Tasapainoakselin hihnan vaihto/poisto

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Piruvie
Viestit: 138
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:20
Paikkakunta: Ylöjärvi

Tasapainoakselin hihnan vaihto/poisto

Viesti Kirjoittaja Piruvie »

Moro!

Nyt kun autoon on ropsahtanut se 122tkm mittariin ja 120 pitäs se hihna vaihtaa. Muistelisin jostain lukeneeni että on suhkoht turha härpäke jonka voi pois ottaa ilman että tulee seuraamuksia? näinkö homma o.
ajon jälkeen tyhjäkäynnillä kuuluu vinkunaa hihnojen kohdalta ja veikkaisin että tämä siä vikisee, perseessä vaan tuntuma että kohta rasahtaa ja siinä menee sit 10tkm sitten vaihdettu jakohihnakin samalla :D ja mitä kauheeta se koneelle tekisikään, hyi.

Joten ostanko hihnan ja rullat ym härpäkkeet ja vaihdan ne paikoilleen (~200e) Vai voinko kepein mielin pätkästä sen tasapaino hihnan poies sieltä? :)

Kiitoksia neuvoista. en viitsisi alfaa suotta tuhota :D.


edit; 156 JTS 2.0 -03
Ei riemulla rajaa kun Alfalla ajaa ;)

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ootko varma ettei ole jakohihnan vaihdon yhteydessä vaihdetty myös tasapainoakselin hihnaa ja kiristintä? Veikkaisin meinaan että on, se vaihtamatta jättäminen on ihan hölmöä.

Piruvie
Viestit: 138
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:20
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Piruvie »

Epezi kirjoitti:Ootko varma ettei ole jakohihnan vaihdon yhteydessä vaihdetty myös tasapainoakselin hihnaa ja kiristintä? Veikkaisin meinaan että on, se vaihtamatta jättäminen on ihan hölmöä.
Tästä ei ole varmuutta, selviää varmaan huomenna kattomalla missä kunnossa on, eihän tua renkaan/lokarin irrotus paha homma ole.

Ihme homma kyllä jos ei ole vaihdettu.. huoltokirjassa lukee vaan 110tkm huollonkohalla että jakohihna vaihdettu.

Mitä tämä hihna vaikuttaa? voiko sen nappasta vai loppuuko ajo jos kuluneelta näyttää ?
Ei riemulla rajaa kun Alfalla ajaa ;)

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^Voihan sen toki ottaa, jos niikseen tulee.. Seurauksena on ainakin 2.0 TS -moottorissa lisääntynyt ääni ja tärinä kierrosten mennessä yli 6000 rpm. Omassani tuota ei ole ollut puoleen vuoteen. Tosin eräs foorumilainen totesi hyvin asiasta: "kun Alfa on onnistunut tekemään värinättömän moottorin korkeillakin kierroksilla, niin miksi sitä pilaamaan". Niin, ehkä se hihna tulee taas laitettua ensi kerralla...

Toinen asia on sitten, että miten selvästi tuosta erottaa kulumat. Itse en ainakaan havainnut mitään suurempia kulumia, kun tarkastelin 60 tkm ajettua tasapainoakselin hihnaa. Toki jos siellä näkyy selviä riekaleita niin, sittenhän asia on selvempi. Tosin sitten se olisi jo mennyt poikki.

Osaisivatkohan sanoa jakohihnanvaihdon tehneessä yrityksessä, mitä tuohon vaihtoon on kuulunut? Kai siellä huoltokirjassa jokin firman nimi lukee? Vai onko joku tehnyt vaihdon itse?

Itse en asiaa arpoisi, vaan veisin auton johkin ammattilaisen kuulosteltavaksi / tutkittavaksi.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Mites muilla, jotka on jättäneet tuon tasapainoakseleiden hihnan pois niin kuuluuko teillä sellainen metallinen särähdys 5000 rpm korvilla? Luulin sen ensin tulevan pakosarjan lämpösuojapellistä, mutta otin sen irti ja samainen ääni tulee vieläkin. Mikäköhän siellä väräjää. kyllä se muutenkin hieman rumemmalta kuulostaa kierroksilla.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Jep, ensinnä kannattaa tutkia että missä on jakohihna vaihdettu ja käydä kysymässä että onko tasapainoakselin hihna ja kiristin vaihdettu myös, jos ei ole niin sitten tietysti tivaamaan että miksi ei ;)

Tuommoinen käynnistyksen jälkeinen meteli voi myös tulla jostakin apulaitteesta, sen ohjainrullasta tai kiristimestä. Myös vesipumppu on yksi mahdollinen syyllinen. Tämähän olisi ollut myös syytä vaihtaa (ellei ole vaihdettu) jakohihnan vaihdon yhteydessä.

Oli miten oli, niin kiireenvilkkaa pajalle tutkittavaksi.

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Enpä ole mitään eroa huomannut ennen ja jälkeen tasapainohihnan,
Harvemmin tosin tulee käytettyä yli 6000 kierroksia, mutta tietty olen vetänyt rajoittimeen sillointällöin. Ehkä värisee siellä enemmän, ehkä ei ;)
Hihnan jätin pois, koska luin joillain sen korkanneen ja jääneen jakoremmin väliin, tuloksena moottorin tuho.
- Alfaholic -

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Jalamari kirjoitti:Mites muilla, jotka on jättäneet tuon tasapainoakseleiden hihnan pois niin kuuluuko teillä sellainen metallinen särähdys 5000 rpm korvilla?
Noilla paikkeillahan se mekkala alkaa, mutta en kyllä nyt muista onko siinä jokin metallinen vivahde. Pitää kuunnella jahka on taas puikoissa.
Jappe kirjoitti:Hihnan jätin pois, koska luin joillain sen korkanneen ja jääneen jakoremmin väliin, tuloksena moottorin tuho.
No, tästä syystä se tuli itselläkin pois jätettyä. Yksi hajoava osa vähemmän. Saas nähdä tuleeko laitettua ensi kerralla. En jaksa vieläkään uskoa, että ilman tasapainoakselia ajamisella saisi hajotettua koneen. Ajetaan nyt ensin kolmen vuoden kestotesti ja kassellaan uudestaan.. :wink:
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Juu, jos tuosta särinästä ei pääse eroon niin, kai se on sinne viskattava. Ei tuo nyt niin kallis ole ja suurempi todennäköisyys täystuhoon on kuitenkin tuo jakoremmin porsiminen. pääsis ees osasta noista sivuäänistä eroon. :lol:

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

Mulla alkoi rikkinäinen katin kannake (ns. tyyppivika) rämisemään selkeämmin, kun jätin hihnan pois. Panin hihnan takaisin ja vaihdoin uudemman mallisen ehjän kannakeen, niin hiljeni räminät.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

onko sulla katit pakosarjassa? Oliko se kannatin revennyt poikki, heti pulttien jälkeen? Ajattelin että Deltan pojat on vetäneet sen edellisessä remontissa puukkosahalla poikki. :lol: Tuo se siis vois olla.

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Eikös tasapainoakselit tulleet tähän moottoriin n. 1991, kun esiteltiin Lancia Delta HF Integrale 16v. Itse moottorihan on käytännössä sama jo Ritmo 2000 ajoista alkaen, eli ei siis ihan uusi :-) Moottori on ollut ilman tasapainoakseleita useassa konsernin mallissa 1.4, 1.6, 1.8 ja 2.0 litraisena, joten ei niitä toisen kertaluvun edestakaisia massavoimia edes kukaan käyttäjä pysty tunnistamaan, muutenhan ne akselit olisivat joka moottorissa. Niiden pois jättäminen vähentää jakopään hajoamisen riskiä, tosin niitä kiristäjän pyöriä ei enään ole hajonnut kovin paljoa, mutta ennenkaikkea se lisää tehoa muistaakseni 5..10 hv. Näin kertovat ratamiehet jotka näillä ovat ajaneet rataa. Luokittelun takia niitä ei olisi saanut poistaa Integralesta, mutta niissäkin oli jos jonkinlaista "viritystä" asian kiertämiseksi!
No, itsellänikin se hihna yleensä pyörii siellä mukana, kun se kerran on sinne suunniteltu :mrgreen:

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Viesti Kirjoittaja mutt »

Jos Fiat/Lancia-tc:tä pidetään "samana", niin Ritmon esittelyn aikoihin kone oli jo 12 vuotta vanha, eli ensimmäisen kerran se esiteltiin 124 Sport Coupessa 1966. Tasapainoakselit tulivat ensimmäisen kerran Lancia Theman esittelyn myötä 1984. Muissa malleissa noita ei ole ollut, kuin 2-litraisissa, joka on poikkeuksellisen pitkän iskunsa takia värinöille alttiimpi. Käytännössä ko. kone käy tunnistettavasti tasaisemmin akseleiden kanssa varsinkin kierroksilla, edellyttäen, että akselit on oikein ajoitettu, mitä ne eivät usein ranejen jäljiltä ole. Perstuntumalta ei tehossa huomaa mitään eroa akseleiden kanssa tai ilman, ja ainakin Porsche 944:n 2,5l nelosessa ko. akselit ottavat tehoa n. 2,5kW, joten ei ole ihmekään, jos ei tunnu.

TestarosaFinland
Viestit: 1754
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Omasta ex. Themasta poistetiin tämän hihnan nokka hihna vaihdon yhteydessä eikä ollut mitään eroa. Eli kone toiminut täsmmäleen sama ennen ja poiston jälkeen.
Nothing beats cubic inch

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

Jalamari kirjoitti:onko sulla katit pakosarjassa? Oliko se kannatin revennyt poikki, heti pulttien jälkeen? Ajattelin että Deltan pojat on vetäneet sen edellisessä remontissa puukkosahalla poikki. :lol: Tuo se siis vois olla.
Euro3-malli eli ekat katit pakosarjassa. Molemmissä malleissa nuo taitavat murtua ja etenkin yhden katin mallilla pärjännee ilman sitä kiinnikettäkin. Allaolevassa linkissä kuvia uudenmallisesta kiinnikkeestä.

http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... 3404&TPN=2

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Vielä tuosta metallisesta äänestä.. Oletko Jalamari tarkistanut ettei ääni tule siitä pakoputken "haitariosasta"? Sekun alkaa vähän fuskaamaan, niin päästää melko metalllisen saundin juurikin tuolla kierrosalueella.
Senza cuore saremmo solo macchine

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Hitsi, hyvä että tekstit oikoluetaan ja korjataan lapsukset :oops: Tosiaan, Thema 2.0 ie tuli '84 tasapainoakseleilla, sitten Lancia 4WD HF? ja muita 2.0 malleja lähinnä Lancian puolelta, MUTTA Dedra 1.8 ie oli myös näillä akseleilla samoinkuin Tempra 1.8 ie! Croma oli taas ilman akseleita vuoteen '91 asti, jolloin ne tuli FL-malliin.
Tarkoitin tuota 1995 cc konetta, tuliko se ensin 132 tai Ritmoon? Niin tai näin, siinä näyttäisi olevan kone samoilla mitoilla kuin Alfan 2.0 kone, muistelen joskus jopa k-akselin laakereita vertailleeni, akselikin oli siinä jo nitrattu. Toisaalta kun tuli tämä 5-sylinteristen moottorien aikakausi, niissä oli akselit dieseliä myöten, joka kuitenkin jäi taas pois joskus 2000 luvun paikkeilla.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

^^Eli juurikin tuo kiinnike on revennyt halki. ei kai se sitä tarvii, poistaa vaan siitä ne lohkoon kiinnittyvät osat ettei rämise niitä vasten.

Tuo joustohässäkkä pitäs kyllä olla kunnossa. Mutta jostain se vuotaa. Auto pitää sellaisen vähän säksättävän suhinan kun kovempaa kiihdyttää. Eikös pakosarjan tiivisteen välistä vuotava pidä juuri tälläisen äänen. Joustopalan saumoista taas enempi sellaista pörinää? Meinattiin pitää konetta kannatuksessa pakosarjasta kun purettiin laatikko pois.--->Ei hyvä ajatus. Ei kai tollanen peltisarja paljon tarvitse että sen verran nitkahtaa.

No ehkä se uudella tiivisteellä korjaantuu. Vai onko ajatuksia miten tuon muuten selvittää. Ei kai näin "uudessa" autossa vielä tule ongelmaa katkeavien pinnapulttien kanssa. Tempraan joskus vaihdoin ja noita katkesi monta. :silent:

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Viesti Kirjoittaja mutt »

seppo kirjoitti:Tarkoitin tuota 1995 cc konetta, tuliko se ensin 132 tai Ritmoon?
Vaikea sanoa, missä ensimmäinen oli, mutta kaupallinen esittely taisi olla ensimmäisenä Lancia Betassa -75. En tiedä, oliko tuohon aikaan jo Fiat 131:n Abarth-versioissa samaa konetta. 131:ssä ja 132:ssa se esiteltiin mallivuodelle -76, jolloin Ritmosta ei vielä tiedetty mitään. Alfan remmikoneiden sanotaan perustuvan tuohon, mutta keskenään vaihtokelpoisia osia taitaa olla varsin vähän. Noita Tempran ja Dedran 1,8-malleja on Suomessa hyvin vähän, joten ei niiden koneidenkaan kanssa ole tullut oltua tekemisissä.

Avatar
-HH-
Viestit: 659
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Muistelen että Montecarlo olis jossain mainittu autoksi jossa tuo kakslitrainen esiteltiin.

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

hagger16 kirjoitti:^Voihan sen toki ottaa, jos niikseen tulee.. Seurauksena on ainakin 2.0 TS -moottorissa lisääntynyt ääni ja tärinä kierrosten mennessä yli 6000 rpm. Omassani tuota ei ole ollut puoleen vuoteen. Tosin eräs foorumilainen totesi hyvin asiasta: "kun Alfa on onnistunut tekemään värinättömän moottorin korkeillakin kierroksilla, niin miksi sitä pilaamaan". Niin, ehkä se hihna tulee taas laitettua ensi kerralla...
Tuo värinättömyys teki hassut muutama päivä 156:sen kauppojen jälkeen, kun ajelin luistonesto pois päältä, kuuntelin muzakkia vähän kovempaa, ja olin muutenkin fiiliksissä. No siinä joku tupeksi jaloissa ja kun lopulta pääsin hyökkäämään edelle, tuli vähän polkaistua. Siinä tuntu ettei hyökkää mihinkään vaikka lappu oli lähes lattiassa, eihän tämä paska väännä ollenkaan. Vilkaisin kierroslukumittaria ja viisari oli punarajalla... :shock: :oops:

Ei tuntunu niitä normaaleja tärinöitä kierroksilla, eikä moottorin äänet kuulunu. Niin ja kitkat on alla, niistäkään ei kuulu mitään vaikka sutii. Tuon jälkeen ajattelin pitää luistoneston päällä talvella.

Vastaa Viestiin