75 ohjaus
Valvoja: Moderators
75 ohjaus
Niinhän siinä kävi että rupes tekeen takapotkua mieli talveksi, joten ostin saman 75:sen takaisin jonka keväällä myin...
Mutta asiaan. Pitäs keksiä tuolle ohjaukselle joku rohto kun ei tykkää keskittää. Mittailtiin aurauksia ja ne oli ainakin pielessä, voisko olla pelkästään siitä kiinni.
Pomppas keväällä siitä katsastuksessa. Pitäs saada kuntoon että pääsee luisutteleen...
Mutta asiaan. Pitäs keksiä tuolle ohjaukselle joku rohto kun ei tykkää keskittää. Mittailtiin aurauksia ja ne oli ainakin pielessä, voisko olla pelkästään siitä kiinni.
Pomppas keväällä siitä katsastuksessa. Pitäs saada kuntoon että pääsee luisutteleen...
-Kaikissa "oikeissa" autoissa on kahdeksan tulppaa-
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Kyllä voi ja luultavimmin onkin. Sekin vähän auttaa selvittämistä, jos tietäisi että tekeekö samaa eri vanne/rengas sarjoilla.Kipe kirjoitti:Mittailtiin aurauksia ja ne oli ainakin pielessä, voisko olla pelkästään siitä kiinni.
Mitä tarkoitat keskittämisellä? eli auto puoltaa, vai ratti jää vinoon, vai vetelee?
Kipe kirjoitti:Tekee kaikilla renkailla samaa.
Siis tarkoitan että ratti jää ajossa siihen asentoon mihin sen kääntää eikä keskitä.
Äh... olipa vaikeasti selitetty... Confused Confused
Mulla on ihan samanlainen ominaisuus. Vaikka kaikki nivelet ym vaihdettiin kesällä. Mun mielestä siellä jumittaa ohjaustehostimen venttiili... Kerran tyhjensin koko ohjausjärjestelmän nesteet ja otin pumpun hihnan pois ja ajelin muutaman päivän ilman tehostinta, niin silloin kyllä palautti ohjaus hyvin.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Pyöränsäädöille ääni. Tosin tiedän tapauksen missä alapallo jumitellut sen verran että narisi kuopissa ja esti ohjauksen kunnollisen palautumisen. Välttämättä sitä ei tunne ohjauksessa koska keskittämisen vaatima voima on niin pieni.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- jknracing
- Viestit: 3055
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
Ääni pielessä olevien castereiden puolesta. Tuon ongelman saa seiskavitosessa helpoimmin esille tekemällä loppuunkuluneille castertangon kumeille helpon ja nopean remontin. Elikkä lisäämällä konehuoneen puolelle sen tangon kumin ja prikan väliin jotain "täytettä". (Esim. 6mm kumilevystä leikatut renkaat.) Sitten vaan kiristää tankojen mutterit ja ylätukivarret liikkuvatkin muutaman millin aiempaa edemmäksi. Siinä se casterkulmakin sitten katoaa eikä ohjaus enään keskitä.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
Jos käyt Euromasterilla suoristamassa kulmia, niin niiden ohjelmassa ei ole oikeita neuvoja siitä, miten cambereita säädetään. Eikä välttämättä töissä sellaisia äijiä, jotka tajuavat sen. Meikäläisellä yrittivät sinnikkäästi vääntää reaktiotangoista cambereita. Sen jälkeen veti niin kovaa ojaan, ettei rattia nähnyt jos päästi irti.
Tsekkaa myös se prikka, joka on reaktiotangon päässä renkaan puolella, ei konehuoneessa. Siinä olevan reijän ei pidä olla neliskulmainen. Tsekkaa tämä threadi läpi:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=2 ... c&start=50
Tsekkaa myös se prikka, joka on reaktiotangon päässä renkaan puolella, ei konehuoneessa. Siinä olevan reijän ei pidä olla neliskulmainen. Tsekkaa tämä threadi läpi:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=2 ... c&start=50
Kuinka paljon 75:ssa olisi hyvä olla casteria? Kaikki tietysti vaikuttaa aina kaikkeen ja niin päin pois, mutta kuinka hyvin mahtaa huomata esim. 1° muutoksen casterissa? Tuo ykspisteäkänen kävi nyt suuntauksessa ja autosta tuli muuten hyvä ajaa, mutta ohjaus ei keskitä mun makuun tarpeeksi innokkaasti. Hyvä jos palauttaa ollenkaan. Ei vaadi mielestäni mitenkään erityisesti voimaa käännellä, eli on kyllä siinä mielessä varaa "tiukata". Auto kulkee kauniisti suoraan ja ohjaus on sinänsä muuten varsin tunnokas, varsinkin kun huomioi tämän hetkisen korkeaprofiilisen rengastuksen, eli 185/65/14 kesäkumit ET39 vanteella.
Casteria on nyt 3° 30' eli tehtaan arvojen mukaan. Camberit liki nollassa ja aurausta 1.2 _jotain_ yksikköä, en tiedä mitä. Alusta on kunnossa eli mikään paikka ei jumita tms. Reaktiotankojen puslat on uretaaniset.
Kävi mielessä josko räkätaudin hellitettyä rupeaisikin kyläseppämeiningillä ronkkimaan noita kulmia. Jos merkkaisi nuo nykyiset reaktiotankojen pituudet ja rupeaisi kokeilemaan itse vääntelemällä missä kohtaa on hyvä. Saahan ne aina takaisin paikalleen jos tuntuu pahalta. Mutta jos noin saisi ohjauksen mieleisekseen, niin voisi viedä kotteron pajalle ja pyytää säätämään loput kulmat kohdalleen
Casteria on nyt 3° 30' eli tehtaan arvojen mukaan. Camberit liki nollassa ja aurausta 1.2 _jotain_ yksikköä, en tiedä mitä. Alusta on kunnossa eli mikään paikka ei jumita tms. Reaktiotankojen puslat on uretaaniset.
Kävi mielessä josko räkätaudin hellitettyä rupeaisikin kyläseppämeiningillä ronkkimaan noita kulmia. Jos merkkaisi nuo nykyiset reaktiotankojen pituudet ja rupeaisi kokeilemaan itse vääntelemällä missä kohtaa on hyvä. Saahan ne aina takaisin paikalleen jos tuntuu pahalta. Mutta jos noin saisi ohjauksen mieleisekseen, niin voisi viedä kotteron pajalle ja pyytää säätämään loput kulmat kohdalleen
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
En tosiaan ole mikään ekspertti pyöränripustuksen suhteen että toki voin olla aika hakoteilläkin tässä Olen vaan joskus antanut itseni ymmärtää, että juuri tuo caster vaikuttaa ohjauksen keskittämiseen. Tätä mielikuvaa tukee se, että auto tuntui ennen säätöä aika "toispuoleiselta" kääntää mutkaan ja nimenomaan tuon ohjauksen palauttamisen osalta, kun castereiden alkutilanne oli suunnilleen 2° ja 6°. Enivei, jollain konstilla tuota keskittämistä tekisi mieli kuitenkin vielä parantaa.