Tee se itse peltipakosarja 164 V6 koneeseen

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
SiK
Viestit: 261
Liittynyt: 08 Touko 2005, 21:18
Car(s): 500e
V70
Paikkakunta: Tampere

Tee se itse peltipakosarja 164 V6 koneeseen

Viesti Kirjoittaja SiK »

Nopealla etsimisellä en löytänyt valmiita peltipakosarjoja 164 V6 12V koneeseen. Ja vaikka löytyisi, maksaa varmaan liikaa..

Tuli mieleen että jos tuollaiset tekisi itse harrastusmielessä putkesta hitsaamalla. Onkohan jollain asiasta kokemusta? Onko putkien pituuksilla kuinka suuri merkitys? Ilmeisesti kaikkien putkien tarvisi olla saman mittaiset ennen yhdistymiskohtaa? Onkohan kuinka todennäköistä että ilman kunnollisia ohjeita ja mittoja lopputulos on huonompi kuin alkuperäiset valusarjat?

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

allekirjoittaneella 164:ssa paikallaan AW-delta merkkiset sarjat, maksaneet kuitin mukaan muukkosella 900€.

Avatar
jkoivula
Viestit: 286
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 07:08
Car(s): Alfetta GT 76
Alfetta GTV 77
156 2.5 V6 24V 99
Fiat Bravo T-jet Sport 08
Paikkakunta: Ylihärmä

Viesti Kirjoittaja jkoivula »

Alfetta GT 76
Alfetta GTV 77
156 2.5 V6 24v 99
Fiat Bravo T-jet Sport 08

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Kyllä niitä mitoituksia vähän kannattaa selvittää ettei mene metsään. Melkein samalla vaivalla kun tekee kerralla toimivan. Tuon Volvo-linkin mallia ei kannata kovin tarkasti seurata, kun on kerran kyse vaparista, eli vesijohtoputkelle ei ole tarvetta. Marteliuksen linkistä sensijaa löytyy käteviä rakennuspaloja, valmiita käyriä ja kollektoreita.
Kimmo / alfatune.fi

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

164: sen peltipakosarja.

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Itse tein 75:seen 2.0 TC:hen peltipakosarjan. Luulen, että mitat saat Kartalamakiksen kirjasta how to power tune Alfa Romeo Twin-Cam Engines. Vaikka kirja onkin tarkoitettu kaasarikoneille luulen, että mitat, jotka siinä on annettu pätevät ruiskukoneelle. Pääasiahan on että putket ovat suuripiirtein saman mittaiset, eli n.38 cm. Toisin sanoen mitta kannesta siihen kohtaan, jossa putket yhtyvät, pitää olla tuo 38 cm. Ja putken sisähalkaisija 37cm. Tarvikeliikkeestä ostin pahvilaatikollisen putkenkäyriä. Säästin monta satta egeä, ja hyvät tuli. Kartalamakiksen kirjan saat Alfameriltä suosittelen.

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

164:sen peltipakosarjat

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Anteeks en huomannut, että kutos koneeseen, mutta periaate on sama, käyrien pitää ola yhtä pitkät, ja mutkat samanlaiset. Ehkä tässä tapauksessa putken halkaisijan ei tarvitse olla 37cm:iä.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Molemmissa on 500cc per sylinteri, joten kaavat osuvat kyllä hehtaarille. Myös kierrosalue aikas lähellä.
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3209
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Tuosta kartalamakiksen kirjasta on tullut myös kuutoskoneen versio.. :wink:
..ammattina autoslalom..

Avatar
Grendel
Viestit: 537
Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Tokkopa on tullut. Ainakaan joulukuussa Jim ei ollut lähellekään valmis ja tuskin vieläkään.

Ja mitä pakosarjaan tulee niin huonoa ei kannata alkaa tekemään.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no kyllä allekirjoittanutkin ostaa mieluummin valmiit kuin rupeaa itse värkkäämään..tomivat sitten ainakin niinkuin pitää..

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Jim K:n kirjan julkaisupäivästä ei tosiaan ole mitään tietoa.

Mikäli intoa pakosarjojen rakentamiseen piisaa niin siitä vaan. Kyllä niiden mitoituksesta tietoa pitäisi olla saatavana ja ainahan voi mitat lainata valmiista sarjoista.
Sitä on vaikea sanoa onko niistä mitään hyötyä käytännössä. Yleensä taitaa mennä niin, että kone hengittää ylhäältä vähän paremmin ja vääntää alhaalta huonommin kuin alkuperäisillä sarjoilla.
Mikäli orggis valusarjat on kovin raskaat voi hommasta koitua myös jonkinverran painonsäästöä.
Ja niinkuin ylempänä jo olikin todettu huonoja ei, kannata alkaa tekemään. Jos kuitenkin tekee niin lisätyö siitä, että tekee hyvät on aika pieni.
Giulia Super -69

SiK
Viestit: 261
Liittynyt: 08 Touko 2005, 21:18
Car(s): 500e
V70
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja SiK »

Kiitoksia ideoista ja vinkeistä.

Tietenkään huvikseen ei viitsi huonoa tehdä, eli jotain mitoitusta yritän selvitellä. Mutta toisaalta ei viitsi auton arvoa tuplata uusilla valmiilla pakosarjoilla..
Mites nuo AW-delta sarjat, mitä luokkaa arvioisit putkien pituudeksi ja ulkohalkaisijaksi? Tuo neloskoneen 38cm voisi kuulostaa järkevältä pituudelta, sisähalkaisijaksi varmaan samaa luokkaa kuin kannen kanavassa?

Olisi varmasti mielenkiintoista luettavaa tuollainen virityskirja, täytynee hankkia jos ilmestyy. Tosiaan en välttämättä lisätehoa tällä tavoittelekkaan, vaan askartelun iloa.. Kunhan nyt ensin saisi auton leimakuntoon.

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1773
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Parkano

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Kuinkas kun tuo kone on poikittain, pakosarjojen mitoitukseen taitaa tulla väkisinkin heittoja. Vai onko virtauksien kannalta tärkeä tuo ensimmäinen kolmesta yhdeksi putkeksi liitos.

Just wondering...

Avatar
Grendel
Viestit: 537
Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Kaikki kollektorit, pituudet ja halkaisijat ovat tärkeitä.
"Oikeita" arvoja ei ole. Ne riippuvat loppumoottorista sekä mille kierroksille voiman haluaa.

Avatar
Terzius
Viestit: 214
Liittynyt: 05 Heinä 2005, 13:41
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Terzius »

Joskus parikinkymmentä suotta sitten tuli opiskeltua herra Bellin erinomaista teosta (A. Graham Bell; 4 stroke Performance Tuning) ja siitä jäi juuri edellä mainitun kaltainen käsitys. Eli ensinnä päätetään mihin tarkoitukseen moottori halutaan virittää, määritetään käytetyin kierrosalue ja sen jälkeen mitoitetaan nokat, venat, kanavat ja röörit sen mukaisesti. Muutoin koko homma on enempi kosmeettista. Tuo kirja on käsittääkseni edelleen varsin oiva perusteos vaikka käsitteleekin vanhemman puoleisten konstruktioiden virittämistä. Olen ollut huomaavinani kirjaa käytetyn ansiokkaasti hyväksi suomenkielisissä julkaisuissa. Vaan sieltä löytyy kaikki tarvittavat kaavat sopivien putkien laskemiseksi, niin pituuden kuin halkaisijankin suhteen.
Kaikki kuluu mikä hemppuu.

Vastaa Viestiin