164 jarrupaineensäädin asiaa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
SiK
Viestit: 261
Liittynyt: 08 Touko 2005, 21:18
Car(s): 500e
V70
Paikkakunta: Tampere

164 jarrupaineensäädin asiaa

Viesti Kirjoittaja SiK »

Elikkäs tuli irrotettua tuo mokkula takapalkista. Ensin kaikki jarruputket poikki ja sitten nysät ruuvaamalla irti säätimestä.

Näin jälkeenpäin mietittynä olisi voinut jotenkin merkata tuon putkien järjestyksen..

Säätimeen näyttäisi menevän kaksi 10mm linjaa ja kaksi 12mm. Reiät erikoisesti ristikkäin, eli 10mm vastakkaisissa nurkissa ja 12mm vastakkaisissa. Onko jollain tietoa mitkä on sisäänmenot pääsylinteriltä, ja mitkä jarrusatulanpuoleiset liitännät?

Ja toinen murhe on säätimen männät. Kuuluisiko liikkua männästä painamalla (säätimen päästä näkyvästä kuulasta siis) vai tarviiko liikkuakseen kunnon paineen hydrauliikka puolelle? Säädin irrallaan tuntuvat olevan yhtä puuta säätimen rungon kanssa.

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Re: 164 jarrupaineensäädin asiaa

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

SiK kirjoitti:Elikkäs tuli irrotettua tuo mokkula takapalkista. Ensin kaikki jarruputket poikki ja sitten nysät ruuvaamalla irti säätimestä.

Näin jälkeenpäin mietittynä olisi voinut jotenkin merkata tuon putkien järjestyksen..

Säätimeen näyttäisi menevän kaksi 10mm linjaa ja kaksi 12mm. Reiät erikoisesti ristikkäin, eli 10mm vastakkaisissa nurkissa ja 12mm vastakkaisissa. Onko jollain tietoa mitkä on sisäänmenot pääsylinteriltä, ja mitkä jarrusatulanpuoleiset liitännät?

Ja toinen murhe on säätimen männät. Kuuluisiko liikkua männästä painamalla (säätimen päästä näkyvästä kuulasta siis) vai tarviiko liikkuakseen kunnon paineen hydrauliikka puolelle? Säädin irrallaan tuntuvat olevan yhtä puuta säätimen rungon kanssa.
Fiat Cromassa varmaan tuo sama säädin. Ehjässä säätimessä kyllä männät liikkuu sormivoimin. Autossa paikallaanollessa pitää jarrupolkimesta painaessa näkyä venttiilin säätövivussa pieni liike. Venttiilin toimita perustuu juurikin tähän. Jarrua painettessa ensiksi venttiilin männät liikkuvat vivun salliman liikeradan, ja vasta tämän jälkeen alkaa painetta mennä itse jarrusylintereille. Eli vasta sitten kun mäntien liike loppuu säätövivun rajoittamana. Eli jarrutus alkaa ensiksi etupäässä ja vasta polkimen mentyä hiukan syvemmälle liittyvät takajarrutkin mukaan.

Putkien järjestystä en muista - on tuosta venttiiliremontista sen verran monta vuotta. Venttiilin sai kuitenkin purettua ja herkisteltyä ilman mitään poppaskonsteja. Mahtoikohan olla jotkun lukkosokat tms jotka piti ensiksi irroittaa.

SiK
Viestit: 261
Liittynyt: 08 Touko 2005, 21:18
Car(s): 500e
V70
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja SiK »

Ok, eli jumissa on säädin vielä. Tuossa on säätimen takapäässä (vastakkaisella puolella männistä) kaksi 10mm kuusiokolo kannalla olevia tulppia. Edellisen jumittavan 164:n mokkulassa nuo tulpat aukesi ja sitä kautta putsasin ja kasasin paineensäädin autossa kiinni. Tässä yksilössä tulpat on niin pahasti ruosteessa, että meinaa vaan kannat pyöristyä. Lämpöäkään ei oikein uskalla antaa jos on kumitiivisteitä sisällä..

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Kuva


Aivan kauheesti sen kanssa ei kannata jumpuilla, uusi maksaa Muukkosella 119,50€

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Männät tosiaan liikkuvat ulospäin, ei sisäänpäin ;)
Tämän totesin kun oli tovin niitä takonut.

Ne takapään tulpat jos saa auki niin sieltä pystyy männät poistamaan. Mutta jos eivät irtoa niin kunnon uittaminen öljyssä jonka jälkeen painat vaikka paineilmaa niistä jarruputkien reijistä, se saa jo aika hyvin männän liikkumaan.

Jos ei lähde niin voit toki ostaa muukkoselta uuden 120€:lla tai multa toimivan 20€:lla :wink:

Jarruputki järjestys löytyy tuolta minun 33 P4 projektiketjusta. Lue vaan tarinat loppuun, laittelin niitä meinaan itse kahteen kertaan väärinpäin :silly:
(33:sessa ja 164:ssä samanlainen säädin)

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

ei kovin isoja eroja säätimen suhteen suomessa

heikalla uusi 110€
mukkkosella 120€
azzurossa 99€ nolla alvilla.

hurtienne 109€

SiK
Viestit: 261
Liittynyt: 08 Touko 2005, 21:18
Car(s): 500e
V70
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja SiK »

Hyvä tietää että ei mitään peruuttamatonta tapahdu vaikka tuon säätimen hajottaisinkin. Jos en tuota saa toimimaan, niin täytyy varmaan ostaa uusi käytetty. Pienellä budjetilla kun koitetaan mennä.. Toinen takasatula onkin jo Epeziltä, kohta varmaan koko takajarrut..

SiK
Viestit: 261
Liittynyt: 08 Touko 2005, 21:18
Car(s): 500e
V70
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja SiK »

Ymmärsinköhän oikein tuosta 33 projektiketjusta, että sen pään reikiin, mistä näkyy männät, menee paine pääsylinteriltä? Ja tulppien puoleisista reijistä lähtee satulalle? Eli niinkun näin:

Kuva

Täytyykin vielä muistaa tarkastaa, että vasen ja oikea puoli menee oikeinpäin hydrauliyksiköltä asti. Taitaa olla aika tärkeää ABSillisessa jarrusysteemissä.

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1773
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Parkano

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

^juuri näin.

Vastaa Viestiin