jamppa kirjoitti:
Omasta kokemuksesta sanoisin, että moottoriksi 156:een ehdottomasti V6! Tuo moottori on käyttöominaisuuksiltaan ja fiilikseltään aivan lyömätön. Voimaa koneessa on sopivasti ja äänetkin ovat upeat.
Tyyli, yksilöllisyys ja fiilis puoltavat Alfaa. Se on rakkautta ensi silmäyksellä (tai ensityypeillä). Pelin pitäisi olla sillä kohtaa selvä. Mikäli poltetta ei synny, niin tuskin kannattaa hankkia...
Komppaan jamppaa, jos päädyt 156:een, hanki V6. Kun kerran auton malli on klassikko, niin pitää siinä olla klassikkomoottorikin

. Heti kun ekaa V6:sta pääsin koeajamaan (-98 mallia) niin tiesin että tälläsen haluan. Vaikka ko. yksilön etupään ripustukset kolisivatkin ja kojelauta natisi, niin se oli se moottori joka päätöksen tuotti. Tosin ostin sitten vähän uudemman (-03), mutta V6:n silti. Olenkin jälkeenpäin naureskellut itselleni, että tämä oli ensimmäinen auto, jonka ostin äänien perusteella

. Ok, korin muotoilu ja merkin tuottama fiilis olivat tietysti ensimmäisinä kiinnittämässä huomion, moottori valitsi itsensä sitten koeajolla. TS:ia en ole ajanut, JTS:aa kylläkin, ei sekään huono valinta ole, tehokas ja hyvin kiertävä kone. JTS:n luotettavuudesta ei ole kuin yksi huono kokemus tiedossa lähipiirissä, oli kyllä sen verran ikävä, että ei tullut alfistia kaverista ja vaihtoi pösöön

. Otos on sen verran pieni, etten sen perusteella lähde leimaamaan JTSaa huonoksi.
Bensaahan tuo kuutonen kuluttaa melko paljon, ne on ne muut autot ja moottorit kun ostetaan säästämään polttoainetta.
Jos oikein hakemalla haetaan, niin ainoa huono puoli on ollut etupään tukivarret, tai oikeastaan niiden puslien nopea kuluminen. En tiedä johtuuko ajotavasta (näillä varmaan ajetaan vähän "urheilullisemmin" kuin toisilla merkeillä) vai suunnitteluun liittyvistä asioista. Tuntumahan alustassa on loistava, liekö se ollut kestävyyttä tärkeämpi kriteeri? Kuluvia osiahan nuo joka merkissä ovat.
Jos et itse korjaa/huolla autoasi, kannattaa etsiä hyvä paikka, jossa ymmärtävät näiden päälle. Eihän tuossa tekniikassa nyt mitään niin ihmeellistä ole, ettei peruskorjaamo niitä osaisi laittaa, mutta asenne monilla tuntuu olevan vähän säikky harvinaisempia merkkejä/malleja kohtaan. Tai ainakin mulla on ollut tapana etsiä "hovikorjaamo", jonne sitten vien auton huoltoihin.
En tiedä auttaako tämä ketään hankinnassa, mutta kuten tekstistä huomaa, on auton hankkiminen mulle ollut enemmän tunne- kuin järkiasia.
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.