mikä vikana ajotietokone näyttää vääriä lukemia?
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 67
- Liittynyt: 13 Maalis 2007, 15:13
mikä vikana ajotietokone näyttää vääriä lukemia?
eli näyttää kulutuksen pahasti alakanttiin ja nopeutta luulee olevan huomattavasti enemmän. Missäköhän voisi olla vika? autoon vaihdettiin joku aika sitten uusi akku sen jälkee huomasin vian...
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
No se kulutus on alakanttiin "tahallaan" .. yhdessäkään autossa jota olen omistanut ei tuo ajotietokoneen kulutuslukema ole näyttänyt oikeaa lukemaa... aina on ollut alakanttiin... pahiten oli '02 156:ssa jossa heitto oli luokkaa 3-4 litraa!!
Kulutushan on laskennallinen joten siihen tietty vaikuttaa myös jos koneessa on jotain häikkää...
Nopeus "voisi" selittyä renkailla. Onko ne suositeltua kokoa vai kustom?
Kulutushan on laskennallinen joten siihen tietty vaikuttaa myös jos koneessa on jotain häikkää...
Nopeus "voisi" selittyä renkailla. Onko ne suositeltua kokoa vai kustom?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
Tähän voisi joku examineria käyttänyt vastata: saako ajotietokoneen kalibroitua?
Ainakin GM:n tuotteissa (Opel) se kalibroidaan vastaamaan rengaskoon ja ilmeisesti koneen kokoa. Ruiskutusajathan (kuinka kauan suuttimet ovat auki * paljonko kakkua läpi menee) ovat softassa, ja riippuvat koneen koosta ja ruiskujärjestelmän mallista.
Ainakin GM:n tuotteissa (Opel) se kalibroidaan vastaamaan rengaskoon ja ilmeisesti koneen kokoa. Ruiskutusajathan (kuinka kauan suuttimet ovat auki * paljonko kakkua läpi menee) ovat softassa, ja riippuvat koneen koosta ja ruiskujärjestelmän mallista.
kulutusmittarin lukemat lasketaan ilmin mittaaman ilman mukaan...ja yleensä vanhemmiten alkaa ilmi likaantua niin mittaa ilman väärin joten kulutuslukemat pienentyvät ja koneesta häviää hevoset samalla koska seos menee liian laihalle...uudella ja oikealla ilmillä näyttää kyllä kulutuksen oikein +/- 0,5 litraa.
Itselläni 156:n kulutusmittari näytti sellaiset 0,3 - 0,5 litraa liian pieniä lukemia aivan systemaattisesti. Mitä katkonaisempaa ajoa, sen suurempi virhe. En tiedä, osasiko laskea paikallaan seisoessa kulutettua bensiiniä mukaan kulutukseen lainkaan. Keskinopeus näytti luokkaa 2 km/h liian suurta lukemaa, kun taas nopeusmittarin heitto oli noin 5 km/h.
Citroen C4:ssä kummankin osion heitto on +/- 0.
Voi siis rakentaa tarkaksikin. Jos haluaa.
Citroen C4:ssä kummankin osion heitto on +/- 0.
Voi siis rakentaa tarkaksikin. Jos haluaa.
- veskuk
- Viestit: 290
- Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
- Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic
Mihinkähän tuo väite ilmamäärämittarista perustuu? Alfan kytkentäkaaviota minulla ei ole, mutta ainakin GM:n autoissa ajotietokone laskee kulutuksen suuttimen aukioloajasta. Ajotietokoneelle mene suoraan suuttimen sähkö. Kun bensan paine on vakio kulutus on helppo laskea integroimalla suuttimen aukioloaikaa.hoblaa kirjoitti:kulutusmittarin lukemat lasketaan ilmin mittaaman ilman mukaan...ja yleensä vanhemmiten alkaa ilmi likaantua niin mittaa ilman väärin joten kulutuslukemat pienentyvät ja koneesta häviää hevoset samalla koska seos menee liian laihalle...uudella ja oikealla ilmillä näyttää kyllä kulutuksen oikein +/- 0,5 litraa.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
1983 mallin Porsche siirtyy näyttämään litraa/h asteikolla, kun nopeus alittaa tietyn rajan (olikohan joku 30km/h). Jos yritetään näyttää litraa/100km, niin paikallaan ollessahan kulutus on ääretön. Esim. tuon oman e30:n kulutusmittari siirtyy näyttämään "ääretöntä", eli viisari lähtee kiipeämään pois näkökentästä nopeuden lähestyessä nollaa.Vittorio Jano kirjoitti:Tiedä häntä. Ainakin consumo instantaneo näyttää viivaa, kun seistään liikennevaloissa kaasua pumppaamassa.Jönsson kirjoitti:En tiedä, osasiko laskea paikallaan seisoessa kulutettua bensiiniä mukaan kulutukseen lainkaan.
Voisi olettaa keskiverto nykykuluttajan olevan niin urpo, että se valittaa/haastaa oikeuteen/muu mikä, jos viivojen tilalla näytettäisiin vaikka 99.9l/100km, kun auto kuluttaa paikallaan ollessa "miljoona litraa".
Ilmamäärä- tai ilmamassamittarista en usko kulutusta mitattavan, koska suuttimen aukioloaika kertoo kuluneesta bensamäärästä kaiken oleellisen.
VMP
-
- Viestit: 67
- Liittynyt: 13 Maalis 2007, 15:13
nii mut heittää siis ihan reilusti nuo lukemat ja alko yhtäkkii näyttää väärin. eli jos ennen oli 7.8l/100km ni nyt on jotai 4.2-l/100km ja ku ajaa vaik sata 100km tunnissa ni alotietokone luulee vauhiks jotai 150km/h...onko voinu kolahtaa jotia ku akku vaihettiin? vai voiko ton nollata joteki? tai jotai? ja renkaat iha normi 15" kokoset.
-
- Viestit: 67
- Liittynyt: 13 Maalis 2007, 15:13
-
- Viestit: 67
- Liittynyt: 13 Maalis 2007, 15:13
-
- Viestit: 97
- Liittynyt: 18 Helmi 2007, 11:09
- Car(s): 156 SW Selespeed ´05
Thesis JTD
ex. 147 2.0 T.S. ´08
ex. 156 JTS ´04
Pegaso Trail ´07
Quota 1100 ´99
Stelvio NTX ´12 ym.
naisen Stelvio ´08 - Paikkakunta: Kajaani
Oman´04 JTS:n mittari näyttää keskimäärin 0,9 litraa liian vähän ja pyörään, Norgen, mittari puolestaan noin puoli litraa liikaa. Norgen Mittaustavasta kertoivat maahantuojalta, ettei mikään mittaa pyörän koneelle menevää todellista polttoainemäärää vaan se on ohjelmoitu arviona eli kun eri antureilta tulee tietty tieto niin ohjelma "tietää" kuluvan polttoainemäärän ja ymppää sen sitten ajettuihin kilometreihin. Kätevää eikö totta...
Kerran on mittari ja tankkaamalla mitattu kulutus olleet samat. Heitto on pienimmillään kun ajetaan keski-Euroopan moottoriteillä yli 100 km/h -keskinopeudella.
Kerran on mittari ja tankkaamalla mitattu kulutus olleet samat. Heitto on pienimmillään kun ajetaan keski-Euroopan moottoriteillä yli 100 km/h -keskinopeudella.
-
- Viestit: 67
- Liittynyt: 13 Maalis 2007, 15:13
- Matti_S
- Viestit: 595
- Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
- Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08
Pärtsätin: Triumph Thruxton '06 - Paikkakunta: Oulu
Mulla itellä sekoaa toi kulutusmittari jos antaa kenkää. Esmes motarin rampissa kiihyttämisen jälkeen kulutusmittari näyttää vielä 100km/h vauhdissa tasakaasuilla 1800rpm 14l/100km. Jos käyttää ajotietsikan pois päältä niin sitten se näyttää ~5l/100km...
En oo jaksanu alkaa nillitämään tosta deltalle kun mun deltansietokyky on nyt pikkasen pakkasen puolella.
En oo jaksanu alkaa nillitämään tosta deltalle kun mun deltansietokyky on nyt pikkasen pakkasen puolella.
-Matti-
04 mallisessa 156 JTS:ssä oli tämä kaltainen vika. Mittaristo vaihdettiin takuuseen ja asiasta oli tehtaan huoltotiedote. (sitä vois kaivella netistä) Vehje näytti jäljellä olevan matkan (range) väärin, keskikulutus samoin mitä sattuu. Johtui siitä, että bensamäärän tieto tuli mittaristossa olevaan palikkaan väärin. Tuo palikka kokoaa bensamäärän, nopeuden, suuttimien aukiolon ja mitä lie tietoja ajotietokoneelle.mysteryalfa kirjoitti:nii mut heittää siis ihan reilusti nuo lukemat ja alko yhtäkkii näyttää väärin. eli jos ennen oli 7.8l/100km ni nyt on jotai 4.2-l/100km ja ku ajaa vaik sata 100km tunnissa ni alotietokone luulee vauhiks jotai 150km/h...onko voinu kolahtaa jotia ku akku vaihettiin? vai voiko ton nollata joteki? tai jotai? ja renkaat iha normi 15" kokoset.
Jos sun tapauksessa keskinopeus näyttää puutaheinää, niin mitä näyttää nopeusmittari. Jos se on ok, niin vika on nopeusmittarin ja ajotietokoneen välillä. Ja sen pitäisi ainakin tältä osin sijaita mittaristossa, korjaamohuhun perusteella.
Toivottavasti tästä on apua

- kterkkila
- Viestit: 2374
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Olette molemmat tavallaan oikeassa. Ilmamäärä mitataan ilmamassamittarilla, jonka perusteella sitten lasketaan suuttimien aukioloaika. Molemmat ovat siis sama tieto tietyllä suhteella kerrottuna. Laskeeko systeemi kulutuksen sitten suoraan ilmamäärästä, vai ensin suuttimen aukioloajan ja siitä vasta kulutuksen, on ihan se ja sama, samaan anturitietoon kun pohjautuvat.veskuk kirjoitti:Mihinkähän tuo väite ilmamäärämittarista perustuu? Alfan kytkentäkaaviota minulla ei ole, mutta ainakin GM:n autoissa ajotietokone laskee kulutuksen suuttimen aukioloajasta. Ajotietokoneelle mene suoraan suuttimen sähkö. Kun bensan paine on vakio kulutus on helppo laskea integroimalla suuttimen aukioloaikaa.hoblaa kirjoitti:kulutusmittarin lukemat lasketaan ilmin mittaaman ilman mukaan...ja yleensä vanhemmiten alkaa ilmi likaantua niin mittaa ilman väärin joten kulutuslukemat pienentyvät ja koneesta häviää hevoset samalla koska seos menee liian laihalle...uudella ja oikealla ilmillä näyttää kyllä kulutuksen oikein +/- 0,5 litraa.
Kimmo / alfatune.fi
-
- Viestit: 67
- Liittynyt: 13 Maalis 2007, 15:13
Soita suoraa muukkoselle voi olla et tietää kertoa mitä kannatta ensin vaihtaa.. ilmi kun sielläkin taitaa sen reilut 300e olla deltassa taas jotain aivan tähtitieteellistä...mysteryalfa kirjoitti:ei auttanu ecun nollaus ainakaa ollekaa jos nyt tein sen oikeinoli akku irti 45 min sit 15min tyhjäkäynti ja sit 10 min sammuksis ja ajelee. eli voisko se sit ilmis olla vika? noh pitänee deltalta tai jostai kysellä...