Ohjaustehostin vinkuu 156

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Ohjaustehostin vinkuu 156

Viesti Kirjoittaja Java »

Alfaa kun kylmänä käynnistelee, niin jumalauta että vinkuu ohjaustehostin. Ilmaus ilmeisesti tarpeen? Öljyt nyt vaihdan tuohon kokonaan. Onkos tutelasuosituksia vai mitä mössöä tonne kannattaa näin talvella laittaa? Toimii kesällä ilmeisesti myös sama litku?

Mutta itse kysymykseen: Autoa kuitenkin tarvitaan päivittäin, ja tämän päivän sillä nyt ajelin vaikka kylmänä vähän vinkuukin. Lämpimänä toimii taas ihan normaalisti.

Uskaltaako ajaa ennen kun ensiviikolla saan litkut vaihdettua?
(Alakautta ilmeisesti vaihto pumpun tuloletkulta?)

Auto siis 156 TS
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Vinkuminen tulee tosiaan siitä, että pumppu imee tyhjää kun öljy ei ehdi kiertoon. Pitkäaikainen ulina kyllä voi kuluttaa pumppua, mutta tuppaa kovilla pakkasilla pitämään ääntä vaikka on täyssynteettiset automaattivaihteistoöljyt sisällä. Kannattaa huolehtia öljytasosta säiliössä, ettei pääse vuotamaan tyhjäksi, mikäli pääsee letkuliitoksista tihkumaan. Vanhat voi laskea ulos aukaisemalla sen lauhduttimelle menevän letkun ja käyttämällä muutaman sekunnin. Sitten letku kiinni ja säiliö täyteen ja käyttää hieman ja lisätä tarvittavan määrän nestettä säiliöön. Ilmausta ei tarvitse/voi suorittaa vaan ilma poistuu kierron myötä järjestelmästä.

Avatar
Alfa Milano
Viestit: 306
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 12:38
Car(s): 159
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfa Milano »

Edellinen 156 piti samanlaista ääntä. Vika poistui pelkällä ohjaustehostimen öljysäiliön täytöllä (tosin fiksumpaa olisi kaiketi ollut vaihtaa ne öljyt).

Kylmänä (ennen täyttöä) piti aika pahaa ääntä, joten annoin hetken lämmetä ennen kuin lähdin ajamaan. Kääntelin rattia alkuun rauhallisesti, sillä joku taisi täällä sanoa silloin että nopeat ohjausliikkeet saattavat tuossa tilassa aiheuttaa vaurioita.

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Jos autolla on pakko ajaa, niin kannattaa antaa käydä hetken (lämmetä) ennenkuin koskee ohjaukseen lainkaan. Tämä säästää pumppua. Öljyt voi toki vaihtaa irrottamalla lauhduttimen letkun, mutta ihan toimiva systeemi on, että imee isolla injektioruiskulla säiliön tyhjäksi, laittaa uutta öljyä, auto käyntiin ja rattia laidasta laitaan. Tämän operaation kun tekee pari kolme kertaa, niin on kokolailla kaikki öljyt vaihdettu.

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Heinoa kiitoksia, olen antanut vähän lämmetä laitoksen ennen lähtöä. Säiliö öljytaso on kyllä tosiaan ihan siellä missä pitääkin? Mistähän lienee päässy ilmaa liikenteeseen.
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

vaihdata/vaihda sinne uudet synteettiset nesteet niin vinkuna pienenee tai häviää kokonaan, ennen ajoon lähtö anna käydä niin kauan kuin vinkuu (jos vinkuu) ja aluks rauhallisia ohjauspyörän kääntelyitä niin ei levii paikat.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

http://www.valvoline.fi/tuotteet/voitel ... neste.html

Tuota kun pistin omaan niin loppu vikinät pakkasellakin.
ATF:llä ei tapahtunut moista.

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

tilatkaa heikalta selenia öljyt, parhaat mahdolliset alfalle ja halvatkin vielä 8 e, minulla loppui ongelmat heti kun Seleniat hankittu
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^mikäs siitä Seleniasta tekee niin paljon paremman kuin jokin muu?

Kiinnostaisi kovasti tietää perustelu väitteelle :wink:

Kuusnepaan laitoin Mobilin ATF:ää, se ei pelittänyt, huutaa kuin hyeena.
Valvolinet vaihdan kunhan ehdin, tämä Carloksen kokemuksen perusteella.

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Epezi kirjoitti:^mikäs siitä Seleniasta tekee niin paljon paremman kuin jokin muu?
Eihän Alfan renkaisiinkaan saa laittaa kuin Italian alpeilta purkitettua paineilmaa :wink:

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Ääni täältä kanssa Valvolinelle.

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

koska Alfa Romeo suosittelee omille autoille seleniaa.
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Tehtaalla voi olla sopimus Selenian kanssa mistä syystä tahansa, se ei takaa sitä että Selenia olisi laadultaan parasta. Itse olen luottanut Valvolineen jo vuosia, mitä nyt GTV:n laatikkoon laitettiin syksyllä Redlinet.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Backstroker kirjoitti:koska Alfa Romeo suosittelee omille autoille seleniaa.
Jep jep, ja BMW Castrolia, Ferrari Shelliä, Saab Mobilia jne. (nämä oli ihan arvauksia). Kaikissa on kuitenkin ihan samanlainen ohjaustehostimen rakenne.

Valmistajasuositukset ei kuvasta tuotteen hyvyyttä taikka sopivuutta, kyse on vain valmistajien välisesta rahanvaihdosta.

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Eikös Selenia ole Fiatin omistuksessa oleva öljyvalmistaja, siitä kait suositukset johtuvat. Tehostin huutaa jos on huutaakseen, oli öljy mikä tahansa. Toisilla öljyillä ehkä vähemmän kuin toisilla.

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Huomenna saan vihdoin talliin tilaa ja auton ylös. Öljyt menee vaihtoon ainakin heti. Onkos mitään worst-case skenaariota / osaa vaihdettavana jos tuo ei öljyn vaihdolla lähde pelaamaan? Nyt tuo vinkuu lämpimänäkin lievestäi ku rattia kääntää, myös kuplintaa kuuluu.
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Mun 156v6sta ulina loppui kokonaan vasta kun toi edessä oleva jäähdytyskierukka ohitettiin, helppo homma, on klemmareilla.
Suosittelen kaikille, jäähdytystä ei suomen ilmastossa tarvitse, mutta ohuessa putkessa neste jämähtää tehokkaasti pakkasella.
Ikävintä on kun tehostimen letku pullahtaa irti startatessa, ja paikkahan on tietysti juuri tämä jäähdytyskierukan liitos :roll:
- Alfaholic -

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

Samoin ex 156v6ssa poistui ulina kun korvasin keulan poikki menevät alumiiniputket ~10mm kupariputkella. Tämä siksi että toiseen putkista oli hankautunut naulan kokoinen reikä ja kusi tehostajanöljyt. Samoin toinen oli hyvää matkaa menossa puhki joten vaihdoin molemmat vänkyrät.

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Noniin tässä sain hommaa tarkasteltua.

Alfaa ylös - panssaria alas -> ohjaustahostinnesetetta vuotaa hieman raidetangon päästä.
Joutuu ilmeisesti ihan kivasti purkamaan, että saa stefat vaihdettua?

Tehostinöljyjä päätin sitten alkaa vaihtamaan, kun ei öljyä hirveesti vuoda -> kiekuroista koitin avata liittimiä -> 1h ärräpäitä ja soitto deltaan ja auto-milanoon (milanolle kiitos hyvästä palveluksesta) -> en saatana saanut niitä liittimiä auki?
No onneksi pajalta löytyy painekäyttönen letkuimuri ja sillä sluibailin sitten yläkautta täysin mustat nesteet veke -> uudet tilalle -> muuttu heti mustaks -> vielä kerran uudet tilalle -> öljy oikean väristä.

Kamat kasaan ja ajoon, ei vingu ollenkaan mikään enään, toimii niinkuin pitääkin. Pitää nyt tarkkailla tuota öljynvuotoa..

Viikonloppuna voisin vaikka ihan huvin vuoksi vaihtaa noita stefoja tonne raidetangon pään seutumille
-> mistäs saa tohon stefaa/stefasarjaa (Heikka ei tunne koko osaa)
-> kellään kokoa tiedossa jos pitää mennä ihan hydrauliikkaliikkeestä ostamaan?

Kettu kuittaa.
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Ettei joudu koko ohjausvaihteen uusimaan?

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Ei saa pelotella..
Ei kyllä mikään viittaisi tuohon hommaan? Ihan vakio korkeudella auto on..
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Voi olla aika nihkeää löytää tuohon ohjausvaihteeseen "korjaussarjaa", pidetään peukkuja. :?
VMP

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Taas tietää pakkaskelien alkaneen kun tehostimet vinkuu Alfoissa, mutta kyllä se vinkuu yhtälailla Volkkarissakin kun on alkuperäset vihreet 12 vuotta vanhat mineraaliöljyt tehostimessa edelleen vaihtamatta... :lol:

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Eipä löydy ohjausvaihteen osia erikseen. Taitaa olla ainoa vaihtoehto yrittää etsiä sopivia stefoja alan liikkeestä. Ja sitten infoa tänne jos löytyy sopivaa osaa. Turhan kallista korjata vuotoja koko ohjausvaihteen vaihdolla.

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

JiiTeeÄssä kirjoitti:Eipä löydy ohjausvaihteen osia erikseen. Taitaa olla ainoa vaihtoehto yrittää etsiä sopivia stefoja alan liikkeestä. Ja sitten infoa tänne jos löytyy sopivaa osaa. Turhan kallista korjata vuotoja koko ohjausvaihteen vaihdolla.
Joo no jos tuo koko roska pitää vaihtaa, niin sehän on koko auton hintanen lähes :lol:

siinä tapauksessa pistetään pesusien imemään öljyt panssariin ja auto äkkiä pois :P
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"

Avatar
varttikutonen
Viestit: 212
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 21:56
Paikkakunta: Petäjävesi - Jyväskylä

Re: Ohjaustehostin vinkuu 156

Viesti Kirjoittaja varttikutonen »

Pistetään tänne tämä vaikka ei nyt ihan otsikkoon kuulukkaan mutta melekee...

Tänään huomasin ohjaustehostimen öljyjen olevan alarajan kohdalla niin ajattelin että pitäisköhän sinne lisätä öljyä vaiko vaihtaa kokonaan. Jos lisään niin voinkohan pistää synteettistä mobilin atf:fää sekaan. Siellä taitaa olla nyt alkuperäiset litkut.

Vai pitäsikö ne nyt vaihtaa jota en nyt mielellään tekis kun toinen auto on lämpösessä hallissa niin pitäis tyytyä kylmään halliin. Huomenna aamulla suunnittelin jomman kumman homman toteuttaa ennen lumipalloralliin lähtöä...

Kertokee nyt jos tiedätte... varmaan lisään öljyä jos ei siitä haittaakaan ole.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Ohjaustehostin vinkuu 156

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Jos on vanhat ni vaihtoon. Sano mitä sano, kuka tahansa ja missä tahansa, niin eiköhän ne nyt ainakin parin vuoden välein viimeistään pidä vaihtaa jos ei halua paikkojen menevän hajalle.
Lisäksi täällä on "jotain" mobilaattia ja vinkuu kuin sikaa piestäisi; sen sijaan vuosi sitten oli ilmeisesti jotain muuta (liekkö jopa sitä selespeedin litkua?) tavaraa ja ei edes sillon ulvonu, kun mittari näyttli alle -30... Nyt jo -22 riittää :(

Avatar
varttikutonen
Viestit: 212
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 21:56
Paikkakunta: Petäjävesi - Jyväskylä

Re: Ohjaustehostin vinkuu 156

Viesti Kirjoittaja varttikutonen »

Joo pittää vissiin vaihtaa. Vielä sellasta että jos tyhjennän nyt imemällä niin imenkö sen pienen säiliön vaan tyhjäksi siitä koneen kupeesta ja uudet litkut perään kun tuosta oli jotain puhetta. En nyt tällä näkemällä tyhjennä säiliöö letkuja irrottamalla. Olis vaan aika paljon huokeempi tehdä näillä keleillä tuo eka vaihtoehto ja silti lisäystä parempi??

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Ohjaustehostin vinkuu 156

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tuossahan on se ongelma, että pitäs tietää et ne on yhteensopivia - minä en noista tiedä, täällä foorumilla kyllä tosi moni tietää noiden öljyjen hengeneloa paremmin... Muistelisin, että joidenkin öljyjen kanssa ei SAA käyttää muita, jne jne. Tietty jos haluat vähän rahaa laittaa, niin äkkiäkös hommaat (kaiva foorumilta täältä :) hyvät öljyt ja vaihdatat jossakin pajalla, jossa ymmärtävät laitteiden päälle. Ja toki se vaihto on parempi kuin pelkkä lisäily.

Jos muistelen vaihtoa... (HUOM. Hataran muistikuvan pohjalta HUOM. Joku tietäjä korjatkaa jos jotain menee huti :lol):
Kone käynnissä ohjaustehostimen lauhduttimen kierreputkesta liitin auki (konehuoneen oikeassa etukulmassa, pissapojan/jäähdytinnestesäiliön alla) ja vati/astia, mihkä ne tavarat tulee. voip tulla paineel.
Kun alkaa olla tyhjää, kone sammuksiin ja letku kiinni.
Lisää uutta litkua ylärajaan asti.
Kone käyntiin ja väännä ratti ääriasennosta toiseen ja takaisin keskelle, sammuta.
Lisää taas ylärajaan ja toista ylläoleva laidasta-laitaan-ja-takaisin-keskelle-operaatio ja tsekkaa, että litkua on sitten asiallisesti ylärajan tuntumassa.

Noin muistelen sen ohjeistuksen menneen kun joskus ohimennen asiaa kysäsin, mutta voin muistaa jotain ihan väärinkin :o mm. se, ettei tehostin tykkää pyöriä ilman öljyä on faktaa, joten tuo tyhjennys voipi olla kone sammuksissakin tehty sen ohjeen mukaan...

Avatar
varttikutonen
Viestit: 212
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 21:56
Paikkakunta: Petäjävesi - Jyväskylä

Re: Ohjaustehostin vinkuu 156

Viesti Kirjoittaja varttikutonen »

Täytyy nyt katsoa jospa sitä hommaa siirtäis vähän lauhemmille keleille. Onhan sitä öljyä kuitenkin siellä kun minimi rajan kohdalla mutta täytyy ne öljyt tässä joku päivä silti vaihtaa.

Kiitos tosiaan Aquaticalle nopeasta vastauksesta :)

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Ohjaustehostin vinkuu 156

Viesti Kirjoittaja willez »

Motonetistä sais tota Redlinen tehostinöljyä,19€/litra . Alfassa on 1,3l tilavuus tehostimessa ja suositus Dexron 2. Redlinen pitäis sopia.

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ohjaustehostin vinkuu 156

Viesti Kirjoittaja toolman »

willez kirjoitti:Motonetistä sais tota Redlinen tehostinöljyä,19€/litra . Alfassa on 1,3l tilavuus tehostimessa ja suositus Dexron 2. Redlinen pitäis sopia.
Ei toimi redline v6:ssa. Pakkasella vinkuu kuin sika. Valvoline synpower toimii!

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Re: Ohjaustehostin vinkuu 156

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Ni uskokaa jo että se synpower toimii! Täällä on -30 eikä ulise tehostin, ratti pyörii kuin kesällä!
Ja kyllä synpowerit sai vaihdettua alkuperäisiin ihan lisää-poista menetelmällä, hakee vaikka apteekista ison lääkeruiskun ja 10minsaa niin on tehostinongelmat pois.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1444
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 2.0 JTS -05, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EgoBoost -12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ohjaustehostin vinkuu 156

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Olin myös Redlineihin erittäin tyytyväinen ennen näitä pakkasia.. Käynnistäessä kylmänä vinkuu hetken aikaa.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Ohjaustehostin vinkuu 156

Viesti Kirjoittaja quppe »

Mulla ei vingu vaan moottorin edestä pulputtaa ja sisältä asti kuuluu rohinaa.. no eipä siinä nimittäin säiliö tyhjä ja nyt kun kokeilin niin punaiset nesteet lumessa auton edestä katsoessa vasemmalla edessä.. vissiin pumppu mennyt tai vuotaa? Mitenköhän tässä tapauksessa nyt kannattaa edetä. korjaamo olisi tuossa ihan 500-1000 metrin päässä, mutta eihän tuolla nyt ohjaa pysty varmaan, kun oli luonnollisesti kadonnut ohjaus.. eikä myöskään uskalla? Voihan ärräpää!! :( Hyvin lähti käyntiin tunnin lämmittämisen jälkeen ja pulputus/rohina alkoi noin minuutin päästä.. keskiviikkona tämä tapahtui ekan kerran ja jätin suosiolla auton kotiin. Ei nesteitä vielä maassa silloin.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Ohjaustehostin vinkuu 156

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ei muutakun etsit sen irronneen letkuliittimen ja pistät kiinni, uudet öljyt sisään ja varovasti katot et se kans kestää. :P
EDIT:
Olettaen, että letku on irronnut tahi puhjennut.

Ja eikös tuossakin ole tuo tehostin vaan ns. lisälelu, että kyllä se KÄÄNTYY ilmankin, mutta ei vähin voimin? Eli ajaa "voi", muttei tietenkään kannata jos tehostinta ei tuhota halua.
Muistelen täällä lukeneeni että joku ajeli parikymmentäkilsaa ilman tehostinöljyjä, oliskos työpaikalleen ajanut. Sieltä sitten lähimpään nosturihalliin ja korjaamaan, eikä sen tarinan mukaan ainakaan tehostin mennyt. En muista mikä auto, mutta mielikuva on 156:sta tai 159:stä

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Ohjaustehostin vinkuu 156

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ Joo kuulostaa enemmän letkulle ( ja toivon niin! :shock: ), koska pumppu tosiaan jotain siellä koittaa tehdä. Mutta täytyypi nyt katsoa kun kelit vähän lauhenee tästä.. Onneksi faija käytti kaupassa, mun ENTISELLä Galantilla, niin ei tarvitse käppäilemään lähteä näissä keleissä.. :lol: pisti vähän miettimään, että kannattiko vaihto, mutta on se Alfa ainakin 34 kertaa hauskempi!

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Ohjaustehostin vinkuu 156

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ja jos rehellisiä ollaan niin mikä tahansa auto hajoaa joskus, tavalla tai toisella. Kyllä noita ohjaustehostinöljyjä muutkin viskoo pihalle, etenkin jos on vanhat tai huonot tai vääränlaiset nesteet. Mutta ei siinä, kärvistele oikein kylmässä ja pistä kuntoon niin sit on aina kivempi laittaa kiuas tulille ja lähteä vetää testilenkki! ;)

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Ohjaustehostin vinkuu 156

Viesti Kirjoittaja quppe »

No näihän se on.. :wink: Galantissakin ekoilla viikoilla venan nostaja jumahti ( Huonot öljyt), vasen etujarru kävi tuli kuumana ja oli jumissa.. siitä seuras kunnon vibrat mökki reissulta kotiin, kun levy vääntyny.. pysy ainakin hereillä :lol: että vähemmän tälle nyt on tehty! :lol: Tarvinnut tässä muutamaan kertaan lisätä kesä keleilläkin sitä nestettä vähän tuonne tehostajaan, joten ehkäpä tuo vuoto kohta nyt tuli sitten ilmi..

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Re: Ohjaustehostin vinkuu 156

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

Valvolinen SynPower tehostajaöljy pelas mulla ainakin -10:ssä nätisti. Pidemmälle en niillä öljyillä kerennyt kokeilemaan.
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Ohjaustehostin vinkuu 156

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Letku sieltä yleensä irtoaa ja ilmeisesti akkukotelon alta. Tehostimeen kannattaa laittaa tehostimiin tarkoitettua öljyä, eikä automaattiöljyä.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Ohjaustehostin vinkuu 156

Viesti Kirjoittaja quppe »

Synpoweria olen ainakin lisäillyt sinne ja vielä on melkein kokonainen purkki jäljellä. Paljonkos tuo tilavuus olikaan?

^ Kuulostaa sitten aivan mun tapaukselta. pääseekö siihen käsiksi yläkautta, akun irrottamalla?

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Re: Ohjaustehostin vinkuu 156

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Eikös quppella ollu nesteet hangessa edestä katsoen vasemmalla, akku on oikealla...
Näitä on tainnut korkata vasemmalla olevan jäähdytyskierukan juuresta, alakautta pääsee käsiksi helposti.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Ohjaustehostin vinkuu 156

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ Joo siis akun puolelta hyvinkin. No täytyypi kattoo miten sinne alapuolelle pääsee tuolla parkkipaikalla vai uskaltaako lähtee johonkin missä pystyy autoa nostamaan turvallisesti. Tai sitten kaivan kuopan tuon auton alle! :lol:

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Ohjaustehostin vinkuu 156

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Jos akun puolelta, eikös se sitten akku poistamalla ja akun pohjalevyn irrottamalla pääse sinne suht hyvin? Jos taas eri puolelta kuin akku, siellä on se lauhdutinkierukka. Sen alapäässä on 2 jotain ~10cm kumiletkupätkää, mitkä itselläkin hengittää näkyvästi etenkin helteillä... Vaihtoon menevät kunhan täys jakopääremppa tuloo (siis jakopäät ja kaik muut kilkkeet nokka-akselien asentoantureineen päivineen) ens kesänä. Jos tuolla nyt kilsoja saadaan ko kokoajan on huollossa ;)

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Ohjaustehostin vinkuu 156

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Luin huolimattomasti, todennäköisesti lauhdutinkierukan letkut jos eripuolella kuin akku.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Ohjaustehostin vinkuu 156

Viesti Kirjoittaja quppe »

Aquatica kirjoitti:Jos akun puolelta, eikös se sitten akku poistamalla ja akun pohjalevyn irrottamalla pääse sinne suht hyvin? Jos taas eri puolelta kuin akku, siellä on se lauhdutinkierukka. Sen alapäässä on 2 jotain ~10cm kumiletkupätkää
En epäile, varmistaako joku muukin tämän tiedon, ettei tarvii pattiotsassa sitten tuolla ulkona kärvistellä, että eipäs saakkaan :lol:

JMV
Viestit: 163
Liittynyt: 23 Touko 2010, 20:23
Car(s): 156 1.6
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Ohjaustehostin vinkuu 156

Viesti Kirjoittaja JMV »

Moro,

Siellä on kuskinpuolella, tulipellin ja koneen välissä...tosi vittumaisessa paikassa 10cm letkunpätkä joka paukahtaa noin 1cm matkalta. Tuolta valuu nesteet hankeen. Saa vaihdettua mutta varaa pitkävartiset pihdit, kaljaa tai kahvia, hermoja ja tupakkaa.

Itseltä meni ainakin tuolta paikasta, ei ihan paras paikka ruuvata...

JMV
Viestit: 163
Liittynyt: 23 Touko 2010, 20:23
Car(s): 156 1.6
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Ohjaustehostin vinkuu 156

Viesti Kirjoittaja JMV »

ite en ainakaan päässyt akun kautta vaan auton alta...

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ohjaustehostin vinkuu 156

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

^Itselläni meni juurikin samaisesta kohdasta edellisessä 156. TODELLA vittumainen paikka, mahtuu yksi käsi kerrallaan jos moottori on paikallaan. Toivotan sinulle hermoja tuohon hommaan, ja tosiaan sitä tupakkia ja kahvia tarvitaan.

Itselläni tässä oli onnea matkassa kun se hajosi kesäkuussa. Ei talvella pakaksten aikaan, mikä oli melko mielenkiintoista.

Laitoin muuten teräs sidos hydrauliikka letkua tuonne silloin.
Life is too short to drive boring cars.

Vastaa Viestiin