75:seen TS:ään aluvanteet

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

75:seen TS:ään aluvanteet

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Kesäksi pitäis hommata Tessuun alu vanteet, mutta 5x98 jaolla ei oikein tyylikkäitä löydy, ja uusia en osta ku ei oo rahhaa, joten käytettyjä 5x100, ja 5x108, ja muitakin olis tarjolla. Onko kokemuksia soviterengas systeemeistä. Siinähän raideleveys kasvaa, että sopiiko 15" pyörimään, vai pitääkö valita 14". :silent:

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: 75:seen TS:ään aluvanteet

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

rasvanäppi kirjoitti:Kesäksi pitäis hommata Tessuun alu vanteet, mutta 5x98 jaolla ei oikein tyylikkäitä löydy, ja uusia en osta ku ei oo rahhaa, joten käytettyjä 5x100, ja 5x108, ja muitakin olis tarjolla. Onko kokemuksia soviterengas systeemeistä. Siinähän raideleveys kasvaa, että sopiiko 15" pyörimään, vai pitääkö valita 14". :silent:
Itelläni on kesät 9x16" joka nurkassa SOVITERENKAILLA 75:ssa :mrgreen:
Jos raideleveys kasvaa sovirenkailla niin renkaat lentää kohtsillään mettään ajosta : ) E: Lisätään nyt varmuudeksi että väsyneellä läppä asenteella tämä.
Viimeksi muokannut gYdEbUh, 09 Helmi 2009, 01:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

soviterenkailla ei raideleveyttä kasvateta vaan niillä vanteen keskireikä sovitetaan napaan sopivaksi siinä tapauksessa että vanteen keskireiän halkaisija on navan halkaisijaa isompi, raideleveyden kasvattamiseen käytetään spacereita ja ne tulevat vanteen ja navan väliin.

itsellä on ollut 75TS:ssä 7x17 ja 8x17 kokoisia vanteita alla eikä ongelmia ole ollut kunhan ET eli offset ja renkaan halkaisija on sopivat ettei ota minnekkään kiinni..

alkup vannehhan TS:ssä 6.5x14" ja ET30 renkaan koon ollessa 195/60/14 ja kumin halkaisijan 58.9cm..
vastaava 15" koko voisi olla esim 195/55/15 (kork 59.5cm) tai 205/50/15(kork 58.6cm)...
vastaava 16" koko esim 205/45/16(kork 59cm) tai 17" kokoisena 215/40/17
(kork 60.3cm).

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1773
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Parkano

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Minulla on ongelmana löytää sopivan ETn omaavat vanteet, vielä edullisetkin pitäisi olla. Juodun laittamaan sovitepalan jo jarrulevylle niin ajatteli että vanteet saisivat sitten sopia suoraan ilman soviterenkaita.

7,5x17" ET-20 olis haussa, saa kertoa mistä löytyy :wink:

Avatar
Grendel
Viestit: 537
Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Negatiivisella ET:llä on vaikea löytää (kevyitä) vanteita. Menee helposti palavanteiksi jolloin halvat voi unohtaa. 8x17 ET-15 löytyy orkkiksena Smart Roadster Brabuksesta. Pulttijako 3x112 ei taida menä suoraan Alfaan :wink:

Avatar
J Grönlund
Viestit: 112
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 06:50
Paikkakunta: Norrtälje Ruotsi

Viesti Kirjoittaja J Grönlund »

5x100 epäkeskopulteilla...

/Juha
AR GTV V6 TB,AR166 V6,AR 156 V6 SW,AR 155 V6 ,DUCATI 900 SSie ,Ferrari Testarossa

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

^ ainut ongelma on vain että 75:ssa on mutterit eikä pultit.. :wink:

toki epäkesko muttereitakin löytyy mutta saatavuus on huomattavasti pultteja heikompi..

5x100 jakoisia vanteita on toki tarjolla huomattavasti enemmän niin käytettyinä kuin uusinakin..

epäkeskomuttereita pitäisi saada ainakin HM-osatuonnilta sekä rengasturku nimisestä firmasta....

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

75:sen aluvanteet

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Tarkoitin kyllä ns. spicereita, joita näin tuossa Nettiauton mainoksessa, jotka käy Alfan napoihin, ja joissa pulttijako käy sitten sellaisiin vanteisiin jotka ostaa. Jos se lätkä pultataan Alfan napaan, nnin eikös raideväli kasva? :?

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

jeps spacerilla saa kasvatettua, soviterenkaalla ei..

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: 75:sen aluvanteet

Viesti Kirjoittaja Hepa »

rasvanäppi kirjoitti:Tarkoitin kyllä ns. spicereita, joita näin tuossa Nettiauton mainoksessa, jotka käy Alfan napoihin, ja joissa pulttijako käy sitten sellaisiin vanteisiin jotka ostaa. Jos se lätkä pultataan Alfan napaan, nnin eikös raideväli kasva? :?
Jep, jostain sitten sellaiset vanteet, joissa ET saman verran suurempi, kuin mitä raideväli kasvaa. Eli jos vakio ET 25-30 mm ja spaceri kasvattaa leveyttä/puoli vaikka 15mm, niin ET sitten uusissa vanteissa 40-45 ja raideleveys pysyy entisellään.
Mitat heitetty ihan hatusta, mutta muistaakseni 75:n ET oli jotain 25-30.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
MiNkO^^
Viestit: 869
Liittynyt: 06 Huhti 2006, 13:03
Car(s): Projekti: 1.6 Alfa Romeo 75
käyttöauto: Saksalainen
Ex: Alfa Romeo 147
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja MiNkO^^ »

sitä luokkaa itsekin muistelisin 75 et luvusta 25-30
Mitä sinä teet?Katselen Kuutamoa.Sano sille Kuutamolle että ottaa Alfansa alle ja ajaa tiehensä.

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

75.SEN ALUVANTEET

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Anteeks pöljyyteni, mutta mitä tarkoittaa ET. :silent:

Avatar
geetee
Viestit: 297
Liittynyt: 11 Helmi 2006, 19:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja geetee »

Vanteen kiinnityspinnan etäisyys vanteen keskilinjasta.
http://www.nettivanne.fi/content.php?page=100

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: 75.SEN ALUVANTEET

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

rasvanäppi kirjoitti:Anteeks pöljyyteni, mutta mitä tarkoittaa ET. :silent:
ET meinaa vanteen kiinnityslaipan kohtaa suhteessa vanteen keskikohtaan. Eli tällä säädetään raideleveyttä ja mallaillaan vannetta sisemmäs tai ulommas poterossaan. Pienempi ET 'levittää' vanteita ja suurempi työtää sisemmäs piiloon.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

ohessapa lisätietoa ET/offset asian tiimoilta parin linkin muodossa.

http://faq.varas.to/rengasvanne.html

http://www.vannetukku.fi/lisatietoja_va ... ntaan.html

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

Borbet A? Saattaisin luopua omista 7x15 vanteista, jos kiinnostaa.

Vastaa Viestiin