156 JTS pakosarja sulattaa ympäristöään

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
TeroST
Viestit: 30
Liittynyt: 02 Loka 2005, 00:03
Paikkakunta: Helsinki

156 JTS pakosarja sulattaa ympäristöään

Viesti Kirjoittaja TeroST »

Löytyykö kohtalotovereita tai vinkkejä mitä liitintä putsata? 156 JTS autooni on tullut seuraavanlaista vikaa:

- Pakosarja & ensimmäinen katalysaattori kuumenevat punahehkuisiksi
- diagnostiikassa seuraavat ominaisuudet:
-- Kaasuläpän potentiometri MEM
-- Joutokäynti testi AKTIIVINEN
-- Sähköinen kaasuläppä MEM
-- Potentiometer throttle track 1 MEM
-- Potentiometri kaasuläppä jälki 2 MEM

Seuraava kohde on varmaankin Konalan Deltassa, mutta en ehdi ainakaan ennen torstaita käydä siellä. Täytyy muutenkin varata aika etukäteen, ettei tule turhaan ajettua. Pakosarja on niin kuuma, että sulattaa lähellä olevat vesiputket...

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Kai sen täytyy laihalla käydä jos normaaliajossa vetää punahehkulle. Nuo vikakoodit viittaa kaasuläpän asentoanturiin, jos vaikka sieltä lähtisi hakemaan syytä. Sitä en vaan ymmärrä että lambdat ei tuohon reagoi jos laihalla mennään... Tosin lambdavikahan sen laihalle voisi päästää, mutta miksi ei löydy sitten lambdaviasta herjoja..?

Avatar
TeroST
Viestit: 30
Liittynyt: 02 Loka 2005, 00:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TeroST »

Joo se lämpenee punaiseksi ikkunoita raaputellessa. Kuitenkin jäähdytysneste pysyy normaalilämmöissä. Jopa silloin kun vesiputki vuosi pisaroita pakosarjan päälle, ei lämpömittarin mukaan ollut vielä ongelmia.

Mietin että jos jotain liitintä putsailemalla saisi edes vähän paremmin toimimaan. Kuulin että maahantuojan testeri kertoisi hieman yksityiskohtaisemmin vian lähteistä. Vaikka siis on korjaamona tyyriimpi niin mahdollisuus säästää, kun vaihtaa vain varmasti viallisia osia...

Avatar
Rölli ja metsänhenki
Viestit: 385
Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
Paikkakunta: Hyvinkää

pakosarja

Viesti Kirjoittaja Rölli ja metsänhenki »

Moron

Meillä 166 teki aikoinaan ihan saman. Pakokaasut olivat niin kuumat etteivät meinanneet korjaamolla autoa uskaltaa käynnissä pitää.

Syyksi loppujen lopuksi paljastui ilmamäärämittari joka toi ja ei toimitut. Tämän seurauksena lambda-anturi paloi ja se siitä.

Vikakoodeja ei muostaan ollut. Auto oli 2,0 ts koneella. Vika löytyi kun seurattiin piirturilla ilmamassamittarin toimintaa (ihan uteliaisuutta, kun jotakin piti tehdä) niin se todellakin välillä toimi ja välillä ei. Siis anturit vaihtoon niin kyl se siittä.
Kautta likaisten varpaitteni!

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Mitenkä obd-valo on käyttäytynyt, onko vilkkunut? Kun sytytyshäiriö seurauksena raakaa polttoainetta menee kattiin, se on hetkessä punahehkuinen. Nopeasti on katti myös entinen, eli se sulaa. Ei se mistään muusta noin kuumaksi mene...veikkaisin.

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Oma JTS teki kerran täsmälleen tuon saman ja takuuseen vaihdettiin kaasuläppäkotelo. Ongelmaa ei sen jälkeen koskaan ilmennyt joten ehkä siitä kannattaa lähteä liikkeelle.

Avatar
TeroST
Viestit: 30
Liittynyt: 02 Loka 2005, 00:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TeroST »

Kiitos vinkeistä. Onko OBD sama kuin Motor Control Failure? Tämä kyllä syttyy eikä enää poistu. Kun oireita mietin, niin tyhjäkäynti taisi olla korkea ja semmoinen välillä pörisevä. Vähän kuin kuorma-auton pakokaasujarru...

No vein auton aamulla Konalan työjonoon. Katsotaan mitä löytyy.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

No perjaatteessa kyllä.

OBD(On-Board Diagnostics) eli sisäinen valvontajärjestelmä valvoo auton moottorinohjausyksikön komentoja ja vastauksia.

Jotkin merkittävät häiriöt OBD järjestelmässä sytyttävät moottorin vikavalon. Alfan ajotietokone ilmoittaa tästä myös tekstillä "Motor control failure"

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Tuo mun 1.8ts Euro3 tekee vähän samalla tavalla. Edestä päin katsottuna oikean puoleinen kattipallo lämmittää vesiletkua arveluttavasti. Ei nyt ihan punahehkuna, mutta liian lähellä on se letkulämppärin letku tuota lämpöstä kohtaa.
Olen ihmetellyt, että mistä ihmeestä auto vuotaa nestettä. Kuumana vuotaa, kylmänä ei. Pitänee jotain lämpösuojaa laittaa vesiputkeen. Tehtaalla siihen näyttäisi sellainen suoja kuuluneen, mutta johonkin se on haihtunut.

Avatar
TeroST
Viestit: 30
Liittynyt: 02 Loka 2005, 00:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TeroST »

Raportoidaan vian selvittyä. Vikakoodit viittailivat lähinnä kaasuläppään. Se on jopa joskus vaihdettu. Varsinainen ongelma oli kuitenkin moottorin johtosarjan liitoksessa.

Ilmeisesti liitin välillä antoi kontaktia ja välillä pätki. Diagnostiikan mukaan vikaa oli monessa paikassa. Korjauksena oli liitoksen kunnostus ja kaasuläpän uusiksi opetus.

Hyvin kulkee eikä pakoputkikaan enää hehku 8)

Avatar
TeroST
Viestit: 30
Liittynyt: 02 Loka 2005, 00:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TeroST »

Pakosarjan hehkuminen itse asiassa uusi vielä kerran. Ehkä tämä vika oli piilevänä vaikka liittimessä olikin vikaa. Yksi sytytyspuolista meni täysin pimeäksi.

Puolan vaihdon jälkeen ottaa kierroksiakin herkästi vaikka rajoittajaan asti. Seuraavaksi sitten katsastukseen tutkimaan katalysaattorin kunto hehkutuksen jälkeen...

Vastaa Viestiin