alfa 159

Alfoista

Valvoja: Moderators

Lukittu
Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

kapsu kirjoitti:Kuinkas 159 wagonin soveltuvuus perheelliselle, tavaratilan mittoja ei ole kerrottu esitteessä, miten mahtaa vaunut sopia kyytiin?
Tuolta löytyy tietoja:

http://www.delta.fi/Portals/4/Alfa%2015 ... ekirja.pdf

Sivulla 129 on mittoja. Täytyy kuitenkin varoittaa, että 159 ei ole kovinkaan lapsiystävällinen tai erityisen tilava kulkine. Se tavaratila on 445 kuutiodm, vähän enemmän penkin ollessa kallistettuna.

Avatar
JackFry
Viestit: 758
Liittynyt: 25 Huhti 2007, 20:40
Car(s): 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja JackFry »

Kuvittelisin 159 SW:n soveltuvan ihan hyvin perheautoksi, kun tuo 156 SW:kin soveltuu. :)

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Kyllä siellä ihan hyvin on sisällä tilaa, mutta se takana oleva tila on tehty varsin hankalaksi käyttää ainakin lastenvaunujen kannalta. Se pahuksen korkea kynnys ei ole mikään mukavuutta lisäävä keksintö.

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Jönsson kirjoitti: Kotikasvatukseni estää minua kommentoimasta tekstisi loppua
Sorry. Olin aika "väsynyt" tuon kirjoittaessani :(
- Alfaholic -

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Jappe kirjoitti:
Jönsson kirjoitti: Kotikasvatukseni estää minua kommentoimasta tekstisi loppua
Sorry. Olin aika "väsynyt" tuon kirjoittaessani :(
Asia ok. Sattuuhan sitä.

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Qtronic kirjoitti:Meikäläisen 159:ssä aurauskulmat tehtaan jäljiltä edessä sekä takana oli päin prinkkalaa.
Aurauskulmien säädön jälkeen uraherkkyys ja jarrujen puoltaminen poistui.
Kävin eilen säädättämässä aurauskulmat ja päivitin samalla qtronicin ohjelman. Ei enää nyi entiseen malliin eikä tarvitse paimentaa ajettaessa. Ohjauskin muuttui huomattavasti kevyemmäksi. Sehän on nyt (miltei) kuin ihmisen ajatus.

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Semmonen minor ongelma, että pyyhkijät on lasissa liian alhaalla ja sopivalla kelillä / ajonopeudella ne jäätyvät tai sitten kerääntyy jääloskaa.

Eli lämmitys lasiin ei kohdistu pyyhkijöiden tasoon.

Huomasin tuon jo viime talvena, mutta se nyt on tietty vain muutamien päivien ongelma ja luokkaa inhottava pieni yksityiskohta.

Vois kenties poistua, jos raskis laskea lasinpesurista vettä.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Laku kirjoitti:Semmonen minor ongelma, että pyyhkijät on lasissa liian alhaalla ja sopivalla kelillä / ajonopeudella ne jäätyvät tai sitten kerääntyy jääloskaa.

Eli lämmitys lasiin ei kohdistu pyyhkijöiden tasoon.

Huomasin tuon jo viime talvena, mutta se nyt on tietty vain muutamien päivien ongelma ja luokkaa inhottava pieni yksityiskohta.

Vois kenties poistua, jos raskis laskea lasinpesurista vettä.
Olen kyllä kokeillut tuota lasinpesurihommaa ihan hyvällä menestyksellä, mutta säiliössä ei riitä nestettä kovin pitkään. Näillä keleillä säiliötä saa muutenkin olla täyttämässä vähän väliä, kun niitä suuttimia on yhteensä 10 kpl eli yksi jokaiselle lampulle ja neljä tuulilasille. Sportwagonissa vielä lisäksi takalasin pesuun on omansa.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

einari kirjoitti:
Qtronic kirjoitti:Meikäläisen 159:ssä aurauskulmat tehtaan jäljiltä edessä sekä takana oli päin prinkkalaa.
Aurauskulmien säädön jälkeen uraherkkyys ja jarrujen puoltaminen poistui.
Kävin eilen säädättämässä aurauskulmat ja päivitin samalla qtronicin ohjelman. Ei enää nyi entiseen malliin eikä tarvitse paimentaa ajettaessa. Ohjauskin muuttui huomattavasti kevyemmäksi. Sehän on nyt (miltei) kuin ihmisen ajatus.
Missäs säädätit?

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Jönsson kirjoitti: Missäs säädätit?
Vorssan Teltta-Autossa. Takuun piikkiin.

Avatar
Qtronic
Viestit: 116
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 08:16

Viesti Kirjoittaja Qtronic »

einari kirjoitti:
Qtronic kirjoitti:Meikäläisen 159:ssä aurauskulmat tehtaan jäljiltä edessä sekä takana oli päin prinkkalaa.
Aurauskulmien säädön jälkeen uraherkkyys ja jarrujen puoltaminen poistui.
Kävin eilen säädättämässä aurauskulmat ja päivitin samalla qtronicin ohjelman. Ei enää nyi entiseen malliin eikä tarvitse paimentaa ajettaessa. Ohjauskin muuttui huomattavasti kevyemmäksi. Sehän on nyt (miltei) kuin ihmisen ajatus.
Hieno homma, että auttoi sinullakin ajettavuuteen parantavasti.

Yritin saada Deltassa aurauskulmien säädön takuuseen, mutta vastaukseksi tuli: Ai miksi, emme voi tietää ootko ajanut aurauskulmat vääriksi.
En jaksanut alkaa tappelee....kiltti kärsii omissa nahoissaan.
Alfa159 MB320
"Voi elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista, Kankkunen"

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Qtronic kirjoitti: Yritin saada Deltassa aurauskulmien säädön takuuseen, mutta vastaukseksi tuli: Ai miksi, emme voi tietää ootko ajanut aurauskulmat vääriksi.
En jaksanut alkaa tappelee....kiltti kärsii omissa nahoissaan.
Kyllä ne sen tekee takuuseen kun vain asiakas ensin esittää pari hankalaa kysymystä. Minä aloin utelemaan heidän tekemästään öljynvaihdosta, jossa ei ollut kulunut sitä määrää öljyä kuin olisi pitänyt. Annoin 8 ltr Selenia 5-40 öljyä sekä öljynpuhdistimen (=suodattimen). Vaihtoon olisi pitänyt öljyä kulua hieman yli 6 litraa, kun suodatin vaihdetaan. Minulla oli jäljellä kaksi avaamatonta purkkia (2 ltr) öljynvaihdon jälkeen.
Viimeksi muokannut einari, 03 Joulu 2008, 09:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Olen kyllä kokeillut tuota lasinpesurihommaa ihan hyvällä menestyksellä, mutta säiliössä ei riitä nestettä kovin pitkään. Näillä keleillä säiliötä saa muutenkin olla täyttämässä vähän väliä, kun niitä suuttimia on yhteensä 10 kpl eli yksi jokaiselle lampulle ja neljä tuulilasille. Sportwagonissa vielä lisäksi takalasin pesuun on omansa.
Kääntelen yleensä valoisana aikana vielä valot pois pesun ajaksi.

Pihi mikä pihi.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

^Minä taas irroitin heti uutena ton lampunpesurin sulakkeen.
Lämmitettävä tuulilasin alareuna on muuten ehdoton varuste näillä keleillä
:wink:
- Alfaholic -

-tomppa-
Viestit: 31
Liittynyt: 28 Heinä 2006, 00:01
Car(s): ...
(ex: 159tbi ti,159 2.4 jtdm, GT 2.0jts, 159 2.2, 147 2.0t.s)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja -tomppa- »

Onkos kenelläkään ilmennyt moottorivalon syttymistä/ palamista 159-mallissa? Itselläni on nimittäin ilmennyt kyseinen tapahtuma, ja syynä ilmeisesti vika ajoituksenmuuntimessa....tosin ei ole vielä lopullisesti juttu selvinnyt. Auton toiminnassa ei kuitenkaan ole mitään ongelmia...

Mörkö
Viestit: 30
Liittynyt: 12 Heinä 2006, 17:09
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Mörkö »

Tänään tuo moottorivalo syttyi kun tempasin pienempää ja lähin kiihdyttämään rekan ohi. 4000 kierrosta koneessa ja mittari punaisena "Have checked engine" Ei muuten sit ton jälkeen enää 159 JTDm kiihtynyt mihinkään. Auto Treen Deltaan ja viikon päivät kuulemma menee :-( Tosin syynä ohjaustehostimen leviiminen eikä tuosta moottorivalosta oo vielä tietoo. Nyt alla Vulva S40 1.8 enkä toivo sitä ees vihollisille!

P.S. 90000 km huolto viime viikolla jossa olin jo pyytänyt kattomaan mikä etupäässä narisee. "Ei siellä mitään vikaa oo": Huoltosta päivää
- Oletus on mokaamisen Äiti -

ErkkiK
Viestit: 18
Liittynyt: 30 Kesä 2006, 19:50

Viesti Kirjoittaja ErkkiK »

No niin, 120.000 km huolto tehty. Pari hihnankiristintä, jakohihna, apulaitehihnat, jarruneste ym vaihdettu. Lysti maksoi kaikkineen 1550,-

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Käytin viime viikolla Alfan ruostesuojauksessa Mänsälässä. Samalla tehtiin melunvaimennuskäsittely. Toimii. 159 on jo yhtä hiljainen kuin 156 oli.

Nyt oli sitten auto tänään Ruskeasuon TB:llä pyöränkulmien säädössä. Ihan oli tehtaan arvoissa, mutta hiukan pyöriä "suoristettiin", eli camberkulmaako siinä sitten hivutettin lähemmäs nollaa (?). Tällä voi kuulemma olla hieman kielteinen vaikutus mutkiin, mutta parantava suuntavakavuuteen. Kuvittelenko sitten vai tuntuuko, että luikertelu olisi vähentynyt. Lumetta tai ei, tältä osin tuntuu paremmalta.

Se, mikä ei tunnu paremmalta on huoltomiehen toteamus siitä, että kartturin puoleinen etupyörä on taaempana kuin kuskin puoleinen. Pystytuki on kuulemma taipunut taakse päin. Joko se on ajettu kuoppaan tai muuhun esteeseen tai se on ollut jo uutena. Kuoppaan en muista ajaneeni. Voiko pyöräntuenta olla kuin keitettyä spagettia vai onko auto epäsymmetrinen jo tehtaalta tullessaan?

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

^
Ei kai siinä camberissä mitään heittoa ole, jos on
vakioalusta...voiko sitä edes säätää 159:ssäkään?
156:ssa ei. Teboilin äijä on vaan laittanut haritukset
pois ja aurauskulmat "nollaan", ainakin esittämänsä
diagnosin perusteella. Caster on pielessä omassa
lotjassakin, kuopista en tiedä mutta ennemminkin
epäilisin luigia.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Jönsson, mitä se "melulunvaimennuskäsittely" piti sisällään? Kannattaisi varmaan laittaa myös auton sisälle asialliset "alamatot", ne matothan ovat sellaiset loimet, vieläpä pienistä osasista koottuja, joista ei äänenvaimentimiksi ole.
Pyöränkulmista myös, kyllä minunkin mielestäni asentajan lausunto oli vähintäänkin outo, jos akselit eivät ole samansuuntaiset (toinen pyörä taaempana), se näkyy pyöränkulmissa heti, ja silloin pitäisi ensin oikaista apurunko tai mistä se sitten johtuukin, ei varmaankaan teräksisestä olkatuesta! Muista säilyttää ne suuntaustulokset, jos käyt toisessa paikassa "kontroloimassa" ne, koska lähtökohtaisesti auton akselistot pitäisi olla saman suuntaiset, muuten ei hyvää seuraa (eli renkaat kuluu).
Molempien akselistojen aurauksen lisäksi myös takapään Camber on säädettävissä.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Melunvaimennus pitää sisällään paitsi sopiviin paikkoihin ruiskutettua - tavallista ruosteenestoainetta paksumpaa tököttiä sekä taakse pyötänkoteloiden ja sisälokareiden väliin asennettua bitumimattoa, jota olisi laitettu samaan hintaan myös varapyörän syvennyksen pohjalle, mutta kieltäydyin siitä, kun en suko, että sieltä tässä autossa kauheasti jylyä tulee.

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Aika hämmästyttävää tämäkin, kun mielestäni ja mittausten mukaan 159 on hiljaisempi kuin 156.
Oliskohan Jönssonin maanantaikappale syytä panna vaihtoon..
- Alfaholic -

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Tuohan on aika normaalia, että desibeleiltään hiljaisemmassa autossavrengaasäänet korostuu ja saattaa tuntua siten häiritsevämmältä. Koeaon perstuntuman perusteella 159 tunnu olennaisesti 156sta hiljasemmalta vaikka varmasti sitä onkin. Samoten minusta tuntuu, että Boselift 156 on taas vanhempia 156sia vähän hiljaisempi - mittaustuloksista en tiedä.

Itse asiassa 159 2.2 TS tuntu 2.4 JTDmmää paljonki hiljaisemmalta -luulen johtuneen eri rengastuksesta.
MP

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Jappe kirjoitti:Aika hämmästyttävää tämäkin, kun mielestäni ja mittausten mukaan 159 on hiljaisempi kuin 156.
Oliskohan Jönssonin maanantaikappale syytä panna vaihtoon..
En minä nyt vielä viitsi laittaa, kun tämä on vasta kuukauden ollut.

Kannattaa hommata Tuulilasi 1/1998. Sinä on Alfa 156:n koeajo otsikolla "Täältä pesee". On melkoista ylistyksen ilotulitusta. Sanovat mm. seuraavaa: "156 on esimerkillisen hiljainen, kovahko jousitus tosin tuo tienpinnan suurempien jymähdysten äänet sisään."

Reilut kahdeksan vuotta myöhemmin Tekniikan Maailma koeajaa 159:n otsikolla "Johtaja-ainesta". Sanovat mm. seuraavaa: Kylmänä moottorin ääni kuuluu selvästi. Rengasmelu on ongelma, joka tulee korostetusti esille karhealla asvaltilla. Kuitenkin ääntä tulee myös sileällä pinnalla. Mitattu takamelu on vanhanaikaisen korkea. Äänieristys vaatisi lisää ponnisteluja, jotta matkustaminen olisi mukavaa ja hifijärjestelmästä voisi nauttia täysin."
Mitattu melutaso edessä / takana (dB):
- 80 km/h: 64/67
- 100 km/h: 66/70
- 120 km/h: 69/73

Vertailun vuoksi saman lehden mittaukset 156:lle numerossa 1/2000, vertailussa kuuden auton vertailussa "Yksilön valinta".
- 80 km/h: 64/65
- 100 km/h: 66/67
- 120 km/h: 69/70

Nämähän eivät tietenkään ole sellaisenaan vertailukelpoista tietoa, mutta kertonee kuitenkin, että vika ei ole välttämättä Jönssönin korvienvälissä, jos 159 tuntuu meluisammalta kuin 156.

Pitkään 159:ä himoinneena on pakko tunnustaa, että en ole ihan tyytyväinen. Ajoasentokaan ei ole vielä löytynyt, kun kytkinpoljin on liian pitkäliikkeinen. Kun muuten olisi jalat hyvässä asennossa, ei yletä painamaan poljinta pohjaan. Pakko ajaa jalat koukussa. No, 156:ssa ei ollyt kytkinpoljinta, osittain juuri tästä syystä.

Mikähän siinä muuten on, että sen kytkimen liikkeen pitää niin kovin monessa autossa olla niin kovin pitkä?

Avatar
Rölli ja metsänhenki
Viestit: 385
Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
Paikkakunta: Hyvinkää

159

Viesti Kirjoittaja Rölli ja metsänhenki »

Joo, en minäkään siitä 159:stä aina pitänyt. Raskas ja kieltämättä rengasmelut tuli korviin. Samoin se ajettavuus ei ollut parhaasta päästä. Koko ajan joutui autoa ohjaamaan pienillä peukalon liikkeillä johonkin suuntaan. Ei ollut auto minun makuun. Ja niitä oli kuitenkin kaksi peräkkäin.
Kautta likaisten varpaitteni!

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

^^Millä koneella J:n 159 on? Meinaan että ite koeajoin ton 2.2 bensan ja 2.0 156:sen peräkkäin pari vuotta sitten ja toi 159 tuntu aika paljon hiljasemmalta. Molemmissa oli kesärenkaat, mutta toki noissakin on julmetusti eroja.

Sen sijaan toi 2.4 kiisseli oli aika melutoosa. Muuten auto tuntuu olevan hipihiljainen, mutta rengasmelu on todella voimakas. Jännänä puolena tossa rengasmelussa (oma kiisseli tuntuu olevan noiden kahden välistä) että se ei juuri haittaa keskustelua. Vissiin suodattaa soppelisti noi taajuudet jotka sattus puheen päälle ja jäljelle jää matalaa jyrinää. Rasittavaa se kyllä on. Ens kesän pitkillä ajoreissulla näkee kuinka paljon toi alkaa ottamaan nuppiin.

Noista kytkimistä ja vaihteistoista. Musta tuntuu että joka mallissa on pikkasen erilainen. Tähän mennessä testaamistani 2.2 bensassa ja molemmissa kiisseleissä on ollu erituntunen kytkin ja vaihteisto. Paras se oli tossa isossa kiisselissä, mutta ei toi 2.2:kaan paha ollut (molemmat oliva mukavan raskaita) . Mariiassa on pikkaisen turhan kevyt tuntuma molemmissa ja vaihteisto ei aivan niin täsmällinen kuin pitäisin.
-Matti-

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Jappe kirjoitti:Aika hämmästyttävää tämäkin, kun mielestäni ja mittausten mukaan 159 on hiljaisempi kuin 156.
Oliskohan Jönssonin maanantaikappale syytä panna vaihtoon..
Oliko Jönssonilla SW? Varmasti eroa Sedaniin..

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Olen tästä jo aiemminkin kirjoittanut, että uusi ja hyvä asfaltti = tasoa ulkomaat ei Suomi, niin 159 on ERITTÄIN hiljainen.

Mutta sitten noilla kesäläskeillä ja suomalaisella karhealla asfaltilla tulee aina välillä nypittyä takalasien nostajavipuja, tunne on kuin olis takalasi raollaan.

Veikkaisin äänen tulevan takaa pyöräkoteloiden kautta , vaikka siellä ne pehmusteet onkin lokasuojien sisällä. Pitäisi varmaan lisätä jotakin kabiininkin puolelle. Vaan ei jaksa = ei häiritte kuitenkaan liikaa.

Oma vertaus 156 SW:hen on, että se oli kyllä meluisampi kuin tämä 159 sedan.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Jåå, minullahan on 2,4 JTD ja Sportwagon. SW se oli edellinenkin, 2003-mallinen JTS Selespeed. Ja on vielä sellainenkin ero, että nyt minulla on pitkästä aikaa taas nastarenkaat käytössä, mutta kyllä se asia niinkin on, että lehdistöä myören 159 on todettu meluisan puoleiseksi, kun taas 156 oli hiljaisen puoleinen. Omani kulki kuiskaten. Samoin sitä edellinen 156. Toisaalta minun 156:t taitavat muutenkin olla olleet maanantaikappaleita, sillä kojelaudat tai mikään muukaan ei ole nitisseet, kumpaankin vaihdettiin vain yksi (1) tukivarsi, vaikka yhteensä niillä tuli ajettua 360 000 km!

Nyt voi vain olla niin, että odotukseni 159:n suhteen olivat liian korkealla. Minusta tämä kuitenkin häviää 156:lle melun, varustelun, ajoasennon ja ajo-ominaisuuksien osalta. Takajalkatilaa ei ole yhtään enempää ja myös kuskin paikalle pujottautuminen on työläämpää. Pitemmässä maantieajossa tämä dieseli jopa kuluttaa jokseenkin saman (reilut 7 l) satasella kuin JTS:kin. Keskikulutus on toki sitten pienempi, sillä ajotapa ei vaikuta tässä niin paljoa kulutukseen kuin edellisessä. Tällä on nyt 4000 km:n keskikulutus ollut 7,4 satasella, kun se 156 JTS:llä oli noin 8,3.


Painoa tässä tietysti on enemmän ja yleistä jämeryyden ja laadun tuntua sekä kolariturvallisuutta. Tavaratila on vähän, mutta ratkaisevasti suurempi, ulkomitat - leveys- liian suuri.

Avatar
HANU
Viestit: 769
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HANU »

159:ssä on ihan liian suuri sisämelu ollakseen niin painava auto.
Asia paranee vain vaihtamalla esim BMW:hen.
Autokaupan ammattilainen

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

ei noissa kovin suuria eroja ole , esim auto motor und sportin vertailuissa, 159sin takatilan melu on kai hiukan iso, renkaat vaikuttaa tuohon tosi paljon.
Bemareitakin on meluisia....mielestäni 159 on hiljaisempi kuin 156.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Sen verran vielä tuohon meluun palaan, että samassa Tekniikan Maailmassa, missä 159:n todettiin olevan vanhanaikaisen meluisa, kehuttiin Honda Accordin dieseliä hiljaiseksi. Kun sitten tutkailin desibelit, totesin, että tietyillä nopeuksilla Alfa oli desibelin hiljaisempi etupenkillä ja saman verran meluisampi takaa. Tietyillä nopeuksilla edessä oli samat desibelit ja takana eroa 1 db ja sitten oli vielä yksi mittaustuolos, jossa edestäkin Alfa oli 1 db:n meluisampi. Eli nopeudesta ja mittauspaikasta riippuen Alfa oli joko hiljaisempi, yhtä hiljainen tai meluisampi, keskimäärin vajaan desibelin kuitenkin meluisampi. Hondan hiljaisuutta jopa muistettiin kehua.

Toisaalta Honda oli 5000 euroa halvempi. Eli se, mikä testaajien mieletä riittää kiinalaiselle riisikipolle, ei välttämättä riitä enää ns. premium-luokassa, johon ainakin kyseinen julkaisu Alfa Romeon luokittelee.

Joten ehkä itsellänikin ovat sitten olleet vain odotukset turhan koerkealla. Tilapäiset ajajat ja kyyditettävät ovat kyllä vain kehuneet.

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Tjuu, eli eka pikkasen pitempi reissu on takana ja 520km tuli vietettyä Alfan kyydissä. Oulu-Ruka-Oulu väli oli keliltää heikko, mutta auto lämmin ja loistava ajettava talvisäässäkin. Kaverilla oli uudella -08 Paskatilla oikeesti perässä pysyttelemistä kun ajettiin kahen auton letkassa. 120km/h matkanopeuden yhteiskulutus 5,9l/100km.

Täytyy sanoa, että ekaa kertaa ohitukset on melkeen tylsiä. 100km/h vaudista pudottaa vitoselle ja polkaisee kaasua niin ohitettavan auton rinnalla on jo vauhtia 140 eikä nopeutta huomaa. Yhen 4 auton letkan ohitin ja kun palasin omalle kaistalle nopeutta oli reilu 160 eikä se tuntunut juuri tuota 120km/h nopeammalta vaikka oli aika julmetun lipoinen keli.

Oman kiitoksensa ansaitsee toi jämäkkyys. Urainen ja epätasainen tie, eikä mikään nitise eikä natise. Lisäksi kaikki auton liikkeet tuntuvat hallituilta ja esmes kun kaverin autokunta oli ollut ihan paniikissa lumikumpuna olevalla ohituskaistalla meidän autokuntamme oli melkeen pitkästynyt.

Lisäksi toi kone ja vaihteisto kerää lisää kiitosta. Ainoastaan ääni on pettymys, mutta todella hienosti sekä vahvasti vetää ja laajalla alueella. Vaihteistoon ei tartte juuri koskea vaikka kiekkoja olisikin 4k.

Ja ohan se nätti... Toi metalliviininpunainen suorastaan nauttii puhtaasta kuurasta ja lumesta. Kuin veri- tai viinitilkka lumessa.

Mariia, I'm in love with you...

edit: Ja tosta ajomelusta. Rauhallista keskustelua pystyi helposti harjoittamaan jopa tossa 120km/h. Pehmeämmällä alustalla rengasmelua ei ollut pahasti ja silloinkin kun se oli, ei se oikeastaan peittänyt ollenkaan jutustelua. Soppeli taajuuskaista, sano. Mutta siitä kun vielä pääsis eroon niin...
-Matti-

Avatar
Ipi76
Viestit: 815
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
Paikkakunta: Kyröskoski

Viesti Kirjoittaja Ipi76 »

Tästäkin testistä kuullaan varmaan monta vuotta...
159:n 100tkm:n kestotesti

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

^ Mikäli nyt tekstistä mitään käsitin niin kertaalleen EGR teki temput terävät ja 20 tonnin kohdalla hajosi koko kone polttoainejärjestelmään eksyneen vieraan knöölin seurauksena. Muutenhan siinä oli kait peruslaatu ihan kohillaan, kehuivat loppukuntoa arvioidessa että "ei ne ennen tällaisia olleet". Tai jotain.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

^juu, nuin siinä sanottiin.

Aika hyvin ovat kenkää ysille antaneet - keskikulutus 9,3l/100 km. Noh, autobahn:lla tuolla paljon on ajettukin.

Tuo otsikko on kyllä osuva.. :)
Viimeksi muokannut Ciancarlo, 18 Tammi 2009, 21:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
Ipi76
Viestit: 815
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
Paikkakunta: Kyröskoski

Viesti Kirjoittaja Ipi76 »

^Itse tajusin vaan että konerikko 20 tkm:n kohdalla.

Avatar
PePe
Viestit: 170
Liittynyt: 17 Loka 2006, 17:15
Car(s): Baader-Meinhof Wagen
Ex Alfa 159 3,2 Q4
Ex Alfa 156 2,5 V6
Ex Alfa 155 2,5 V6
Ex Alfa 164 3,0 V6
Ex Alfa 75 Turbo
Ex Alfa GTV
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja PePe »

Juu, metallinsiru ruiskutusjärjestelmässä oli hajottanut koneen 20 000 km kohdalla. Totesivat moneen kertaan että kyse oli ilmiselvästi yksittäistapauksesta ja onnettomasta sattumasta. Narinan kohteet olivat pikkujuttuja, kuskin maton kiinnitystä ja vastaavaa. Muuten tuota suorastaan kehuttiin !
Jo on aikoihin eletty, sakemanni kehumassa Alfan laatua!
Varmaan on italialaisten laatu parantunut mutta on tainnut muutosta tapahtua jossakin muuallakin.

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Offtopic/

Ton artikkelin voi näppärästi lukea suht ymmärrettävällä käännöksellä käyttämällä babelfishin nettisivunkäännössysteemiä.

/Offtopic
-Matti-

Eepe
Viestit: 36
Liittynyt: 03 Joulu 2008, 17:59
Paikkakunta: Espoo

159 GTA

Viesti Kirjoittaja Eepe »

Onko siitä 159 gta:sta kuulunut mitään?.
T.L

Avatar
routasydän
Viestit: 1555
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja routasydän »

Nyt on tonni takana eikä hymy oo pyyhkiytyny kasvoilta. Kehuja on tullu kovasti eikä laadunepäilijöitä ole vielä vastaan tullu. Täytyy kohta alkaa tuota huviajelua varmaan rajoittamaan, ennen kuin siitä kehittyy addiktio :-D

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

huh, läheltä piti...

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Nyt täytyy sanoa eka oikee kritiikin aihen mun tyttösestä. Sieltä ei nää vittujakaan oikeestaan mihinkään suuntaan. Toi takanäkyvyyden heikkous nyt on ollut jo tiedossa ja pieni uhraus auton linjojen hyväksi, mutta toi etunäkymä ei ole oikeen hyväksyttävissä. En oo aiemmin noteerannu noita tuulilasin pilareita, mutta hittolainen ne peittää ihan julmetusti näkökenttää. Lisäksi pelit ovat juuri soppelisti, että ne yhdessä palkkien kanssa peittävät aikamoisen kaistaleen esmes risteysalueella.

Elikkäs tällasta sattui tossa viikolla:
Olin tulossa kaverilta noin klo 21 illalla ja lähestyin hieman vinoa T-risteystä taajamassa jossa näkyvyys oli erinomainen molempiin suuntiin sekä katuvalot. Ketään ei näkynyt kummassakaan suunnassa ja pöläytin aika vauhdilla risteyksestä. Olin melkein kaistalla kun nenäni edestä vilahti vanha Renault Scenic. Jos olisin painanut aavistuksenkin enemmän kaasua olisi ollut melkoisen ruma kolari jossa jompi kumpi olisi ollut toisen kyljessä. Todennäköisesti Renu mun kyljessä.

Elikkäs toi Renault oli ollut n 10-15 sec tässä katveessa. Ajoin niin hissuksiin ja tarkkailin mielestäni huolellisesti liikennettä, että minun olisi pitänyt huomata auto. Jos vängärin paikalla olisi ollut joku, niin tilanne olisi vältetty. No ehkäpä sitä on vastaisuudessa huolellisempi ja onneksi ei käynyt housupyykkiä pahemmin :).
-Matti-

Avatar
routasydän
Viestit: 1555
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja routasydän »

Yllä olevaan kritiikkiin täytyy pienin varauksin yhtyä. Etupilari on tosiaan iso, mutta käyppä testaa uus a4. Oli sellanen farkku yhen illan koeajossa ennen ku alfa ostettiin ja tuntu että joka risteyksessä on ongelmia. Etupilari kauhean paksu ja peilikin suorastaan valtava...

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Hmm... itse olen koeajanut sekä sedanin, että sw:n ja kyllä minulla ainakin sivupeilit jäivät katselinjan alapuolelle.
Etupilarit todellakin on paksut, mutta sama ongelma tosiaan vaivaa lähes kaikkia nykyautoja, ei ole kummoiset näkymät vanhempinen Volvo V50:sessä, eikä ollut myöskään sitä edeltävässä Pösön 407 sw:ssä. Pösössä oli takanäkyvyys aivan olematon, siihen verrattuna 159 on luxusta.

Itsellä kävi aikanaan pakettiautolla samoin, mutta vastapuoli ajoi moottoripyörällä, joten olisi sattunut. Onneksi ei.

Avatar
liekki
Viestit: 1079
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): Mitoc TCT 135hv
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: huh, läheltä piti...

Viesti Kirjoittaja liekki »

Matti_S kirjoitti:Elikkäs toi Renault oli ollut n 10-15 sec tässä katveessa.
Itse olen meinannut tehdä saman tempun 80km/h ajavan rekan alle. Mulla oli alla vuoden -88 pösö, jossa ei tietääkseni mitkään paksut pilarit ole. Niin vain onnistui jäämään sellainen hiekkarekka näkemättä. Onneksi joku tuntemus kolkutti takaraivossa, hölläsin kaasusta ja katsoin vielä kerran oikealle. Metrin-pari jäi varaa kun rekka viuhui ohi.

Luulen että enemmän tuossa on kyse siitä että kummankin lähestymisvauhti on ollut niin sopiva että on ollut koko ajan pilarin takana piilossa.

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Joo, ei ole vain 159 ongelma, vaan kaikki nykyautot ( Rättärissä no problem).
Siksi olenkin opetellut kaksoisvilkaisun, eli vielä yksi nopea ennen kääntymistä.
Muutenkin havainnointi liikenteessä kehittyy, kun ajelee mootoripyörällä, rättärillä ja Alfalla - ovat jotensakin erilaisia kulkimia ominaisuuksiltaan.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
liekki
Viestit: 1079
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): Mitoc TCT 135hv
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liekki »

Laku kirjoitti:Muutenkin havainnointi liikenteessä kehittyy, kun ajelee...
Tämä on kyllä ihan totta. Sen jälkeen olen aina nostanut vähän selkää penkistä kun katson risteyksessä suunnat. Ettei jää katveeseen. Ei pelkkä pään kääntö riitä.

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Auto Bildin kestotestissä oli moitittu 159:n ilmastointiautomatiikkaa: "Toisinaan se puhaltaa sisälle arktista kylmää ilmaa, vaikka asetus on 21 astetta, ja toisinaan Saharan kuumaa myrskyä".

Pitäisi olla tehtaan mukaan uudemmissa korjattu. Onko muut huomanneet samaa?
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

hagger16 kirjoitti:Auto Bildin kestotestissä oli moitittu 159:n ilmastointiautomatiikkaa: "Toisinaan se puhaltaa sisälle arktista kylmää ilmaa, vaikka asetus on 21 astetta, ja toisinaan Saharan kuumaa myrskyä".

Pitäisi olla tehtaan mukaan uudemmissa korjattu. Onko muut huomanneet samaa?
Ainakaan Mariia ei häröile kamalasti tuolla lämpötilalla. Sen sijaan jos lähtee kylmästä, niin aluksi se puhaltaa vähän turhankin raivolla tuota ilmaa. Jos auto on lämmin, niin sitten homma menee smoothisti.
-Matti-

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^Juu, pitäisi olla tehtaan mukaan korjattu jo 2008 vuosimalleissa.
Senza cuore saremmo solo macchine

Lukittu