Akku ongelmaa (156 V6)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Jappe kirjoitti:Mulla hyytyi Exide Extreme alle kolmen vuoden. Hyvinhän se käynnisti virtaa syövän GTVn niin kauan kun kovaa käyttöä kesti. Siinä on bensalämmitin nimittäin..
Nyt hain piilteemasta 100ah:n järkäleen, saas nähdä miten toimii :)

Jännitän biltema ostoksesi puolesta! :shock: :)

Aikanaan sain niistä aika surkean käsityksen. :(

legza
Viestit: 844
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja legza »

Onkos kellään kokemuksia Hankookin akuista?

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

allekirjoittaneella ollut pari hankookin akkua toisen ostin uutena ja oli ihan OK niin kauan kun autokin allekirjoittaneella oli, toinen oli ostamassani autossa paikallaan ja sekin oli ihan OK molemmat akut menivät autojen mukana seuraaville omistajille..

eli ei voi valittaa ainakaan noiden kokemusten perusteella..tokihan tuostakin on aikaa joten enpä tiedä mitä nykyinen hankook laatu on viimmeaikoina kun on tullut suosittua Bosch ja Exide merkkisiä akkuja..

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Mullakin oli Hankook pari vuotta sitten silloisessa kakkosautona toimineessa kakkakoppagolfissa™. Pelasi hyvin useammat kesät talvet, vaikka sillä ajettiin pääasiassa 5km juna-asemalle ja takaisin.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

^Riippuu autosta aikas paljon. Veikkaan että esim tuo golf ei ole hirveä virta syöppö. Isompi kone=suurempi käynnistysvirta, Ilmastointi + muita sähkölaitteita ja esim webasto tai eberi= enemmän purkuja/latauksia. Kai se tuosta johtuu. Lataako autojen laturit muuten aina samalla vakio virralla vai onko niissä jonkinlainen ohjaus?
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Olihan se akku toki eri kokoluokkaakin kuin esim. nykyisessä 156:ssa.

legza
Viestit: 844
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja legza »

Wile E. Coyote kirjoitti:Lataako autojen laturit muuten aina samalla vakio virralla vai onko niissä jonkinlainen ohjaus?
Lataa sitä enemmän, mitä tyhjempi akku on. Taitaahan se niin olla, että noista tunnetuista akku merkeistä tuskin mikään on varsinaisesti ylitse muiden.

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

hagger kirjoitti:Mikä on nykyisten akkujen oletettava elinikä? Alfassa on kolme vuotta vanha Vartan akku ja nyt alkaa olla piiputtamisen merkkejä.
Epezi kirjoitti:Mittaappa yleimittarilla kuinka paljon on virrankulutus. Ja toiseksi mikä on latausjännite. 3vuotta tuntuu aika lyhyeltä ajalta, mutta voihan se silti akku olla sökö.
No niin. Tänään sain aikaiseksi mitata mitä akku näyttää yön yli seisomisen jälkeen. Mittari näytti 11,83 V. Käynnistyksen jälkeen tauluun tuli 14.00 V, joten laturi taitaa pelittää.

Vertailun vuoksi mittasin yön yli seisoneen opelin akun (joka on myös kolme vuotta sitten vaihdettu Varta) ja mittari näytti 12,48 V.

Voiko jokin purkaa tuota Alfan akkua? Vahvistin? Eikös se kuitenkin tarvitse herätteen toimiakseen?
Ehkä se on vaan uskottava, että akku on tullut tiensä päähän..
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

hagger16 kirjoitti:Voiko jokin purkaa tuota Alfan akkua? Vahvistin? Eikös se kuitenkin tarvitse herätteen toimiakseen?
Ehkä se on vaan uskottava, että akku on tullut tiensä päähän..
Voihan sitä jokin purkaa. Yleisin on kai esim. hanskalokeron (tms.) valo jonka kytkin on hajonnut ja palaa koko ajan. Mittaa yleismittarilla paljonko virtaa kuluu kun on virrat pois päältä ja ovet lukossa. Ei saisi olla kovin paljoa.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^Niin, voihan sitä purkaa, mutta kun ei ole aiemmin purkanut. Taidan ajaa huomenna akkuliikkeeseen. Tänään oli viimeinen niitti, kun auto ei päivän seisottamisen jälkeen jaksanut pyörähtää käyntiin.

Löysin vähän myös muita kokemuksia netin keskustelupalstoilta:

Mulla taasen on Vartan Blue (62 Ah) ja ei mitään hyvää sanottavaa - tai oikeastaan siinä on se kantokahva josta sen saa helposti mäelle...

Kokemuksesta tuon Bluen ongelma on se, ettei se ota varausta vastaan kylmänä - ei sovi siis talvi- ja lyheen "pyrähdys" ajoon. Kesällä mulla vielä pelittää jotenkuten ok mutta talvella parin päivän seisonta himmentää koko akun ja tietysti myös auton.

Itse muuten ostan / ostaisin sellaisen akun johon voi ihan vanhanaikaisesti lisätä tislattua... Huoltovapaa = vaihda kahden vuoden välein, kun huoltoväli on "täynnä"... Vanhassa siis vara parempi. Mulla tuo Vartan Blue alkoi kuolemaan kahden vuoden ikäisenä - kait sille tuli siis huoltoväli täyteen.


Itsellänihän on siis sama akku...
Senza cuore saremmo solo macchine

sataviisviis
Viestit: 2037
Liittynyt: 06 Loka 2003, 01:57
Car(s): MiTo 1.4 Tct, 156V6sw, 155Q4 +perheessä GT, Giulietta ja 156 CrosswagonQ4, (tulossa Giulia)
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja sataviisviis »

^ No tuohan kuulostaa ihan mun akun ongelmalta :? . Kesällä vielä lähti parilla pyörähdyksellä käyntiin, mutta enää ei lähde kuin pitkään pyörittämällä jos ollenkaan. Akku on kanssa 2v vanha ja ajoni on aika lyhyitä.

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Jep. Tänään kävin ihan jo parissa liikkeessäkin katselemassa akkuja. Myyjät tosin olivat sitä mieltä, että "ei kolme vuotiaassa akussa yleensä mitään ole" ja "joku saattaa purkaa sitä". Ei osteta sitten, jos myyminen on noin vaikeaa...

Exide-akkujen myyjän ilme oli tosin näkemisen arvoinen, kun hän näki Alfan seisomassa pihassa. Aivan, kun mies olisi olisi puraissut sitruunaa ja totesi "noissa on paljon niitä sähkövimpaimia". :mrgreen:

Enivei, näitä kuunnellessa pälkähti mieleen, että otetaan sitten ne akunkengät pois yöksi ja katsotaan jännite ennen ja jälkeen. Pääsee ainakin sulkemaan sen pois, että autossa jokin purkaisi latausta..toivottavasti...
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

29.12.00 käyttöön otetussa autossa rokkaa edelleen alkuperäinen alfaromeo by exide akku...... jos auton sähkövehkeet on kondiksessa niin kyllä akutkin saattavat olla aikas pitkäikäisiä.
Onkohan noi tehtaalla asennetut akut jotenkin parempia kuin tarvikeakut?
Tuollaista "auton merkkistä" akkua ei taida saada mistään?

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

fahlsjy kirjoitti:29.12.00 käyttöön otetussa autossa rokkaa edelleen alkuperäinen alfaromeo by exide akku......
Mullakin alkuperäinen akku pyöritti mukisematta 9½ vuotta
kunnes vaihdoin tänä kesänä varmuuden vuoksi/poissulkemaan
mahdollista toista vikaa. Ja se ajaminenkin on ollut koko ajan
ns. taajama-ajoa.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

neljä vuotta kesti tossa ekassa 156sessa, ajo lyhyttä pätkää tähän nykyseen 02 156seen ostin viime talveksi uuden....
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

jude
Viestit: 86
Liittynyt: 17 Heinä 2008, 15:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jude »

Mulla on autolla kohta 5 vuotta ikää täynnä. Ajo on pääasiassa töihin ja takas, reilut 10km suuntaan ja auto on siis 156. Kerran käynnistäminen kuukahti jo hiihtoreissulla, kun oli lyhyttä ajoa rinteeseen ja takaisin.

En tiedä, miten raaka autoni Eberi on akulle, mutta nyt auto on lähtenyt hyvin käyntiin, kun muistaa olla käyttämättä lämmitintä kylmällä kelillä 8) . Akkua pitäisi varmaankin ruveta vaihtamaan...

Avatar
Joonake
Viestit: 222
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:31
Car(s): Skoda Superb -17
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Joonake »

Nyt ilmeni täällä samanlaista ongelmaa, eli auto ei vain lähde käyntiin. Epäiltiin akkua ja ostettiin uusi. Ladattiin uusi akku varmuuden vuoksi täyteen ja otettiin siitä virta, mutta startti ei silti jaksa pyöräyttää moottoria käyntiin. On pidetty vuorokauden ajan moottorinlämmitintä aktiivisena, joten moottorin pitäisi olla lämmin.

Vanhalla akulla ei jaksa edes inahtaa, eikä keskuslukitus toimi, joten vanha akku on joko sökö tai täysin tyhjä.

Uudella akulla kaikki sähkölaitteet toimii ja starttikin jaksaa kerran pyörähtää, mutta moottori ei jaksa kerrasta lähteä käyntiin.

Osaako joku täältä antaa vinkkejä, mitä voi kotipihassa vielä koittaa ennenkuin tilataan kyytiä pajalle?

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

^yritä käynnistää ns. väkisin, eli kaasu pohjassa.

Kuten on aiemmin tällä foorumilla todettu, erityisesti V6-kone ottaa itteensä, jos autoa siirtää vain lyhyesti varsinkin kylmillä keleillä. Johtuuko ko. "ominaisuus" sitten tulppien kastumisella vai venttilien osittaisella jumiutumisella, sitä en tiedä.

Sorry OT.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
Joonake
Viestit: 222
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:31
Car(s): Skoda Superb -17
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Joonake »

^

Koitettu, mutta ei vaan jaksa lähteä käymään. Startti sanoo kerran "njjjj", joten se pyörähtää kerran vaivalloisesti ja siihen jää. Varmaan startissa jotain häikää että vetää virrat maahan, eikä sitten pyöri kunnolla.

Lämpimällä kelillä varmaan lähtisi käymään, joten pitääpä odotella kevättä sitten että saa ainakin mäkistartin aikaiseksi.

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Toivottavasti ei ole jakohihna poikki? Milloin vaihdettu? Muovisuoja on kolmella pultilla kiinni, helppo kattoa pyöriikö yläkerta kun starttaa?
Joku taitaa kuitenkin olla kunnolla jumissä jos ei uudella akulla jaksa pyörittää, seuraavaksi ottaisin apulaitehihnan pois ja kokeilemaan.
Mites jäähdytysnesteen pakkasenkestävyys? Mitähän tapahtuu jos lohko jämähtää jäähän?

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

Unossa joskus startin puslat oli kulunut niin soikeiksi että ankkuri otti kenttään kiinni että se ei jaksanu pyörähtää.

Avatar
Joonake
Viestit: 222
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:31
Car(s): Skoda Superb -17
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Joonake »

Saattaa muuten olla myös, että nuo kaapelit on sen verran ohukaiset, ettei riitä jännite piuhojen toisessa päässä.

Jakohihna on vaihdettu noin 30tkm sitten ja siitäkin alkaa olemaan reilu 2v aikaa, toivottavasti se ei kuitenkaan ole syyllinen tässä.

Taidan tänään pitää lyhyemmän työpäivän ja katsella noita ehdottamianne asioita ja koittaa uudella akulla suoraan, ilman hyppykaapeleita.

edit: Niin ja nyt tuli mieleeni, että on aiemminkin ollut ongelmaa startin suhteen varsinkin kylmillä ilmoilla, mutta muutaman yrityksen jälkeen sitten lähtenyt mystisesti käyntiin. Silloin muistaakseni käyttäytyi juuri noin, eli kerran startti meni kierroksen ja siihen jäi.

mazza
Viestit: 156
Liittynyt: 26 Marras 2004, 17:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

Kokeile myös sitä, että laitat maakaapelin suoraan laatikon kylkeen, +-kaapeli joko akun +-napaan tai mielummin startin +-napaan. Saa eliminoitua hapettuneet liitokset. Myös kaapeleiden pitää olla riittävän paksut, kaapelit ei sais lämmetä juurikaan pidemmässäkään sahauksessa.

EDIT: Ja vanha akku piiristä pois, oikosessa oleva akku pistää kovasti hanttiin.
On se harmi ku ne autot vetää liian usein väärästä päästä....

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

8.12.2009 oli 156:sellani ajettu viimeksi ja tänä aamuna jaksoi pyörittää vain muutaman kierroksen, muttei käynnistyä autokatoksesta. Sitä ennen lähinnä lyhyttä katkoajoa. Akkun on reilun vuoden vanha ja otti virtaa vastaan. Saas nähdä miten huomenna onnistuu.

Avatar
Joonake
Viestit: 222
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:31
Car(s): Skoda Superb -17
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Joonake »

Murahti käyntiin kun latasin akkulaturilla vanhaa akkua pari tuntia.... Ilmeisesti oli sitten kylmässä varaus purkautunut ja vaati uutta virtaa ja kaapelit taas oli niin ohuet, ettei niistä saanut tarpeeksi virtaa läpi.

Nyt sitten odotellaan joulunpyhät vanhalla akulla ja sitten vaihdan kyllä uuden akun alle, jotta kestää varmemmin. Ei huvittaisi joka kerta odottaa 2 tuntia akun lataamista ennen liikkeelle lähtöä :D

Kiitos asiantuntevasta avusta, olisin varmaan vienyt pajalle tuon ilman vinkkejä ja vihjeitä, joten taas säästyi muutama euro ;)

Avatar
MiNkO^^
Viestit: 869
Liittynyt: 06 Huhti 2006, 13:03
Car(s): Projekti: 1.6 Alfa Romeo 75
käyttöauto: Saksalainen
Ex: Alfa Romeo 147
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja MiNkO^^ »

joo akku irtisanoi omasta autosta ei ihan terve taida olla kun lataa akun täyteen ja seuraavana päivänä ei auto edes inahda :? akulla ikää muistaakseni 4vuotta
akun +navassa on numerointi 495 niin tarkoittaako tuo viikko 49 2005??
joka tapauksessa uuden akun hommaaminen edessä :lol:
Mitä sinä teet?Katselen Kuutamoa.Sano sille Kuutamolle että ottaa Alfansa alle ja ajaa tiehensä.

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

^^Mulla kans lähti latauksen jälkeen hyvin käyntiin. Ilmeisesti akku ei ehtinyt vaurioitua pakkasessa. Toivottavasti lähtee huomennakin vielä käyntiin.
Viimeksi muokannut Savo, 27 Tammi 2010, 21:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
sansse
Viestit: 79
Liittynyt: 16 Syys 2008, 16:20

Viesti Kirjoittaja sansse »

Voisikohan hapettuma virtakaapeleissa (akun navat/startin pääty) aiheuttaa tuollaista... itse ainakin huomasin kun apuvirralla yritin käynnistellä että mitään ei tapahdu kun akku oli sökö. ja kun olin jo luopua toivosta ja otin auttavan osapuolen akusta kaapeleita irti huomasin et sen miinusnapa oli jonkinverran hapettunut. hiukan kun rapsuttelin akunkenkiä kaapelinpäällä ja yritin uudestaan niin hetihän se hörähti käyntiin.... tosin omassani ei edes yrittänyt pyörittää starttia vaan ruprsi heti startin solenoidi/rele naksuttamaan.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

29.12.00 käyttöön otetussa autossa rokkaa edelleen alkuperäinen alfaromeo by exide akku...... jos auton sähkövehkeet on kondiksessa niin kyllä akutkin saattavat olla aikas pitkäikäisiä.
Onkohan noi tehtaalla asennetut akut jotenkin parempia kuin tarvikeakut?
Tuollaista "auton merkkistä" akkua ei taida saada mistään?
No joo, eipä rokannut enää tänä aamuna..... reilut 9 vuotta kuitenkin kelpo saavutus mielestäni.
Siksipä hainkin uuden exide preriumin tyyppiä EA722, sopii kuin hansikas paikalleen.
Saas nähä kestääkö yhtä pitkään....

hSU
Viestit: 86
Liittynyt: 17 Maalis 2008, 18:52
Car(s): ex. Giulietta QV -12
ex. Giulietta MultiAir -11
ex. 156 2.0 JTS -04
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja hSU »

fahlsjy kirjoitti:
29.12.00 käyttöön otetussa autossa rokkaa edelleen alkuperäinen alfaromeo by exide akku...... jos auton sähkövehkeet on kondiksessa niin kyllä akutkin saattavat olla aikas pitkäikäisiä.
Onkohan noi tehtaalla asennetut akut jotenkin parempia kuin tarvikeakut?
Tuollaista "auton merkkistä" akkua ei taida saada mistään?
No joo, eipä rokannut enää tänä aamuna..... reilut 9 vuotta kuitenkin kelpo saavutus mielestäni.
Siksipä hainkin uuden exide preriumin tyyppiä EA722, sopii kuin hansikas paikalleen.
Saas nähä kestääkö yhtä pitkään....
Sama EA722 mulla, marraskuussa vaihdoin ensimmäisten kylmien aikaan. Sopivuudesta sen verran, että tuo taitaa olla vähän matalampi kuin alkuperäinen akku, sillä akun ympärillä oleva hihna jäi reilusti löysäksi.

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

akkuongelma

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Jos auto on yleensä lähtenyt ongelmitta aamulla käyntiin, ja sitten yht`äkkiä ei lähdekkään, ja on saatavilla apuvirtaa, ja siitä huolimatta ei lähde pyörittämään, pitää irroittaa omasta autosta jompi kumpi akkukaapeli irti, ja apuakun kaapeli yhdistää irti otettuun kaapeliin, jos startti on kunnossa niin lähtee käyntiin. Jos oman auton akku on lopussa, siinä on joku kennoista oikosulussa se vetää silloin apuakusta virrat oikosulussa olevaan akkuun, ja startille ei riitäkkään tarpeeksi virtaa, eikä käynnisty. Jos haluaa välttää epämielyttäviä käynnistyshäiriöitä, varsinkin käytettyjen auton ostajille, ja mittarissa on lähellä 100000 km kannattaa tarkistuttaa starti, ja laturin kunto. Hiilet ja helat ei starttiin maksa montaa kymppiä ja laturiinkin parhaassa tapauksessa hiilet saa vaihdettua paikallaan. Itse olen aina tarkistanut nämä kun olen ostanut käytetyn auton. Aina on auto lähtenyt käyntiin kun on tarvinnut. :-D :-D

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

että tuo taitaa olla vähän matalampi kuin alkuperäinen akku
Ainakin 2000 mallisen V6:sen alkuperäinen akku oli täsmälleen samankokoinen tuon EA 722 kanssa, tuossahan imuputki tulee osittain akun päälle ja on sen takia tarkka tuosta korkeudesta. Myös sulake ja virranjako kotelon kiinnitys akkuun natsasi kiinnityspisteiltään täydellisesti.

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

Savo kirjoitti:8.12.2009 oli 156:sellani ajettu viimeksi ja tänä aamuna jaksoi pyörittää vain muutaman kierroksen, muttei käynnistyä autokatoksesta. Sitä ennen lähinnä lyhyttä katkoajoa. Akkun on reilun vuoden vanha ja otti virtaa vastaan. Saas nähdä miten huomenna onnistuu.
Nyt sisävalo oli jäänyt yöksi päälle, eikä startannut. Melkein vuorokauden lataaminenkaan ei auttanut. Kun kävi ilmi, että autolla ajetaan harvakseltaan akkukaupassa suositeltiin Ctek-laturia. Ostin sen myös ja pikaliitin asennetttin. On sitten helppo latailla välillä. Kyllä tuli hyvä mieli erikoiskaupassa käynnistä!

KimmoKo
Viestit: 185
Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja KimmoKo »

Juurikin keskiviikko iltana oli tarkoitus lähteä reissuun mutta 156 sanoikin nou nou, auto oli sitä ennen seissyt viikon? Apuvirta ei auttanut mitään jotta mars maxsi makasiin (thank god for maxi) Bannerin 18x18x28cm 74AH akku oli juuri passeli (94e).
Akku kiinni ja avot heti lähti ja kävi kuin enkeli.

Avatar
hamppi
Viestit: 746
Liittynyt: 21 Marras 2004, 04:18
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hamppi »

Deja vu..
Tänään tais olla ketjun aloittaneen akun viimeiset hengenvedot. Pari lyhyttä käynnistys – pysäytys matkaa + kevyehkö pakkanen tais olla liikaa. Tuloksena hyytynyt alfa.

Onko tarjolla muita vaihtoehtoja kuin motonetin tai bilteman akut?

e: helpotti kummasti, kun haki uuden akun motonetista (bosch)

antra
Viestit: 29
Liittynyt: 04 Marras 2010, 10:06

Viesti Kirjoittaja antra »

Terve,
Miten 156 v6:sta saa akun irti?
Onko se ruuveilla jostain kiinni? Yritin nostaa sitä muttei hievahtanut eikä silmiini sattunut että se olis ollut mistää erityisesti kiinni, joten sen täytyy olla jostain ruuveilla kii! :) Mutta mistä?
Kiitos,
Antti

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

antra kirjoitti:Terve,
Miten 156 v6:sta saa akun irti?
Onko se ruuveilla jostain kiinni? Yritin nostaa sitä muttei hievahtanut eikä silmiini sattunut että se olis ollut mistää erityisesti kiinni, joten sen täytyy olla jostain ruuveilla kii! :) Mutta mistä?
Kiitos,
Antti
Se on sillä akun päältä kulkevalla hihnalla kiinni. Kiinnityspulttiin pääsee käsiksi vissiin kun ottaa imuilmaputken pois. Piti ihan kuvasta katsoa, kun muistelin ensin että on helpompi homma.

Avatar
Auristo
Viestit: 385
Liittynyt: 23 Syys 2006, 11:27
Car(s): Maserati 4200gt
Fiat 500 1.4 Sport
Peugeot 407 Coupe V6 2.7 Diesel
ex. Giulietta 1.4 ma Speciale
ex.166 V6 -04
ex. 156 V6 -01
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Auristo »

Vähän kahdenlaista tietoa tuntuu olevan 156 V6:n akun mitoista, kumpi on oikea mitta 28*17,5*17,5 vai 28*17,5*19 ?
Joissain kuvissa ei näy akun päällä olevaa sulakekoteloa eli näissä on ilmeisesti vuosimallieroja.
Etsin siis akkua -01 V6:een ja siinä on tuo sulakekotelo +navan päällä.
Motonetistä näyttäisi saavan Bosch S4007 akun (175mm korkea) hintaan 99,90€.
ex:BMW 1502, 318iS|Saab 99 Turbo, 900Turbo, 9000Turbo|Lancia Thema ieTurbo|Peugeot 405 T16, 306Hdi

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Mulla 29.12.2000 käyttöönotetussa V6:ssa on 28*17,5*17,5 exide 722 ja se on mitoiltaan identtinen alkuperäisen kanssa. Sulakekotelo, imuputki ja kiinnikkeet sopivat täydellisesti tuohon kokoon.
Kriittisintä tuossa taitaa olla se että imuputki mahtuu paikalleen...

Avatar
Auristo
Viestit: 385
Liittynyt: 23 Syys 2006, 11:27
Car(s): Maserati 4200gt
Fiat 500 1.4 Sport
Peugeot 407 Coupe V6 2.7 Diesel
ex. Giulietta 1.4 ma Speciale
ex.166 V6 -04
ex. 156 V6 -01
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Auristo »

^Kiitoksia tiedosta, Bosch S4007 on juuri samankokoinen. Tuo Exide voisi myös olla hyvä vaihtoehto, täytyy katsella hintoja...
ex:BMW 1502, 318iS|Saab 99 Turbo, 900Turbo, 9000Turbo|Lancia Thema ieTurbo|Peugeot 405 T16, 306Hdi

david_alfa
Viestit: 4
Liittynyt: 30 Kesä 2012, 23:18

Re: Akku ongelmaa (156 V6)

Viesti Kirjoittaja david_alfa »

Meillä samanlaista ongelmaa - akku tyhjeni saatiin starttaamaan kaapeleilla joidenkin yritysten jälkeen.

Kuitenkin jokin mei vikaan ja moottori pitää mekaanista voimakasta klank klank klank ääntä ja tehot alhaalla. Mikä ihme vikana, ideoita?

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Akku ongelmaa (156 V6)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Nykyinen akku v6:ssa 53 ah ja tarkoitus oli vaihtaa ohjekirjan neuvoma 70ah akku.
Ostin motonetista "Sznajder-Silver 70Ah/570A P242xL175xK190", mutta eihän se sovi korkeudesta ja näköjään kaikki motonetin akut ovat samaa korkeutta. Mistähän sopivan akun löytäisi?

Mittasin muuten sen lautasen ja sillä on pituutta tasan 28cm eli ei siihen mitenkään sovi niin pitkä akku, onko GTA:ssa ja dieselissä isompi lautanen, kun motonet mainostaa, että niihin sopisi?

Avatar
ItALFA
Viestit: 90
Liittynyt: 15 Huhti 2011, 09:09
Car(s): ex Mito 1.4 TB Multiair 135 hv
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Akku ongelmaa (156 V6)

Viesti Kirjoittaja ItALFA »

jmi kirjoitti:Nykyinen akku v6:ssa 53 ah ja tarkoitus oli vaihtaa ohjekirjan neuvoma 70ah akku.
Ostin motonetista "Sznajder-Silver 70Ah/570A P242xL175xK190", mutta eihän se sovi korkeudesta ja näköjään kaikki motonetin akut ovat samaa korkeutta. Mistähän sopivan akun löytäisi?

Mittasin muuten sen lautasen ja sillä on pituutta tasan 28cm eli ei siihen mitenkään sovi niin pitkä akku, onko GTA:ssa ja dieselissä isompi lautanen, kun motonet mainostaa, että niihin sopisi?
Pituus: 278 mm, Leveys: 175 mm, Korkeus: 175 mm, Kennosijoitus: 0, Napatyyppi: 1, Pohjalistan muoto: B13
ainakin Exide EA722 ja EB712 sopivat
löydät kaikki tiedot täällä:
http://webshop-cs.tecdoc.net/exide/home.jsp
Multiair TB 1.4 135 hv
Nokian Hakkap7/Dunlop Sport Maxx RT 215/45R17
Webasto Evo 4 Telestart

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Akku ongelmaa (156 V6)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Kai se sitten on uskottava että sinne 278mm pitkä akku sopii, taitaa olla milleistä kiinni. Kiitosta vaan itALFA!!!

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Akku ongelmaa (156 V6)

Viesti Kirjoittaja Finest »

Laitellaan tänne:
Auto ei käynnisty, ehti olla 10-15min parkissa. Valot syttyvät kojetauluun hitaasti naputuksen kanssa (vilkun rele/virtalukko suunnalta).
Välillä mittarivalot syttyvät heti, kun renkkaa avainta. Kun laittaa ajovalot niin usein sammuvat kaikki valot ja hitaasti taas kirkastuvat.
Välillä startti napsuttaa, ei aina. Pyörittämistä ei harkitsekkaan.

Yritin rassata maadoituspisteitä ja myös apukaapeleilla parantaa kontaktia, ei auta.
Perusakkulaturin (2/8A) kytkemällä saa ajovalotkin päälle, mutta ei pyöritä. Myös laturin valot välkkyvät erikoisesti.

Konehuoneessa naputtaa rele parkkien kirkastumisen tahtiin, ilmeisesti ruiskun.

Ctek:llä kokeillessa latauksen ja ylläpidon valot vilkkuivat -> akussa ehkä jotain mätää.

n.12.5V oli paikallaan ollessa jännite, tallin pöydällä 10-11V välillä. -> Akkukaupoille lompsis?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Akku ongelmaa (156 V6)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Jos toisella akulla paranee, niin hyvä. Toisaalta tuo kuulostaa jo mahdolliselta maavialta tai hajonneelta virtalukon pohjalta...?

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Akku ongelmaa (156 V6)

Viesti Kirjoittaja Finest »

Aquatica kirjoitti:Jos toisella akulla paranee, niin hyvä. Toisaalta tuo kuulostaa jo mahdolliselta maavialta tai hajonneelta virtalukon pohjalta...?
Niinpä.
Yritin tosiaan apukaapeleilla (ei apua edes pelkällä virrat päälle + ei valoja) ja "tyhmällä" laturilla (vaihtelevasti hyötyä + latausvalojen outo käytös) parantaa maattoa.
Tuo älylaturin vikurointi oli viimeinen niitti, joka vahvisti oletukseni akkuvikaan.

Täytyy soitella Hämeen Akkuun ja Hämeen Autosähköön ja kysellä mitä on hyllyssä.
Aika yleiseltä akkutyypiltä kuitenkin vaikuttaa.

Avatar
alamajy
Viestit: 1989
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
Paikkakunta: Imatra

Re: Akku ongelmaa (156 V6)

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Finest kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:Jos toisella akulla paranee, niin hyvä. Toisaalta tuo kuulostaa jo mahdolliselta maavialta tai hajonneelta virtalukon pohjalta...?
Niinpä.
Yritin tosiaan apukaapeleilla (ei apua edes pelkällä virrat päälle + ei valoja) ja "tyhmällä" laturilla (vaihtelevasti hyötyä + latausvalojen outo käytös) parantaa maattoa.
Tuo älylaturin vikurointi oli viimeinen niitti, joka vahvisti oletukseni akkuvikaan.

Täytyy soitella Hämeen Akkuun ja Hämeen Autosähköön ja kysellä mitä on hyllyssä.
Aika yleiseltä akkutyypiltä kuitenkin vaikuttaa.
Juuri laitoin omaan 156 pikkubussoon Puuilosta ostetun akun. Sopii hyvin. Speksit ovat 60Ah ja käynnistysvirta 460A. Hintaa vain 49,90 euroa ja vielä niitä pari oli jäljelläkin Lappeennan Puuilossa.

Edit: Speksit kohdalleen. Ja tänään kävin ostamassa toisen tuollaisen kun 156 JTD ei enää jaksanut pyörittää.
Viimeksi muokannut alamajy, 02 Joulu 2013, 21:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: Akku ongelmaa (156 V6)

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

jmi kirjoitti:Nykyinen akku v6:ssa 53 ah ja tarkoitus oli vaihtaa ohjekirjan neuvoma 70ah akku.
Ostin motonetista "Sznajder-Silver 70Ah/570A P242xL175xK190", mutta eihän se sovi korkeudesta ja näköjään kaikki motonetin akut ovat samaa korkeutta. Mistähän sopivan akun löytäisi?

Mittasin muuten sen lautasen ja sillä on pituutta tasan 28cm eli ei siihen mitenkään sovi niin pitkä akku, onko GTA:ssa ja dieselissä isompi lautanen, kun motonet mainostaa, että niihin sopisi?
Kävitkö kokeilemassa paikalleen? Itse nimittäin marssin motonettiin ja ostin hyllynreunassa roikkuneen
lehtisen suosituksen mukaan Sznajder-Silverin ja kävi heittämällä paikalleen?!?

Ei kai se niin sentin päälle ole se akun korkeus kun se tarttuu pohjastaan akkutelineeseen?!?

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Akku ongelmaa (156 V6)

Viesti Kirjoittaja Finest »

Uusi akku hommattu ja ongelmat hävisi :-D
Tällä viikolla vien vanhan Hämeen Akkuun keruuseen ja samalla tutkivat, jos akun vika selviäisi.
Uusi on Fiaam Titanium Plus L380+ 80Ah/730A.
Mitat P278xL175xK190, ja on jämpi paikalleensa ja saman kokoinen kuin vanha Magneti Marellin akku.

Edit: Joku oli käynyt tänään kysymässä/hakemassa akkua 159:iin, kuulemma matalampi (175mm?) kuin 156:ssa

Vastaa Viestiin