Jappe kirjoitti:Mulla hyytyi Exide Extreme alle kolmen vuoden. Hyvinhän se käynnisti virtaa syövän GTVn niin kauan kun kovaa käyttöä kesti. Siinä on bensalämmitin nimittäin..
Nyt hain piilteemasta 100ah:n järkäleen, saas nähdä miten toimii
allekirjoittaneella ollut pari hankookin akkua toisen ostin uutena ja oli ihan OK niin kauan kun autokin allekirjoittaneella oli, toinen oli ostamassani autossa paikallaan ja sekin oli ihan OK molemmat akut menivät autojen mukana seuraaville omistajille..
eli ei voi valittaa ainakaan noiden kokemusten perusteella..tokihan tuostakin on aikaa joten enpä tiedä mitä nykyinen hankook laatu on viimmeaikoina kun on tullut suosittua Bosch ja Exide merkkisiä akkuja..
Mullakin oli Hankook pari vuotta sitten silloisessa kakkosautona toimineessa kakkakoppagolfissa™. Pelasi hyvin useammat kesät talvet, vaikka sillä ajettiin pääasiassa 5km juna-asemalle ja takaisin.
^Riippuu autosta aikas paljon. Veikkaan että esim tuo golf ei ole hirveä virta syöppö. Isompi kone=suurempi käynnistysvirta, Ilmastointi + muita sähkölaitteita ja esim webasto tai eberi= enemmän purkuja/latauksia. Kai se tuosta johtuu. Lataako autojen laturit muuten aina samalla vakio virralla vai onko niissä jonkinlainen ohjaus?
Wile E. Coyote kirjoitti:Lataako autojen laturit muuten aina samalla vakio virralla vai onko niissä jonkinlainen ohjaus?
Lataa sitä enemmän, mitä tyhjempi akku on. Taitaahan se niin olla, että noista tunnetuista akku merkeistä tuskin mikään on varsinaisesti ylitse muiden.
hagger kirjoitti:Mikä on nykyisten akkujen oletettava elinikä? Alfassa on kolme vuotta vanha Vartan akku ja nyt alkaa olla piiputtamisen merkkejä.
Epezi kirjoitti:Mittaappa yleimittarilla kuinka paljon on virrankulutus. Ja toiseksi mikä on latausjännite. 3vuotta tuntuu aika lyhyeltä ajalta, mutta voihan se silti akku olla sökö.
No niin. Tänään sain aikaiseksi mitata mitä akku näyttää yön yli seisomisen jälkeen. Mittari näytti 11,83 V. Käynnistyksen jälkeen tauluun tuli 14.00 V, joten laturi taitaa pelittää.
Vertailun vuoksi mittasin yön yli seisoneen opelin akun (joka on myös kolme vuotta sitten vaihdettu Varta) ja mittari näytti 12,48 V.
Voiko jokin purkaa tuota Alfan akkua? Vahvistin? Eikös se kuitenkin tarvitse herätteen toimiakseen?
Ehkä se on vaan uskottava, että akku on tullut tiensä päähän..
hagger16 kirjoitti:Voiko jokin purkaa tuota Alfan akkua? Vahvistin? Eikös se kuitenkin tarvitse herätteen toimiakseen?
Ehkä se on vaan uskottava, että akku on tullut tiensä päähän..
Voihan sitä jokin purkaa. Yleisin on kai esim. hanskalokeron (tms.) valo jonka kytkin on hajonnut ja palaa koko ajan. Mittaa yleismittarilla paljonko virtaa kuluu kun on virrat pois päältä ja ovet lukossa. Ei saisi olla kovin paljoa.
^Niin, voihan sitä purkaa, mutta kun ei ole aiemmin purkanut. Taidan ajaa huomenna akkuliikkeeseen. Tänään oli viimeinen niitti, kun auto ei päivän seisottamisen jälkeen jaksanut pyörähtää käyntiin.
Löysin vähän myös muita kokemuksia netin keskustelupalstoilta:
Mulla taasen on Vartan Blue (62 Ah) ja ei mitään hyvää sanottavaa - tai oikeastaan siinä on se kantokahva josta sen saa helposti mäelle...
Kokemuksesta tuon Bluen ongelma on se, ettei se ota varausta vastaan kylmänä - ei sovi siis talvi- ja lyheen "pyrähdys" ajoon. Kesällä mulla vielä pelittää jotenkuten ok mutta talvella parin päivän seisonta himmentää koko akun ja tietysti myös auton.
Itse muuten ostan / ostaisin sellaisen akun johon voi ihan vanhanaikaisesti lisätä tislattua... Huoltovapaa = vaihda kahden vuoden välein, kun huoltoväli on "täynnä"... Vanhassa siis vara parempi. Mulla tuo Vartan Blue alkoi kuolemaan kahden vuoden ikäisenä - kait sille tuli siis huoltoväli täyteen.
^ No tuohan kuulostaa ihan mun akun ongelmalta . Kesällä vielä lähti parilla pyörähdyksellä käyntiin, mutta enää ei lähde kuin pitkään pyörittämällä jos ollenkaan. Akku on kanssa 2v vanha ja ajoni on aika lyhyitä.
Jep. Tänään kävin ihan jo parissa liikkeessäkin katselemassa akkuja. Myyjät tosin olivat sitä mieltä, että "ei kolme vuotiaassa akussa yleensä mitään ole" ja "joku saattaa purkaa sitä". Ei osteta sitten, jos myyminen on noin vaikeaa...
Exide-akkujen myyjän ilme oli tosin näkemisen arvoinen, kun hän näki Alfan seisomassa pihassa. Aivan, kun mies olisi olisi puraissut sitruunaa ja totesi "noissa on paljon niitä sähkövimpaimia".
Enivei, näitä kuunnellessa pälkähti mieleen, että otetaan sitten ne akunkengät pois yöksi ja katsotaan jännite ennen ja jälkeen. Pääsee ainakin sulkemaan sen pois, että autossa jokin purkaisi latausta..toivottavasti...
29.12.00 käyttöön otetussa autossa rokkaa edelleen alkuperäinen alfaromeo by exide akku...... jos auton sähkövehkeet on kondiksessa niin kyllä akutkin saattavat olla aikas pitkäikäisiä.
Onkohan noi tehtaalla asennetut akut jotenkin parempia kuin tarvikeakut?
Tuollaista "auton merkkistä" akkua ei taida saada mistään?
fahlsjy kirjoitti:29.12.00 käyttöön otetussa autossa rokkaa edelleen alkuperäinen alfaromeo by exide akku......
Mullakin alkuperäinen akku pyöritti mukisematta 9½ vuotta
kunnes vaihdoin tänä kesänä varmuuden vuoksi/poissulkemaan
mahdollista toista vikaa. Ja se ajaminenkin on ollut koko ajan
ns. taajama-ajoa.
Mulla on autolla kohta 5 vuotta ikää täynnä. Ajo on pääasiassa töihin ja takas, reilut 10km suuntaan ja auto on siis 156. Kerran käynnistäminen kuukahti jo hiihtoreissulla, kun oli lyhyttä ajoa rinteeseen ja takaisin.
En tiedä, miten raaka autoni Eberi on akulle, mutta nyt auto on lähtenyt hyvin käyntiin, kun muistaa olla käyttämättä lämmitintä kylmällä kelillä . Akkua pitäisi varmaankin ruveta vaihtamaan...
Nyt ilmeni täällä samanlaista ongelmaa, eli auto ei vain lähde käyntiin. Epäiltiin akkua ja ostettiin uusi. Ladattiin uusi akku varmuuden vuoksi täyteen ja otettiin siitä virta, mutta startti ei silti jaksa pyöräyttää moottoria käyntiin. On pidetty vuorokauden ajan moottorinlämmitintä aktiivisena, joten moottorin pitäisi olla lämmin.
Vanhalla akulla ei jaksa edes inahtaa, eikä keskuslukitus toimi, joten vanha akku on joko sökö tai täysin tyhjä.
Uudella akulla kaikki sähkölaitteet toimii ja starttikin jaksaa kerran pyörähtää, mutta moottori ei jaksa kerrasta lähteä käyntiin.
Osaako joku täältä antaa vinkkejä, mitä voi kotipihassa vielä koittaa ennenkuin tilataan kyytiä pajalle?
^yritä käynnistää ns. väkisin, eli kaasu pohjassa.
Kuten on aiemmin tällä foorumilla todettu, erityisesti V6-kone ottaa itteensä, jos autoa siirtää vain lyhyesti varsinkin kylmillä keleillä. Johtuuko ko. "ominaisuus" sitten tulppien kastumisella vai venttilien osittaisella jumiutumisella, sitä en tiedä.
Koitettu, mutta ei vaan jaksa lähteä käymään. Startti sanoo kerran "njjjj", joten se pyörähtää kerran vaivalloisesti ja siihen jää. Varmaan startissa jotain häikää että vetää virrat maahan, eikä sitten pyöri kunnolla.
Lämpimällä kelillä varmaan lähtisi käymään, joten pitääpä odotella kevättä sitten että saa ainakin mäkistartin aikaiseksi.
Toivottavasti ei ole jakohihna poikki? Milloin vaihdettu? Muovisuoja on kolmella pultilla kiinni, helppo kattoa pyöriikö yläkerta kun starttaa?
Joku taitaa kuitenkin olla kunnolla jumissä jos ei uudella akulla jaksa pyörittää, seuraavaksi ottaisin apulaitehihnan pois ja kokeilemaan.
Mites jäähdytysnesteen pakkasenkestävyys? Mitähän tapahtuu jos lohko jämähtää jäähän?
Saattaa muuten olla myös, että nuo kaapelit on sen verran ohukaiset, ettei riitä jännite piuhojen toisessa päässä.
Jakohihna on vaihdettu noin 30tkm sitten ja siitäkin alkaa olemaan reilu 2v aikaa, toivottavasti se ei kuitenkaan ole syyllinen tässä.
Taidan tänään pitää lyhyemmän työpäivän ja katsella noita ehdottamianne asioita ja koittaa uudella akulla suoraan, ilman hyppykaapeleita.
edit: Niin ja nyt tuli mieleeni, että on aiemminkin ollut ongelmaa startin suhteen varsinkin kylmillä ilmoilla, mutta muutaman yrityksen jälkeen sitten lähtenyt mystisesti käyntiin. Silloin muistaakseni käyttäytyi juuri noin, eli kerran startti meni kierroksen ja siihen jäi.
Kokeile myös sitä, että laitat maakaapelin suoraan laatikon kylkeen, +-kaapeli joko akun +-napaan tai mielummin startin +-napaan. Saa eliminoitua hapettuneet liitokset. Myös kaapeleiden pitää olla riittävän paksut, kaapelit ei sais lämmetä juurikaan pidemmässäkään sahauksessa.
EDIT: Ja vanha akku piiristä pois, oikosessa oleva akku pistää kovasti hanttiin.
On se harmi ku ne autot vetää liian usein väärästä päästä....
8.12.2009 oli 156:sellani ajettu viimeksi ja tänä aamuna jaksoi pyörittää vain muutaman kierroksen, muttei käynnistyä autokatoksesta. Sitä ennen lähinnä lyhyttä katkoajoa. Akkun on reilun vuoden vanha ja otti virtaa vastaan. Saas nähdä miten huomenna onnistuu.
Murahti käyntiin kun latasin akkulaturilla vanhaa akkua pari tuntia.... Ilmeisesti oli sitten kylmässä varaus purkautunut ja vaati uutta virtaa ja kaapelit taas oli niin ohuet, ettei niistä saanut tarpeeksi virtaa läpi.
Nyt sitten odotellaan joulunpyhät vanhalla akulla ja sitten vaihdan kyllä uuden akun alle, jotta kestää varmemmin. Ei huvittaisi joka kerta odottaa 2 tuntia akun lataamista ennen liikkeelle lähtöä
Kiitos asiantuntevasta avusta, olisin varmaan vienyt pajalle tuon ilman vinkkejä ja vihjeitä, joten taas säästyi muutama euro
joo akku irtisanoi omasta autosta ei ihan terve taida olla kun lataa akun täyteen ja seuraavana päivänä ei auto edes inahda akulla ikää muistaakseni 4vuotta
akun +navassa on numerointi 495 niin tarkoittaako tuo viikko 49 2005??
joka tapauksessa uuden akun hommaaminen edessä
Mitä sinä teet?Katselen Kuutamoa.Sano sille Kuutamolle että ottaa Alfansa alle ja ajaa tiehensä.
^^Mulla kans lähti latauksen jälkeen hyvin käyntiin. Ilmeisesti akku ei ehtinyt vaurioitua pakkasessa. Toivottavasti lähtee huomennakin vielä käyntiin.
Viimeksi muokannut Savo, 27 Tammi 2010, 21:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Voisikohan hapettuma virtakaapeleissa (akun navat/startin pääty) aiheuttaa tuollaista... itse ainakin huomasin kun apuvirralla yritin käynnistellä että mitään ei tapahdu kun akku oli sökö. ja kun olin jo luopua toivosta ja otin auttavan osapuolen akusta kaapeleita irti huomasin et sen miinusnapa oli jonkinverran hapettunut. hiukan kun rapsuttelin akunkenkiä kaapelinpäällä ja yritin uudestaan niin hetihän se hörähti käyntiin.... tosin omassani ei edes yrittänyt pyörittää starttia vaan ruprsi heti startin solenoidi/rele naksuttamaan.
29.12.00 käyttöön otetussa autossa rokkaa edelleen alkuperäinen alfaromeo by exide akku...... jos auton sähkövehkeet on kondiksessa niin kyllä akutkin saattavat olla aikas pitkäikäisiä.
Onkohan noi tehtaalla asennetut akut jotenkin parempia kuin tarvikeakut?
Tuollaista "auton merkkistä" akkua ei taida saada mistään?
No joo, eipä rokannut enää tänä aamuna..... reilut 9 vuotta kuitenkin kelpo saavutus mielestäni.
Siksipä hainkin uuden exide preriumin tyyppiä EA722, sopii kuin hansikas paikalleen.
Saas nähä kestääkö yhtä pitkään....
29.12.00 käyttöön otetussa autossa rokkaa edelleen alkuperäinen alfaromeo by exide akku...... jos auton sähkövehkeet on kondiksessa niin kyllä akutkin saattavat olla aikas pitkäikäisiä.
Onkohan noi tehtaalla asennetut akut jotenkin parempia kuin tarvikeakut?
Tuollaista "auton merkkistä" akkua ei taida saada mistään?
No joo, eipä rokannut enää tänä aamuna..... reilut 9 vuotta kuitenkin kelpo saavutus mielestäni.
Siksipä hainkin uuden exide preriumin tyyppiä EA722, sopii kuin hansikas paikalleen.
Saas nähä kestääkö yhtä pitkään....
Sama EA722 mulla, marraskuussa vaihdoin ensimmäisten kylmien aikaan. Sopivuudesta sen verran, että tuo taitaa olla vähän matalampi kuin alkuperäinen akku, sillä akun ympärillä oleva hihna jäi reilusti löysäksi.
Jos auto on yleensä lähtenyt ongelmitta aamulla käyntiin, ja sitten yht`äkkiä ei lähdekkään, ja on saatavilla apuvirtaa, ja siitä huolimatta ei lähde pyörittämään, pitää irroittaa omasta autosta jompi kumpi akkukaapeli irti, ja apuakun kaapeli yhdistää irti otettuun kaapeliin, jos startti on kunnossa niin lähtee käyntiin. Jos oman auton akku on lopussa, siinä on joku kennoista oikosulussa se vetää silloin apuakusta virrat oikosulussa olevaan akkuun, ja startille ei riitäkkään tarpeeksi virtaa, eikä käynnisty. Jos haluaa välttää epämielyttäviä käynnistyshäiriöitä, varsinkin käytettyjen auton ostajille, ja mittarissa on lähellä 100000 km kannattaa tarkistuttaa starti, ja laturin kunto. Hiilet ja helat ei starttiin maksa montaa kymppiä ja laturiinkin parhaassa tapauksessa hiilet saa vaihdettua paikallaan. Itse olen aina tarkistanut nämä kun olen ostanut käytetyn auton. Aina on auto lähtenyt käyntiin kun on tarvinnut.
että tuo taitaa olla vähän matalampi kuin alkuperäinen akku
Ainakin 2000 mallisen V6:sen alkuperäinen akku oli täsmälleen samankokoinen tuon EA 722 kanssa, tuossahan imuputki tulee osittain akun päälle ja on sen takia tarkka tuosta korkeudesta. Myös sulake ja virranjako kotelon kiinnitys akkuun natsasi kiinnityspisteiltään täydellisesti.
Savo kirjoitti:8.12.2009 oli 156:sellani ajettu viimeksi ja tänä aamuna jaksoi pyörittää vain muutaman kierroksen, muttei käynnistyä autokatoksesta. Sitä ennen lähinnä lyhyttä katkoajoa. Akkun on reilun vuoden vanha ja otti virtaa vastaan. Saas nähdä miten huomenna onnistuu.
Nyt sisävalo oli jäänyt yöksi päälle, eikä startannut. Melkein vuorokauden lataaminenkaan ei auttanut. Kun kävi ilmi, että autolla ajetaan harvakseltaan akkukaupassa suositeltiin Ctek-laturia. Ostin sen myös ja pikaliitin asennetttin. On sitten helppo latailla välillä. Kyllä tuli hyvä mieli erikoiskaupassa käynnistä!
Juurikin keskiviikko iltana oli tarkoitus lähteä reissuun mutta 156 sanoikin nou nou, auto oli sitä ennen seissyt viikon? Apuvirta ei auttanut mitään jotta mars maxsi makasiin (thank god for maxi) Bannerin 18x18x28cm 74AH akku oli juuri passeli (94e).
Akku kiinni ja avot heti lähti ja kävi kuin enkeli.
Deja vu..
Tänään tais olla ketjun aloittaneen akun viimeiset hengenvedot. Pari lyhyttä käynnistys – pysäytys matkaa + kevyehkö pakkanen tais olla liikaa. Tuloksena hyytynyt alfa.
Onko tarjolla muita vaihtoehtoja kuin motonetin tai bilteman akut?
e: helpotti kummasti, kun haki uuden akun motonetista (bosch)
Terve,
Miten 156 v6:sta saa akun irti?
Onko se ruuveilla jostain kiinni? Yritin nostaa sitä muttei hievahtanut eikä silmiini sattunut että se olis ollut mistää erityisesti kiinni, joten sen täytyy olla jostain ruuveilla kii! Mutta mistä?
Kiitos,
Antti
antra kirjoitti:Terve,
Miten 156 v6:sta saa akun irti?
Onko se ruuveilla jostain kiinni? Yritin nostaa sitä muttei hievahtanut eikä silmiini sattunut että se olis ollut mistää erityisesti kiinni, joten sen täytyy olla jostain ruuveilla kii! Mutta mistä?
Kiitos,
Antti
Se on sillä akun päältä kulkevalla hihnalla kiinni. Kiinnityspulttiin pääsee käsiksi vissiin kun ottaa imuilmaputken pois. Piti ihan kuvasta katsoa, kun muistelin ensin että on helpompi homma.
Vähän kahdenlaista tietoa tuntuu olevan 156 V6:n akun mitoista, kumpi on oikea mitta 28*17,5*17,5 vai 28*17,5*19 ?
Joissain kuvissa ei näy akun päällä olevaa sulakekoteloa eli näissä on ilmeisesti vuosimallieroja.
Etsin siis akkua -01 V6:een ja siinä on tuo sulakekotelo +navan päällä.
Motonetistä näyttäisi saavan Bosch S4007 akun (175mm korkea) hintaan 99,90€.
Mulla 29.12.2000 käyttöönotetussa V6:ssa on 28*17,5*17,5 exide 722 ja se on mitoiltaan identtinen alkuperäisen kanssa. Sulakekotelo, imuputki ja kiinnikkeet sopivat täydellisesti tuohon kokoon.
Kriittisintä tuossa taitaa olla se että imuputki mahtuu paikalleen...
Nykyinen akku v6:ssa 53 ah ja tarkoitus oli vaihtaa ohjekirjan neuvoma 70ah akku.
Ostin motonetista "Sznajder-Silver 70Ah/570A P242xL175xK190", mutta eihän se sovi korkeudesta ja näköjään kaikki motonetin akut ovat samaa korkeutta. Mistähän sopivan akun löytäisi?
Mittasin muuten sen lautasen ja sillä on pituutta tasan 28cm eli ei siihen mitenkään sovi niin pitkä akku, onko GTA:ssa ja dieselissä isompi lautanen, kun motonet mainostaa, että niihin sopisi?
jmi kirjoitti:Nykyinen akku v6:ssa 53 ah ja tarkoitus oli vaihtaa ohjekirjan neuvoma 70ah akku.
Ostin motonetista "Sznajder-Silver 70Ah/570A P242xL175xK190", mutta eihän se sovi korkeudesta ja näköjään kaikki motonetin akut ovat samaa korkeutta. Mistähän sopivan akun löytäisi?
Mittasin muuten sen lautasen ja sillä on pituutta tasan 28cm eli ei siihen mitenkään sovi niin pitkä akku, onko GTA:ssa ja dieselissä isompi lautanen, kun motonet mainostaa, että niihin sopisi?
Pituus: 278 mm, Leveys: 175 mm, Korkeus: 175 mm, Kennosijoitus: 0, Napatyyppi: 1, Pohjalistan muoto: B13
ainakin Exide EA722 ja EB712 sopivat
löydät kaikki tiedot täällä: http://webshop-cs.tecdoc.net/exide/home.jsp
Multiair TB 1.4 135 hv
Nokian Hakkap7/Dunlop Sport Maxx RT 215/45R17
Webasto Evo 4 Telestart
Laitellaan tänne:
Auto ei käynnisty, ehti olla 10-15min parkissa. Valot syttyvät kojetauluun hitaasti naputuksen kanssa (vilkun rele/virtalukko suunnalta).
Välillä mittarivalot syttyvät heti, kun renkkaa avainta. Kun laittaa ajovalot niin usein sammuvat kaikki valot ja hitaasti taas kirkastuvat.
Välillä startti napsuttaa, ei aina. Pyörittämistä ei harkitsekkaan.
Yritin rassata maadoituspisteitä ja myös apukaapeleilla parantaa kontaktia, ei auta.
Perusakkulaturin (2/8A) kytkemällä saa ajovalotkin päälle, mutta ei pyöritä. Myös laturin valot välkkyvät erikoisesti.
Konehuoneessa naputtaa rele parkkien kirkastumisen tahtiin, ilmeisesti ruiskun.
Ctek:llä kokeillessa latauksen ja ylläpidon valot vilkkuivat -> akussa ehkä jotain mätää.
n.12.5V oli paikallaan ollessa jännite, tallin pöydällä 10-11V välillä. -> Akkukaupoille lompsis?
Aquatica kirjoitti:Jos toisella akulla paranee, niin hyvä. Toisaalta tuo kuulostaa jo mahdolliselta maavialta tai hajonneelta virtalukon pohjalta...?
Niinpä.
Yritin tosiaan apukaapeleilla (ei apua edes pelkällä virrat päälle + ei valoja) ja "tyhmällä" laturilla (vaihtelevasti hyötyä + latausvalojen outo käytös) parantaa maattoa.
Tuo älylaturin vikurointi oli viimeinen niitti, joka vahvisti oletukseni akkuvikaan.
Täytyy soitella Hämeen Akkuun ja Hämeen Autosähköön ja kysellä mitä on hyllyssä.
Aika yleiseltä akkutyypiltä kuitenkin vaikuttaa.
Aquatica kirjoitti:Jos toisella akulla paranee, niin hyvä. Toisaalta tuo kuulostaa jo mahdolliselta maavialta tai hajonneelta virtalukon pohjalta...?
Niinpä.
Yritin tosiaan apukaapeleilla (ei apua edes pelkällä virrat päälle + ei valoja) ja "tyhmällä" laturilla (vaihtelevasti hyötyä + latausvalojen outo käytös) parantaa maattoa.
Tuo älylaturin vikurointi oli viimeinen niitti, joka vahvisti oletukseni akkuvikaan.
Täytyy soitella Hämeen Akkuun ja Hämeen Autosähköön ja kysellä mitä on hyllyssä.
Aika yleiseltä akkutyypiltä kuitenkin vaikuttaa.
Juuri laitoin omaan 156 pikkubussoon Puuilosta ostetun akun. Sopii hyvin. Speksit ovat 60Ah ja käynnistysvirta 460A. Hintaa vain 49,90 euroa ja vielä niitä pari oli jäljelläkin Lappeennan Puuilossa.
Edit: Speksit kohdalleen. Ja tänään kävin ostamassa toisen tuollaisen kun 156 JTD ei enää jaksanut pyörittää.
Viimeksi muokannut alamajy, 02 Joulu 2013, 21:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jmi kirjoitti:Nykyinen akku v6:ssa 53 ah ja tarkoitus oli vaihtaa ohjekirjan neuvoma 70ah akku.
Ostin motonetista "Sznajder-Silver 70Ah/570A P242xL175xK190", mutta eihän se sovi korkeudesta ja näköjään kaikki motonetin akut ovat samaa korkeutta. Mistähän sopivan akun löytäisi?
Mittasin muuten sen lautasen ja sillä on pituutta tasan 28cm eli ei siihen mitenkään sovi niin pitkä akku, onko GTA:ssa ja dieselissä isompi lautanen, kun motonet mainostaa, että niihin sopisi?
Kävitkö kokeilemassa paikalleen? Itse nimittäin marssin motonettiin ja ostin hyllynreunassa roikkuneen
lehtisen suosituksen mukaan Sznajder-Silverin ja kävi heittämällä paikalleen?!?
Ei kai se niin sentin päälle ole se akun korkeus kun se tarttuu pohjastaan akkutelineeseen?!?
Uusi akku hommattu ja ongelmat hävisi
Tällä viikolla vien vanhan Hämeen Akkuun keruuseen ja samalla tutkivat, jos akun vika selviäisi.
Uusi on Fiaam Titanium Plus L380+ 80Ah/730A.
Mitat P278xL175xK190, ja on jämpi paikalleensa ja saman kokoinen kuin vanha Magneti Marellin akku.
Edit: Joku oli käynyt tänään kysymässä/hakemassa akkua 159:iin, kuulemma matalampi (175mm?) kuin 156:ssa