Alfa Romeo 147 sytytystulppien vaihto
Valvoja: Moderators
Alfa Romeo 147 sytytystulppien vaihto
Vaihdoin alfaan uudet sytytystulpat ja vaihdon jälkeen moottorin käyntiääni muuttui nakuttavaksi. Onko sytytysjärjestelmässä ongelmia? vai mistä tämä voi johtua? esim. johtuuko viallisesta tulpasta? vai voiko olla sähköhäiriö. Voisiko venttiilien ajoitus muuttua mitenkään tässä operaatiossa?
Mikä neuvoksi?
Mikä neuvoksi?
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Mikä moottori? Mitkä tulpat laitoit? Ja laitettiin varmasti oikeat tulpat? Niin mitoiltaan kuin muiltakin ominaisuuksiltaan? Nimimerkillä ooppelissa oli kerran 5mm liian lyhyet. Siellä ne napsutteli kipinää omassa pikku kolossaan eikä siellä palotilan puolella. Tuollainen saattaa aiheuttaa vaikka nakutusta.
Se että esimerkiksi jonkun Denson luettelosta löytyy kipinäkepit juuri sinun alfaan ei tarkoita että ne toimisi välttämättä hyvin. Yleensä kyllä kuitenkin. Merkin vaihtaminen voi loppuviimein poistaa ongelman.
Eihän jäänyt kiristämättä yksikään? Olen kuullut eräästä vanhasta jenkistä että se oli onnistunut käymään ihan löysillä tulpilla jotka suorastaan vipatti koloissaan. En tiedä onnistuuko tuo nykymoottorissa mutta jos yksikin kierre puhaltaa ohi se voi kuulua nakutuksena.
Eipä tässä muuta tule mieleen. Venttiilien ajoitus ei voi muuttua tulppien vaihdossa. Jotain muuta sieltä tietenkin saattaa jäädä löysälle aina kun roplataan. Muuttuuko nakutus kun kaasuttaa? Kuuluuko ajon aikana? Oletko varma että ei nakuttanut samalla tavalla myös ennen vaihtoa, et vain ajatellut asiaa silloin? Tästäkin on omakohtaista kokemusta.
Se että esimerkiksi jonkun Denson luettelosta löytyy kipinäkepit juuri sinun alfaan ei tarkoita että ne toimisi välttämättä hyvin. Yleensä kyllä kuitenkin. Merkin vaihtaminen voi loppuviimein poistaa ongelman.
Eihän jäänyt kiristämättä yksikään? Olen kuullut eräästä vanhasta jenkistä että se oli onnistunut käymään ihan löysillä tulpilla jotka suorastaan vipatti koloissaan. En tiedä onnistuuko tuo nykymoottorissa mutta jos yksikin kierre puhaltaa ohi se voi kuulua nakutuksena.
Eipä tässä muuta tule mieleen. Venttiilien ajoitus ei voi muuttua tulppien vaihdossa. Jotain muuta sieltä tietenkin saattaa jäädä löysälle aina kun roplataan. Muuttuuko nakutus kun kaasuttaa? Kuuluuko ajon aikana? Oletko varma että ei nakuttanut samalla tavalla myös ennen vaihtoa, et vain ajatellut asiaa silloin? Tästäkin on omakohtaista kokemusta.
Moottori on 1.6 77kw. Ja tulpat on Boschilta. Hain motonetistä, jossa myyjä antoi malliin sopivat ja hän vielä varmisti, että kyseessä oli mallin pienempi moottori. Vertailin hintoja ja päädyin halvempiin Boscheihin, vaikka tarjolla olisi ollut japanilaisiakin. Olisi varmaan kannattanut maksaa heti enemmän kunnon tulpista! Eikä mennä kokeilumielellä.
Tuossa googletin asiaa ja todennäköinen syy nakutukseen on väärät tulpat. Epäilen, että tulpat ovat 147:n 88kw versioon.
Täytyy kokeilla vanhoilla tulpilla vielä ja verrata.
Mutta käyntiäänessä oli valtava eri uusilla tulpilla auto kuulosti dieseliltä/traktorilta, kierrosten noustessa ääni oli normaalimpaa ja moottori vastaa kaasuun normaalisti.
Tuossa googletin asiaa ja todennäköinen syy nakutukseen on väärät tulpat. Epäilen, että tulpat ovat 147:n 88kw versioon.
Täytyy kokeilla vanhoilla tulpilla vielä ja verrata.
Mutta käyntiäänessä oli valtava eri uusilla tulpilla auto kuulosti dieseliltä/traktorilta, kierrosten noustessa ääni oli normaalimpaa ja moottori vastaa kaasuun normaalisti.
Valitettavasti en omista huoltokirjaa/ohjekirjaa. Auto on ostettu AVK:lta ja huoltokirjaa ei löytynyt.
Ja ohjekirjoissa taitaa vain lukea, että käänny valtuutetun alfa romeo palvelupisteen puoleen.
Mutta eiköhän se tästä, täytyy kysellä sopivia ja laadukkaita tulppia paikallisesta varaosakeskuksesta.
Ja ohjekirjoissa taitaa vain lukea, että käänny valtuutetun alfa romeo palvelupisteen puoleen.
Mutta eiköhän se tästä, täytyy kysellä sopivia ja laadukkaita tulppia paikallisesta varaosakeskuksesta.
www.ngk.fi
BKUR6ETB + CR7EKC
Netin syövereistä henkilö X:n kirjoittamana:
My owner's manual says NGK BKUR6ETB & CR7EK for the 105 BHP engine.
[EDIT]Tällainenkin käveli vastaan:
http://i74.photobucket.com/albums/i280/ ... an0001.jpg
BKUR6ETB + CR7EKC
Netin syövereistä henkilö X:n kirjoittamana:
My owner's manual says NGK BKUR6ETB & CR7EK for the 105 BHP engine.
[EDIT]Tällainenkin käveli vastaan:
http://i74.photobucket.com/albums/i280/ ... an0001.jpg
VMP
- kterkkila
- Viestit: 2374
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
En oikein jaksaisi uskoa että on kyse väärästä tulpasta. 1.6:n 1.8:n ja 2.0:n tulpissa saattaa olla eroa lämpöarvoissa, jos siinäkään, mutta kyllä sen kunnolla käydä pitäisi. Sensijaan asennuksen yhteydessä on saattanut tulla vikaa puoliin, tai niihin kumijatkeisiin ja niiden kontakteihin. Ne kun tuppaavat hapettumaan toisinaan pahastikin.
Ja kyllä moottorit yleensä käyvät löysilläkin tulpilla, kunhan ovat suurinpiirtein pohjaan kierrettyinä. Toki ongelmia on luvassa jos jatkaa ajoa..
Edit: Näköjään kyse olikin eri 1.6 versioiden tulpista.. Mutta joo, silti en usko että siitä on kyse. Tiukemman koneversion tulpat ovat todennäköisesti sellaiset että kestävät isommat tehot..
Edit 2: Kunhan et Matin listassa olevan JTD:n tulppia pistä
Ja kyllä moottorit yleensä käyvät löysilläkin tulpilla, kunhan ovat suurinpiirtein pohjaan kierrettyinä. Toki ongelmia on luvassa jos jatkaa ajoa..
Edit: Näköjään kyse olikin eri 1.6 versioiden tulpista.. Mutta joo, silti en usko että siitä on kyse. Tiukemman koneversion tulpat ovat todennäköisesti sellaiset että kestävät isommat tehot..
Edit 2: Kunhan et Matin listassa olevan JTD:n tulppia pistä

Kimmo / alfatune.fi
Tuo kontaktihäiriö näyttää tällä hetkellä todennäköisimmältä, koska vaihdoin vanhat tulpat takaisin ja nakutus jatkui.
Epäilen yhtä sytytyspuolan kumijatkeen vikaa, koska se ei pysy paikallaan puolassa ja tulpassa yhtä tiiviisti kuin muut.
Pystyykö näiden toimivuutta testaamaan jotenkin järkevästi?
Miksi akku olisi pitänyt irroittaa tulppien vaihdon ajaksi?
Epäilen yhtä sytytyspuolan kumijatkeen vikaa, koska se ei pysy paikallaan puolassa ja tulpassa yhtä tiiviisti kuin muut.
Pystyykö näiden toimivuutta testaamaan jotenkin järkevästi?
Miksi akku olisi pitänyt irroittaa tulppien vaihdon ajaksi?