Löysin arkiston kätköistä tämän, kun ajattelin heittää forumille jotain autosta, jonka kuvasin Brittein saarille suuntautuneella kesälomamatkalla Donnington Parkin yhteydessä olevassa kilpa-automuseossa. Kyseessä oli mielenkiintoinen Alfa-Romeo, jossa oli Scuderia Ferrarin lätkät. Selosteen mukaan kyseessä oli Alfa-Romeo Bimotore.
Tämä ketju sitten avasi silmät huomaamaan, että näitä Bimotoreja onkin tosiaan kahta "sorttia", eli tämä varhaisempi,
Vittorio Janon (siis tuon alkuperäisen!) suunnittelema Tipo A, josta selostetta ja kuvia löytyy tästä:
http://www.ultimatecarpage.com/car/3192 ... posto.html Siinä oli rinnakkain kaksi 6C-mallin 1752 ccm suoraa kuutosta ahdettuna. Molemmilla oli oma 3-vaihteinen laatikko, ja käsittääkseni kumpikin moottori veti omaa takapyöräänsä. Tällainen löytyy siis Alfan museosta.
Se "oikea" Bimotore on kait kuitenkin
Enzo Ferrarin yhdessä
Luigi Brazzin, Scuderia Ferrarin insinöörin, kanssa suunnittelema auto, jossa moottorit olivat edessä ja takana, kytkeytyen yhteiseen 3-vaihteiseen vaihteistoon, josta lähti pitkät vinot vetoakselit takapyöriin Y-muodossa. Suorituskyky yhteensä yli 500 hp moottoritehoilla oli omaa luokkaansa, huiput yli 360 km/h ja 323 km/h lentävällä kilometrillä - molemmat ajettuna Firenzen ja Livornon välisellä maantiellä 1935!!! Kilpa-autoksi siitä ei kuitenkaan ollut, koska renkaita kului kisassa aivan ylettömästi.
Selostus auton rakenteesta ja lay-out -kuva löytyy
http://www.ddavid.com/formula1/alfabimotore.htm
Syvällisempi historia taas löytyy
http://atlasf1.autosport.com/2000/bri/okeefe.html
Jälkimmäisen mukaan Donningtonin museon auto on kahdesta rakennetusta (ja myös säilyneestä!) se alkuperäisempi, sillä Alfa-museossa oleva auto on ko. lähteen mukaan enimmäkseen replica.
No, olihan Donningtonissakin replikoita, kuten Bugatti Royale!!!