Alfa Romeo 147 sytytystulppien vaihto

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Kalanti
Viestit: 7
Liittynyt: 12 Maalis 2008, 18:37
Paikkakunta: Tampere

Alfa Romeo 147 sytytystulppien vaihto

Viesti Kirjoittaja Kalanti »

Vaihdoin alfaan uudet sytytystulpat ja vaihdon jälkeen moottorin käyntiääni muuttui nakuttavaksi. Onko sytytysjärjestelmässä ongelmia? vai mistä tämä voi johtua? esim. johtuuko viallisesta tulpasta? vai voiko olla sähköhäiriö. Voisiko venttiilien ajoitus muuttua mitenkään tässä operaatiossa?

Mikä neuvoksi?

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Mikä moottori? Mitkä tulpat laitoit? Ja laitettiin varmasti oikeat tulpat? Niin mitoiltaan kuin muiltakin ominaisuuksiltaan? Nimimerkillä ooppelissa oli kerran 5mm liian lyhyet. Siellä ne napsutteli kipinää omassa pikku kolossaan eikä siellä palotilan puolella. Tuollainen saattaa aiheuttaa vaikka nakutusta.

Se että esimerkiksi jonkun Denson luettelosta löytyy kipinäkepit juuri sinun alfaan ei tarkoita että ne toimisi välttämättä hyvin. Yleensä kyllä kuitenkin. Merkin vaihtaminen voi loppuviimein poistaa ongelman.

Eihän jäänyt kiristämättä yksikään? Olen kuullut eräästä vanhasta jenkistä että se oli onnistunut käymään ihan löysillä tulpilla jotka suorastaan vipatti koloissaan. En tiedä onnistuuko tuo nykymoottorissa mutta jos yksikin kierre puhaltaa ohi se voi kuulua nakutuksena.

Eipä tässä muuta tule mieleen. Venttiilien ajoitus ei voi muuttua tulppien vaihdossa. Jotain muuta sieltä tietenkin saattaa jäädä löysälle aina kun roplataan. Muuttuuko nakutus kun kaasuttaa? Kuuluuko ajon aikana? Oletko varma että ei nakuttanut samalla tavalla myös ennen vaihtoa, et vain ajatellut asiaa silloin? Tästäkin on omakohtaista kokemusta.

Kalanti
Viestit: 7
Liittynyt: 12 Maalis 2008, 18:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kalanti »

Moottori on 1.6 77kw. Ja tulpat on Boschilta. Hain motonetistä, jossa myyjä antoi malliin sopivat ja hän vielä varmisti, että kyseessä oli mallin pienempi moottori. Vertailin hintoja ja päädyin halvempiin Boscheihin, vaikka tarjolla olisi ollut japanilaisiakin. Olisi varmaan kannattanut maksaa heti enemmän kunnon tulpista! Eikä mennä kokeilumielellä.

Tuossa googletin asiaa ja todennäköinen syy nakutukseen on väärät tulpat. Epäilen, että tulpat ovat 147:n 88kw versioon.

Täytyy kokeilla vanhoilla tulpilla vielä ja verrata.

Mutta käyntiäänessä oli valtava eri uusilla tulpilla auto kuulosti dieseliltä/traktorilta, kierrosten noustessa ääni oli normaalimpaa ja moottori vastaa kaasuun normaalisti.

Harrikka
Viestit: 148
Liittynyt: 27 Marras 2005, 22:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Harrikka »

No ei voi vaikuttaa venttiilien ajotuksiin.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Katso ohjekirjasta, mitkä tulpat toimii ja hanki sellaiset.
VMP

Kalanti
Viestit: 7
Liittynyt: 12 Maalis 2008, 18:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kalanti »

Valitettavasti en omista huoltokirjaa/ohjekirjaa. Auto on ostettu AVK:lta ja huoltokirjaa ei löytynyt.

Ja ohjekirjoissa taitaa vain lukea, että käänny valtuutetun alfa romeo palvelupisteen puoleen.

Mutta eiköhän se tästä, täytyy kysellä sopivia ja laadukkaita tulppia paikallisesta varaosakeskuksesta.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

www.ngk.fi
BKUR6ETB + CR7EKC

Netin syövereistä henkilö X:n kirjoittamana:
My owner's manual says NGK BKUR6ETB & CR7EK for the 105 BHP engine.

[EDIT]Tällainenkin käveli vastaan:
http://i74.photobucket.com/albums/i280/ ... an0001.jpg
VMP

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

En oikein jaksaisi uskoa että on kyse väärästä tulpasta. 1.6:n 1.8:n ja 2.0:n tulpissa saattaa olla eroa lämpöarvoissa, jos siinäkään, mutta kyllä sen kunnolla käydä pitäisi. Sensijaan asennuksen yhteydessä on saattanut tulla vikaa puoliin, tai niihin kumijatkeisiin ja niiden kontakteihin. Ne kun tuppaavat hapettumaan toisinaan pahastikin.

Ja kyllä moottorit yleensä käyvät löysilläkin tulpilla, kunhan ovat suurinpiirtein pohjaan kierrettyinä. Toki ongelmia on luvassa jos jatkaa ajoa..

Edit: Näköjään kyse olikin eri 1.6 versioiden tulpista.. Mutta joo, silti en usko että siitä on kyse. Tiukemman koneversion tulpat ovat todennäköisesti sellaiset että kestävät isommat tehot..

Edit 2: Kunhan et Matin listassa olevan JTD:n tulppia pistä :)
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Onko sytytysjärjestelmässä ongelmia?
Kärsikö hatut asennuksessa, ts olivatko puolat kireessä vetää irti??

Kalanti
Viestit: 7
Liittynyt: 12 Maalis 2008, 18:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kalanti »

Tuo kontaktihäiriö näyttää tällä hetkellä todennäköisimmältä, koska vaihdoin vanhat tulpat takaisin ja nakutus jatkui.

Epäilen yhtä sytytyspuolan kumijatkeen vikaa, koska se ei pysy paikallaan puolassa ja tulpassa yhtä tiiviisti kuin muut.

Pystyykö näiden toimivuutta testaamaan jotenkin järkevästi?

Miksi akku olisi pitänyt irroittaa tulppien vaihdon ajaksi?

Kalanti
Viestit: 7
Liittynyt: 12 Maalis 2008, 18:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kalanti »

Niin ja ne hatut olivat piukassa asennuksessa, mutta nyt eräs tulpan hattu on löysemmässä kuin muut.

Ja tätä tulpan hattua epäilenkin hajonneeksi asennuksessa.

Kalanti
Viestit: 7
Liittynyt: 12 Maalis 2008, 18:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kalanti »

Mahtaako tällaisesta "huonosta tulppien asennuksesta" jäädä vikakoodeja auton muistiin.

Onko tiedossa edullista vikakoodien lukijaa Alfaan, jolla pystyy myös nollaamaan vikakoodit?

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kyllä sytytyskatkoksesta jää tieto vikamuistiin. Tiedä sitten onko lukeminen tarpeellista, vaikuttaa melko selkeeltä tapaukselta :wink: uusi(tai käytetty) puola vaan hankintaan.

Vika poistuu muistista omia aikojaan kun vianlähde on korjattu.

Vikamuistin luku/tyhjennys maksaa n. 45€

konjakki
Viestit: 23
Liittynyt: 22 Elo 2008, 22:32
Paikkakunta: vaajakoski

Viesti Kirjoittaja konjakki »

Tulpat. ks. Deltan tarjous ko. alfaan 279

Vastaa Viestiin