mikä vikana ajotietokone näyttää vääriä lukemia?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
mysteryalfa
Viestit: 67
Liittynyt: 13 Maalis 2007, 15:13

mikä vikana ajotietokone näyttää vääriä lukemia?

Viesti Kirjoittaja mysteryalfa »

eli näyttää kulutuksen pahasti alakanttiin ja nopeutta luulee olevan huomattavasti enemmän. Missäköhän voisi olla vika? autoon vaihdettiin joku aika sitten uusi akku sen jälkee huomasin vian...

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

No se kulutus on alakanttiin "tahallaan" .. yhdessäkään autossa jota olen omistanut ei tuo ajotietokoneen kulutuslukema ole näyttänyt oikeaa lukemaa... aina on ollut alakanttiin... pahiten oli '02 156:ssa jossa heitto oli luokkaa 3-4 litraa!!

Kulutushan on laskennallinen joten siihen tietty vaikuttaa myös jos koneessa on jotain häikkää...

Nopeus "voisi" selittyä renkailla. Onko ne suositeltua kokoa vai kustom?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Tähän voisi joku examineria käyttänyt vastata: saako ajotietokoneen kalibroitua?

Ainakin GM:n tuotteissa (Opel) se kalibroidaan vastaamaan rengaskoon ja ilmeisesti koneen kokoa. Ruiskutusajathan (kuinka kauan suuttimet ovat auki * paljonko kakkua läpi menee) ovat softassa, ja riippuvat koneen koosta ja ruiskujärjestelmän mallista.

hoblaa
Viestit: 94
Liittynyt: 20 Touko 2006, 12:32
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja hoblaa »

kulutusmittarin lukemat lasketaan ilmin mittaaman ilman mukaan...ja yleensä vanhemmiten alkaa ilmi likaantua niin mittaa ilman väärin joten kulutuslukemat pienentyvät ja koneesta häviää hevoset samalla koska seos menee liian laihalle...uudella ja oikealla ilmillä näyttää kyllä kulutuksen oikein +/- 0,5 litraa.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Itselläni 156:n kulutusmittari näytti sellaiset 0,3 - 0,5 litraa liian pieniä lukemia aivan systemaattisesti. Mitä katkonaisempaa ajoa, sen suurempi virhe. En tiedä, osasiko laskea paikallaan seisoessa kulutettua bensiiniä mukaan kulutukseen lainkaan. Keskinopeus näytti luokkaa 2 km/h liian suurta lukemaa, kun taas nopeusmittarin heitto oli noin 5 km/h.

Citroen C4:ssä kummankin osion heitto on +/- 0.
Voi siis rakentaa tarkaksikin. Jos haluaa.

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Viesti Kirjoittaja veskuk »

hoblaa kirjoitti:kulutusmittarin lukemat lasketaan ilmin mittaaman ilman mukaan...ja yleensä vanhemmiten alkaa ilmi likaantua niin mittaa ilman väärin joten kulutuslukemat pienentyvät ja koneesta häviää hevoset samalla koska seos menee liian laihalle...uudella ja oikealla ilmillä näyttää kyllä kulutuksen oikein +/- 0,5 litraa.
Mihinkähän tuo väite ilmamäärämittarista perustuu? Alfan kytkentäkaaviota minulla ei ole, mutta ainakin GM:n autoissa ajotietokone laskee kulutuksen suuttimen aukioloajasta. Ajotietokoneelle mene suoraan suuttimen sähkö. Kun bensan paine on vakio kulutus on helppo laskea integroimalla suuttimen aukioloaikaa.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Jönsson kirjoitti:En tiedä, osasiko laskea paikallaan seisoessa kulutettua bensiiniä mukaan kulutukseen lainkaan.
Tiedä häntä. Ainakin consumo instantaneo näyttää viivaa, kun seistään liikennevaloissa kaasua pumppaamassa.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Vittorio Jano kirjoitti:
Jönsson kirjoitti:En tiedä, osasiko laskea paikallaan seisoessa kulutettua bensiiniä mukaan kulutukseen lainkaan.
Tiedä häntä. Ainakin consumo instantaneo näyttää viivaa, kun seistään liikennevaloissa kaasua pumppaamassa.
1983 mallin Porsche siirtyy näyttämään litraa/h asteikolla, kun nopeus alittaa tietyn rajan (olikohan joku 30km/h). Jos yritetään näyttää litraa/100km, niin paikallaan ollessahan kulutus on ääretön. Esim. tuon oman e30:n kulutusmittari siirtyy näyttämään "ääretöntä", eli viisari lähtee kiipeämään pois näkökentästä nopeuden lähestyessä nollaa.

Voisi olettaa keskiverto nykykuluttajan olevan niin urpo, että se valittaa/haastaa oikeuteen/muu mikä, jos viivojen tilalla näytettäisiin vaikka 99.9l/100km, kun auto kuluttaa paikallaan ollessa "miljoona litraa".

Ilmamäärä- tai ilmamassamittarista en usko kulutusta mitattavan, koska suuttimen aukioloaika kertoo kuluneesta bensamäärästä kaiken oleellisen.
VMP

mysteryalfa
Viestit: 67
Liittynyt: 13 Maalis 2007, 15:13

Viesti Kirjoittaja mysteryalfa »

nii mut heittää siis ihan reilusti nuo lukemat ja alko yhtäkkii näyttää väärin. eli jos ennen oli 7.8l/100km ni nyt on jotai 4.2-l/100km ja ku ajaa vaik sata 100km tunnissa ni alotietokone luulee vauhiks jotai 150km/h...onko voinu kolahtaa jotia ku akku vaihettiin? vai voiko ton nollata joteki? tai jotai? ja renkaat iha normi 15" kokoset.

mysteryalfa
Viestit: 67
Liittynyt: 13 Maalis 2007, 15:13

Viesti Kirjoittaja mysteryalfa »

eikö kukaan osaa sanoo mikä vois olla vikana??????

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Voisi olla matkamittarissa, nimittäin sen sisällä on ajotietokoneen ohjelma, jossa hetkelliseen kulutukseen liitetään nopeus- ja matkatieto.
Mutta mahdollisuuksia on muitakin, esim. moottorin ohjainlaite ja liittimet.

mysteryalfa
Viestit: 67
Liittynyt: 13 Maalis 2007, 15:13

Viesti Kirjoittaja mysteryalfa »

niin matkamittari ja nopeusmittari näyttää kyllä ihan oikeita lukemia, mutta ajotietokone saa jostain väärät tiedot...???

Ismo Laitinen
Viestit: 97
Liittynyt: 18 Helmi 2007, 11:09
Car(s): 156 SW Selespeed ´05
Thesis JTD
ex. 147 2.0 T.S. ´08
ex. 156 JTS ´04
Pegaso Trail ´07
Quota 1100 ´99
Stelvio NTX ´12 ym.
naisen Stelvio ´08
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Ismo Laitinen »

Oman´04 JTS:n mittari näyttää keskimäärin 0,9 litraa liian vähän ja pyörään, Norgen, mittari puolestaan noin puoli litraa liikaa. Norgen Mittaustavasta kertoivat maahantuojalta, ettei mikään mittaa pyörän koneelle menevää todellista polttoainemäärää vaan se on ohjelmoitu arviona eli kun eri antureilta tulee tietty tieto niin ohjelma "tietää" kuluvan polttoainemäärän ja ymppää sen sitten ajettuihin kilometreihin. Kätevää eikö totta...

Kerran on mittari ja tankkaamalla mitattu kulutus olleet samat. Heitto on pienimmillään kun ajetaan keski-Euroopan moottoriteillä yli 100 km/h -keskinopeudella.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

voisko siihen auttaa joku ecu tms reset, jos se on menny vaa sekasin akkubuutin jälkee? omassa 02sessa heitto on noin puol litraa liian vähän
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

mysteryalfa
Viestit: 67
Liittynyt: 13 Maalis 2007, 15:13

Viesti Kirjoittaja mysteryalfa »

kuinkas tuo ecu reset tehtiinkää? ku en nyt löytäny sitä vaik koitin ettii.

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Mulla itellä sekoaa toi kulutusmittari jos antaa kenkää. Esmes motarin rampissa kiihyttämisen jälkeen kulutusmittari näyttää vielä 100km/h vauhdissa tasakaasuilla 1800rpm 14l/100km. Jos käyttää ajotietsikan pois päältä niin sitten se näyttää ~5l/100km...

En oo jaksanu alkaa nillitämään tosta deltalle kun mun deltansietokyky on nyt pikkasen pakkasen puolella.
-Matti-

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

mysteryalfa kirjoitti:nii mut heittää siis ihan reilusti nuo lukemat ja alko yhtäkkii näyttää väärin. eli jos ennen oli 7.8l/100km ni nyt on jotai 4.2-l/100km ja ku ajaa vaik sata 100km tunnissa ni alotietokone luulee vauhiks jotai 150km/h...onko voinu kolahtaa jotia ku akku vaihettiin? vai voiko ton nollata joteki? tai jotai? ja renkaat iha normi 15" kokoset.
04 mallisessa 156 JTS:ssä oli tämä kaltainen vika. Mittaristo vaihdettiin takuuseen ja asiasta oli tehtaan huoltotiedote. (sitä vois kaivella netistä) Vehje näytti jäljellä olevan matkan (range) väärin, keskikulutus samoin mitä sattuu. Johtui siitä, että bensamäärän tieto tuli mittaristossa olevaan palikkaan väärin. Tuo palikka kokoaa bensamäärän, nopeuden, suuttimien aukiolon ja mitä lie tietoja ajotietokoneelle.

Jos sun tapauksessa keskinopeus näyttää puutaheinää, niin mitä näyttää nopeusmittari. Jos se on ok, niin vika on nopeusmittarin ja ajotietokoneen välillä. Ja sen pitäisi ainakin tältä osin sijaita mittaristossa, korjaamohuhun perusteella.

Toivottavasti tästä on apua :silly:

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

veskuk kirjoitti:
hoblaa kirjoitti:kulutusmittarin lukemat lasketaan ilmin mittaaman ilman mukaan...ja yleensä vanhemmiten alkaa ilmi likaantua niin mittaa ilman väärin joten kulutuslukemat pienentyvät ja koneesta häviää hevoset samalla koska seos menee liian laihalle...uudella ja oikealla ilmillä näyttää kyllä kulutuksen oikein +/- 0,5 litraa.
Mihinkähän tuo väite ilmamäärämittarista perustuu? Alfan kytkentäkaaviota minulla ei ole, mutta ainakin GM:n autoissa ajotietokone laskee kulutuksen suuttimen aukioloajasta. Ajotietokoneelle mene suoraan suuttimen sähkö. Kun bensan paine on vakio kulutus on helppo laskea integroimalla suuttimen aukioloaikaa.
Olette molemmat tavallaan oikeassa. Ilmamäärä mitataan ilmamassamittarilla, jonka perusteella sitten lasketaan suuttimien aukioloaika. Molemmat ovat siis sama tieto tietyllä suhteella kerrottuna. Laskeeko systeemi kulutuksen sitten suoraan ilmamäärästä, vai ensin suuttimen aukioloajan ja siitä vasta kulutuksen, on ihan se ja sama, samaan anturitietoon kun pohjautuvat.
Kimmo / alfatune.fi

mysteryalfa
Viestit: 67
Liittynyt: 13 Maalis 2007, 15:13

Viesti Kirjoittaja mysteryalfa »

ei auttanu ecun nollaus ainakaa ollekaa jos nyt tein sen oikein :) oli akku irti 45 min sit 15min tyhjäkäynti ja sit 10 min sammuksis ja ajelee. eli voisko se sit ilmis olla vika? noh pitänee deltalta tai jostai kysellä...

Avatar
piesuli
Viestit: 504
Liittynyt: 10 Loka 2006, 09:01
Paikkakunta: Hämeenkoski

Viesti Kirjoittaja piesuli »

mysteryalfa kirjoitti:ei auttanu ecun nollaus ainakaa ollekaa jos nyt tein sen oikein :) oli akku irti 45 min sit 15min tyhjäkäynti ja sit 10 min sammuksis ja ajelee. eli voisko se sit ilmis olla vika? noh pitänee deltalta tai jostai kysellä...
Soita suoraa muukkoselle voi olla et tietää kertoa mitä kannatta ensin vaihtaa.. ilmi kun sielläkin taitaa sen reilut 300e olla deltassa taas jotain aivan tähtitieteellistä...

Vastaa Viestiin