156 Moottoritilan pesu... Virhe?!

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
silakka
Car(s): 156 2.5 V6

156 Moottoritilan pesu... Virhe?!

Viesti Kirjoittaja silakka »

Pitihän tuota siistiä kunnolla päältä ja sisältä kun "otin" liikenteeseen pitkästä aikaa mutta nyt kävi kuitenkin näin.. :x

Heti pesun jälkeen auto käyntiin ja sisälle kuivamaan odottamaan aamua ja iloista ajoa.

Aamusta sitten ihmetellään kun ei enää käynnistykkään... Siinä taistelun jälkeen sitten auto saadaan käyntiin korvaamalla akun etupuolella vasemmalta lukien 3. rele hyppylangalla (ilmeisesti bensapumpun rele?)..
Rele tuskin on viallinen sillä kokeilin niitä kahta muuta relettä jotka löytyy siitä vierestä, ei vaan käynnisty niillä..
Noh.. auto kun on sitten käynnissä moottorin lämpötilamittari alkaa sekoilla :crazyeyes: ihan satunnaisia lämpöjä näyttää, enimmäkseen kuitenkin 130 ja ledi loimottaa...
Turhautuminen alkoi vaivaamaan ja aattelin seuraavan päivän olevan vähän parempi..

Seuraavana aamuna sitten töihin lähdettäessä Alfa riemastui ja päätti alkaa uskomattoman rykimisen..
ruiskuvalo syttyi ja tyhjäkäynti muuttui 1500-1600 heilahtelevaks.. Kiihdyttäessä ei mitään vikaa mutta moottorijarrutus ja tasakaasu armotonta nykimistä. :evil:

Oli kyllä viimenen kerta kun konehuonetta pesen.. Jos jollain on hyviä vinkkejä mistä vikaa hakea niin tieto on erittäin tervetullutta.

Rolle
Site Admin
Site Admin
Car(s): RRS + F20

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Ellet ole jo katsonut niin tässä voisi olla yksi "vika" joka on usein tullut vastaan täällä.

Antieko
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Kaksi kertaa olen painevedellä erehtynyt itse kuutos moottoria pesemään.
Molemmilla kerroilla tuli seuraavana aamuna käynti ongelmia.(kesä aika) Tyhjäkäynti
heitteli miten sattui, sitten rauhouttui, kunnes ajossa nyki jälleen ja sytytti ruiskuvalon palamaan. Pysähdys, viiden-kymmenen minuutin odotus ja sen jälkeen ei mitään. Selvästi joku kosteus ongelma jossakin. Kone ehti sen verran lämmetä, että sen seurauksena ilmeisesti vika kohde kuivui. Missä tuo ongelma paikka sitten on? Itse epäilin jotain ilmin seutua. Tulppia vaihtaessa oli yhden tulpan reiässä ollut joskus vettä. Miten ammattilaiset pesee alfan moottorin? Irroitetaanko puoli moottoria ja puhalletaan paikat kuiviksi?
Vai käykö ammatti pesuissakin niin, että rykimällä lähdetään?
Itse olen nykyisin luottanut vain kosteaan riepuun konetta siistiessä.

TommiS
Car(s): Ex. Mito / V6 / Tessu

Viesti Kirjoittaja TommiS »

Painepesurilla konehuoneeseen = murheita tiedossa.
Itse olen suihkinut liuottimella reippasti (kylmään) konetilaan, ja rätillä pyyhkien pashat pois. Rättejä kuluu, mutta puhdasta tulee. Eikä aiheuta vesivahinkoja.

Alfieri

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Antieko kirjoitti:Miten ammattilaiset pesee alfan moottorin? Irroitetaanko puoli moottoria ja puhalletaan paikat kuiviksi?
Kävin viime keväänä kysymässä tätä. "Emme enää pese Alfa Romeojen moottoreita", kanta oli aivan ehdoton. "On niin huonoja kokemuksia."

juhala
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010

Viesti Kirjoittaja juhala »

Alfieri kirjoitti:
Antieko kirjoitti:Miten ammattilaiset pesee alfan moottorin? Irroitetaanko puoli moottoria ja puhalletaan paikat kuiviksi?
Kävin viime keväänä kysymässä tätä. "Emme enää pese Alfa Romeojen moottoreita", kanta oli aivan ehdoton. "On niin huonoja kokemuksia."
Mistä kysyit? Fiksaamosta vai huollosta? Kai ne Deltalla pesee?

hagger16
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Itse käytin Alfaa ammattilaisella moottoritilan pesussa viime kesänä.
Puhdasta tuli, mitään ongelmia ei ilmennyt ja hinta oli n. 25€.

Ajoitin pesun juuri ennen jakohihna ja tulppien vaihto remppaa, joten jos jotain olisi koloihinkin jäänyt muhimaan, niin ei ainakaan pitkäksi aikaa..

Nythän tuo alkaa taas näyttäämään paskaiselta. Saa ollakkin.
Senza cuore saremmo solo macchine

silakka

Tyhjäkäyntimoottori olis nyt purettu kun haisi vähän kyrvähtäneelle sähkölaitteelle.. Sähkömoottorin liike oli todella onnetonta, pyöri vain ~1/5 kierroksen verran molempiin suuntiin kunnes vähän rusautin väkisin sitä pyörimään.. Saas nähdä alkaako huomenna pelittämään, ei ihan täydellisen tasaisesti pyöri vieläkään vaan takkuilee välillä.
:roll:

Wile E. Coyote
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Tuo rusauttaminen kuulostaa pahalta. Vastaan se laittaa mutta pitäisi kyllä kääntyä varovaisesti suostuttelemalla. Toivottavasti ei ole/mennyt rikki. Ja onnea muutenkin projektiin.

En itse myöskään ole koskaan pessyt konehuonetta vedellä Alfasta. Edellistä pösöä kerran pesin ja se riitti :mrgreen: Sekä nopeusmittari että kierroslukumittari pitivät sotatanssia viikon ajan. Nykyisin käytän silloin harvoin kun viitsin, hammasharjaa (vanhaa :) ), t-paita rättejä ja suihkin korkeintaan liuotinta yhteen paikkaan kerrallaan ja pyyhin heti perään. Ehkä liian varovaista, mutta parempi niin. Yhden pahasti hapettuneen kutvosen olen nähnyt, ja voisin kuvitella että on liian innokkaasti pesty ja liuoteltu. Imuputket mm. ihan kauheassa kunnossa. Omassa on vasta vähän hankautuneet.
Ayrton Senna da Silva forever

PP

Viesti Kirjoittaja PP »

Kannattaa nähdä vaivaa ja suojata muovin ja teipin kanssa anturit ja muut sähkölaitteet sekä isoimmat liittimet. Ennen muovien poistoa kaikki paikat ml. tulpan kolot paineilmalla kuivaksi ja kuivauksen viimeistely vielä muovien poiston jälkeen. Kannattaa myös etukäteen miettiä minne sitä liukkaria laittaa ja mihin kohtiin painepesurilla ei kannata suihkia.

Moottorin pitää olla kylmä ennen pesua, akkukaapeli kannattaa irrottaa pesun ajaksi ja sitä ei laiteta kiinni ennenkuin kaikki paikat ovat varmasti kuivattu paineilmalla ja kuivia.
TPP

silakka

Noniin ja taas alfa pelittää :-D

Konehuoneen voikin pestä ihan turvallisin mielin ensi kerralla kun tietää mikä meni vikaan. Varsinaisesti ei pesussa menny kuitenkaan mikään pieleen vaan tuli pestyä liian tarkoin.. Elikkäs akun etupuolella kun on ne releet rivissä, vasemmalta lukien kolmannen releen ohjausvirta piuha oli jäänyt joskus jonnekkin puristuksiin ja oli hapettunut jo poikki, jollain ihme tuurilla tuo kuitenkin johti sähköä kunnes pesussa lakkasi johtamasta :P

Tosiaan se tyhjäkäyntimoottori meni vaihtoon, se kai laukes kun se rele ohitettiin väkisin. Lämpömittarikin rupesi näyttämään oikeita lukemia kun nestettä lisättiin, oli näemmä ruikkinu ulos niitä seisomisen jälkeen. Tiiä sit oliko siinä syy mittarin sekoilemisen mutta mutta...

Jopas onkin helpottunut olo
:mrgreen:

Vastaa Viestiin