alfan heittelehtiminen...
Valvoja: Moderators
- Kivijärvi
- Viestit: 894
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Oma ex-Alfa teki kyllä samaa, yllätti mutkissa irrottamalla perän aivan ennalta varoittamatta. Autossa oli Hakkapeliitta 5 -renkaat tuolloin. Vetopito oli sen sijaan loistava, eikä puskemisesta tietoakaan. Kuuluisana Pyryn päivänä pari vuotta sitten olin ainoita jotka pääsivät töihin näillä nurkilla. Takaveto-Omegakin oli tässä mielessä turvallisempi, se kun taas puski mutkissa ...(!?) ennen perän irtoamista. Itsekin mietin missä vika, kun muuten hyvä oli ajaa.
Omassani oli pehmenneitä paikkoja ainakin edessä, tukivarsia vaihdettiin myöhemmin kesällä oikein urakalla puslien vuoksi. Takapäätä kiiteltiin, "niin tiukka kuin voi olla". Luikertelua aiheutti myös toisen etupyörän laakerin vika, se olikin sellainen vika, ettei heti kukaan keksinyt. Se kai nappasi kiinni aika-ajoin ja silloin olikin ratissa pitelemistä. Ääntänyt ei, eikä ollut edes väljä heiluttelukokeissa.
Omassani oli pehmenneitä paikkoja ainakin edessä, tukivarsia vaihdettiin myöhemmin kesällä oikein urakalla puslien vuoksi. Takapäätä kiiteltiin, "niin tiukka kuin voi olla". Luikertelua aiheutti myös toisen etupyörän laakerin vika, se olikin sellainen vika, ettei heti kukaan keksinyt. Se kai nappasi kiinni aika-ajoin ja silloin olikin ratissa pitelemistä. Ääntänyt ei, eikä ollut edes väljä heiluttelukokeissa.
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Hmm... Minun mielestäni hyvään käytökseen liukkaalla kuuluu siisti ja hallittava nelipyöräluisu, jonka voi halutessaan lopettaa varovaisella hidastamisella tai jatkaa halutessaan mikäli leikittää. Yllättävällä perän karkaamisella ei saa kuin kopin täyteen käsiä ja kylmän ringin perseeseen..
Mutta kassellaan nyt vielä noita kulmia. Renkaat ovat vielä hyväkuntoiset Hakkapeliitta 4:t.
OT: Näistä wanhoista ketjuista löytyy aina kaikenlaista. Tämänkin ketjun alkusivuilla Rolle joutuu ojentamaan Vittorio "raggari" Janoa..
Mutta kassellaan nyt vielä noita kulmia. Renkaat ovat vielä hyväkuntoiset Hakkapeliitta 4:t.
OT: Näistä wanhoista ketjuista löytyy aina kaikenlaista. Tämänkin ketjun alkusivuilla Rolle joutuu ojentamaan Vittorio "raggari" Janoa..
Senza cuore saremmo solo macchine
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Kyllähän ainakin tuo V6:sen perä on aika herkkä irtoamaan
vaikken normaaliajossa mitään suurempia ongelmia
ole huomannutkaan. Radalla sitten muutaman kerran
(kylmillä renkailla) lähtenyt varoittamatta lapasesta..
Ja tämä sekä vakio -että jäykemmillä kallistuksenvakaajilla.
vaikken normaaliajossa mitään suurempia ongelmia
ole huomannutkaan. Radalla sitten muutaman kerran
(kylmillä renkailla) lähtenyt varoittamatta lapasesta..
Ja tämä sekä vakio -että jäykemmillä kallistuksenvakaajilla.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
Mistähän johtuu, kun Alfa alkaa vetämään aivan törkeesti mettän puolelle kun kiihdyttää? Ja kun lähtee paikoiltaan liikkeelle ratti suorassa, niin heti kytkimen noston jälkeen ratti kääntyy oikealle ja alkaa vetämään sinne.
Olen noin kuukaisi sitten vaihtanut kaikki tukivarret ja käynnyt nelipöyräsuuntauksessa. Ja raidetangonpäätkin näyttävät olevan hyvässä kunnossa.
Olen noin kuukaisi sitten vaihtanut kaikki tukivarret ja käynnyt nelipöyräsuuntauksessa. Ja raidetangonpäätkin näyttävät olevan hyvässä kunnossa.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
- kterkkila
- Viestit: 2374
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Jos kiihdytyksissä puoltaa oiken urakalla, niin kyllä niitä etupään kulmien muuttimisia tekisi mieli ensimmäisenä epäillä. Saatko käsin revittyä renkaita johonkin suuntaan, sivu- tai pitkittäisuunnissa? Jos on apuvoimia, niin voisi koittaa myös käppäri päällä kytkimellä vedättää hieman eteen ja taakse, toisen katsoessa liikkuuko rengas eteen ja taakse.
Kimmo / alfatune.fi
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Tuossa ylempänä oli hiukan juttua Alfan herkästä peräluistosta tai siis osan mielestä perä karkaa alta helposti ja osan mielestä ei.
Tänään sattui ihan optimaaliset olusuhteet testata em ominaisuutta. Risteysalueet ja kadunkulmat oli hieraantuneet liukkaiksi ja näkyi paljon rotvalliin päätyviä luistojälkiä.
Pakko kyllä pysyä edelleen kannassaan ja todeta, ettei ainakaan tätä omaa kiesiä ihan vähällä saa peräluistoon, vaan se lähtee nätisti kaikilla neljällä pyörällä sitten, kun vauhtia on liikaa. Edes provosoimalla ajaen etupyörää tien pitävällä keskialueella ja nostamalla jalka kaasupolkimelta ei perä mielestäni lähde juuri mihinkään.
Varmasti monet on saaneet luisut aikaiseksi koska siitä on niin paljon juttua, mutta sitä en ymmärrä miksi autoissa on niin isoja eroja.
Tänään sattui ihan optimaaliset olusuhteet testata em ominaisuutta. Risteysalueet ja kadunkulmat oli hieraantuneet liukkaiksi ja näkyi paljon rotvalliin päätyviä luistojälkiä.
Pakko kyllä pysyä edelleen kannassaan ja todeta, ettei ainakaan tätä omaa kiesiä ihan vähällä saa peräluistoon, vaan se lähtee nätisti kaikilla neljällä pyörällä sitten, kun vauhtia on liikaa. Edes provosoimalla ajaen etupyörää tien pitävällä keskialueella ja nostamalla jalka kaasupolkimelta ei perä mielestäni lähde juuri mihinkään.
Varmasti monet on saaneet luisut aikaiseksi koska siitä on niin paljon juttua, mutta sitä en ymmärrä miksi autoissa on niin isoja eroja.
Giulia Super -69
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Alfa menee huoltoon (etupyörän laakeri & käsijarruvaijerit) ensi viikolla, joten saavat samalla katsoa ohjauskulmatkin. Viimeksi tänään vaimo(kin) sanoi, että on melko levoton ajettava... Huomasin muuten ettei viime kesänä tehdyn iskarien vaihdon yhteydessä ole tehty mitään ohjauskulmien säätöjä takapähän!? Siinä voi olla yksi syy. Ihmettelen vaan, kun remontti tuli teetettyä ohjauskulmiin erikoistuneessa paikassa... Tosin heittelyä on ollut havaittavissa aikaisemminkin. Yritän elimoinoida kaikki tekijät, joten mikä vaikutus on poikkituella? Onko jollain poikkituki autossaan, jonka mielestä auto ei ole yliohjautuva etenkään talvella?
Senza cuore saremmo solo macchine
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Jees. Nyt on taas Alfa kuosissa ja katsastettuna. Löytyi sitten myös syyllisiä epästabiiliin menoon. Poikittainen takatukivarsi oli kuulemma vaihtokunnossa sekä ohjauskulmat päin persettä. Auraus summa edessä oli -0,4 ja säädön jälkeen -1,7. Takana auraus summa oli -6,5 (!?!) ja säädön jälkeen +2,5. No, minulle nuo ei niin hirveästi kerro....
Tällä hetkellä auto vaikuttaa ihan hyvälle. Pitäisi päästä ajamaan enemmän, niin osaisi sanoa enemmän.
Teetin tälläkertaa huollon Deltassa. Arvelin, että jos vaikka osuisi säädöt kohdalleen. Halpaa oli...
Ainiin. Autoon on pitkittäisiin takatukivarsiin laitettu PU puslat. Ei kuulemma jousta hirveästi.
Tällä hetkellä auto vaikuttaa ihan hyvälle. Pitäisi päästä ajamaan enemmän, niin osaisi sanoa enemmän.
Teetin tälläkertaa huollon Deltassa. Arvelin, että jos vaikka osuisi säädöt kohdalleen. Halpaa oli...
Ainiin. Autoon on pitkittäisiin takatukivarsiin laitettu PU puslat. Ei kuulemma jousta hirveästi.
Senza cuore saremmo solo macchine
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Huoltosetä taisi olla huumorimiehiäCuore Sportivo kirjoitti:156 Super '03:ssa sama juttu. Auto käytettiin huollossa, auraskulmat jne. tarkastettiin ja kaikki oli kunnossa. Huoltosetä kävi autoa ajamassa, ja sanoi, että johtuu VDC:stä..
Että ajonhallinta aiheuttaa suuntavakavuuden heikkenemistä...onhan sekin mahdollista, esim. takaiskareiden ollessa huonossa kunnossa (kokemusta A140 Mesestä), mutta jos kerran kaikki oli tarkastettu niin ajonhallinnan syyksi pistäminen on hiukan huvittavaa. Omassa 156:ssa VDC puuttui peliin vasta kun kuskilta oli Alfa jo lähtenyt lapasesta
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: 13 Tammi 2010, 07:14
- Car(s): Fiat Brava 1.6
Fiat Stilo 1.6
Fiat Barchetta 1.8
Alfa Romeo 156 2.4jtdm
Alfa Romeo 159 2.4jtdm
Bmw 530D
Re: alfan heittelehtiminen...
Täältä lähtee kans yks varttikutonen tohtorille, näillä keleillä ajaminen on suorastaan vaarallista. Kaheksankympin tiellä on vähän noloa päästellä 50-60km/h kun auto tuntuu heittelevän kokoajan suorallakin tiellä. Samaa oli havaittavissa jo kesällä mutta nyt tosiaan on löysät housussa jo 60km/h ja rattia saa puristaa kämmenet märkänä. Oikealta edestä tuntuis kuuluvan kolinaa töyssyyn ajatessa, ettei olis tukivarret sitten.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: alfan heittelehtiminen...
^
Tukivarret tai tukivarsien puslat tarkemmin. JA tietenkin aurauskulmat ketuiksi =) täällä oli heittelyä kesällä moottoritienopeuksissa, korjaantui kyllä sitten kivasti kun ylätukivarsi meni vaihtoon.
Tukivarret tai tukivarsien puslat tarkemmin. JA tietenkin aurauskulmat ketuiksi =) täällä oli heittelyä kesällä moottoritienopeuksissa, korjaantui kyllä sitten kivasti kun ylätukivarsi meni vaihtoon.
Re: alfan heittelehtiminen...
Täällä tilaillaan etu-ylävarsia ja taka-ylävarsia. Tietääkö kukaan kuuluuko nuo Deltan-5v takuuseen? Asiasta on keskusteltu kovaäänisesti kolmella käynnillä, "tämä on ihan ok" vastauksena. Eli hommaan nuo itse ennen kuin auto on ojassa.
Re: alfan heittelehtiminen...
Alfan heittelehtiminen, vetely ja muu epämääräisyys. Jos Alfassasi on näitä vaivoja, niin tukivarsia vaihtoon vain, suosittelen.
Ylätukivarret vauhdettu ja Alfa kulkee pitkästä aikaa suoraan. Ei venkoile keskiviivan ylityksessä, ei vetele kiihdytyksessä, jarruttaa suoraan.
Deltalle pitkä pas*a. Viiden vuoden takuu my ass! Erityiskiitokset Seinäjoen Deltalle.
edit: tämä heittelehtivä alfa on mallia 159
Ylätukivarret vauhdettu ja Alfa kulkee pitkästä aikaa suoraan. Ei venkoile keskiviivan ylityksessä, ei vetele kiihdytyksessä, jarruttaa suoraan.
Deltalle pitkä pas*a. Viiden vuoden takuu my ass! Erityiskiitokset Seinäjoen Deltalle.
edit: tämä heittelehtivä alfa on mallia 159
Viimeksi muokannut alfista, 20 Tammi 2012, 21:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: alfan heittelehtiminen...
ei 156 ainakaan mihinkään heittelehdi tai perää tarjoa vaikka olisi kuinka liukasta, 4pyörä luisuun se lähtee sitten kun lähtee jos nivelet ja ohjauskulmat on kunnossa. Ohjauskulmat on pienillä toleransseilla ja mitä liukkaanpaa sitä enemmän ne korostuu, ylimääräinen sorto vie tietysti pitoa renkaalta. Täytyy kyllä sanoa että on jotenkin niin pirun kiva peli talvella, sitä oikein nauttii kun saa painaa menemään ja auto vai pyytää lisää
Re: alfan heittelehtiminen...
^ Samaa mieltä olen. 156 olikin helkutin paljon parempi talviauto kuin 159.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: alfan heittelehtiminen...
Kyllähän tuo 156 täällä vähän vetelee ja heittelee. Tosin vasemmalla edessä ylätukivarsi taitaa olla väljä - oikealle vaihdettiin viime kesänä. Sekin tosin tuntuu jo pitävän kolinoita... liekkö pitää takuuseen laittaa o_O Oli tosiaan raaka välys oikealla puolella ja sen huomas, kun autoa joutui 'ajamaan' ja motarilla heittelehti ärsyttävästi. Vaihdon jälkeen menikin peräti kuukausi kun samat oireet tuli takasin; kolinat tosin toisella puolella
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: alfan heittelehtiminen...
Mitenkäs rengaspaineet ja koko?
195/65 (mikä oli vitsi 156:ssa) oli moottoritiellä aikamoinen tapaus, kun vanteet vaihtu isompaan kokoon, ja rengos koko 215/45 niin johan meni kuin juna. kannataa sen alustan kunnostuksen lisäksi etsiä se omaan ajoon sopiva rengaspaine kokeilemalla eri paineita
195/65 (mikä oli vitsi 156:ssa) oli moottoritiellä aikamoinen tapaus, kun vanteet vaihtu isompaan kokoon, ja rengos koko 215/45 niin johan meni kuin juna. kannataa sen alustan kunnostuksen lisäksi etsiä se omaan ajoon sopiva rengaspaine kokeilemalla eri paineita
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: alfan heittelehtiminen...
Mitkähän noi olis. Liekkö 195/65 tms. nuo talvikanit; kesänakit 205 tai 215/55 muistaakseni. Mut toki, isommat nakit on vakaammat.
-
- Viestit: 844
- Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
- Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
- Paikkakunta: Hollola
Re: alfan heittelehtiminen...
Paitsi uraisilla teillä, mitä Suomesta löytyy jonkin verran...Aquatica kirjoitti:Mitkähän noi olis. Liekkö 195/65 tms. nuo talvikanit; kesänakit 205 tai 215/55 muistaakseni. Mut toki, isommat nakit on vakaammat.
Re: alfan heittelehtiminen...
Jos suuntavakavuudessa tai ohjautuvuudessa on epämääräisyyttä, niin suosittelen tarkistamaan jouset. Tästä yksilöstä oli apukuskin puoleisen etujousen ylin kierros poikki. Pätkä oli paikallaan, mutta vaikutti nurkan korkeuteen ja tietenkin jousivakioon. Häpeäkseni (tai takuuhuollon) vaikuttaa siltä, että se on ollut poikki koko ajan, eikä sitä huomattu lukuisissa huolloissa. Tästä etunurkasta on riidelty Deltan kanssa, tukivarsia vaihdettu, suuntauksessa käyty 1-2 kertaa vuodessa. Mikään ei ole auttanut, paitsi tottumus ajan kanssa.
No ompahan kunnossa!
- Ajonhallinta vilahteli kaarrekiihdytyksessä oikealle ja söi satunnaisesti tehot esim ohituksissa (korjaantui)
- Vasen etu- ja oikea takarengas lämpeni reippaassa ajossa (korjaantui)
- Edellisestä päätellen renkaiden voimakaan kulumisen voidaan odottaa vähentyvän
- Tyhjä rengas - tunne (korjaantui)
- Kaarteeseen taittuminen erilaista suunnasta riippuen (korjaantui)
Erityskiitokset Cuorelle jousista, tulivat kuin tilauksesta.
Edit:
Ja Deltaan terveisiä, siinä nurkassa oli kuin olikin vikaa.
No ompahan kunnossa!
- Ajonhallinta vilahteli kaarrekiihdytyksessä oikealle ja söi satunnaisesti tehot esim ohituksissa (korjaantui)
- Vasen etu- ja oikea takarengas lämpeni reippaassa ajossa (korjaantui)
- Edellisestä päätellen renkaiden voimakaan kulumisen voidaan odottaa vähentyvän
- Tyhjä rengas - tunne (korjaantui)
- Kaarteeseen taittuminen erilaista suunnasta riippuen (korjaantui)
Erityskiitokset Cuorelle jousista, tulivat kuin tilauksesta.
Edit:
Ja Deltaan terveisiä, siinä nurkassa oli kuin olikin vikaa.
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: alfan heittelehtiminen...
Tähän ketjuun sen verran kommenttia, että ainakaan 156 (tai 166) ei kyllä ajelehdi kunnossa ollessaan yhtään mihinkään. Menevät "kuin juna".
Liian matalilla renkailla suuntavakauden uraisilla teillämme saa tietenkin tuhottua vaikka kaikki olis kunnossakin. Niin kuin miltei mistä tahansa normaalista autosta. Aurauskulmat pielessä tai jossain väljää, mikäli pitää ohjastaa kuin hevosta.
75 ja 164 eivät mielestäni ole ihan yhtä suuntavakaita vehkeitä, uudempiin taas ei ole tullut sellaista tuntumaa otettua, että osaisin tarkemmin analysoida.
Liian matalilla renkailla suuntavakauden uraisilla teillämme saa tietenkin tuhottua vaikka kaikki olis kunnossakin. Niin kuin miltei mistä tahansa normaalista autosta. Aurauskulmat pielessä tai jossain väljää, mikäli pitää ohjastaa kuin hevosta.
75 ja 164 eivät mielestäni ole ihan yhtä suuntavakaita vehkeitä, uudempiin taas ei ole tullut sellaista tuntumaa otettua, että osaisin tarkemmin analysoida.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: 28 Huhti 2007, 00:03
- Car(s): Alfa Romeo Giulietta
- Paikkakunta: Milano
Re: alfan heittelehtiminen...
Nyt kun täälläkin on tullut lunta sen verran että kelit oli perjantaina aika liukkaat niin voi kommentoida Giuliettasta ettei se ainakaan herkästi perää heittele. 225 kesärenkailla ongelmana oli pienissä liikenneympyröissä puskeminen kun vauhtia oli liikaa pitoon nähden.
- Rauta
- Viestit: 430
- Liittynyt: 27 Touko 2011, 19:45
- Car(s): Ford Focus ST ja Hyundai Ioniq plug-in hybrid (exiä: MiTo QV, Giulia, MiTo, Giulietta, 159 ja 156)
- Paikkakunta: Lohja
Re: alfan heittelehtiminen...
Täällä taas aivan päinvastaisia kokemuksia, Giulietta tuntuu menevän jatkuvasti pienessä sladissa. Jännä että näissä on näin paljon eroja.Cinghiale kirjoitti:Nyt kun täälläkin on tullut lunta sen verran että kelit oli perjantaina aika liukkaat niin voi kommentoida Giuliettasta ettei se ainakaan herkästi perää heittele. 225 kesärenkailla ongelmana oli pienissä liikenneympyröissä puskeminen kun vauhtia oli liikaa pitoon nähden.
-
- Viestit: 556
- Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
- Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
Opel Manta A 1900 DeLuxe -71
BMW 218i Active Tourer -15 - Paikkakunta: Helsinki
Re: alfan heittelehtiminen...
Meilläkin tyttö valitti käytyään Uudessakaupungissa lumikelillä, että Giuliettamme (5 koripalloilijaa kyydissä!) on kauhea lipsumaan koko ajan ! Vertailukohtana Corsa 1,2 -99 nasta-Conteilla vs. Alfan kitka-Contit.
Yritin sitten tiedustella tarkempia oireita, niin ilmeisesti puskee ympyröissä paljon verrattuna Corsaan ja tämän olen itsekin todennut. Maantiellä kuulemma menee kuitenkin ihan ok (sanoin että voi sitten mennä Corsalla seuraavaksi jos Alfa on niin kauhea ).
Alfalla on tullut tänäkin talvena jo pari kertaa itselleni "tukka pystyssä"-tilanne ympyrässä, kun ei ole alkanut ollenkaan kääntymään, vaan ollut pakko jarruttaa vauhti melkein nollaan. Ja olen tullut mielestäni hitaasti ympyröihin juuri tuon ominaisuuden takia. Corsalla on kiva heittää reipasta vauhtia ympyrään, kun siinä ei tarvitse kuin nostaa jalka kaasulta (tarvittaessa pieni apu jarrulla), niin takapää heittää kuin takavetoisessa ja taas saa polkea kaasu pohjassa eteenpäin . Tässä tulee myös hyvin esiin autojen painoero (n. 400 kg); kevyt auto hidastuu ja kääntyy tosi hyvin. Lumikelillä ei pitäisi olla edes nastojen tuomaa pitoetua; tosin Opelin renkaat on 4 cm kapeammat kuin Alfassa.
Nyt kun on taas luntakin kotitarpeiksi, niin pitänee mennä vähän harjoittelemaan Alfan käytöstapoja jonnekin. Talven ekassa lumikelissä Laukaalta Hesaan opin sen, että A-asentoa ei pidä käyttää, jos aikoo mennä ohi jostakin . Ohituskaistoissa ei pituus riitä, kun kaikki tehot on tietokoneen toimesta poistettu...
Yritin sitten tiedustella tarkempia oireita, niin ilmeisesti puskee ympyröissä paljon verrattuna Corsaan ja tämän olen itsekin todennut. Maantiellä kuulemma menee kuitenkin ihan ok (sanoin että voi sitten mennä Corsalla seuraavaksi jos Alfa on niin kauhea ).
Alfalla on tullut tänäkin talvena jo pari kertaa itselleni "tukka pystyssä"-tilanne ympyrässä, kun ei ole alkanut ollenkaan kääntymään, vaan ollut pakko jarruttaa vauhti melkein nollaan. Ja olen tullut mielestäni hitaasti ympyröihin juuri tuon ominaisuuden takia. Corsalla on kiva heittää reipasta vauhtia ympyrään, kun siinä ei tarvitse kuin nostaa jalka kaasulta (tarvittaessa pieni apu jarrulla), niin takapää heittää kuin takavetoisessa ja taas saa polkea kaasu pohjassa eteenpäin . Tässä tulee myös hyvin esiin autojen painoero (n. 400 kg); kevyt auto hidastuu ja kääntyy tosi hyvin. Lumikelillä ei pitäisi olla edes nastojen tuomaa pitoetua; tosin Opelin renkaat on 4 cm kapeammat kuin Alfassa.
Nyt kun on taas luntakin kotitarpeiksi, niin pitänee mennä vähän harjoittelemaan Alfan käytöstapoja jonnekin. Talven ekassa lumikelissä Laukaalta Hesaan opin sen, että A-asentoa ei pidä käyttää, jos aikoo mennä ohi jostakin . Ohituskaistoissa ei pituus riitä, kun kaikki tehot on tietokoneen toimesta poistettu...
- Matti_S
- Viestit: 595
- Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
- Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08
Pärtsätin: Triumph Thruxton '06 - Paikkakunta: Oulu
Re: alfan heittelehtiminen...
^Tuo puskeminen on kyllä kiva yhistettynä tuohon tunnottomaan sähkötehostimeen. Itekkin törmäsin samaan kun giuliettaa tyyppasin ja pääasiassa siksi sen skippasin. Samaa tahtoopi tehä tuo mini, joskaan ei niin pahasti.
-Matti-