156 hakusessa, mutta mikä vuosimalli?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
JuhaM
Viestit: 2
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:48
Paikkakunta: Vantaa

156 hakusessa, mutta mikä vuosimalli?

Viesti Kirjoittaja JuhaM »

Tervehdys, Alfistit.

Useiden "harmaiden" saksalaisautojen jälkeen oma pää on alkanut kääntymään sielukkaampaan suuntaan, ja Alfat ovat alkaneet kiinnostaa vähän yksilöllisempänä vaihtoehtona.

156-mallia alkaa saamaan varsin vähän ajettunakin aika mukavaan hintaan. Niitä on myös paljon markkinoilla. Koska auto on niin hieno, kelpuuttaisin omasta puolestani myös vanhemman vuosimallin, kunhan kilsoja on kohtuullisesti.

Olen ihan Nöösi näissä Alfa-asioissa. Kyselisinkin, miten tuon sataviiskutosen ominaisuudet ovat kehittyneet vuosien varrella? Onko esim. luotettavuudessa suuria eroja vaikka vuosimallin -99 ja -03 välillä? Normaalia ikääntymistä en tarkoita, vaan sitä miten malli on vuosien saatossa kehittynyt. Budjetti on joustava, mutta tietysti olisi kiva saada hyvä auto kohtuuhinnalla.

Jos päädyn tuollaisen ihanaisen auton hankkimaan, niin onko tuossa jotain sellaista merkki-/ mallikohtaista, jota tulisi ottaa huomioon? Jakohihnoista ainakin on paljon puhetta, joten se ainakin täytyy vaihdattaa tiuhaan. Ainakaan tyyppivikalista ei mielestäni näyttänyt tavanomaista pelottavammalta :lol:

PRO
Viestit: 744
Liittynyt: 10 Tammi 2008, 20:57
Car(s): 2016 T5
Paikkakunta: Helsinki - Kannelmäki

Viesti Kirjoittaja PRO »

2004 tuli ensimmäinen kunnon ulkonäkömuutos. 2004 malleja saa vanhalla ja uudella keulalla. Toiset tykkää äidistä toiset tyttärestä.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

täältä lisää tarkistuskohteita..

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=7447

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

2002 ns boselift, peilit ja puskurit korinväriset, sisustassa eroa, vähemmän nariseva kojetaulu ,) ajonvakautus yms tilpehöörit tulivat

2003 isompi facelit, uusi keula ja perä
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Boseliftiä suosittelen.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1128
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Mun valinta olisi kans Boselfit mutta ennen varsinaista faceliftia. Jotenkin se vanhempi lookki toimii mun mielestä paremmin. Boseliftin sisusta on huomattavasti laadukkaamman (etten sanoisi saksalaisemman..) tuntuinen kuin vanhempien yksilöiden.

Avatar
evilpet
Viestit: 705
Liittynyt: 25 Joulu 2008, 18:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja evilpet »

^Just tuosta saksalaisuudesta johtuen minä taas pidän vanhasta sisustasta enemmän. Se on enemmän italialainen :lol:

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

yhdyn mielepiteeseen ^^
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
makita
Viestit: 74
Liittynyt: 25 Marras 2005, 13:11
Car(s): Fiat 124 Spider, Pösö 407SW
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja makita »

Samaa mieltä täällä.... :lol:

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Itse päädyin 2003-malliseen ei-kunnolla-faceliftattuun välimalliin seuraavista syistä: ''2002 auto sai faceliftin, jossa auton puskurit ja peilit muuttuivat korinvärisiksi. Auton sisusta uusittiin ja vakiovarusteluun lisättiin mm. ajotietokone, dual-zone ilmastointi, sivuturvatyynyt ikkunoihin , ajonvakautusjärjestelmä VDC (Vehicle Dynamic Control), luistonestojärjestelmä ASR (Anti Slip Regulation) sekä MSR (Motor Slip Regulation) järjestelmä, joka estää pyöriä lukkiutumasta moottorijarrutuksessa'' (Lähde: autowiki)

Todellisuudessahan kävi niin että satuin vaan ihastumaan budjettiin sopivaan autoon jonka sai pari kuluvaa osaa vaihtamalla toimimaan kuin uuden. Tai ei se oikeastaan budjettiin sopinut, mutta se oli vaan niin hieno! Alunperin kattelin 2000-2001 suunnilleen. Niissä ainakin kuvien perusteella sisusta on jotenkin alfamaisempi, mutta toisaalta nollakakkosissa se on jo huomattavasti modernimman oloinen! Loppupään malleissa on myös yleensäottaen vähemmän lastentauteja tietysti. Pätee tietysti kaikkiin automalleihin noin kaupunkilaisjärjellä. Paitsi ehkä Ladaan. Täällä foorumillakin oli juttua vältetyistä lastentaudeista jossain..

Vielä vähän offtopicia ostoksesta: etsin huomattavasti halvempaa, mieluiten mustaa tai tumman vihreää jalopuujäljitelmällä, ei mieluiten harmailla penkeillä. Tai sitten punainen harmaalla sisustalla. Ja tämä kaikki kompromissoituna kuitenkin yleisesti huoltoihin ja auton kuntoon. Ostin sitten sinisen sinisellä sisustalla pikkuvikaisena? Eli kun sinne ostoksille menet niin vaikka olet kuinka suunnitellut etukäteen niin... Alfa vie sielusi :twisted:

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

2002 eteenpäin on minun liputukseni, eli kunhan ajotietokoneen näyttö on kojelaudan päällä ja peilit korinväriset. Tämäkin on toki vaan mielipide :)
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Avatar
Alfetta&156
Viestit: 205
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0

Viesti Kirjoittaja Alfetta&156 »

Vielä vähän offtopicia ostoksesta: etsin huomattavasti halvempaa, mieluiten mustaa tai tumman vihreää jalopuujäljitelmällä, ei mieluiten harmailla penkeillä. Tai sitten punainen harmaalla sisustalla. Ja tämä kaikki kompromissoituna kuitenkin yleisesti huoltoihin ja auton kuntoon. Ostin sitten sinisen sinisellä sisustalla pikkuvikaisena? Eli kun sinne ostoksille menet niin vaikka olet kuinka suunnitellut etukäteen niin... Alfa vie sielusi
Juuri näin siinä helposti käy. Hakusessa oli 2004 eteenpäin oleva ja nimenomaan 1.8 koneella oleva auto. Muuten meni hyvin, mutta kuussylinterinen talliin tien löysi! Nyt sitten tallissa 1998 2.0 TS ja 2004 V6 SW. Kumpikin omalla tavallaan hieno, mutta onhan tuo uuskeulainen selvästi modernimpi. Mutta jos löydät siististi pidetyn vanhan mallin, niin onhan se toki se originaali taideteos. Noista lastentautien vähenemisestä malli-iän myötä olen ehkä vähän erimieltä aikaisempien kirjoittajien kanssa. Tuntuu ainakin, että aivan samat kotkotukset ovat tämän 2004:n kanssa edessä kuin vanhemmankin yksilön. Tukivarsia saanee narinasta päätellen edelleen vaihtaa kuin sukkia, ja kytkin sekä laatikko lienevät jälleen vaihtotavaraa kun satkutonni ylittyy.. -no, kuten kaverini totesi - ainakin tiedät mitä on edessä ja vaihtotyöt on tuttuja!!

Ei muuta kun sielua myymään Italian oriille!

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

Lainaten ylläolevia sanoja " Mutta jos löydät siististi pidetyn vanhan mallin, niin onhan se toki se originaali taideteos " , niin minulla olisi sellainen.
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Onhan alfassa vikoja, itsellä kun huollin alfaani, ajelin -08v corollalla muutaman päivän. Kylä oli nautinto päästä taas autos rattiin!
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

itse päädyin vuosimalliin 2003.

vanhat mallit aina 2001 asti on vika herkempiä - ei välttämättä pommeja kuitenkaan - 2001 jälkeiset parantaa jo huomattavasti (riippuu tietysti aina käyttäjästä...).

http://www.tuulilasi.fi/kaytetytautot/? ... cle=127744
tuolta löytyy vähän suuntaa antavaa tietoa...

Niinkun tossa jutussa todetaan; vuosimalleissa 2003–04 Nissan Primerat ovat tarvinneet tiepalveluapua Alfaa useammin. Minussa toi herättää luottamusta ;)
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

JuhaM
Viestit: 2
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JuhaM »

Kiitoksia...

Kommenttejahan on tullut ihan mukavasti, kiitos niistä. Vuosimalli 2002 ja siitä uudempi tuntuu tässä vaiheessa hyvältä. Parempi varustelu ja siinä etenkin ajovakauden hallintajärjestelmä tuntuu houkuttelevalta. Työautossa on ESP, ja se on kyllä liukkailla ihan älyttömän hyvä laite (vaikka toki kuulunkin Suomen suurimpaan vähemmistöön eli keskimääräistä parempien kuskien joukkoon...)

Voi tietty olla, että pihiyden peikko iskee, jos halpa ja vähän ajettu vanhempi vaihtoehto tulee vastaan. Alfa on sikäli poikkeuksellinen auto, että kymmenen vuotta vanhanakin se vielä viettelee...

Nooh, katsotaan. Ja pitäishän se edellinen autokin johonkin hukata ennen kun kaupoille menee :?

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

JuhaM kirjoitti:Vuosimalli 2002 ja siitä uudempi tuntuu tässä vaiheessa hyvältä. Parempi varustelu ja siinä etenkin ajovakauden hallintajärjestelmä tuntuu houkuttelevalta. Työautossa on ESP, ja se on kyllä liukkailla ihan älyttömän hyvä laite (vaikka toki kuulunkin Suomen suurimpaan vähemmistöön eli keskimääräistä parempien kuskien joukkoon...)
Itse pidän siitä pehmeydestä, jolla luistonesto toimii, huonona esimerkkinä -99 G Astra. Useasti huomaa vain silmäkulmassa vilkkuvasta merkkivalosta että nyt menoa suitsitaan. Kitkarenkailla kun olen nyt yhden talven luistellut, niin silti saatan laittaa uudet kitkat myös ensi talvena, sen verran hyvin toimii tuo ESP + veto + moottorijarrutus luistonesto.
2 kertaa tämäkin vähemmistökuski olisi ollut pulassa ilman ESP:tä. Huonona puolena tosin se että sitä ei saa kytkettyä pois jos haluaa kunnolla leikkiä. Käsijarrukäännökset onnistuu mutta ei mitenkään nätisti kun ESP saa sätkyn.

Vastaa Viestiin