään uusi akku kehiin ja taas toimii.
Huokeat hinnat, hyvää palvelua ja työt kaupan päälle Akkukellarissa.
http://www.akkukellari.com
Ps. Tänx jätkät, halvaksi tuli tällä kertaa.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
Pasi kirjoitti:Minullapa kävi tuossa noin 3 viikkoa sitten että 156 akku sanoi itsensä irti ... syy ei tiedossa, mutta käsittääkseni se oli alkuperäinen (lue VANHA) akku..
Sitten menin ja ostin uuden akun, ja kappas, uusi akku onkin noin ~1cm matalampi kuin se vanha, eikä kiristysliina enää purista sitä!!
Ja tuo uusi akku oli siis myyjän (varaosakirjan) mukaan Alfa 156:n akku
no, sielä on nyt akun päällä väliaikaisviritys akun kiristämiseksi ... ja on niin kauan kuin keksin jotain järkevää akun päälle tai alle... eli luultavasti en ennen katsastusta
Vaihdoin varulta uuden Bosch S4 (72 Ah) akun alkuperäisen 8 vuotta palvelleen Alfa (65Ah) tilalle. Onneksi akkuliikeeseen mentäessä oli tuo fyysinen koko selvillä, (28x17,5x17,5), koska melkein joka liikkeessä sedät katsoi kirjasta sopivan akun 156 2,5 :een olevan juuri 19 cm korkea...(eli ei ollut muita kokoja liikkeen varastossa) onneksi löytyi jkl auto-startista sopiva 113 euron hintaa.
Itse tein vaihtotyön, ja auto toimii edelleen kuin unelma.
Ei siis ILMI vikaa.. kop,kop
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Mikä on nykyisten akkujen oletettava elinikä? Alfassa on kolme vuotta vanha Vartan akku ja nyt alkaa olla piiputtamisen merkkejä. Tosin viimeinen vuosi on tullut ajeltua autolla vain kaupungissa, joten lautauskin on varmaan jäänyt vähäiseksi. Tilanne on kuitenkin nykyisin se, että mikäli auto on seisonut muutaman päivän, niin lataus ei riitä käynnistymiseen.
Toinen vaihtoehto on, että akku purkautuu jostain syystä (esimerkiksi vahvistimen takia), mutta aiemmin tätä ei ole ilmennyt.
Eli akkukauppaanko?
Toinen vaihtoehto on, että akku purkautuu jostain syystä (esimerkiksi vahvistimen takia), mutta aiemmin tätä ei ole ilmennyt.
Eli akkukauppaanko?
Senza cuore saremmo solo macchine
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Viimeksi akkuliikkeessä käydessä sanottiin että minimi kesto laadukkaalle oikein mitoitetulle akulle pitäisi olla ~3v jos ilmastointi hurisee ja ajaa paljon lyhyttä rundia. Itsellä taisi jotain 4v luokkaa kestää. En muista nyt tähän hätään, jostain foorumin syövereistä sekin tieto löytyy.
Ayrton Senna da Silva forever
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Ehkä tuossa syy? Itse olen vartan parempia malleja käyttänyt. En tiedä ovatko hintansa väärtejä? Palvelua Akkuhuolto M. Kuittinen nimisessä putiikissa voi ainakin kehua. Useampaan kertaan (useilla autoilla) olen akkuja mittauttanut ja aina ilmatteeksi jos akku osoittautuu ehjäksi.legza kirjoitti:Akun merkki Activa.
Ayrton Senna da Silva forever