Alfa 155 2.0 TS 16V polttoainejärjestelmässä vika?
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 28
- Liittynyt: 26 Helmi 2004, 03:16
Alfa 155 2.0 TS 16V polttoainejärjestelmässä vika?
Kuten otsikko kertoo... minulla on tuollainen menopeli.
Ongelma on seuraava. Auton kojelaudassa siis syttyy aika ajoin polttoainejärjestelmän varoitusvalo. Menossa esiintyy nykimistä, ja välillä tuntuu sille, että auton tehoreservit katoavat. Välillä auto on sammunut itsekseen.
Vikaa kartoitettiin viime syksynä. Silloin vaihdettiin lambda-anturi, mutta vikaa ei vieläkään löytynyt. Nyt ongelmat ovat olleet poissa vähän aikaa, mutta ilmenevät taas jonkun ajan kuluttua se on varma.
Mikä voisi olla syynä tuohon varoitusvalon syttymiseen?
Ongelma on seuraava. Auton kojelaudassa siis syttyy aika ajoin polttoainejärjestelmän varoitusvalo. Menossa esiintyy nykimistä, ja välillä tuntuu sille, että auton tehoreservit katoavat. Välillä auto on sammunut itsekseen.
Vikaa kartoitettiin viime syksynä. Silloin vaihdettiin lambda-anturi, mutta vikaa ei vieläkään löytynyt. Nyt ongelmat ovat olleet poissa vähän aikaa, mutta ilmenevät taas jonkun ajan kuluttua se on varma.
Mikä voisi olla syynä tuohon varoitusvalon syttymiseen?
Re: Alfa 155 2.0 TS 16V polttoainejärjestelmässä vika?
syttyykö tuo valo kesken ajon vai starttauksen jälkeen?Jussipaita64 kirjoitti:Kuten otsikko kertoo... minulla on tuollainen menopeli.
Ongelma on seuraava. Auton kojelaudassa siis syttyy aika ajoin polttoainejärjestelmän varoitusvalo. Menossa esiintyy nykimistä, ja välillä tuntuu sille, että auton tehoreservit katoavat. Välillä auto on sammunut itsekseen.
Vikaa kartoitettiin viime syksynä. Silloin vaihdettiin lambda-anturi, mutta vikaa ei vieläkään löytynyt. Nyt ongelmat ovat olleet poissa vähän aikaa, mutta ilmenevät taas jonkun ajan kuluttua se on varma.
Mikä voisi olla syynä tuohon varoitusvalon syttymiseen?
edit: eli liittyykö valon palaminen nykimiseen vai palaako muuten vaan?
- HR
- Viestit: 783
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
- Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi - Paikkakunta: Kempele
No heti alkuun Tervetuloa alffabbs:lle
Oma 155 16v TS sytyttää polttoaineen ruiskutusjärjestelmän varoitusvaloa enemmän tai vähemmän säännöllisesti pakkasilla ja nimenomaan vain silloin kun lohkolämmitintä on käytetty. Kyselin joskus, olikohan tällä palstalla, että voiko tuollainen olla "normaalia", en saanut oikein juuta eika jaata vastaukseksi, mutta esimerkiksi GTA:n (ei siis Giulia tai 155 GTA:n) omistajilla näytääisi olevan samanlainen riesa vaivanaan. GTA:ssa apuna on ollut että lohkolämmittimen johdon irroittaa joitakin minuutteja ennen käynnistystä. Syynä näyttäisi olevan se että polttoaineen ruiskutuksen ohjainyksikkö käsittää virhetilanteeksi sen jos jäähdytysneste on lämmintä ja imuilma kylmää, ilmiselvä anturivika nääs. Olenkin laittanut tuon valon syttymisen sen piikkin että ehkä 155:sen ohjauselektroniikka tekee jotain yhtä fiksuja päätelmiä öljyn ja imuilman lämpötilojen suhteen.
Niin sanotaan vielä että tuo tapahtuu minulla nimenomaan starttauksen jälkeen ja tyhjäkäyntikierrokset nousee hieman. Nykimistä en ole havainnut.
Tuo lamda anturi juttu sen sijaan on eri asia ja siitä on useaan otteeseen raportoitu alfa155.com palstalla. Taitaa olla yleinen vika muissakin autoissa.
Oma 155 16v TS sytyttää polttoaineen ruiskutusjärjestelmän varoitusvaloa enemmän tai vähemmän säännöllisesti pakkasilla ja nimenomaan vain silloin kun lohkolämmitintä on käytetty. Kyselin joskus, olikohan tällä palstalla, että voiko tuollainen olla "normaalia", en saanut oikein juuta eika jaata vastaukseksi, mutta esimerkiksi GTA:n (ei siis Giulia tai 155 GTA:n) omistajilla näytääisi olevan samanlainen riesa vaivanaan. GTA:ssa apuna on ollut että lohkolämmittimen johdon irroittaa joitakin minuutteja ennen käynnistystä. Syynä näyttäisi olevan se että polttoaineen ruiskutuksen ohjainyksikkö käsittää virhetilanteeksi sen jos jäähdytysneste on lämmintä ja imuilma kylmää, ilmiselvä anturivika nääs. Olenkin laittanut tuon valon syttymisen sen piikkin että ehkä 155:sen ohjauselektroniikka tekee jotain yhtä fiksuja päätelmiä öljyn ja imuilman lämpötilojen suhteen.
Niin sanotaan vielä että tuo tapahtuu minulla nimenomaan starttauksen jälkeen ja tyhjäkäyntikierrokset nousee hieman. Nykimistä en ole havainnut.
Tuo lamda anturi juttu sen sijaan on eri asia ja siitä on useaan otteeseen raportoitu alfa155.com palstalla. Taitaa olla yleinen vika muissakin autoissa.
"Timing cingulum off et valuulas node"
-
- Viestit: 28
- Liittynyt: 26 Helmi 2004, 03:16
- HR
- Viestit: 783
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
- Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi - Paikkakunta: Kempele
Saatko autosi kuivatukseen lämpimään talliin. Varmaankin siitä kannattaisi aloittaa. Joskus pekää kabiinin perusteellinen kuivaksi lämmitys tuntuisi auttavan näihin varoitusvalo / keskuslukitus / muihin ihmeellisyyksiin.
Itselläni ei tosiaankan tuosta varoitusvalon satunnaisesta syttymisestä ole sen vakavampaa seuraamusta ollut. Kulunut nokka-akselin ajoituksen muunnin muuten voi käsittääkseni aiheuttaa nykimistä, mutta että sammuisi kokonaan sellaista en ole kuullut. Mitenkäs se käy tyhjäkäyntiä onko siinä tuollaista "diesel" ääntä. Jonkin verran 155 16v TS raksuttaa mutta jos käy kuin diisseli niin muunnin on kulunut. Tuon muuntimen kuluneisuudenkaa ei kuitenkaan pitäisi olla mitenkään vaarallista, vain ruma käyntiääni ja ehkä nykimistä joissain tilanteissa.
Empä kuitenkaan mitään instant ratkaisua osaa antaa...
Itselläni ei tosiaankan tuosta varoitusvalon satunnaisesta syttymisestä ole sen vakavampaa seuraamusta ollut. Kulunut nokka-akselin ajoituksen muunnin muuten voi käsittääkseni aiheuttaa nykimistä, mutta että sammuisi kokonaan sellaista en ole kuullut. Mitenkäs se käy tyhjäkäyntiä onko siinä tuollaista "diesel" ääntä. Jonkin verran 155 16v TS raksuttaa mutta jos käy kuin diisseli niin muunnin on kulunut. Tuon muuntimen kuluneisuudenkaa ei kuitenkaan pitäisi olla mitenkään vaarallista, vain ruma käyntiääni ja ehkä nykimistä joissain tilanteissa.
Empä kuitenkaan mitään instant ratkaisua osaa antaa...
"Timing cingulum off et valuulas node"
-
- Viestit: 28
- Liittynyt: 26 Helmi 2004, 03:16
Edellinen omistaja oli vaihtanut tuon ajoituksen muuntimen. Joten se ei voi olla syynä. Eikä kone muutenkaan raksuttele.
Veikkaanpa näin näppituntumalla, jotain sähköjärjestelmä ongelmaa. Olenpa kuullut jopa uusissakin autoissa, että puola voisi olla viallinen.
Siis 155 TS -mallissa on kaksi puolaa. Ongelma on vain tuo venttiilikopan päällä oleva suojalevy. Siinä on tuo ihmellinen ruuvi johon minulle ei ole avainta. Tekisi mieleni muutenkin katsoa mitä kuuluu sytytystulpan johdoille sekä tulpille.
Toinen vaihtoehto on, että joku polttoainejärjestelmän antureista on viallinen. Lambda -anturi tuli vaihdettua, mutta siitä ei ollut apua.
Missä muuten sijaitsee ruiskutusjärjestelmässä lämpötila-anturi joka tarkkailee ulkoilman lämpötilaa?
Veikkaanpa näin näppituntumalla, jotain sähköjärjestelmä ongelmaa. Olenpa kuullut jopa uusissakin autoissa, että puola voisi olla viallinen.
Siis 155 TS -mallissa on kaksi puolaa. Ongelma on vain tuo venttiilikopan päällä oleva suojalevy. Siinä on tuo ihmellinen ruuvi johon minulle ei ole avainta. Tekisi mieleni muutenkin katsoa mitä kuuluu sytytystulpan johdoille sekä tulpille.
Toinen vaihtoehto on, että joku polttoainejärjestelmän antureista on viallinen. Lambda -anturi tuli vaihdettua, mutta siitä ei ollut apua.
Missä muuten sijaitsee ruiskutusjärjestelmässä lämpötila-anturi joka tarkkailee ulkoilman lämpötilaa?
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kyseistä autoa en sen kummemmin tunne, mutta noissa Boschin lämpöantureissa on yleisesti ottaen sininen liitin. Tökkeli löytynee jostain termostaattikotelon seutuvilta.Jussipaita64 kirjoitti:Missä muuten sijaitsee ruiskutusjärjestelmässä lämpötila-anturi joka tarkkailee ulkoilman lämpötilaa?
- Epäkelpokeräilijä -
- 155156
- Viestit: 1763
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Ilmi?
TS 16V moottorissa on yksi puola per sylinteri eli 4 kpl. TS 8V alumiinikoneessa on kaksi puolaa.Jussipaita64 kirjoitti:Siis 155 TS -mallissa on kaksi puolaa. Ongelma on vain tuo venttiilikopan päällä oleva suojalevy. Siinä on tuo ihmellinen ruuvi johon minulle ei ole avainta.
Edellisessä autossani (155 TS 2.0 16V) esiintyi muutaman kerran vastaavaa ongelmaa. Vikamuistin luku Examinerilla paljasti ilmamäärän mittarin jättäneen merkintöjä muistiin. Ilmin liittimen putsaus ja vikamuistin resetointi poisti ongelman. Tämä tapahtui mainiossa Kokkolan merkkihuollossa, joka on "epävirallinen" Fiat/Alfa-huolto.