Automaatti-ilmastoinnin dementia

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Automaatti-ilmastoinnin dementia

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Kelläs on näissä automaatti-ilmastoinneissa huono muisti? Ja muutakin itsepäisyyttä ilmenee. Eli siis tuossa 156 boselift ilmastoinnissa on sellainen ominaisuus, että kun vaikka päivän ajelee näin talvisin manuaalilla lämmöt 25C ja 3 pykälää puhallusta lasille ja alas, niin esim. tänään aamulla kun ajan +5C tallista ulos niin ilmastointi (siis kylmän valmistaminen) on päällä ja sisäilmankierto automaattiasennossa. Eikä mihinkään koskettu välillä, käsikirjan perusteella pitäisi pitää manuaaliasetukset kunnes automaatti kytketään.
Päivällä tuntuu pitävän manuaaliasetukset paremmin, mutta tuo yön yli on vähän liikaa ja sitten taas aamulla arvotaan säädöt. Kun tuo automaatti muutenkin tekee vähän italialaisia ratkaisuja suomen talvessa, esim. lämmön puhaltaminen raivoisasti vain jaloille ei muuten haittaisi mutta kun pitäisi nähdä laseistakin edes eteenpäin.

Eli onkohan tuossa vehkeessä joku muisti jopa pariston/akun varassa, joka ei oikein pidä virtaa ja asetuksia, vain onkohan tämä nyt niitä oireita simahtavasta akusta. Kellään kokemuksia?

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Ainakin näissä vanhemmissa 156:ssa saa pois päältä tuon ominaisuuden että lyö aina ilmastoinnin päälle. Muistaako joku miten se ohje meni ja tepsiikö uudempiin?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Se härveli pyrkii kai kompressoria käyttämällä ja sisäilmaa kierrättämällä kuivaamaan autoa sisältä.

Kompuran käyttöhaluista tuskin kannattaa huolestua, se kun ei kumminkaan lähde käyntiin muutamaa plusastetta kylmemmässä vaikka merkkivalo muuta väittäisikin. Ymmärtääkö tuo sisäilmankierrätys palata itsekseen ruotuun jos siihen ei koske?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Joku selkeä vikahan tuossa on että jonkun sammutuksen jälkeen pysyy manuaaliasetukset, ja jonkun jälkeen automaatti hyppää ohjaksiin. Ei sillä pitäisi olla väliä onko kyseessä minuutin vai koko yön pysäköinti.

Ei siinä mitään jos automaatti toimisi etevästi, mutta kun tuntuu arpovan lähes nopalla noita puhallussuuntia ja voimakkuuksia ylä- ja alapuhalluksen väliltä. Keskiasentoon eli naamalle ei kuitenkaan koskaan yritä puhaltaa. Eli tuntuu kuin automaatti päällä ollessaan toimisi niinkuin on ajateltukin pastalandiassa, mutta vikana on siis itsekseen kytkeytyminen. Ei kai se sentään mikään ominaisuus voi olla? Miten muilla tuo käyttäytyy, onko vastaavia temppuja?

Jos tuohon ilmastoinnin kytkeytymiseen on ollut joku niksi niin voisi kokeilla soveltaa sitä tuohon automaattiinkin. Muistaako kukaan?
Viimeksi muokannut JiiTeeÄssä, 11 Tammi 2009, 14:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: Kompuran käyttöhaluista tuskin kannattaa huolestua, se kun ei kumminkaan lähde käyntiin muutamaa plusastetta kylmemmässä vaikka merkkivalo muuta väittäisikin. Ymmärtääkö tuo sisäilmankierrätys palata itsekseen ruotuun jos siihen ei koske?
uudessa se valo palaa vain kun kompura toimii, tai ainakaan se ei syty kun on tarpeeksi kylmää. Jotain häikkää tuntuu
JiiTeeÄssä:llä olevan kyllä sen pitäisi muistaa jos vaikka ohitat manuaalisesti ilmansuuntaukset ja käytät niin sanotusti puoliautomaattisesti.
oletko testannu niin että ensin automaatti päälle ja sitten suuntaukset ja puhallukset kohdillee ja jätät siihen?
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

JiiTeeÄssä kirjoitti:Joku selkeä vikahan tuossa on että jonkun sammutuksen jälkeen pysyy manuaaliasetukset, ja jonkun jälkeen automaatti hyppää ohjaksiin. Ei sillä pitäisi olla väliä onko kyseessä minuutin vai koko yön pysäköinti.
En tuosta 156:n uudemmasta automatiikasta sen kummemmin tiedä, mutta kyllä tuollainen logiikka on tuon oman 406:nkin ilmastoinnissa. Jos ulkona ja sisällä on sopiva yhdistelmä kelejä niin sekin vähän pidemmän seisomisen jälkeen päättää itsekseen pyytää kompressoria käyntiin, ja se kuuluu olevan ihan ominaisuus, ei vika.

Sitä en osaa sanoa mitkä ne reunaehdot ovat, mutta ulko- ja sisälämpötiloista ja niistä päätellystä oletetusta lasien huurtumisesta siinä kuitenkin on kysymys.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

^Hmm, ehkä nuo laitteet sitten toimii noin, jos kerta muillakin merkeillä on samaa. On kyllä aika ärsyttävää, pitäisi olla selkeästi niin että jos manuaali laitetaan päälle niin se myös on päällä kunnes automaatti kytketään. Varsinkin jos systeemi ei ole 100% toimiva talvella. Nyt tuo alfan logiikka alkaa työntää lämmintä täysillä jaloille kun moottori lämpenee ja samalla vetää ikkunat huuruun.

Tuon tallistalähdön logiiikka saattaa olla kyllä se huurtumisen estäminen, pitääpä seurata meneekö lumihiutaleen kuva koskaan pois päältä. Huomenna nähdään...

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

olikos tuo huurtumistunnistin vakiokamaa? vai oliko sitä ollenkaan? muistaakseni ainakin käryjen tunnistin on lisävaruste eli vaihtaa sisäkierrätykseen automaattisesti. Mulla ainakin tuppaa kanssa puhaltamaan jaloille ja jos lasi alkaa huurtua siirtää sinne, mutta yleensä vähän myöhässä. Rasittavin ominaisuus on se että puhallusta ei saa ylös ja keskelle samaan aikaan jos käyttää puoliautomaatisesti ...
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Mikke
Viestit: 12
Liittynyt: 28 Heinä 2006, 15:23
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Mikke »

Huonomuistisuus vaivaa ilmastoinnin manuaali-/automaattiasentoa täälläkin.

Erityisesti olen huomannut lyhyiden ajomatkojen jälkeen ilmastoinnin palautuvan automaatille. Lyhyt ajomatka tarkoittaa tässä sitä, ettei moottori ole vielä lämmennyt riittävästi lämminpuhalluksen alkamista varten. Tämän ominaisuuden kanssa tottuu elämään...

Avatar
piesuli
Viestit: 504
Liittynyt: 10 Loka 2006, 09:01
Paikkakunta: Hämeenkoski

Viesti Kirjoittaja piesuli »

mulla ainaki lyö miten sattuu ton ilmastoinnin päälle en jaksa edes enään välittää ko asiasta.. voisko se tunnistin siinä keskikosolissa vaikuttaa asiaan?? normaalia että lyö takalasin lämppärin päälle niin lähtee ilmastointikin päälle (kylmä kone)?

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Viesti Kirjoittaja mml »

JiiTeeÄssä kirjoitti:^Hmm, ehkä nuo laitteet sitten toimii noin...
...Nyt tuo alfan logiikka alkaa työntää lämmintä täysillä jaloille kun moottori lämpenee ja samalla vetää ikkunat huuruun.
Jos lukaiset ohjekirjan, niin noin sen kuuluukin toimia. Eihän siinä järkeä ole mutta niin se vaan on.
V6 kirjoitti:olikos tuo huurtumistunnistin vakiokamaa? vai oliko sitä ollenkaan? muistaakseni ainakin käryjen tunnistin on lisävaruste eli vaihtaa sisäkierrätykseen automaattisesti. Mulla ainakin tuppaa kanssa puhaltamaan jaloille ja jos lasi alkaa huurtua siirtää sinne, mutta yleensä vähän myöhässä. Rasittavin ominaisuus on se että puhallusta ei saa ylös ja keskelle samaan aikaan jos käyttää puoliautomaatisesti ...
Mulla on se tunnistinpaketti (sade-, saaste- ja huurretunnistimet) ja tosiaan huurretunnistin on hieman hitaanpuoleinen. Vastaavasti saastetunnistin taasen on yli-innokas työntämään sisäkiertoa kehiin ja sen seurauksena vetämään ikkunoita huurteeseen. Myös sadetunnistin on raivostuttavan herkkä ja intoilevainen. Kivoja varusteita kaikki, mutta toteutus voisi olla parempikin.
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

sadetunnistin toimii minusta kohtalaisen hyvin verrattuna joidenkin muiden merkkien tunnistimiin, jotka pyhhkivät jopa kuivaa lasia...., herkkyyssäätö voisi vaikuttaa hieman enemmän.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Mikke kirjoitti:Huonomuistisuus vaivaa ilmastoinnin manuaali-/automaattiasentoa täälläkin.
puhutko nyt ilmastointi päällä/pois (lumihiutale) vai tarkoitatko että automaatti ohitettuna esim omilla suuntauksilla ei pysy muistissa ns puoliautomaatti.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
pikkis77
Viestit: 501
Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)

Viesti Kirjoittaja pikkis77 »

Mulla kun on tuo huurtumisen tunnistin, niin vaikka kompuran ottaa pois päältä, niin se kyllä hyppää takasin jos keli on kostea. samoin sisäilman kierto.
Mites ku kuulin että lisävarusteena olis sisäilman laadun tunnistin, silloinhan se käyttäs kans automaattisesti kompuraa ja pierunkierrätystä vaikka manuaalilla olis asetukset....

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Mulla toi kuskinpuolen lämpötilan sääntö hiipii itekseen ylös satunnaisesti käynnistyksen yhteydessä. Ehkä joka 10 käynnistys niin se nousee puolella asteella. Vissiin joku kosketushärö numikassa.
-Matti-

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

pikkis77 kirjoitti:Mulla kun on tuo huurtumisen tunnistin, niin vaikka kompuran ottaa pois päältä, niin se kyllä hyppää takasin jos keli on kostea. samoin sisäilman kierto.
Jaa minulla on sitten kai myös tuo huurtumisen tunnistin, vaikka en sitä löydä, taustapeilin luona pitäisi olla joku palikka?. Ainakin tänä aamuna todella kosteassa kelissä automaatti piti väkisillä ilmastointia ja kierrätystä päällä. Ja sitä kintuille puhallusta vaikka ikkunat huurtuu... :roll:

Tuosta aamun liikkeellelähdöstä, aiemmat kommentit oli ehkä sen verran pielessä että ei se taida automaattiasentoa laittaa itse päälle. Näytössä välähtää aiemmat manuaaliasennukset, ja ne muuttuvat heti 1-asennon puhallukselle tuulilasille. Ja manuaali eli puoliautomaatti jää päälle. Kiusa se on pienikin kiusa... Jos löydän tuon laitteen aivot niin revin ainakin sulakkeen irti tai laitan käsikytkinen väliin.

ÄLÄ KOSKE MUN SÄÄTÖIHIN, PRKL! :twisted:

Avatar
Mikke
Viestit: 12
Liittynyt: 28 Heinä 2006, 15:23
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Mikke »

V6 kirjoitti:
Mikke kirjoitti:Huonomuistisuus vaivaa ilmastoinnin manuaali-/automaattiasentoa täälläkin.
puhutko nyt ilmastointi päällä/pois (lumihiutale) vai tarkoitatko että automaatti ohitettuna esim omilla suuntauksilla ei pysy muistissa ns puoliautomaatti.
Tarkennus: ns. puoliautomaatti vaihtuu täysautomaattiin ihan itsekseen silloin tällöin käynnistyksen yhteydessä. Tätähän ei huomaa talvella ennen kuin moottori on lämmennyt yli 50 asteen ja lämminpuhallus käynnistyy. Ei se oikeastaan enää itseä haittaa, mutta tuon ilmastoinnin toiminnan selittäminen muille auton käyttäjille onkin sitten mutkikkaampi juttu :?

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Toimii minusta hyvin:

1. Pakkasella ensin ei pyöritä tuuletinta ollenkaan, koska kylmästä koneesta ei irtoa lämmintä.

2. Koneen hieman lämmettyä lämmitin keskittyy huurteenpoistoon ja nopeaan lämmittämiseen.

3. Koneen saavuttaessa normaalilämmön, tuuletin ottaa "vanhat" säädöt.

Ainoa kritiikki tulee kylmän koneen kohdalla, tuuletin saisi pyöriä silloinkin.

Niin ja kaiken tuon saa ohitettua noilla avaimet, napit, vilkku ohjeiden avulla. Vo, kuulostaa merkilliselsä, mutta Alfa tottelee mitä kummallisempia komentoja, joilla toimintaa saa säädettyä. Eli tuulettimen saa kokonaan manuaaliseksi jos haluaa. Haulla ohjeet täältä.

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

alfista kirjoitti: Niin ja kaiken tuon saa ohitettua noilla avaimet, napit, vilkku ohjeiden avulla. Vo, kuulostaa merkilliselsä, mutta Alfa tottelee mitä kummallisempia komentoja, joilla toimintaa saa säädettyä. Eli tuulettimen saa kokonaan manuaaliseksi jos haluaa. Haulla ohjeet täältä.
Ei kyllä löydy vaikka mitenkä hakee.

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

JiiTeeÄssä kirjoitti:
alfista kirjoitti: Niin ja kaiken tuon saa ohitettua noilla avaimet, napit, vilkku ohjeiden avulla. Vo, kuulostaa merkilliselsä, mutta Alfa tottelee mitä kummallisempia komentoja, joilla toimintaa saa säädettyä. Eli tuulettimen saa kokonaan manuaaliseksi jos haluaa. Haulla ohjeet täältä.
Ei kyllä löydy vaikka mitenkä hakee.
Tässä yksi, muitakin on:

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=3 ... mastoinnin

Kärsivällisyyttä hakuun. Tämä löytyy siis käyttöohjeestakin kavereiden mukaan.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

tuo on siihen vanhempaan ilmastointiin...
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Vastaa Viestiin