Paljonko 156 TS sietää kilometrejä?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Roadkill
Viestit: 916
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Paljonko 156 TS sietää kilometrejä?

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Harkitsen 1.8 tai 2.0 TS -koneista SW:tä. Koska hinta ja kilsat kulkevat jossain määrin käsikädessä, kysynkin nyt että kuin paljon noille koneille uskaltaa povata tulevaisuutta? Oletetaan, että hihna on vaihdettu ja vaihdetaan ajallaan?

Aiheesta on varmaan keskusteltu, mutta olen vähän laiska lukemaan kun 156-aiheisia topikkeja on niin paljon. Anteeksi ja etukäteen kiitos.

Avatar
jiigee
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Helmi 2007, 14:05
Car(s): GT 3.2 -05
Ex 156 2.5 V6 -03
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiigee »

Eikös taannoisessa Biscionessa (carfin jäsenlehti) ollut kuusnelkku TS, jolla ajettu yli 500000 ilman isompia murheita ja matka jatkuu yhä. Jos hihnat ja öljyt vaihdetaan ajallaan tai vähän ennen sitä aikaa ja pidetään auto muutenkin kuosissa niin kyllähän tolla samat kilometrit ajaa kuin millä tahansa muullakin autolla. Kun ostaa vähän ajetun, saattaa, huom. saattaa olla, että se ei ole vielä kohdannut pahoja laiminlyöntejä. Vastaavasti mikään ei estä, etteikö 250 tkm veivattu yksilö voisi olla kuin kello. Jos on pidetty hyvin. Ei kestä toyotakaan ilman öljyjen ja kuluvien osien vaihtoa. Eikä Alfa.
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.

TestarosaFinland
Viestit: 1754
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

^
Tämä pätee vain 8V T.Sparkiin, joka on käytetty 164:ssa ja 155:ssa. 156 on aivan eri kone, senvuoksi sitä ei saa verrata 164seen. 16V Sparkeista minulla ei ole kokemusta, odotetaan kunnes joku viisampi ilmestyy tähän topiciin :)
Nothing beats cubic inch

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Kait sillä ajaa vaikka miljoonan, kun vaan välillä korjailee. Suosittelen ehdottomasti moottoriksi 1.8 koska siinä on vähemmän liikkuvia osia. Vanhoihin alumiinimoottoreihin näitä ei kannata verrata. Näissä esim. kampiakselin laakeriliuskat on kapeammat kuin vanhoissa koneissa ja ilmeisesti myös rasitus suurempaa. Kuitenkin siistillä käytöllä moottoreilla ajaa pitkään, hihnan vaihto kannattaa tehdä ajoissa. Kaksilitraisissa on kyllä jonkin verran lähtenyt laakeriliuskoja liikkeelle. 1.8 ei ole tietoa, mutta sama moottorihan on fiateissa ollut pitkään, tosin vähemmillä tehoilla.

Avatar
Roadkill
Viestit: 916
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

VMTD kirjoitti: kun vaan välillä korjailee.
Tuo on juuri se paha. Aikaa ja intoa ei ole niin hirveästi käyttöauton nysväämiseen, erityisesti kun työtahti on melko verkkainen. Tuo 1.8 kiinnostaa jo kulutuksenkin takia enemmän, ja kyllä sillä tälläinen tohvelisankari eteenpäin pääsee. Yhtä kävin jo kokeilemassa, tuntui ihan tehokkaalta verrattuna vastikään mällätyn V40:sen 1.8-moottoriin (rellun kone muistaakseni).

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

No kyllä tuolla peruskoneella pitäisi ajaa ainakin 400 tkm. Harmi kun tuossa Hyvinkäällä olisi ollut juuri passeli auto sinulle, mutta kaveri ehti ilmeisesti jo myydä -03 mallinen ja vähän yli sata ajettu, Hintaa vähän päälle 8 tonnia.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Joo, kyllä koneen pitäisi kestää ongelmitta varsin paljon kilometrejä. 1.8 lienee ylläpidoltaan se edullisin vaihtoehto.
Giulia Super -69

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Niin pitäisi kestää; silti noita twin sparkeja on rengastettu uusiksi eikä ilmeisesti runkolaakeritkaan ole vahvimmasta päästä. Tosin luulisi, että ongelmayksilöt porsii jo ennen 200tkm rajapyykkiä.
VMP

Avatar
Roadkill
Viestit: 916
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

VMTD kirjoitti:No kyllä tuolla peruskoneella pitäisi ajaa ainakin 400 tkm. Harmi kun tuossa Hyvinkäällä olisi ollut juuri passeli auto sinulle, mutta kaveri ehti ilmeisesti jo myydä -03 mallinen ja vähän yli sata ajettu, Hintaa vähän päälle 8 tonnia.
Joo, juuri tuollainen on hakusessa, harmi. Se mitä kävin kokeilemassa, oli juuri tuohon haarukkaan. Silloin vain ei ollut vielä ihan varmaa entisen auton lunastus ja arvelin ettei se kuitenkaan kaupaksi mene, mutta erehdyin.

Meillä ei tule mitenkään tolkuttomasti kilometrejä, mutta ei viitsisi heti olla vaihtamassa. Tosin seuraava ajokortti talouteen tulee parin vuoden päästä. Voi siis olla että nyt hankittava auto menee samaa tietä kuin edellinenkin...

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

eikö ensiautoksi kannattaisi ostaa ehkä jokin suht halpa auto..

Avatar
Roadkill
Viestit: 916
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Eipä sille jullille mitään autoa osteta, mutta kai tuon on annettava harjoitella sillä mitä tarjolla on. Ihan ensimmäisenä en kuitenkaan anna Giuliaa alle, vaikka tuo halpa onkin :roll:

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no se isäukon autolla tuli kyllä ajeltua itsekkin muutamat ensikuukaudet..
no mieluummin kyllä 156 lunariin kuin giulia..siis jos huono tuuri käy..

Avatar
Roadkill
Viestit: 916
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Eipäsjuupastelu jatkuu. Millainen tuo 1.9 JTD on? Pieniruokainen ainakin, entä kestävyys?

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Taitaa olla ettei näitä nykydieseleitä voi ainakaan toimintavarmuudessa verrata vanhoihin. Tekniikka on viety niin pitkälle, että vähintään sama vikaherkkyys kuin bensakoneissa. Pakokaasujen takaisinkierrätys ja nokiloukon toiminta ainakin aiheuttaa pitemmän päälle oireita. Vanhoissa saattoi pa-takaisin kierrätyksen poistaa käytöstä, mutta uusissa ainakin jää vikamuistiin merkintä. Peruskoneen kestävyys sinänsä voi olla hyvä ja yleensäkin dieselit ovat pitkäikäisimpiä kuin bensakoneet.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Nyt kun dieseleiden kestävyyksistäkin puhutaan ,niin paljonkohan 2.0v6 tb kestää korkkaamatta konetta :?

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

8v ts noin puoli miljoonaa...

16v ts noin 350-400tkm lienee lähellä totuutta...ellei mitään ylimääräsiä satu.

Avatar
Roadkill
Viestit: 916
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

VMTD kirjoitti:Peruskoneen kestävyys sinänsä voi olla hyvä ja yleensäkin dieselit ovat pitkäikäisimpiä kuin bensakoneet.
Joo, lähinnä tuli tämä mieleen: http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/156/2424696

Että pitäisikö harkita... Tosin kilsoja taitaa tulla maksimissaan 15000, joten ihan mielettömästä säästöstä ei ole kyse. Tuulilasin laskurin mukaan vuositasolla n. 600 e.

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Itse ostaisin sen 100 tkm. vähemmänajetun bensakoneen. Tosin dieselissä ei tarvitse vaihtaa ajoituksenmuunninta sen takia, että kone käy kuin diesel. Mikäli kilometrit pysyvät noissa 15 tkm vuodessa.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Mitenkähän "rivakka" tuollainen 115 heppainen mahtaa olla? Eihän sillä niin väliä, mutta tuli vaan ilmoituksesta mieleen. Aika normikilsathan tuossa JTD:ssä on, 20tkm/v keskimäärin.

Ihan pirteän näköinen peli, eikä mikään järjetön pyyntikään.

Avatar
lai
Viestit: 111
Liittynyt: 29 Syys 2004, 02:37
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja lai »


Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Alkuperäiseen kysymkseen:

Eiköhän voisi ajatella, että nykyisen autosuunnittelun lähtökohta on sellainen, että normaaliajossa auto pysyy liikenneturvallisena "järkevällä" huollon määrällä max. kymmenkunta vuotta ja/tai pariin sataantuhanteen kilometriin. Jos automallin yksilöt yleisesti jäävät pahasti tuon alle tai vaihtoehtoisesti rupeavat keskimäärin kestämään paljon tuon yli, niin suunnittelussa on tehty joitakin ratkaisevia virhearviointeja.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Höpö höpö,sääli jollei fiiatin koneet kestä,mutta esim nettiautossa on myynnissä 14 sivua yli 300 000km rullattuja 03:sta uudempia kärryjä :silent:

Avatar
Roadkill
Viestit: 916
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Tomi, noista kaksi on vkutosia ja muut aika paljon ajettuja. Jotenkin tuntuisi yksinkertaisemmalta tehdä ostoksia tästä lähiseudulta kun aikaakaan ei ole liikaa käytettävissä. Menen lauantaina syynäämään sen vähän ajetun.

Noista yli 300 000 ajetuista: hyvä että ovat kestäneet, mutta itse en taitaisi moiseen tarttua...

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

^^Kyllä monenlaiset autot ajokunnossa säilyy, jos niihin uhraa "järjettömästi" rahaa tai aikaa. Jos käyttöautoa tarvitsee, niin kymmenvuotias tai yli 200 tuhatta ajettu ei ole "järkevä". Paitsi jos esim. rahan tai ajan (tai käytön) suhteen tilanne on jotenkin poikkeuksellinen.

Jos sitten on ylettömästi 300 000 km ajettuja tarjolla käyttöautoiksi, niin se kertoo siitä, että tehtaat ovat tehneet liian kestäviä tuotteita, siinä vaiheessa valmistajien intressissä on jo korvata tuotteita uusilla ja saada vanhat poistumaan markkinoilta. Tai sitten suomalaiset huolehtivat autoistaan "liian" hyvin. Se kertoo puolestaan jotakin suomalaisista automarkkinoista ja suomalaisesta autonkäytöstä.

***

No, ehkä yli 300 tkm on valmistajan vinkkelistäkin enemmän OK, jos se tulee yli 50-60 tkm vuosiajomäärällä, mikä on kai aika paljon yli keskiarvon (Suomessakin). Jokainen pohtii sitten itse, millaiseen käyttöön tuollaista voisi omalla kohdallaan harkita....

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Miten sen järkevyyden nyt ottaa. Kymmenvuotiaan käyttöpösön mittarissa on nyt 365 tonnia, viimeiseen puoleen vuoteen ei mitään remonttia. Arvonalenema ymmärrettävästä syystä mitätön ja kyytikin on vähintäänkin kohtuullisen mukavaa. Kyllä tuo on omaan käyttöön nimenomaan järkevä ja tarkoituksenmukainen, tarkoitus on ajaa tuonne puolen miljoonan hujakoille jos pysyy kohtuullisin ponnistuksin läjässä.

Yhdessä vaiheessa kärrystä kypsyi jos sun mitä kuluvaa osaa peräjälkeen jolloin homma alkoi harmittaa ja kävin kiertelemässä vähän uusienkin autojen liikkeitä. Vaan kun numerot pistää paperille niin kolmen vuoden käyttöjaksolla nykyistä koslaa saisi korjauttaa reilulla 20.000 eurolla jotta sillä ajaminen tulisi saman hintaiseksi kuin uudella vastaavalla kruisailu. Ei siinä tarvitse yhtään näppejään rasvata jos ei huvita, kyllä kirkonkylän monimerkkikorjaamo laittaa kärryn kuntoon jos ja kun jotain laukeaa.

Auton luotettavuus on tietysti yksi asia jonka kalliimmassa luulisi olevan paremmalla tolalla. Tämä 406 on katsastustilastojen pahnanpohjimmainen, tai no, on siellä vielä 156 alapuolella :mrgreen: ja siinä ei vanhanakaan ole tullut vastaan mitään mikä olisi muuttanut suunnitelmia liikahtaa paikasta A paikkaan B silloin kun sattuu olemaan tarve. Tietysti jos luotettavuuden puutteeksi katsoo sen että koiranluut tai reaktiotangon nivelet kestävät 50 tonnia niin paskahan se on, tosin nutikat maksavat luokkaa pari-kolmekymppiä kappale. Eli siis saman verran kuin liisari-Avensiksen tai -Mondeon verotusarvo (eli keskimääräinen kokonaiskulu) on päivässä.

Itse en kovasti jännittäisi ostaa enemmänkään ajettua 156:sta, vaikuttaa vähän siltä että ne pitää joka tapauksessa rakentaa uudelleen aina sadantonnin välein :twisted:
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Kylläpäs saa lukea taas kaikenlaisia yleispäteviä totuuksia :lol:

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Jos päädyt kauppoihin Lauantaina, ajele Lahti-Riihimäki reittiä takaisin, niin katsastetaan pirssi.

Avatar
Ipi76
Viestit: 815
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
Paikkakunta: Kyröskoski

Viesti Kirjoittaja Ipi76 »

^^^ Toi satatonnia on kyllä liioittelua, mulle meni muistaakseni 110 tkm ennen kuin koneen sai rakentaa uudestaan :crazyeyes: .

Vastaa Viestiin