164 jarrupaineensäädin asiaa
Valvoja: Moderators
164 jarrupaineensäädin asiaa
Elikkäs tuli irrotettua tuo mokkula takapalkista. Ensin kaikki jarruputket poikki ja sitten nysät ruuvaamalla irti säätimestä.
Näin jälkeenpäin mietittynä olisi voinut jotenkin merkata tuon putkien järjestyksen..
Säätimeen näyttäisi menevän kaksi 10mm linjaa ja kaksi 12mm. Reiät erikoisesti ristikkäin, eli 10mm vastakkaisissa nurkissa ja 12mm vastakkaisissa. Onko jollain tietoa mitkä on sisäänmenot pääsylinteriltä, ja mitkä jarrusatulanpuoleiset liitännät?
Ja toinen murhe on säätimen männät. Kuuluisiko liikkua männästä painamalla (säätimen päästä näkyvästä kuulasta siis) vai tarviiko liikkuakseen kunnon paineen hydrauliikka puolelle? Säädin irrallaan tuntuvat olevan yhtä puuta säätimen rungon kanssa.
Näin jälkeenpäin mietittynä olisi voinut jotenkin merkata tuon putkien järjestyksen..
Säätimeen näyttäisi menevän kaksi 10mm linjaa ja kaksi 12mm. Reiät erikoisesti ristikkäin, eli 10mm vastakkaisissa nurkissa ja 12mm vastakkaisissa. Onko jollain tietoa mitkä on sisäänmenot pääsylinteriltä, ja mitkä jarrusatulanpuoleiset liitännät?
Ja toinen murhe on säätimen männät. Kuuluisiko liikkua männästä painamalla (säätimen päästä näkyvästä kuulasta siis) vai tarviiko liikkuakseen kunnon paineen hydrauliikka puolelle? Säädin irrallaan tuntuvat olevan yhtä puuta säätimen rungon kanssa.
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Re: 164 jarrupaineensäädin asiaa
Fiat Cromassa varmaan tuo sama säädin. Ehjässä säätimessä kyllä männät liikkuu sormivoimin. Autossa paikallaanollessa pitää jarrupolkimesta painaessa näkyä venttiilin säätövivussa pieni liike. Venttiilin toimita perustuu juurikin tähän. Jarrua painettessa ensiksi venttiilin männät liikkuvat vivun salliman liikeradan, ja vasta tämän jälkeen alkaa painetta mennä itse jarrusylintereille. Eli vasta sitten kun mäntien liike loppuu säätövivun rajoittamana. Eli jarrutus alkaa ensiksi etupäässä ja vasta polkimen mentyä hiukan syvemmälle liittyvät takajarrutkin mukaan.SiK kirjoitti:Elikkäs tuli irrotettua tuo mokkula takapalkista. Ensin kaikki jarruputket poikki ja sitten nysät ruuvaamalla irti säätimestä.
Näin jälkeenpäin mietittynä olisi voinut jotenkin merkata tuon putkien järjestyksen..
Säätimeen näyttäisi menevän kaksi 10mm linjaa ja kaksi 12mm. Reiät erikoisesti ristikkäin, eli 10mm vastakkaisissa nurkissa ja 12mm vastakkaisissa. Onko jollain tietoa mitkä on sisäänmenot pääsylinteriltä, ja mitkä jarrusatulanpuoleiset liitännät?
Ja toinen murhe on säätimen männät. Kuuluisiko liikkua männästä painamalla (säätimen päästä näkyvästä kuulasta siis) vai tarviiko liikkuakseen kunnon paineen hydrauliikka puolelle? Säädin irrallaan tuntuvat olevan yhtä puuta säätimen rungon kanssa.
Putkien järjestystä en muista - on tuosta venttiiliremontista sen verran monta vuotta. Venttiilin sai kuitenkin purettua ja herkisteltyä ilman mitään poppaskonsteja. Mahtoikohan olla jotkun lukkosokat tms jotka piti ensiksi irroittaa.
Ok, eli jumissa on säädin vielä. Tuossa on säätimen takapäässä (vastakkaisella puolella männistä) kaksi 10mm kuusiokolo kannalla olevia tulppia. Edellisen jumittavan 164:n mokkulassa nuo tulpat aukesi ja sitä kautta putsasin ja kasasin paineensäädin autossa kiinni. Tässä yksilössä tulpat on niin pahasti ruosteessa, että meinaa vaan kannat pyöristyä. Lämpöäkään ei oikein uskalla antaa jos on kumitiivisteitä sisällä..
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Männät tosiaan liikkuvat ulospäin, ei sisäänpäin
Tämän totesin kun oli tovin niitä takonut.
Ne takapään tulpat jos saa auki niin sieltä pystyy männät poistamaan. Mutta jos eivät irtoa niin kunnon uittaminen öljyssä jonka jälkeen painat vaikka paineilmaa niistä jarruputkien reijistä, se saa jo aika hyvin männän liikkumaan.
Jos ei lähde niin voit toki ostaa muukkoselta uuden 120€:lla tai multa toimivan 20€:lla
Jarruputki järjestys löytyy tuolta minun 33 P4 projektiketjusta. Lue vaan tarinat loppuun, laittelin niitä meinaan itse kahteen kertaan väärinpäin
(33:sessa ja 164:ssä samanlainen säädin)
Tämän totesin kun oli tovin niitä takonut.
Ne takapään tulpat jos saa auki niin sieltä pystyy männät poistamaan. Mutta jos eivät irtoa niin kunnon uittaminen öljyssä jonka jälkeen painat vaikka paineilmaa niistä jarruputkien reijistä, se saa jo aika hyvin männän liikkumaan.
Jos ei lähde niin voit toki ostaa muukkoselta uuden 120€:lla tai multa toimivan 20€:lla
Jarruputki järjestys löytyy tuolta minun 33 P4 projektiketjusta. Lue vaan tarinat loppuun, laittelin niitä meinaan itse kahteen kertaan väärinpäin
(33:sessa ja 164:ssä samanlainen säädin)
Ymmärsinköhän oikein tuosta 33 projektiketjusta, että sen pään reikiin, mistä näkyy männät, menee paine pääsylinteriltä? Ja tulppien puoleisista reijistä lähtee satulalle? Eli niinkun näin:
Täytyykin vielä muistaa tarkastaa, että vasen ja oikea puoli menee oikeinpäin hydrauliyksiköltä asti. Taitaa olla aika tärkeää ABSillisessa jarrusysteemissä.
Täytyykin vielä muistaa tarkastaa, että vasen ja oikea puoli menee oikeinpäin hydrauliyksiköltä asti. Taitaa olla aika tärkeää ABSillisessa jarrusysteemissä.
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano