Alfa Romeo Bimotore

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Alfa Romeo Bimotore

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

AutoItalian uusimmassa numerossa oli kiintoisa juttu varsinaisesta tosimiehen Alfa Romeosta eli Bimotoresta. Tässä 30-luvun raaserissa oli kaksi moottoria yhteisiskutilavuudeltaan 5.8 tai 6.4 litraa. Toinen moottori sijaitsi normaalilla paikalla auton keulalla ja toinen kuljettajan selän takana. Hevosvoimia oli iskutilavuudesta riippuen 510-540.

Jutussa oli uskomattomia tarinoita Bimotoren lyhyestä kilpailuhistoriasta. Auto kulki parhaimmillaan, vaiko pahimmillaan, yli 200 mailia tunnissa ja sitä pidetäänkin ehkä kaikkien aikojen nopeimpana Alfana yhdessä 164 Procarin kanssa. Tehokas auto söi tuon ajan kumia tehokkaasti ja esimerkiksi Berliinin kilpailussa Nuvolari joutui käymään renkaanvaihdossa jo GP:n toisella kierroksella. Vuoden -35 Tripolin GP:ssa Tazio Nuvolarin Bimotore oli maalissa neljäntenä huolimatta siitä, että matkalle mahtui 13 varikkopysähdystä!

Saattaisi tulla jännityskakka housuun, jos tuollaisen puikkoihin pääsisi.

Kuva
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Visconti
Viestit: 146
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 16:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Visconti »

Mielenkiintoinen vehje, etusäleikössä lukee Alfa Romeo ja kyljessä Ferrarin hevonen :crazyeyes:
Citroen DS5 + Victory Hammer S

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Visconti kirjoitti:Mielenkiintoinen vehje, etusäleikössä lukee Alfa Romeo ja kyljessä Ferrarin hevonen :crazyeyes:
Niinhän nuo ennenvanhaa kulkivat käsikädessä.

Avatar
Alfisti felice
Viestit: 99
Liittynyt: 28 Maalis 2004, 05:45

Viesti Kirjoittaja Alfisti felice »

HOTAKAINEN kirjoitti:
Visconti kirjoitti:Mielenkiintoinen vehje, etusäleikössä lukee Alfa Romeo ja kyljessä Ferrarin hevonen :crazyeyes:
Niinhän nuo ennenvanhaa kulkivat käsikädessä.
Jep, Enzo itse ajoi Alfalla ja ensimmäiset Ferrari-tallin autot olivat myös Alfan valmistamia. :)

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

scuderia Ferrarin logohan se siinä Bimotoren kyljessä... :)
Viimeksi muokannut 90, 01 Heinä 2004, 14:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

KHN
Viestit: 53
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 22:58
Car(s): Barchetta, X1/9, 850 Sport Coupe, Coupe 20VT, Testarossa
Paikkakunta: Merikaarto

Viesti Kirjoittaja KHN »

Onkohan kahdella eri Alfan mallilla mallimerkintänä Bimotore. Mr Jano puhuu mallista jossa toinen moottori on kuskin selän takana ja toinen keulassa. Itse kävin 3 vuotta sitten Milanossa Alfan museossa ja siellä oli sellaine Bimotore, jossa oli moottorit rinnakkain. Kuva löytyy mun matkakertomuksesta. http://tak.tky.hut.fi/Aanitorvi/2002/4-2002/Italia2.htm

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

näyttää niitä 2 erilaista olevan tuo 1931 Bimotore Monoposto "Tipo A" ja
1935 Bimotore missä moottorit kuskin edessä ja takana :roll:
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

KHN kirjoitti:Onkohan kahdella eri Alfan mallilla mallimerkintänä Bimotore. Mr Jano puhuu mallista jossa toinen moottori on kuskin selän takana ja toinen keulassa. Itse kävin 3 vuotta sitten Milanossa Alfan museossa ja siellä oli sellaine Bimotore, jossa oli moottorit rinnakkain. Kuva löytyy mun matkakertomuksesta.
Näköjään - hulluja nuo italialaiset! Aika hienoa, että "oman" automerkin historiasta löytyy Bimotorien kaltaisia laitteita. Osa tuosta hengestä elää myös nykypäivän tuotantomalleissa. Harva merkki on siinä mielessä samassa asemassa.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
il_dottore
Viestit: 100
Liittynyt: 03 Loka 2005, 22:49
Car(s): Maserati GranTurismo 4.2 ('07)
Alfa-Romeo 159 SW 1.9 JTS ('06)
ex-156 SW ('04)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja il_dottore »

Löysin arkiston kätköistä tämän, kun ajattelin heittää forumille jotain autosta, jonka kuvasin Brittein saarille suuntautuneella kesälomamatkalla Donnington Parkin yhteydessä olevassa kilpa-automuseossa. Kyseessä oli mielenkiintoinen Alfa-Romeo, jossa oli Scuderia Ferrarin lätkät. Selosteen mukaan kyseessä oli Alfa-Romeo Bimotore.

Tämä ketju sitten avasi silmät huomaamaan, että näitä Bimotoreja onkin tosiaan kahta "sorttia", eli tämä varhaisempi, Vittorio Janon (siis tuon alkuperäisen!) suunnittelema Tipo A, josta selostetta ja kuvia löytyy tästä: http://www.ultimatecarpage.com/car/3192 ... posto.html Siinä oli rinnakkain kaksi 6C-mallin 1752 ccm suoraa kuutosta ahdettuna. Molemmilla oli oma 3-vaihteinen laatikko, ja käsittääkseni kumpikin moottori veti omaa takapyöräänsä. Tällainen löytyy siis Alfan museosta.

Se "oikea" Bimotore on kait kuitenkin Enzo Ferrarin yhdessä Luigi Brazzin, Scuderia Ferrarin insinöörin, kanssa suunnittelema auto, jossa moottorit olivat edessä ja takana, kytkeytyen yhteiseen 3-vaihteiseen vaihteistoon, josta lähti pitkät vinot vetoakselit takapyöriin Y-muodossa. Suorituskyky yhteensä yli 500 hp moottoritehoilla oli omaa luokkaansa, huiput yli 360 km/h ja 323 km/h lentävällä kilometrillä - molemmat ajettuna Firenzen ja Livornon välisellä maantiellä 1935!!! Kilpa-autoksi siitä ei kuitenkaan ollut, koska renkaita kului kisassa aivan ylettömästi.

Selostus auton rakenteesta ja lay-out -kuva löytyy http://www.ddavid.com/formula1/alfabimotore.htm
Syvällisempi historia taas löytyy http://atlasf1.autosport.com/2000/bri/okeefe.html

Jälkimmäisen mukaan Donningtonin museon auto on kahdesta rakennetusta (ja myös säilyneestä!) se alkuperäisempi, sillä Alfa-museossa oleva auto on ko. lähteen mukaan enimmäkseen replica.

No, olihan Donningtonissakin replikoita, kuten Bugatti Royale!!!
Maserati GranTurismo ('07)
Alfa-Romeo 159 STW 1.9 JTS ('06)
ex-156 SW ('04)

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Tuon museoväitteen olen myös jostain - olisko joku vanha Classic&Sports Car - lukenut, saattaa jopa pitää paikkansa.

Minulla on vitriinissä Bimotoren pienoismallin takana kopio valokuvasta
jossa Nuvolari poseeraa hirviönsä kanssa, ostin joskus '90 luvun alussa Bella Italiasta.

Ennen tosiaan olivat autot autoja ja miehet rautaa.

-Tazio

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

500 hp ja pinnavanteet sirkkelinterillä. 8) Ennen oli kuskit rohkeita...

Vastaa Viestiin