Kaasuläpän potentiometrin maavuoto

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Hipster
Viestit: 48
Liittynyt: 14 Huhti 2007, 17:36
Car(s): Ex 156 2.5 V6 -98
156 2.0 TS SW -00
Giulietta 1.4 Multiair -11
Paikkakunta: Vaasa

Kaasuläpän potentiometrin maavuoto

Viesti Kirjoittaja Hipster »

Alkoipas sitten nykimään auto oikein tosissaan ja meinaa välillä sammua tykkänään. Kävin luettamassa vikakoodit (hintaa kokonaiset 15 euroa, jos olette pohjois-pohjanmaalla käymässä, niin tuohon hintaan kannattaa Kärkkäisen Varikolla käydä luettamassa vaikkei vikoja oliskaan :wink: ) ja kertoma näytti, että kaasuläpän potentiometrissä on maavuoto...

Tarkoittaakohan tämä automaattisesti uuden osan hommaamista, vai onko tähän kiertoteitä jonkinlaisen halvemman korjaustoimenpiteen muodossa? Ja minkäköhän hintaisesta osasta puhutaan...

Hipster
Viestit: 48
Liittynyt: 14 Huhti 2007, 17:36
Car(s): Ex 156 2.5 V6 -98
156 2.0 TS SW -00
Giulietta 1.4 Multiair -11
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Hipster »

Säikähdyksellä selvittiin... Löysivät kosteutta jostain tulpan seutuvilta..phheew.

Itse asennontunnistimellehan olisi tullut Boschilaiselle hintaa n. 750 euroa :crazyeyes:

Hipster
Viestit: 48
Liittynyt: 14 Huhti 2007, 17:36
Car(s): Ex 156 2.5 V6 -98
156 2.0 TS SW -00
Giulietta 1.4 Multiair -11
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Hipster »

Niinpä niin. Tässä mitään vielä selvitty. Vika palautui jo seuraavana päivänä. Nykiminen jatkuu ja alkaa saada jo melko legendaarisia piirteitä...

Eli tulpat on jo vaihdettu uusiin, mutta ongelma säilyy. Jakopääremppakin tuli teetettyä ja samalla laitettiin ajoituksenmuunnin korjaussarjalla kuntoon. Korjaussarjasta saatu hintaetu uuteen ajoituksenmuuntimeen verrattuna on muuten ihan tuntuva, JOS osan osaa vaihtaa itse... Asia, jota en ajatellut kun kiireessä korjaussarjan tilasin ja pyysin laittamaan paikalleen korjaamolla tehdyn jakopäärempan yhteydessä. Jälkeenpäin ajateltuna olisi ollut sama asennuttaa koko osa uusiksi, olis menny varmaan vähemmän tunteja. Jälkiviisaus on iloinen asia. Noh, ainakin dieseläänet on pysyneet toistaiseksi poissa.

Mutta siis takaisin siihen nykimiseen. Eli kylmällä koneella kun ajelee, niin taas vilkkuu ruiskuvalo ja meno on erittäin nykivää. Lämmettyään kunnolla, meno on lähes normaalia, mutta silti välillä hieman nykii. Mystisintä tässä on se, että nykimistä esiintyy pahimmin silloin, kun rattia kääntää oikealle :crazyeyes: Tuo oli niin uskomaton asia, että piti melko pitkään testailla ennen kuin kehtasin asian ääneen sanoa. Ja nuo sammumiset ovat tapahtuneet kaikki oikealle kääntyvissä risteyksissä. Vasemmalle kääntyessä ei mitään ongelmaa.

Mikä ihme tässä voi olla nyt vikana? Vika ei tuntuisi liittyvän bensakuormaan. Voiko tähän soppaan sotkeutua vielä esim. ohjaustehostin jollain muotoa??? Alkaa huumori loppumaan kun ajelee aamuisin töihin...

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Itse lähtisin sillä vikakoodin numerolla (muotoa P1234) googlella metsästämään.
Ja jos/kun löytyy vastaavaa vikaa joka jossain päin on tietyn osan vaihtamalla korjaantunut, niin löytyyhän noita purkuosia ettei tarvi aina uutta ostaa.

Hipster
Viestit: 48
Liittynyt: 14 Huhti 2007, 17:36
Car(s): Ex 156 2.5 V6 -98
156 2.0 TS SW -00
Giulietta 1.4 Multiair -11
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Hipster »

Vappuna kun oli muutama lämpimämpi päivä, niin autohan pelitti taas moitteettomasti. Ja kun ilmat jäähtyi, ongelma palasi. Niinpä tänä aamuna sitten kun oli taas vain muutama aste lämmintä, niin testasin ennen töihin lähtöä hiustenkuivaajalla lämmitellä tuota asennontunnistinta muutaman minuutin ja yllätys yllätys, ei nykinyt auto ei :)

Pitäisköhän sitä vaan jaksaa nousta muutama minuutti aiemmin aamuisin ylös? Oli muuten naapurin ilme ihan näkemisen arvoinen kun oli viereisestä ruudusta lähdössä töihin...

Tietääkö kukaan tarkemmin tuon kaasuläpän asennontunnistimen sielunelämää? Mitä sen sisällä on ja miten tuo lämpötila siihen voi vaikuttaa?

Vastaa Viestiin