Mitä kannattaa tietää 155 Alfasta?
Valvoja: Moderators
Mitä kannattaa tietää 155 Alfasta?
Tervedys
Koska Alfa 155 on mielestäni yksi kauneimmista koskaan valmistetuista autoista, olen ajatellut hankkia sellaisen. Vielä en ole miettinyt millä konella se pitäisi olla ja siksi kaikki mahdollinen info koskien eri konetyyppejäkin kiinostaa.
Eli mielellään lukisin kokemuksia ko. autosta niin hyvistä kuin vähemmän hyvistäkin.Eli mitkä ovat noissa ns."malliominaisuuksia", ja millaisia nuo ovat ajoltaan?
Autoja olen harrastellut paljon ja harrasteautoja on ollut jos jonkin merkkistä ja mallista eli jonkin näköiset ruuvaamisen taidot omaan, eli pikkuviat ja mahdolliset puuhastelut auton kanssa eivät pelota.
Koska Alfa 155 on mielestäni yksi kauneimmista koskaan valmistetuista autoista, olen ajatellut hankkia sellaisen. Vielä en ole miettinyt millä konella se pitäisi olla ja siksi kaikki mahdollinen info koskien eri konetyyppejäkin kiinostaa.
Eli mielellään lukisin kokemuksia ko. autosta niin hyvistä kuin vähemmän hyvistäkin.Eli mitkä ovat noissa ns."malliominaisuuksia", ja millaisia nuo ovat ajoltaan?
Autoja olen harrastellut paljon ja harrasteautoja on ollut jos jonkin merkkistä ja mallista eli jonkin näköiset ruuvaamisen taidot omaan, eli pikkuviat ja mahdolliset puuhastelut auton kanssa eivät pelota.
Re: Mitä kannattaa tietää 155 Alfasta?
kenus kirjoitti:Koska Alfa 155 on mielestäni yksi kauneimmista koskaan valmistetuista autoista
Eiköhän tässä ole tarpeeksi perusteluja ostoonkenus kirjoitti:pikkuviat ja mahdolliset puuhastelut auton kanssa eivät pelota.
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"
Luovuin 155:stä, vuosimallia -92 kymmenkunta vuotta sitten. Ajoin n. 100 tkm sillä. 90 tkm - 190 tkm. Auto oli mielestäni laadukas, tänä aikana ainoastaan repsikan sivuikkunan moottori väsähti ja muutamat polttimot. Se oli ainoa ylimääräinen korjaus. Ei mennyt mitään niveliä, hankkiessani auton, peräti Konelasta (lue: Deltasta), alapallot oli vaihtokunnostuksessa juuri vaihdettu. Ei joutunut vaihtamaan lambdaa, ilmiä, yms. sälää...
Ajo-ominaisuuksiltaan hyvä, takavetoisena olisi tietysti vielä parempi. Ei kyllä ollut mitään etuvetoisen vetelyominaisuuksia, nuorena tuli reviteltyäkin... Alla oli alkuperäinen rengaskoko, 15"?
Aikalaisekseen paras 2-litrainen moottori. Oli siis 8-venttiilinen ketjukone. Kannattaa katsoa että on huoltovapaa, ketjullinen jakopää, nämä nykyiset kuminauhamoottorit ärsyttävät. Säästyypä huoltokustannuksissa. Eli 1.8 tai 2.0 ketjukoneisena, suosittelen.
Mielestäni myös 155 on eräs kauneimpia sedaneita, hienompi kuin 156. Terävää särmää! Kuin loppuun jalostettu 75...
Harrastelijaluonteelle hieno valinta!
Ajo-ominaisuuksiltaan hyvä, takavetoisena olisi tietysti vielä parempi. Ei kyllä ollut mitään etuvetoisen vetelyominaisuuksia, nuorena tuli reviteltyäkin... Alla oli alkuperäinen rengaskoko, 15"?
Aikalaisekseen paras 2-litrainen moottori. Oli siis 8-venttiilinen ketjukone. Kannattaa katsoa että on huoltovapaa, ketjullinen jakopää, nämä nykyiset kuminauhamoottorit ärsyttävät. Säästyypä huoltokustannuksissa. Eli 1.8 tai 2.0 ketjukoneisena, suosittelen.
Mielestäni myös 155 on eräs kauneimpia sedaneita, hienompi kuin 156. Terävää särmää! Kuin loppuun jalostettu 75...
Harrastelijaluonteelle hieno valinta!
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Eipä noissa kait mitään ihmeellisia tyyppivikoja ole.
Kolme eri konetta ovat potentiaalisia, sillä olevat yleisimpiä:
Vanha 2.0TS 8venttiilinen, pomminvarma, sama kone 164:ssä ja 75:ssa, ketjulla, kaikenkaikkiaan hieno kone.
"Uusi" 2.0TS 16 venttiilinen, hihnakone, vaihtovälin kanssa pitää olla tarkka (60tkm/3vuotta), Sama kone kuin 156, 147 ja GTV. Hieno kone kaikenkaikkiaan, tehokas, melko bensapihi. Osia löytyy aikas helposti.
"Uusi" 1.8TS 16 venttiilinen, sama kone kuin edellä mainittu, mutta hieman pienempi ja ilman tasapainoakselin hihnaa.
155:nen ei minulla kovin kauaa ollut, jotenkin muotoilu ei sopinut silmääni. Lisäksi ajoasento oli aikas korkealla, minkäänlaista pahaa makua ei kuitenkaan autosta jäänyt, ihan hieno laite kaikenpuolinen.
Pari pikkuvikaa joita omassani oli, ja tiettävästi muutamalla muullakin on ollut. Pyyhkimet tökkii (korjaantuu usein puhdistamalla elektroniikkaa), ja oven saranat on väljistynyt niin että roikkuu hieman.
Muuten 155:seen pätee ihan samat asiat kuin mihinkä tahansa käytettyyn autoon.
Kolme eri konetta ovat potentiaalisia, sillä olevat yleisimpiä:
Vanha 2.0TS 8venttiilinen, pomminvarma, sama kone 164:ssä ja 75:ssa, ketjulla, kaikenkaikkiaan hieno kone.
"Uusi" 2.0TS 16 venttiilinen, hihnakone, vaihtovälin kanssa pitää olla tarkka (60tkm/3vuotta), Sama kone kuin 156, 147 ja GTV. Hieno kone kaikenkaikkiaan, tehokas, melko bensapihi. Osia löytyy aikas helposti.
"Uusi" 1.8TS 16 venttiilinen, sama kone kuin edellä mainittu, mutta hieman pienempi ja ilman tasapainoakselin hihnaa.
155:nen ei minulla kovin kauaa ollut, jotenkin muotoilu ei sopinut silmääni. Lisäksi ajoasento oli aikas korkealla, minkäänlaista pahaa makua ei kuitenkaan autosta jäänyt, ihan hieno laite kaikenpuolinen.
Pari pikkuvikaa joita omassani oli, ja tiettävästi muutamalla muullakin on ollut. Pyyhkimet tökkii (korjaantuu usein puhdistamalla elektroniikkaa), ja oven saranat on väljistynyt niin että roikkuu hieman.
Muuten 155:seen pätee ihan samat asiat kuin mihinkä tahansa käytettyyn autoon.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Riccardo ja Epezi ehtivät ensin, mutta isoin valinta taitaa tosiaankin olla siinä, että haluaako kapeakorisen ykkössarjan auton ketjukoneella vai vuonna -95 (?) faceliftatun widebodyn kivemmalla sisustuksella, leveämmällä raidevälillä ja nopeammalla ohjauksella sekä hihnakoneella. Kuutoskoneisia ja ahdistettuja Q4-mallejakin toki löytyy, mutta tarjonta on hieman vähäisempää.
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Jotenkin tykästynyt myös tuohon muotoiluun, vähän korkea takaa, mutta onpahan sitten myös isokokoinen takapaksi
2.0 16V on kyllä sitä särmää kun lähentelee 7000 kiekkaa, hihna on vain se ainoa kysymysmerkki. Tai vaihtaa 40tkm/2v, ei ne osat hirveästi maksa jos itse vielä osaa vaihtaa. Muuten kyllä sopi loistavasti ko. autoon.
Tätä konetta puoltaa myös se, että ovat muutaman vuoden uudempia kuin 8V, joten keskimäärin ruostevapaampia. Omat yksilönä olivat tuontipelejä, joten ruosteettomia olivat myytäessä. 16V on myös wide-body, paljon nopeampi ohjaus (luokkaa 3 vs. 2 kierrosta) mikä on omasta mielestä ISO plussa.
Osia saa hyvin Motonetistä, paljon on Fiatin kanssa yhteistä, eivätkä siten maksakaan "juuri mitään". Mulla ei normaalia kulutusosaa suurempaa ollut, alustaan kyllä tuli vaihdettua paljon mutta kuten edellä todettua, eipä ollut kallista.
2.0 16V on kyllä sitä särmää kun lähentelee 7000 kiekkaa, hihna on vain se ainoa kysymysmerkki. Tai vaihtaa 40tkm/2v, ei ne osat hirveästi maksa jos itse vielä osaa vaihtaa. Muuten kyllä sopi loistavasti ko. autoon.
Tätä konetta puoltaa myös se, että ovat muutaman vuoden uudempia kuin 8V, joten keskimäärin ruostevapaampia. Omat yksilönä olivat tuontipelejä, joten ruosteettomia olivat myytäessä. 16V on myös wide-body, paljon nopeampi ohjaus (luokkaa 3 vs. 2 kierrosta) mikä on omasta mielestä ISO plussa.
Osia saa hyvin Motonetistä, paljon on Fiatin kanssa yhteistä, eivätkä siten maksakaan "juuri mitään". Mulla ei normaalia kulutusosaa suurempaa ollut, alustaan kyllä tuli vaihdettua paljon mutta kuten edellä todettua, eipä ollut kallista.
tuolla jotain tyyppijuttuja.. http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=3859
koneeen valinta lienee suth helppo joko 2 l 8v tai 2.0 16v , muita versioita löytyy aika niukasti suomesta. Vanhan ja uuden mallin (92/95) erot ovat aika suuret, paras yhdistelmä olisi tuo vanha ketjukone uuteen koppaan...
koneeen valinta lienee suth helppo joko 2 l 8v tai 2.0 16v , muita versioita löytyy aika niukasti suomesta. Vanhan ja uuden mallin (92/95) erot ovat aika suuret, paras yhdistelmä olisi tuo vanha ketjukone uuteen koppaan...
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: wide
8V koeajoraportti Tuulilasi 8/1992: raideleveys edessä 1469mm, takana 1402mmSP kirjoitti:Onko jollain varmaa tietoo raideleveyksistä mun mielestä ainoastaan kori on leveempi
16V 50000 km käyttötestiraportti Vauhdin Maailma 1/1997: raideleveys edessä 1493mm, takana 1427mm
Eli on niissä eroa. Sitä en sitten tiedä, miten raideleveyden suurentaminen on 16-venttiilisessä toteutettu.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Tuo "widebody" on mun mielestä lähinnä vitsi . Mitä auton leveydessä tais olla eroa , jotain 20mm per puoli .
MUTTA , vähän samaa mieltä kuin muutkin , eli ehdottomasti koneeksi 8-venttiilinen ketjukone . On muutakin parempaa kuin tuo ketju , mielestäni mukavempi huoltaa ja osien kestävyys ja sijoittelu on parempaa tässä vanhassa .
Itsellä ollut auto n. 2vuotta . Koneessa ei ole ollut mitään suurta vikaa . Ei kannata pelästyä jos meet kattoon tällästä et jos käy kuin diisseli . Todennäköisesti ei ole venttiileitä säädetty aikoihin .
Alusta on jämäkkä ja voittaa monet vastaavat autot ajettavuudessa .
Mitä nyt mieleen muistuu niin takatukivarren laakeroinnin vaihto on aika v****mainen homma .
Kulkee hyvin ja vääntää myös (190Nm) . Tuo 143hp ja 150hp ero ei taida tuntua penkissä asti ?
Kaikinpuolin kiva auto ajaa ja välillä myös huoltaa .
Ja peruskommentti "eikös noissa ole paljon sähkövikoja" , ei ainuttakaan sähkövikaa ole ollut !
Edit: Onko 164:sessa ja 75:sessa elektroninen "virranjakaja" . Eikös niissä ollut "perinteinen" jakaja ?
MUTTA , vähän samaa mieltä kuin muutkin , eli ehdottomasti koneeksi 8-venttiilinen ketjukone . On muutakin parempaa kuin tuo ketju , mielestäni mukavempi huoltaa ja osien kestävyys ja sijoittelu on parempaa tässä vanhassa .
Itsellä ollut auto n. 2vuotta . Koneessa ei ole ollut mitään suurta vikaa . Ei kannata pelästyä jos meet kattoon tällästä et jos käy kuin diisseli . Todennäköisesti ei ole venttiileitä säädetty aikoihin .
Alusta on jämäkkä ja voittaa monet vastaavat autot ajettavuudessa .
Mitä nyt mieleen muistuu niin takatukivarren laakeroinnin vaihto on aika v****mainen homma .
Kulkee hyvin ja vääntää myös (190Nm) . Tuo 143hp ja 150hp ero ei taida tuntua penkissä asti ?
Kaikinpuolin kiva auto ajaa ja välillä myös huoltaa .
Ja peruskommentti "eikös noissa ole paljon sähkövikoja" , ei ainuttakaan sähkövikaa ole ollut !
Edit: Onko 164:sessa ja 75:sessa elektroninen "virranjakaja" . Eikös niissä ollut "perinteinen" jakaja ?
- HR
- Viestit: 783
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
- Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi - Paikkakunta: Kempele
Saanen olla hieman eri mieltä tästä 8v v.s. 16v asiasta. Aikanaan tuli kokeiltua molempia ja mielistyin nimenomaan 16v versioon ja siis widebodyyn. Jossakin yhteydessä on todettu että widebody on sellainen kuin 155:n olisi jo alunperin pitänyt olla. Widebodyssä on etupään tuenta tehty samalaiseksi kuin V6 versiossa oli jo alunperin. Myös joitakin yksittäisiä 2.0 8v autoja oli paraneltu muuttamalla raideväliä edessä V6 version mukaiseksi ja lopulta tämä ratkaisu päätyi 2.0 16v versioon. 16v versiossa on myös muita lähinnä ulkonäöllisiä eroja. V6 versio on suhteellisen harvinainen, itse asiassa taitaa olla Suomessa harvinaisempi kuin nelivetoinen Q4. Auto Italian vertailutestin mukaan oli 2.0 16v kuitenkin se parempi versio myöhemmista 155:sta verrattaessa V6:een, näin siis ajettavuudeltaan. Arvelivat nelikkoa nopeammaksi ratakierroksella. Silti V6 on sentään V6 ja jos sellaisen löytää niin en varmastikkaan itse kauaa harkitsisi jos vaihtoehtona olisi nelikko.
Siitä ei kyllä pääse mihinkään että 8v on varmastikkin se huolettomampi vaihtoehto. 155:n jakopään kanssa sai olla vielä tarkempi kuin 156:n vaikka 156:ssa onkin kuulemma kapeampi hihna.
Siitä ei kyllä pääse mihinkään että 8v on varmastikkin se huolettomampi vaihtoehto. 155:n jakopään kanssa sai olla vielä tarkempi kuin 156:n vaikka 156:ssa onkin kuulemma kapeampi hihna.
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
8-venttiilisessä on noin 3 mm spacerit vakiona. Onko 16V:ssä siis vakiona yli 13 mm:n limput navan ja vanteen välissä? Eroahan raideleveydessä on yli 20 milliä sekä edessä että takana, eli yli 10 mm/puoli.kumimuumi kirjoitti:^tuo raidevälin levennys tarkoittaa muuten speicereita vanteet ja navan välissä. Ihmejuttu sinällään, ne kun ovat alfassa lailliset siis...?
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Kaikissa 75TS on kaksi perinteistä jakajaa. Alkupään 164 myös. Faceliftin yhteydessä (joskus -92) 164:ään tuli myös suorasytkä.willez kirjoitti:Edit: Onko 164:sessa ja 75:sessa elektroninen "virranjakaja" . Eikös niissä ollut "perinteinen" jakaja ?
En tiedä widebodyn raideleveyksistä, mutta onhan noita speissereitä laittettu tehtaalla moneen muuhunkin, ainakin 164:ssä on myös edessä. Muistaakseni joissain muissakin italialaisissa ja tietysti ladassa.kumimuumi kirjoitti:^tuo raidevälin levennys tarkoittaa muuten speicereita vanteet ja navan välissä. Ihmejuttu sinällään, ne kun ovat alfassa lailliset siis...?
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Ihmettelin joskus tuota spacerihommaa . Omassa oli joka kulmassa 10mm spacerit jotka olivat kiinni kahdella keskitystapilla jotka sopivat peltivanteisiin suoraan. Otin edestä pois vanteiden vaihdon takia . Spacereissa luki "Fiat-Lancia" eli alkuperäset on. Oma yksilö on 03/95 rekisteröity , eli muutama kuukausi ennen 16V:n tuloa .
Pitäis päästä kyllä testaamaan 16V:tä , oliskohan jossain läheisessä liikkeessä tarjolla , hmmm
Pitäis päästä kyllä testaamaan 16V:tä , oliskohan jossain läheisessä liikkeessä tarjolla , hmmm
- pitkämies
- Viestit: 2457
- Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
- Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo - Paikkakunta: Tampere
Tässä jotain pientä omasta kokemuksesta(8 vuotta and still counting...):
+ harvinaisuus
+ ei ruostu pahoin (siis jos yhtään viitsii...)
+ vääntää hyvin ja mukava imuääni
+ melko nopea ( tai niin no... )
+ varmat sähköt
+ tilava kontti
+ napakka mutta hieman pintakova jousitus (älä madalla!)
+ kääntää joskus jonkun pään kylillä
+ kone kiertää kivasti( ja tykkää siitä!)
- punainen haalistuu
- hihnan vaihtovälistä ei kannata lipsua
- kaukolukon ohjain tyhjentää paristot nopsaan
- pyyhkijät eivät Widebodyssa....hmmm...PYYHI kovin hyvin
- etupää kulkee melko matalalla joten kannattaa hieman katsoa eteensä
- ilmanotto ei siedä muutoksia(ilmi!)
- syö kaiken mitä tarjoat jos alat koheltaa... ja se on auton koko
huomioiden aikas paljon...
- ja paljon paljon paljon kaikkea muuta
Ja autohan siis oli 2.0 16v super
+ harvinaisuus
+ ei ruostu pahoin (siis jos yhtään viitsii...)
+ vääntää hyvin ja mukava imuääni
+ melko nopea ( tai niin no... )
+ varmat sähköt
+ tilava kontti
+ napakka mutta hieman pintakova jousitus (älä madalla!)
+ kääntää joskus jonkun pään kylillä
+ kone kiertää kivasti( ja tykkää siitä!)
- punainen haalistuu
- hihnan vaihtovälistä ei kannata lipsua
- kaukolukon ohjain tyhjentää paristot nopsaan
- pyyhkijät eivät Widebodyssa....hmmm...PYYHI kovin hyvin
- etupää kulkee melko matalalla joten kannattaa hieman katsoa eteensä
- ilmanotto ei siedä muutoksia(ilmi!)
- syö kaiken mitä tarjoat jos alat koheltaa... ja se on auton koko
huomioiden aikas paljon...
- ja paljon paljon paljon kaikkea muuta
Ja autohan siis oli 2.0 16v super
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....
-
- Viestit: 2037
- Liittynyt: 06 Loka 2003, 01:57
- Car(s): MiTo 1.4 Tct, 156V6sw, 155Q4 +perheessä GT, Giulietta ja 156 CrosswagonQ4, (tulossa Giulia)
- Paikkakunta: Helsinki
Onko tehty noinkin monta?gfj-365 kirjoitti: wide versioisia Q4 autoja saa metsästää sitten kauan, jos meinaa omistajaksi päästä.
muistaakseni niitä oli tehtykkin vain n. 1500kpl
Tämän mukaan q4 tehty yhteensä noin n.2700kpl
http://forum.berlinasportivo.org/showthread.php?t=1326
- HR
- Viestit: 783
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
- Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi - Paikkakunta: Kempele
Ai siis Q4:stäkin on siis erikseen wide, niin on muuten V6:stakin, mutta erot rajoittuu vain ulkonäköön.
Ain niin niistä pyyhkijöistä niissähän oli muistaakseni vielä se kiva ominaisuus että pyyhkijän sulka on vain semmoinen "tiivistenauhamainen" pätkä joka sitten pujotetaan paikalleen. Näitähän sitten löytyy tietenkin joka huoltoasemalta.
Ain niin niistä pyyhkijöistä niissähän oli muistaakseni vielä se kiva ominaisuus että pyyhkijän sulka on vain semmoinen "tiivistenauhamainen" pätkä joka sitten pujotetaan paikalleen. Näitähän sitten löytyy tietenkin joka huoltoasemalta.
Onpa loistavaa porukkaa tällä foorumilla, kysymykseeni on tullut niin runsaasti vastauksia ja jopa hieman keskusteluakin. En olisi voinut kuvitellakaan että näin aktiivisesti osallistutaan.
Hieman surffailtuani ihmetyttää tosiaan tuo jakopäänhihnan kuluminen? Ei se minulle mikään ongelma ole, ja osaan varmasti vaihtaakin sen, mutta miksi ihmeessä se kuluu niin nopeasti loppuun? Joillain se on vissiin pamahtanut poikki jo alle 40tkm vaihdon jälkeen?
Hieman surffailtuani ihmetyttää tosiaan tuo jakopäänhihnan kuluminen? Ei se minulle mikään ongelma ole, ja osaan varmasti vaihtaakin sen, mutta miksi ihmeessä se kuluu niin nopeasti loppuun? Joillain se on vissiin pamahtanut poikki jo alle 40tkm vaihdon jälkeen?
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Alkupään autoissa taisi jokunen mennä jo kolmenkympin tietämissä. Syynä oli ilmeisemmin hihnan kiristin joka petti, ei itse hihna. Kiristimen tyyppiä ainakin vaihdettiin jossain vaiheessa. Toinen syy lukuisiin hihnavauriokertomuksiin on se (tulikohan se jo tässä ketjussa sille?), että vaihtoväli oli alkuaan 120 tkm, joka oli pohjolan oloihin liikaa. Omassa exässäni oli hihna mennyt 72 tkm kohdalla edellisellä omistajalla. Nykyinen ohjeistus on 60 tkm / 3 vuotta sen mukaan kumpi ensin täyttyy.
Hihnaremontissa on oleellista vaihtaa hihnan lisäksi myös kiristin- ja ohjainrullat (Ja myös tasapainoakselille jos sellainen on, kuten 2.0 16V:ssä). Monissa tapauksissa ovat siis nimenomaan nämä laakerirullat pettäneet kun niillä on yritetty mennä useampi vaihtoväli. Sitten jos vielä hihnan kiristää oikein niin kyllä sen kaiken järjen mukaan pitäisi tuon vaihtovälin kestää. Toki jos itse osaa laitella, niin voihan sen vähän tiuhemmin vaihtaa, osat eivät ihan hirveästi maksa.
Itselläni oli siis tuollainen 16V versio kolmisen vuotta, ja siitä on kyllä ihan hyvät muistot. Minusta se oli hieno ja jämäkkä auto, jolla oli kiva ajella erityisesti pidempää matkaa. Jouduin myymään sen vakuutusyhtiölle kanssa-autoilijan töppäilyn seurauksena.
Hihnaremontissa on oleellista vaihtaa hihnan lisäksi myös kiristin- ja ohjainrullat (Ja myös tasapainoakselille jos sellainen on, kuten 2.0 16V:ssä). Monissa tapauksissa ovat siis nimenomaan nämä laakerirullat pettäneet kun niillä on yritetty mennä useampi vaihtoväli. Sitten jos vielä hihnan kiristää oikein niin kyllä sen kaiken järjen mukaan pitäisi tuon vaihtovälin kestää. Toki jos itse osaa laitella, niin voihan sen vähän tiuhemmin vaihtaa, osat eivät ihan hirveästi maksa.
Itselläni oli siis tuollainen 16V versio kolmisen vuotta, ja siitä on kyllä ihan hyvät muistot. Minusta se oli hieno ja jämäkkä auto, jolla oli kiva ajella erityisesti pidempää matkaa. Jouduin myymään sen vakuutusyhtiölle kanssa-autoilijan töppäilyn seurauksena.
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mitä kannattaa tietää 155 Alfasta?
Vastaanpa nyt itse kysymykseenkin, offtopiccia tulikin jo harrastettua.kenus kirjoitti:Eli mielellään lukisin kokemuksia ko. autosta niin hyvistä kuin vähemmän hyvistäkin.Eli mitkä ovat noissa ns."malliominaisuuksia", ja millaisia nuo ovat ajoltaan?
16-venttiilisistä versioista ei ole kokemuksia, mutta onhan se ulkonäöltään tukevampi lokasuojien levityksistä johtuen ja nopeampi ohjaus on varmasti kiva ominaisuus. Punarajalle kierrätystä ei ole tullut aktiivisesti harrastettua millään kulkineella, joten moottorin ominaisuuksille kovilla kierroksilla en henkkoht paljoa painoarvoa laita.
8-venttiilisiä on ollut kaksi kappaletta, vm. 1992 ja vm. 1995. Nykyisin hallussa on vanhempi versio.
Hyviä puolia:
+ ulkonäkö
+ ajettavuus
+ moottorin vääntö
+ kohtuullinen kulutus tehoihin nähden
+ huoleton tekniikka, ketjukone ei paljoa paijausta tarvitse
+ yhtäläisyydet sukulaismalleihin (Tipo, Tempra, Dedra, moottorin osalta myös 164) - tekniikan osia saa ja hinnat ovat hyvin kohtuullisia
+ merkkiosaa on edelleen hyvin saatavissa ja hinnat siedettäviä (ellei erehdy Deltan varaosatiskille)
Muutamia tyyppiominaisuuksia/-ongelmia, joita on ollut molemmissa omistamissani yksilöissä:
- lasinpyyhkijöiden katkonainen liike (korjaus ei yleensä maksa mitään, puhdistus/uudelleenrasvaus auttaa)
- keskuslukituksen lukkomoottorien toimimattomuus (korjattavissa halvalla)
- ruosteelle arat kohdat (takasisälokasuojat, takakontin kulmat, helmakotelon takapäät, etulokasuojan takareuna)
- Lämpenee hitaasti, vaikka termostaatti olisikin kunnossa
- Takaluukun sähköistyksen väsyminen (saranan yli haitarikumin sisällä taipuvat johdot)
- takatukivarsien laakeroinnin väsähtäminen (Tipon/Tempran korjaussarja sopii)
- takajarrujen paineensäätimen jumittuminen
- takajarrusatuloiden jumittaminen/mekanismin kuluminen ja siitä johtuen heikko takajarrujen (käyttö-/käsijarru) teho
- lukkopesät erittäin herkkiä jäätymään runsaasta aseöljyn käytöstä huolimatta (keskuslukituksen kauko-ohjain suositeltava varuste)
- lambda-antureita joutunut vaihtamaan muutaman kerran (syy ei tiedossa)
Vanhemmissa yksilöissä punainen väri haalistuu todella nopeasti. 1995:ssa oli sama värisävy (Rosso 130), mutta se ei haalistunut aurigonvalossa yhtä hanakasti. Uudemman pigmentin ongelmana on "sinistyminen" - väri muuttuu vähitellen peruspunaista violetimpaan suuntaan ja siksi sopivaa sävyä on vaikea saada sekoitettua korjausmaalaustarkoituksiin.
- pitkämies
- Viestit: 2457
- Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
- Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo - Paikkakunta: Tampere
^ oman takapuskurin takaa löytyi aikanaan jotain "pikkujännää" ja korjauspalan (koko takasiipi irrotettavissa-mahtavaa!) asennuksen jälkeen sai maalari ansaita palkkaansa tosissaan! Sen verran hankalaa oli kuulemma oikean sävyn löytyminen Jälki kuitenkin ensiluokkainen....Sävynä siis tuo hankalahko Rosso130
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Pitipäs nostaa tämä topickki ylös, kun tuli parempaa tietoa "varmalta taholta" Eli eilen sovitin ihan kokeilumielessä widebodyn takaoven tuohon kapeakylkiseen Q4:ään. Kyljen n. puolivälissä kulkevan pokkauksen yläreunaan asti kyljen muoto on samanlainen, mutta siitä alaspäin kyljen poikkileikkaukset eroaa toisistaan. Widebodyn kylki on takaoven takareunan kohdalla kokonaista 12mm leveämpi, todellinen widebody Pistän kuvia albumiin tässä jokupäivä...willez kirjoitti:Tuo "widebody" on mun mielestä lähinnä vitsi . Mitä auton leveydessä tais olla eroa , jotain 20mm per puoli .
"No smoke => no power => no hope"
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
tuota juuri ajoin takaaKeltsi kirjoitti:Pitipäs nostaa tämä topickki ylös, kun tuli parempaa tietoa "varmalta taholta" Eli eilen sovitin ihan kokeilumielessä widebodyn takaoven tuohon kapeakylkiseen Q4:ään. Kyljen n. puolivälissä kulkevan pokkauksen yläreunaan asti kyljen muoto on samanlainen, mutta siitä alaspäin kyljen poikkileikkaukset eroaa toisistaan. Widebodyn kylki on takaoven takareunan kohdalla kokonaista 12mm leveämpi, todellinen widebody Pistän kuvia albumiin tässä jokupäivä...willez kirjoitti:Tuo "widebody" on mun mielestä lähinnä vitsi . Mitä auton leveydessä tais olla eroa , jotain 20mm per puoli .