145 1,7 16v Ei käynnisty
Valvoja: Moderators
145 1,7 16v Ei käynnisty
Heipä hei!
Ostin vastikään otsikon mukaisen boxeri-alfan. (btw. eka alfa). Nyt kuitenkin sellainen tilanne että se ei käynnisty.
Yritin startata ja aluksi lähtikin huonosti käymään, röpötti vähän aikaa ja tuntui että kone vain tukehtui, jonka jälkeen ei ole kuulunut pihahdustakaan. Startti pyörii kyllä.
Otettiin tulpat auki ja ne oli aika karseessa kunnossa, putsattiin ne ja ja yritettiin uudestaan, ja auto tunnosti jo että se saattas startata, mutta ei. No vaihdettiin uudet tulpat, mutta ei vaikutusta. Pari tulppaa testattiinkin että niihin tulee kipinä, mutta jotenkin pakkasessa unohtu testata loputkin. Eli siltä osin vielä testit kesken, että onko tulpanjohdot/puola kunnossa. Pitäisi saada jostakin yleismittari haltuun.
Ilmanputsari oli ihan kuivan ja puhtaan näköinen että ei pitäisi olla ilman saannissa puutteita.
Bensaa pitäisi saada, sen verran kyllä pakoputki tuoksahti, mutta siittä ei ole varmuutta saako riittävällä paineella, että motronic antaa startata.
Kojelaudassa jää palamaan tuo ruiskun vikavalo kun virrat kääntää päälle, (pitäisikö sen sammua samalla lailla kuin ton code-valon), mutta startatessa sammuu sitten.
Kyselisin vähän onko kellään ehdotuksia, mistäpäin lähteä vikaa etsimään?
Ostin vastikään otsikon mukaisen boxeri-alfan. (btw. eka alfa). Nyt kuitenkin sellainen tilanne että se ei käynnisty.
Yritin startata ja aluksi lähtikin huonosti käymään, röpötti vähän aikaa ja tuntui että kone vain tukehtui, jonka jälkeen ei ole kuulunut pihahdustakaan. Startti pyörii kyllä.
Otettiin tulpat auki ja ne oli aika karseessa kunnossa, putsattiin ne ja ja yritettiin uudestaan, ja auto tunnosti jo että se saattas startata, mutta ei. No vaihdettiin uudet tulpat, mutta ei vaikutusta. Pari tulppaa testattiinkin että niihin tulee kipinä, mutta jotenkin pakkasessa unohtu testata loputkin. Eli siltä osin vielä testit kesken, että onko tulpanjohdot/puola kunnossa. Pitäisi saada jostakin yleismittari haltuun.
Ilmanputsari oli ihan kuivan ja puhtaan näköinen että ei pitäisi olla ilman saannissa puutteita.
Bensaa pitäisi saada, sen verran kyllä pakoputki tuoksahti, mutta siittä ei ole varmuutta saako riittävällä paineella, että motronic antaa startata.
Kojelaudassa jää palamaan tuo ruiskun vikavalo kun virrat kääntää päälle, (pitäisikö sen sammua samalla lailla kuin ton code-valon), mutta startatessa sammuu sitten.
Kyselisin vähän onko kellään ehdotuksia, mistäpäin lähteä vikaa etsimään?
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Re: 145 1,7 16v Ei käynnisty
Tämä tuli minulle ekana otsikosta mieleen. Minulla oli aikanaan 33:ssa (1.7 I.E.) juuri tällainen ongelma. Käynnistyi, kävi, pätki ja sammui, sitten ei käynnistynyt ja bensa haisi. Jonkin ajan päästä taas käynnistyi. Syynä oli vuoto tankilta pumpulle tulevassa letkussa. Päättely oli juuri tuo että vuodon johdosta bensanpaine ei noussut riitäväksi jotta tulisi käynnistyslupaa ruiskulta.Powez kirjoitti:Bensaa pitäisi saada, sen verran kyllä pakoputki tuoksahti, mutta siittä ei ole varmuutta saako riittävällä paineella, että motronic antaa startata.
Eli kannattaa tarkistaa polttoainelinjat ja erityisesti tuo letku jos tuossa on saman tyyppinen ratkaisu (33:n pumppu on pohjassa vasemman takapyörän kohdalla).
Minulla oli esiintynyt satunnaista nykimistä ajossa, minkä jälkikäteen päättelin samasta syystä johtuvaksi.
Ruiskun vikavalon todennäköisesti kuuluu sammua vasta käynnistymisen jälkeen.
EDIT: tuli nyt vielä mieleen tuosta tukehtumisesta, että oma bokserini ei tahtonut käynnistyä tai tukehtui jos oli käytetty lohkolämmitintä ja yritti heti startata. Johto irti ja 5-10 min. lämmön tasaantumisen jälkeen lähti normaalisti. Ilmeisesti lämpöanturitieto meni tuosta sekaisin. Eli loppupäätelmänä viallinen lämpöanturi voisi mahdollisesti myös aiheuttaa kuvailemasi ongelman. Mutta tämä meni jo hieman arvailun puolelle.
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Re: 145 1,7 16v Ei käynnisty
Tätä viimeksimainittua tekee aika monet ruiskuautot nykyään, jos on lämppärissä liian pitkään. 156 TS ja Vw Passat ainaki kuvittelee, että moottori on täysin kylmä ja kastelee tulpat eikä sen jälkeen taho saada millään käyntiin - jos esim 5 asteen pakkasella sattuu olemaan auto vaikka 1,5 tuntia lämppärissä. Miksei 145nenki vois tehä samaa.Pepperoni kirjoitti:
EDIT: tuli nyt vielä mieleen tuosta tukehtumisesta, että oma bokserini ei tahtonut käynnistyä tai tukehtui jos oli käytetty lohkolämmitintä ja yritti heti startata. Johto irti ja 5-10 min. lämmön tasaantumisen jälkeen lähti normaalisti. Ilmeisesti lämpöanturitieto meni tuosta sekaisin. Eli loppupäätelmänä viallinen lämpöanturi voisi mahdollisesti myös aiheuttaa kuvailemasi ongelman. Mutta tämä meni jo hieman arvailun puolelle.
MP
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Tottahan 145 nimenomaan voi tehdä saman jos on ollut lämmityksessä, mutta tuossa ei ollut siitä ainakaan erikseen mainintaa, ja tulpat oli vaihdettu joten jos olisivat kastuneet niin ei pitäisi ainakaan enää olla siitä kiinni. Siksi tuli ennemmin mieleen että homma voisi olla myös "toisinpäin". Mutta aiheen aloittaja toivottavasti osaa näistä tiedoista tehdä tarvittavat päätelmät sen perusteella missä olosuhteissa starttausta on yritetty.
Nuo minun nykyiset tessut muuten eivät ole kärsineet ko. vaivasta, vaan käynnistyvät narun päästä ihan ongelmitta (155 käynnistyi myös, mutta poltteli ruiskuvaloa hetken aikaa). Riippuuko sitten mistä kaikesta, lämmityselementin asennuksesta (en usko) vaiko jostain muusta, en tiedä. Olen silti vanhasta muistista käyttänyt kotona aina ajastinta niin että lämmitys loppuu 10-15 min ennen oletettua lähtöaikaa.
Nuo minun nykyiset tessut muuten eivät ole kärsineet ko. vaivasta, vaan käynnistyvät narun päästä ihan ongelmitta (155 käynnistyi myös, mutta poltteli ruiskuvaloa hetken aikaa). Riippuuko sitten mistä kaikesta, lämmityselementin asennuksesta (en usko) vaiko jostain muusta, en tiedä. Olen silti vanhasta muistista käyttänyt kotona aina ajastinta niin että lämmitys loppuu 10-15 min ennen oletettua lähtöaikaa.
-
- Viestit: 70
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 17:23
ensimmäisen kerran kun starttausta yritettiin kone oli kylmä, ja sitten myöhemmin yritettiin lämpimänä, ja vielä uudestaan kylmänä.
Vaikuttaisi siltä että vain toisen puolen tulpat kastuvat kunnolla. Joten kuhan tässä tarkenee niin käyn vielä kerran ottamassa tulpat pois ja testaan kaikki tulpan johdot, sekä puolan.(pitäisi onnistua kytkemällä ristiin noita johtoja ja koittamalla aina tulppaa runkoon), vai kestääköhän yleismittarilla mitata puolasta suoraan? Ja tarkastelen sen pa-letkun.
Jos kyseiset toimenpiteet eivät tuota tulosta, täytynee tuossa joulun jälkeen hinata auto tuohon boschin huoltoon että jos pojat siellä saisivat vikakoodia pihalle.
Vaikuttaisi siltä että vain toisen puolen tulpat kastuvat kunnolla. Joten kuhan tässä tarkenee niin käyn vielä kerran ottamassa tulpat pois ja testaan kaikki tulpan johdot, sekä puolan.(pitäisi onnistua kytkemällä ristiin noita johtoja ja koittamalla aina tulppaa runkoon), vai kestääköhän yleismittarilla mitata puolasta suoraan? Ja tarkastelen sen pa-letkun.
Jos kyseiset toimenpiteet eivät tuota tulosta, täytynee tuossa joulun jälkeen hinata auto tuohon boschin huoltoon että jos pojat siellä saisivat vikakoodia pihalle.