Aika hintahtava lumiharja.Vittorio Jano kirjoitti:
Puleerausketju.
Valvoja: Moderators
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Kenen valmistama? Lähes jokaisella autovahan valmistajalla on venevaha joka on yleensä samaa autovahaa veneaiheisella etiketillä.alfa164 kirjoitti:glymit&turtlewaxit testattu,mutta kestävimmän kiillon ja suojan antaa venevaha
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
Puleerausketju
Olisi vähän kysyttävää maalipinnan restauroinnista Alfa 164:ssa.
Olisiko palstan lukijoilla kokemusta maalipinnan elvytyksestä kun,
siihen on jäänyt talvisäilytyksesta pressun alla harmaita alueita jotka,
vaikuttavat;
a. pressun takavuorin jättämiltä värjäytymistahroilta tai
b. kosteuden tunkeutumisesta pintalakan alle.
Väri on kaikkien tuntema legendaarinen ROSSO ALFA 130.
Olisiko palstan lukijoilla kokemusta maalipinnan elvytyksestä kun,
siihen on jäänyt talvisäilytyksesta pressun alla harmaita alueita jotka,
vaikuttavat;
a. pressun takavuorin jättämiltä värjäytymistahroilta tai
b. kosteuden tunkeutumisesta pintalakan alle.
Väri on kaikkien tuntema legendaarinen ROSSO ALFA 130.
Todellinen tieto perustuu aina kokemukseen
( Kiinalainen sananlasku)
( Kiinalainen sananlasku)
Bilteman pumppusumutin ostettu
Moi!
Ostinpa Biltemasta tällaisen paineruiskun esipuleerausta helpottamaan:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... ryhmaid=73.
Pieni liru siitä tulee verrattuna ammattivehkeisiin, mutta eiköhän tuollakin liuottimet suihkaise.
Onkos muilla tollasta? Mukana tuli tiivisteitä. Pitääkö ne asentaa tuohon heti vai onko ne vain varaosia? Ohjekuvassa niitä ei mainittu.
Josta tulikin mieleen, minkälaista ainetta kannattaisi ihan ensimmäiseksi auton päälle suihkia ennen kuin painepesurilla huuhtelee irtolian? Jotain liuotinta pitäisi olla, joka ei kuitenkaan veisi vahaa mennessään.
t: Anssi
Ostinpa Biltemasta tällaisen paineruiskun esipuleerausta helpottamaan:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... ryhmaid=73.
Pieni liru siitä tulee verrattuna ammattivehkeisiin, mutta eiköhän tuollakin liuottimet suihkaise.
Onkos muilla tollasta? Mukana tuli tiivisteitä. Pitääkö ne asentaa tuohon heti vai onko ne vain varaosia? Ohjekuvassa niitä ei mainittu.
Josta tulikin mieleen, minkälaista ainetta kannattaisi ihan ensimmäiseksi auton päälle suihkia ennen kuin painepesurilla huuhtelee irtolian? Jotain liuotinta pitäisi olla, joka ei kuitenkaan veisi vahaa mennessään.
t: Anssi
Vastaavanlaisella rikkaruohoja ja murkkuja hätyyttelen.
Tiivisteet - irtonaiset lienee varaosia. Pa vettä täyteen tai kolme neljäsosaa ja kato joski vuotaa paineellisena jostain. Lisää tiivisteitä tarpeen mukaan.
Tiivisteet - irtonaiset lienee varaosia. Pa vettä täyteen tai kolme neljäsosaa ja kato joski vuotaa paineellisena jostain. Lisää tiivisteitä tarpeen mukaan.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
Liuottimet vievät aina vahan mennessään, mutta jos vaan irtolikaa olet pesemässä niin suihki ensiksi shampoota. lähtee lika silläkin ja säästyy vahat.Josta tulikin mieleen, minkälaista ainetta kannattaisi ihan ensimmäiseksi auton päälle suihkia ennen kuin painepesurilla huuhtelee irtolian? Jotain liuotinta pitäisi olla, joka ei kuitenkaan veisi vahaa mennessään.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
^ Kohta 3 vuotta oon käsitellyt 159n pelkästään kultaisella glymillä.
Sehän on pelkästään suoja-aine. Kiiltää vähintään kuin uutena, suosittelen.
Tupsyt. käytettävistä rikkaimureista ei mun kokemuksien perusteella ole mihinkään. Teho ei riitä hiekkaan, eikä suodattimetkaan ole parhaasta päästä, eli hieno pöly tulee takaisin autoon.
Wanha imuri vaan autoimuriksi. Hyvä syy ostaa kotikäyttöön uusi
Sehän on pelkästään suoja-aine. Kiiltää vähintään kuin uutena, suosittelen.
Tupsyt. käytettävistä rikkaimureista ei mun kokemuksien perusteella ole mihinkään. Teho ei riitä hiekkaan, eikä suodattimetkaan ole parhaasta päästä, eli hieno pöly tulee takaisin autoon.
Wanha imuri vaan autoimuriksi. Hyvä syy ostaa kotikäyttöön uusi
- Alfaholic -
Hyvää suojaavaa vahaa olisi syytä laittaa. Unohda markettitavarat. Esimerkiksi Meguiar's Tech Wax 2.0, Collinite 476s, Presta Best Wax tai vaikkapa Pro Satin Creme ovat passeleita uuden pinnan suojaukseen. Jos rahasta ei ole kiinni, niin Zymöl, Zaino tai Swisswax merkeiltä löytyy myös kelpo kamaa, joskin hiukan kalliimpaa.Millaista mömmeliä uuteen maalipintaan?
Swisswax Scuderia vois olla sopivaa. Hinta tosin kohtuu suolainen...
Vahan merkkiä tärkeämpää on tehdä "kunnon pohjat" ja kaikki lähtee perusteellisesta käsinpesusta:
Suihkutetaan esipesuaine kuivaan pintaan. Wurth Pineline tai joku muu liuotin joka vie vanhat vahat mennessään. Huuhdellaan mielellään painepesurilla, jotta irtolika lähtisi mahdollisimman hyvin.
Seuraavaksi käsinpesu laadukkaalla shampoolla, mielellään nk. 2 ämpärin tekniikalla ja pehmeällä pesukintaalla = pesukinnas huuhdellaan eri ämpärissä kuin missä pesuvesi on. Näin lika jää toiseen ämpäriin ja varsinainen pesuvesi ja kinnas säilyy puhtaampana. Näin maalipinta ei naarmunnu. Kannattaa pestä auto pieni osa kerrallaan ja huuhdellä välissä, jotta shampoo ei kuivuisi.
Vaikka autosi on uusi, niin siinä saattaa olla jo pinttynyttä likaa, joka ei välttämättä pesussa irtoa. Claybarilla saat kunnon pesun jälkeen poistettua loputkin liat ja samalla valmistelet pinnan vahausta varten. Tässä esimerkiksi hyvä setti siihen puuhaan.
Sitten voi vielä huuhtaista auton kerran, jotta saa claybarin aikana käytetyn puhdistus/liukastusaineen jämät pois pinnasta.
Lopuksi vielä kunnon kuivaus ja sitten pääsee vahailemaan.
Voi vaikuttaa että menee jo hifistelyn puolelle, mutta oikotietä onneen ja hyvään lopputulokseen ei ole tässä(kään) asiassa.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Tänks, tuota Prestaa löytyy omistakin varastoista. Ehkä mennään sitten sillä. Lienee siis riittävän hellävaraista uudemmillekin pinnoille?
Pohjatöiden merkitys kyllä tunnetaan, mutta nykyään ei tuohon puunaukseenkaan jaksa ihan hirveästi panostaa. Jotkut 30:n työvaiheen käsittelyt eivät ole minun kuppini teetä. Ei vaikka auto kiiltäisen kuin ***********:n ******. No täytyy järjestää joku rauhallinen sunnuntaihetki, jolloin voi suorittaa asiallisen pesun ja vahauksen siihen päälle. Tuo Best Wax vaikutti muuten aika lailla kestävämmältä kuin vaikkapa AG:n tuotteet.
Pohjatöiden merkitys kyllä tunnetaan, mutta nykyään ei tuohon puunaukseenkaan jaksa ihan hirveästi panostaa. Jotkut 30:n työvaiheen käsittelyt eivät ole minun kuppini teetä. Ei vaikka auto kiiltäisen kuin ***********:n ******. No täytyy järjestää joku rauhallinen sunnuntaihetki, jolloin voi suorittaa asiallisen pesun ja vahauksen siihen päälle. Tuo Best Wax vaikutti muuten aika lailla kestävämmältä kuin vaikkapa AG:n tuotteet.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... hp?t=81391
Pitäsköhän noilta kavereilta kysyä lumiharjasta mielipidettä?
Pitäsköhän noilta kavereilta kysyä lumiharjasta mielipidettä?
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
^No niin Vittorio, nyt Lanzaa hiomaan näillä ohjeilla niin saat Vapuksi liikenteeseen.
On se niin väärin, että uutena autoa tulee pestyä ja putsattua, mutta sitten kun se tossa muutaman vuoden pyörii, niin ei tahdo ees pesulle keritä.
Eilen kiertelin kolme eri paikkaa, mutta kun oli jonoa, niin aattelin , että olkoon pari päivää. Kun lämpiää taas, niin pesen sitten pihassa.
Persus on niin paskanen, ettei rekisterinumerosta saa selvää. Pitäisköhän se ees putsata, ettei ystävällinen poliisisetä sakota.
On se niin väärin, että uutena autoa tulee pestyä ja putsattua, mutta sitten kun se tossa muutaman vuoden pyörii, niin ei tahdo ees pesulle keritä.
Eilen kiertelin kolme eri paikkaa, mutta kun oli jonoa, niin aattelin , että olkoon pari päivää. Kun lämpiää taas, niin pesen sitten pihassa.
Persus on niin paskanen, ettei rekisterinumerosta saa selvää. Pitäisköhän se ees putsata, ettei ystävällinen poliisisetä sakota.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Vahan levittämiseen ja kiillottamiseen käy hienosti esim mikrokuitupäälysteinen laikka tai pehmeä vaahtomuovilaikka.Tommi kirjoitti:Onko porukalla kokemuksia kiillotuskoneiden käytöstä vahauksessa?
Niihikin on mitä erilaisempia "laikkoja". Mikäköhän sopisi levittämiseen ja mikä kiillotamiseen?
-tommi
Kiillottamisella tarkoitat kait nyt tässä sitä vahan pyyhkimistä pois? Oikea kiillotus kun on jotain ihan muuta. Siihen käy kanssa tuollainen mikrokuitulaikka, mutta itse tekisin sen pois pyyhkimisen melkein käsin, kun siinä vaiheessa koneellisesta hieromisesta ei ole kauheesti hyötyä ja viimeistelyn joutuu jokatapauksessa tekemään käsin ellei halua jättää vahajäämiä jokaiseen koneella pääsemättömään notkoon.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
^ Juu,ku sielä olis juttukavereita...... Menny nykyään niin sekasin tän koneenkäyttö,että tuo "viihde"maailma vie sen ajan ajasta jolloin oli aika chatata ja ku kongi lyö 3++,niin eihän sielä kukaa oo. Jokku chattipäivät olis kiva,mutta miksei ny perkele jo tääki juttu voi päivittyä vaikka skypeen??... Saa sieläkin sätätä.Oikeesti,oltaisiin ei edelläkäviöitä,mutta sivuraiteilla kulkevia
Ja tarviiko auto muuta kuin säämiskää,peukkua, glymiä ja fareclaa..?
Vahattu viimeks joskus vajaa 10vuotta sitten,ehkä 8,7,no ainakaan kuuteen vuoteen Suoraan sanottuna,paskaakos täs kiertelemään joskus se tynnyri tulee ääriä myöten täyteen ja sit ku sen kaataa niin sitä paskaa jaksa/huvita ruveta lappaamaan...Jah jah noh en sitä paremmin osaa sormin kiteyttää mut olis kiva taas parantaa maailmaa jos aikataulut...Mitähän ne on...Mitäs täs muuta ku OOO kesän lapsi ku ooon,villi luontoni ooon ja kesän kunniaks ja Miikkalille solistina
Ja tarviiko auto muuta kuin säämiskää,peukkua, glymiä ja fareclaa..?
Vahattu viimeks joskus vajaa 10vuotta sitten,ehkä 8,7,no ainakaan kuuteen vuoteen Suoraan sanottuna,paskaakos täs kiertelemään joskus se tynnyri tulee ääriä myöten täyteen ja sit ku sen kaataa niin sitä paskaa jaksa/huvita ruveta lappaamaan...Jah jah noh en sitä paremmin osaa sormin kiteyttää mut olis kiva taas parantaa maailmaa jos aikataulut...Mitähän ne on...Mitäs täs muuta ku OOO kesän lapsi ku ooon,villi luontoni ooon ja kesän kunniaks ja Miikkalille solistina
- Tommi
- Viestit: 592
- Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
- Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
- Paikkakunta: Espoo
Kävin 156:en läpi Autoglymin punaisella eilen. Käytin apuna kiillotuskonetta ja sellaista pehmeähköä vaahtomuovilaikkaa. Kyllä se selkeästi helpotti hommaa isojen pintojen osalta. Tuskin jäljessä mitään eroa on suuntaan tai toiseen.
Pois pyyhkimisen hoidin käsin. Siinä tuskin isoa riemua olisi koneesta ollut.
Eipä tuo kone nyt mitään suurta iloa hommaan tuonnut, mutta toisaalta, eihän koskaan voi olla liikaa sähkötyökaluja. Ja neljän kympin hintakaan ei suoranaisesti päätä huimannut.
-tommi
Pois pyyhkimisen hoidin käsin. Siinä tuskin isoa riemua olisi koneesta ollut.
Eipä tuo kone nyt mitään suurta iloa hommaan tuonnut, mutta toisaalta, eihän koskaan voi olla liikaa sähkötyökaluja. Ja neljän kympin hintakaan ei suoranaisesti päätä huimannut.
-tommi
Maalia tuli varmaan viisi kerrosta ja lakkaa neljä kerrosta. Annoin kerrosten välissä kuivua pari minuuttia ja maali kuivui vajaan tunnin ennen kuin vedin lakan päälle. Pitäisikö se kiilto tulla suoraan kirkaslakan jälkeen vai pitääkö sitä aina vielä hioa?
Kyllä se ainakin ennen kuivumista enemmän kiilsi, nyt mielestäni ei paljoakaan ja pintakin on hieman karhea, tämä siis spray-maalilla.
Kyllä se ainakin ennen kuivumista enemmän kiilsi, nyt mielestäni ei paljoakaan ja pintakin on hieman karhea, tämä siis spray-maalilla.
Kun pelkkä teho ei riitä!
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
^^^Tuo maalaus kertojen määrä ei vaikuta pinnan kiiltävyyteen, vaan se kuinka paksusti maalia on viimeisesessä kerroksessa. Jos lakkaa on riittävästi niin tuo jää yhtä kiiltäväksi mitä märkänäkin. Mutta monesti on helpompaa jättää vähän mataksi, ettei tule valumia ja sitten kun lakka on kuiva niin kiillottaa hiomatahnalla ja vahalla.
- Ipi76
- Viestit: 815
- Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
- Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
- Paikkakunta: Kyröskoski
Onko kenelläkään kokemusta 5 sateesta aineesta?
"5 sateesta lasipinnoite tekee tuulilasin erittäin liukkaaksi ja estää vesipisaroiden tarttumisen. estää myös tehokkaasti lian ja hyttysten tarttumisen lasiin."
On ollut jo kesästä asti pullo jemmassa ja oli tarkoitus viikonloppuna kokeilla pesun yhteydessä.
Olen joskus kuullut aika eriäviä kokemuksia asiasta (tuulilasiin tulee häiritsevä harmaa kalvo, toimii vain erittäin hyvin sivulaseissa).
"5 sateesta lasipinnoite tekee tuulilasin erittäin liukkaaksi ja estää vesipisaroiden tarttumisen. estää myös tehokkaasti lian ja hyttysten tarttumisen lasiin."
On ollut jo kesästä asti pullo jemmassa ja oli tarkoitus viikonloppuna kokeilla pesun yhteydessä.
Olen joskus kuullut aika eriäviä kokemuksia asiasta (tuulilasiin tulee häiritsevä harmaa kalvo, toimii vain erittäin hyvin sivulaseissa).