Öljynkulutuksesta (vielä)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Auristo
Viestit: 385
Liittynyt: 23 Syys 2006, 11:27
Car(s): Maserati 4200gt
Fiat 500 1.4 Sport
Peugeot 407 Coupe V6 2.7 Diesel
ex. Giulietta 1.4 ma Speciale
ex.166 V6 -04
ex. 156 V6 -01
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Auristo »

Minulla on koneessa Mobil 1 5W-50 (2.5 V6 24v ajettu 119tkm) ja pinta pysyy ylärajassa. Nyt on öljyillä ajettu noin 6tkm ja taidan vaihtaa koneeseen Castrol EDGE Sport 10W-60 tai Red Line 5W40 Extreme-Street Performance Motor Oil tai Selenia Racing 10W-60.
Kokemuksia tai suosituksia näistä olioista?
ex:BMW 1502, 318iS|Saab 99 Turbo, 900Turbo, 9000Turbo|Lancia Thema ieTurbo|Peugeot 405 T16, 306Hdi

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Seleniasta on kokemusta, mutta eri koneessa. Ei pysynyt sisällä.

Tuohon listaan sopisi vielä Valvoline VR-1 10W-60. Tuo on Valvolinen suositus esim. Alfan JTS:sään.

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Aiemmin 5W-40-öljyillä vei litran per 2-3tkm,
nyt 10W-60 Selenialla ajettu 4tkm ja pinta
laskenut n. 2 desiä...tosin moottorille on
myös tehty RVS-käsittely.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Epezi kirjoitti:Seleniasta on kokemusta, mutta eri koneessa. Ei pysynyt sisällä.
Tuohon listaan sopisi vielä Valvoline VR-1 10W-60. Tuo on Valvolinen suositus esim. Alfan JTS:sään.
Mullakin on JTS nyt Seleniat. Aiemmat TS kokemukset eivät olleet rohkaisevia. Nytkin JTS kuluttaa jonkinverran Seleniaa.
Onko tuo Valvoline sellainen musta kannu? Honkkarissa oli jotain Valvolinen 10W60 öljyä 59e/kannu

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

puuha kirjoitti: Aiemmat TS kokemukset eivät olleet rohkaisevia. Nytkin JTS kuluttaa jonkinverran Seleniaa.
Onko tuo Valvoline sellainen musta kannu? Honkkarissa oli jotain Valvolinen 10W60 öljyä 59e/kannu
Mulla on ollut nyt Selenian WR 5W-40 (suositus JTD-koneeseen) eikä pinta ole tippunut lainkaan 5000 km aikana. Hyvä niin.
Viimeksi muokannut einari, 28 Elo 2008, 10:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Jochanan
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:51
Car(s): Ex: 156 SW JTDm 2005
Ex: 147 2.0 TS Selespeed 2001
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Jochanan »

puuha kirjoitti: Onko tuo Valvoline sellainen musta kannu? Honkkarissa oli jotain Valvolinen 10W60 öljyä 59e/kannu
Justiinsa sellanen. Mulla on nyt ollu kesän ne koneessa. Kohtuullisen hyvin pysyy sisällä.

MadMike
Viestit: 105
Liittynyt: 26 Elo 2004, 23:42
Paikkakunta: 45 min länteen Stadista eli Turku

Viesti Kirjoittaja MadMike »

Nord moottoreissa riippuen autosta olen saanut pysymään sisällä jopa Mobil1stä kisatessa...syy siinä että kisoissa tarkastetaan öljyt usein ja ohkasilla saa parhaan tehon...lisänä tosin X1-Rää joka on pelastanut isomman tuhon kuin kansipahvin (niin joku älypää oli plaananut 4mm....)
Yleensä kesäisin oli käyttiksissä jotain 20-50 TBn valaanrasvaa/Pennzoil 20-50 GTä ja talvella 10-14 Pennzoilia.

Käyttöpeleihin suosittelen itse Castroleja tai Valvolinea useamman auton ja merkin kokemuksella.
I´ll see you sonofabitches at the races

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

silverine kirjoitti:Aiemmin 5W-40-öljyillä vei litran per 2-3tkm,
aika reilusti... mitä merkkiä, kumpikaan V6sista ei syö(nyt) nimeksikään öljyä
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
juhala
Viestit: 685
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja juhala »

Profiilin 2.0 TS vei vaihto välillä 10-20 tkm hiukan yli 2 litraa 10/60 seleniaa...
Nyt vaihdettiin 20 tkm/1 vuosi huollossa Citypro 5 w/40 ja 2000 tkm jälkeen lisäsin n. 7 dl ja sain tällä öljyn pinnan ylämerkkiin.
Nyt en öljynvaihdon jälkeen tarkastanu täytetäänkö se huollossa (Konala/alfahuolto) ylämerkkiin asti.
Tuo kulutus on kai korkeahko, muttei hälyttävä?
Jonkinverran enemmän on tullu viimeaikoina ajettua "tunteikkaammin"...

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

juhala kirjoitti:Profiilin 2.0 TS vei vaihto välillä 10-20 tkm hiukan yli 2 litraa 10/60 seleniaa...
Nyt vaihdettiin 20 tkm/1 vuosi huollossa Citypro 5 w/40 ja 2000 tkm jälkeen lisäsin n. 7 dl ja sain tällä öljyn pinnan ylämerkkiin.
Nyt en öljynvaihdon jälkeen tarkastanu täytetäänkö se huollossa (Konala/alfahuolto) ylämerkkiin asti.
Tuo kulutus on kai korkeahko, muttei hälyttävä?
Jonkinverran enemmän on tullu viimeaikoina ajettua "tunteikkaammin"...
Uudet autot kuluttaa öljyä koska menee aika pitkä aika että kaikki paikat koneesta on täysin sisäänajettu. Näin ainakin opetettiin koulussa ei niin kauan sitten.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 894
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Onkos kukaan huomannut öljyn ominaisuuksissa sen kuin itse ex-Opelissa: GM:n perusöljy, osasynteettinen 10W-30 sisään ja n. 7000 km:n päästä alkaa kadota yhtäkkiä kovalla tahdilla. Sama todettiin kahdesti. Öljynvaihdossa kaksi kertaa Mobilia sisään ja alkoi toimia koko vaihtovälin (10tkm) ilman lisäilyä. GM:n öljyä maistui 1-2 litraa 10tkm:n matkalla loppujen lopuksi. öljyn ominaisuuksien loppumisen kuuli suoraan uusien öljyjen silkkisestä tyhjäkäyntiäänestä. Moottorina autossani oli hieman epäkelpo vertailupohja AR-koneisiin, 2.0 8-venttiilinen ikimoottori 360tkm ajettuna ilman mitään remppaa.

Omassa ex-tessussa toimi Mobilit ja Nesteet ok, lienee melko yksilökohtainen ominaisuus toi öljynsyönti. Vm. oli 1998. Eikös jossain vm. 2002 tehty jotain muutoksia, jotka lisäsivät öljynkulutusta..?

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

Kesällä tuli tehtyä tuo RVS käsittely koneeseen. Samalla vaihtui aikaisemmin käyttämäni Castrol 10W-60 Selenian vastaavaan. Aavistuksen verran ompi kulutus laskenut. Öljyä on mennyt öljyjen vaihdon ja 7tkm:n jälkeen reilu ½ litraa. Tiedä sitten onko syynä Selenia, RVS humpuuki, keventynyt kaasujalka tai luulotauti... Pannulla on ajettu 65tkm.

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

Ite olen käyttänyt 5W-50 Mobilia , nyt on sisällä 10W-60 Seleniat . Ajettu nyt vaihdosta 3tkm ja taso vähän yli alamerkin . Aika samanlaista toi kulutus molemmissa öljyissä .

Eli n. 1l/3000km vie , voi ehkä lisääntyä kun lähestytään vaihtorajaa (10.000km)

Öljynkulutus voi johtu myös mitä öljyjä on käytetty ennen . Mulla ajettu 235tkm.

Että kannattaa unohtaa ne Shell Helixit ja Teboil Diamondit .

Avatar
makita
Viestit: 74
Liittynyt: 25 Marras 2005, 13:11
Car(s): Fiat 124 Spider, Pösö 407SW
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja makita »

Minulla on Alfassa (2.0 TS) -98 on aina ollut Mobil 5W-50 öljyt. vaihdettu 10-tuhannen välein, eikä koskaan ole tarvinnut lisätä...

Avatar
Riccardo
Viestit: 497
Liittynyt: 01 Heinä 2007, 23:36
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Riccardo »

Itselläni oli pitkään autoissani Valvolinen Maxlife 10W-40, vuosi sitten siirryin Motul 4100 Turbolight 10W-40:seen. Tyytyväinen olen ollut, 10 tkm:n vaihtovälillä Alfa ei kuluttanut pätkääkään. Vanhemmille autoille Motul on ehdottomasti paras valinta.

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

V6 kirjoitti:
silverine kirjoitti:Aiemmin 5W-40-öljyillä vei litran per 2-3tkm,
aika reilusti... mitä merkkiä, kumpikaan V6sista ei syö(nyt) nimeksikään öljyä
Mobilia...ja Shellin tököttiä. Tuo arvio oli lähinnä
kulutus "pahimmillaan". Liikaa kuitenkin koko ajan.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

jude
Viestit: 86
Liittynyt: 17 Heinä 2008, 15:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jude »

Mun alfalla (2.0 JTS) menee noin 1l / 5000km. Mitään pisaraa en ole auton alla huomannut. Päältäpäin moottori on puhdas. Alta en ole päässyt kurkkaamaan.

Jotain hajua autosta tulee vähän pysäköitäessä (kyllä, nuuhkin tarkasti), mutta luulen että rapa siellä tuoksahtaa, kun kesällä ei haissut. Jäähdytysneste pysyy sisässä, sillä se korjattiin. Silloin kyllä haisikin ihan selvästi.

Mitä mieltä: Onko autossa joku korjattava öljyvuoto vai onko tämä kokemuksenne mukaan normaali öljynkulutus tälle koneelle? Ongelmana on vähän, ettei tällainen amatööri pääse kurkkimaan kunnolla tonne auton alle.
Öljyt on aina olleet Selenia Racing 10-60 ja autolla nyt alla 91 000 km. Mulla auto ollut kohta 20 000km.

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

jude kirjoitti:Mun alfalla (2.0 JTS) menee noin 1l / 5000km. Mitään pisaraa en ole auton alla huomannut. Päältäpäin moottori on puhdas. Alta en ole päässyt kurkkaamaan.

Jotain hajua autosta tulee vähän pysäköitäessä (kyllä, nuuhkin tarkasti), mutta luulen että rapa siellä tuoksahtaa, kun kesällä ei haissut. Jäähdytysneste pysyy sisässä, sillä se korjattiin. Silloin kyllä haisikin ihan selvästi.

Mitä mieltä: Onko autossa joku korjattava öljyvuoto vai onko tämä kokemuksenne mukaan normaali öljynkulutus tälle koneelle? Ongelmana on vähän, ettei tällainen amatööri pääse kurkkimaan kunnolla tonne auton alle.
Öljyt on aina olleet Selenia Racing 10-60 ja autolla nyt alla 91 000 km. Mulla auto ollut kohta 20 000km.
Foorumilla on nimimerkki Jönssonilla hyvä kertumus kyseisen tapaisesta ilmiöstä. Mitä oli tapahtunut, niin öljyä oli alkanut kulua enemmän ja enemmän, ja lopulta niin paljon että kone avattiin, ja todettiin yhden sylinterin kiillottuneen peiliksi. Tuo sinun kulutus on vielä normaalin rajamailla tuolle koneelle.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

makita kirjoitti:Minulla on Alfassa (2.0 TS) -98 on aina ollut Mobil 5W-50 öljyt. vaihdettu 10-tuhannen välein, eikä koskaan ole tarvinnut lisätä...
Sama virsi täällä (no ehkä joskus on vähän tullut lisättyä).
Tosin eräälle Turussa asustelevalle foorumilaiselle oli Deltassa todettu vastaavassa tilanteessa: "siinä on sitten varmaan jotain vikaa". :mrgreen:
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Aika yksilöllistä toi öljyn kulutus. Sama moottorityyppi ja toiselle maistuu jokin öljymerkki paremmin kuin toiselle. Minun kuutoseni tykkäs mobilin 0-40 öljystä ihan sairaasti. Sai olla lisäämässä joka tankkauskerta. Sitten vaihdoin Valvolinen Maxlifeen ja kulutus loppui lähes tyystin. 10-15t. vaihtovälillä saattaa kulua n. litra.
Tosin ohjekirjassa mainitaan, että 1litra/1000 km on öljynkulutuksessa normaalia!

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Omien öljynkulutukset / 1000km:

-75 1,6 1 litra Shell Helix
-147 1,6 0,3 Shell Helix
-147 2,0 0,3 Neste 10 - 40
-156 2,5 0 Teboil 10 - 40
-159 2,2 0 Neste 10 - 40

Autot kaikki samantapaisessa sekalaisessa ajossa, 80 % kaupunkia ja muu reipasta maantietä.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Jarkkolainen
Viestit: 137
Liittynyt: 05 Elo 2008, 21:52
Car(s): 147 1.9 JTDm, 156 1.9 JTDm SW, 33 1.7 I.E

Viesti Kirjoittaja Jarkkolainen »

Oma 2002 147 ja Valvoline 5-40 MaxLife, kulutus lähes olematonta vaihtovälillä (10tkm)
Oo=\*/=oO Oo=\*/=oO OO=\*/=OO

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Minun auton edellinen omistaja on kirjanpidon mukaan käyttänyt Shell Helixiä ja saanut lisäillä n. 2dl per 10tkm.
Itse olen ajanut Mobilin 5w50:illä lisäilemättä sen normaalia lymemmän vaihtovälin eli n.8-9tkm.

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

gYdEbUh kirjoitti:
jude kirjoitti:Mun alfalla (2.0 JTS) menee noin 1l / 5000km. Mitään pisaraa en ole auton alla huomannut. Päältäpäin moottori on puhdas. Alta en ole päässyt kurkkaamaan.

Jotain hajua autosta tulee vähän pysäköitäessä (kyllä, nuuhkin tarkasti), mutta luulen että rapa siellä tuoksahtaa, kun kesällä ei haissut. Jäähdytysneste pysyy sisässä, sillä se korjattiin. Silloin kyllä haisikin ihan selvästi.

Mitä mieltä: Onko autossa joku korjattava öljyvuoto vai onko tämä kokemuksenne mukaan normaali öljynkulutus tälle koneelle? Ongelmana on vähän, ettei tällainen amatööri pääse kurkkimaan kunnolla tonne auton alle.
Öljyt on aina olleet Selenia Racing 10-60 ja autolla nyt alla 91 000 km. Mulla auto ollut kohta 20 000km.
Foorumilla on nimimerkki Jönssonilla hyvä kertumus kyseisen tapaisesta ilmiöstä. Mitä oli tapahtunut, niin öljyä oli alkanut kulua enemmän ja enemmän, ja lopulta niin paljon että kone avattiin, ja todettiin yhden sylinterin kiillottuneen peiliksi. Tuo sinun kulutus on vielä normaalin rajamailla tuolle koneelle.
Jönsson voi halutessan itse kommentoida, mutta tästä kertomuksesta päätellen öljynkulutuksessa oli ko. tapauksessa tapahtunut äkillinen muutos, ei pikkuhiljaa. Sitä ennen oli vienyt sen "normaalin" pari litraa kympillä. Saman verran nuo omatkin kiulut (TeeÄssät) ovat kaikki syöneet, paitisi tuo pienin vähän vähemmän (0.5 -1 l). Ne muutamat JTS:n omistajat joiden kanssa on tullut jutusteltua ovat kertoneet ihan samaa tarinaa, litra per 5000 km. Eli ei varmaan kannata mielenrauhaa tuolla asialla tärvellä.

Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Vaihtoväli 2.5 V6:ssa 10 - 15 tkm. Koskaan ei ole tarvinnut öljyä lisätä vaihtojen välissä ja öljyn pinta pysyy lähellä maksimia.

2.0 TS 16V vaati jatkuvaa tarkkailua ja yleeensä pari lisäystä 10 tkm vaihtovälillä.

Avatar
ANI
Viestit: 74
Liittynyt: 03 Loka 2008, 03:54
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 24V -99
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ANI »

Tuota Shell helix ultraa on käytetty esimerkiksi Thielertin valmistamassa lentokoneen moottorissa, joten sen on oltava melko hyvää velliä.

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

Antieko kirjoitti: Tosin ohjekirjassa mainitaan, että 1litra/1000 km on öljynkulutuksessa normaalia!
Jos peukalo mahtuu männän ja sylinterin väliin niin sekin on vielä lähes normaalia tehtaan mukaan ja takuukorjaukseen ei ole aihetta. :wink:

Avatar
Melka
Viestit: 31
Liittynyt: 02 Elo 2008, 21:06
Car(s): AR 156 1.8 TS 2004
Paikkakunta: TRE

Viesti Kirjoittaja Melka »

Nyt olen öljynvaihdon jälkeen ajanut reilu 9000 kilometriä ja olen ollut hieman laiska katsomaan tikulla öljyn määrää sinä aikana. Tänään sitten tuli varoitus, että "oil pressure is low". Tuo varoitus tuli vain kerran liikennevaloissa ja sen jälkeen sitä ei ole tullut. Kurkkasin tikulla määrän ja alle miniminhän se selvästi oli. Lisäsin sitten pikkuhiljaa vähän kerralla noin 7 desiä öljyä. Käytin moottoria ja odotin noin 10 min. Nyt sitten ei oikein tunnu tikunpäähän kauheasti öljy tarttuvan.
Miten hyvin teillä muilla näkyy öljy siinä tikussa, kun määrää tarkastelette?

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Jos öljynpainevalo on jo syttynyt liikennevaloissa, niin öljyä todennäköisesti on ollut niin vähän ettei tikun vielä 7 desin jälkeen kuuluisi kastuakaan. Kyllä se tikku sitten alkaa kastumaan kun on öljyä riittävästi. Veikkaan ettei sitä ole ollut kuin litra-puolitoista jäljellä.
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

Castrol TWS 10W/60 2.5 V6:ssa, vaihdan öljyt 10.000 km välein eikä mitään kulutusta tuolla matkalla huomaa.

aannttii
Viestit: 299
Liittynyt: 20 Helmi 2006, 17:57
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja aannttii »

Mul tossa V6:ssa ei pysyny Selenian 10w-60 sisällä, vei ehkä jotain 2-3 desiä tuhannella.. Ultra Helix 5w-40 kulutti samaa ja Mobil, mikä ny o sisäl nii aika lailla samaa tasoa..
Castrolia en oo vielä kokeillu.

Avatar
dilledong
Viestit: 428
Liittynyt: 04 Syys 2008, 21:49
Car(s): ex. 156 GTA Q2 -02
Paikkakunta: Tampere

jeps

Viesti Kirjoittaja dilledong »

Eilen olin öljynvaihdossa tutulla pajalla ja sanoin asentajalle ettei koneessa ole öljyä juuri ollenkaan kun ei tikku edes kastu. Kuinka ollakkaan koneesta tuli kuitenkin vaarmaan nelisen litraa melko erikoisen väristä/hajuista litkua jonka viskositetti ja voiteluominaisuus olivat samaa luokkaa veden kanssa...
öljyillä oli ilmeisesti ajettu 21-22tkm ja autona -99 156 V6 210tkm ajettu

Nyt koneeseen meni gulfin glv:t

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Nyt olis aika jännä tilanne 75:ssa. Aiemmin kone toimi aikalailla täydellisesti, paitsi että öljytikku nousi vähän ylös. Sitten kun kone sai kunnolla kenkää, tilanne muuttui. Nyt tikku pysyy visusti kohdillaan, mutta moottorin paineet purkautuu nyt yläkautta. Huohotin puskee lujempaa, (huohotinfiltteri lensi mäkeen) Ja kone kusee öljyä kannen ja lohkon välistä, ei hirveästi mutta jonkinverran, ja öljynkulutus on korkea. Mitään muuta vikaa koneesta en ole havainnut. Jännä ilmiö tosissaan kun.. Moottorin ylä, että alaosa on samaa tilaa joten niiden välinen paine ei pitäisi mihinkään muuttua! Kansi on 7000km sitten peruskorjattu, ja lohko oli huippukunnossa. Ilmeisesti joko kanteen tai männänrenkaisiin jotain on tullut. tarkempaa tietoa?
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Otsosmi
Viestit: 754
Liittynyt: 04 Touko 2006, 08:18
Car(s): GTV V6 TB
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Otsosmi »

^Minkä väristä pukkaa putkesta? Kuulostas vähä siltä, että männänrenkaissa sanomistä. Tuskin sentään reikää männässä? :shock:
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Arvasin että ensimmäisenä pukataan uusia vikoja joten:
Mitään muuta vikaa koneesta en ole havainnut.
Voisi kai tuon päästön värin uudelleen tarkastaa muttei siinä mitään ihmeellistä kyllä ole.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Jos huohotin ei ole tukossa niin ei kai tuohon paljon muuta jää kuin ohivuoto vian aiheuttajaksi. Onko kone nakuttanut jossain vaiheessa?
VMP

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

mattijus kirjoitti:Jos huohotin ei ole tukossa niin ei kai tuohon paljon muuta jää kuin ohivuoto vian aiheuttajaksi. Onko kone nakuttanut jossain vaiheessa?
En ole nakutusta kuullut, kone on joskus ylikuumentunut kun ei ole kokoaikaa tullut seurailtua mittareita. Täytyy katsoa kesällä kun auto on 'kausihuollettu' tilannetta uudestaan. Paremmat öljyt, RVS koneeseen, isompi downpipe.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Ylikuumentuminen olisi sekin hyvä selitys.. Männänrenkaista tuppaavat jännitykset katoamaan kun käy lämmöt tarpeeksi korkealla.
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

gYdEbUh kirjoitti:(huohotinfiltteri lensi mäkeen)
Onko alkuperäistä huohotinta muutettu jotenkin?

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

Itse olen käyttänyt Selenia 10w-60 ja vie 1l/2000-3000km , ei savuta . Pitäisköhän koittaa tota Valvoline VR1 10w-60 , kokemuksia ?

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Täällä kun on useita öljynkulutuksesta kärsiviä, jotka ovat pidempään tarkkeilleet öljynkulutusta, niin ei kukaan ole RVS:ää koittanut? Tuli vain mieleen kun toisessa topicissa sen kerrotaan auttavan kaikkiin vaivoihin. Joku joka on pitkään seurannut öljynkulutusta voisi todeta muuttuuko mikään.
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Alfasta ja RVS:stä ei ole kokemuksia, mutta pariin muuhun dieselkoneeseen olen ko. aineen laittanut sisään.
Öljynkulutus todellakin aleni molemmissa tapauksissa joko hieman yli tai alle litran per 10 tkm. Kokemuksia on yhteensä 80 tkm:n matkalta.

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

Onko tuo RVS sama kuin Forte ? Tai siis sama vaikutus ?

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Ei.

Forte puhdistaa, RVS korjaa.

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Tein RVS-käsittelyn oman kippani 260 tkm ajettuun V6-koneeseen; nyt takana 267 tkm ja öljynkulutus on pudonnut alle puoleen. Ennen käsittelyä öljyä meni 2 l/10 tkm ja nyt tahti on vajaa 1 l/10 tkm. Öljynä Selenia 10W-60.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1773
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Parkano

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Muutaman 8v TS-koneisen omistaneena huomannut tuon kaasupolkimen asennon vaikuttavan aika suoraan öljynkulukseen.
Kahdessa 164ssa oli Shell Helix Ultrat ja sai lisäillä epäsäännöllisen säännöllisesti, eli aina kun sattui tikkuun vilkaisemaan.
Nyt on 75sissa Castrollin 10w40 GTX ja 10w40 Magnatec. Myyjän mukaan samaa mömmöä. Kauheesti en ole vielä näillä ajanut, joten kulutuksesta en osaa sanoa vielä.

Kysymys kuuluukin; mitä laitan limitediin kesäksi. Castrol 10w60? Mitä hyötyä tolla saa verrattaen 10w40, muuta kuin lompakon tyhjäksi. (50€/4L pönttö)

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Satakuusnelonen kirjoitti:Kysymys kuuluukin; mitä laitan limitediin kesäksi. Castrol 10w60? Mitä hyötyä tolla saa verrattaen 10w40, muuta kuin lompakon tyhjäksi. (50€/4L pönttö)
Jos radalla haluat oikeasti vähän polkaista niin pakkorako. Mun miltei uudet ja kunnolla vaihdetut Mobilin 5w-50 meni litkuksi radalla ja öljynpaineet tippui.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

gYdEbUh kirjoitti:Nyt olis aika jännä tilanne 75:ssa. Aiemmin kone toimi aikalailla täydellisesti, paitsi että öljytikku nousi vähän ylös. Sitten kun kone sai kunnolla kenkää, tilanne muuttui. Nyt tikku pysyy visusti kohdillaan, mutta moottorin paineet purkautuu nyt yläkautta. Huohotin puskee lujempaa, (huohotinfiltteri lensi mäkeen) Ja kone kusee öljyä kannen ja lohkon välistä, ei hirveästi mutta jonkinverran, ja öljynkulutus on korkea. Mitään muuta vikaa koneesta en ole havainnut. Jännä ilmiö tosissaan kun.. Moottorin ylä, että alaosa on samaa tilaa joten niiden välinen paine ei pitäisi mihinkään muuttua! Kansi on 7000km sitten peruskorjattu, ja lohko oli huippukunnossa. Ilmeisesti joko kanteen tai männänrenkaisiin jotain on tullut. tarkempaa tietoa?
Kyllä oireet viittaa männänrenkaisiin ja jos kannenvälistä tulee jotain, on kannentiiviste paskana.
Suosittelisin koko kone remppaa koska, Paine pääsee alakertaan jolloin tikku pihalla(Männänrenkaat). Öljytihkuu kannenvälistä männän öljyrengan ja kansitiiviste)
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Suoraan kansiremontin jälkeen alkoi tikku nousta jolloin voin taata että kone oli kunnossa. Nykyään se ei enää nouse. Ja se että kannentiiviste päästää vähän öljyä pihalle on tyypillistä 115? sarjan neloskoneissa. Multa tulee kyllä vähän turhan paljon muttei maahan saakka juurikaan pääse. Aika harrastaja saa olla jos rupeaa suoraan tekemään moottoriremppaa. En väitä etteikö se olisi korrekti toimenpide, mutta koitan paremmilla öljyillä ja RVS käsittelyllä ensin. Sitten kysyn paljollako myyt männänrenkaat : )
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Viesti Kirjoittaja unknown »

Öljyissä on todella huimia eroja, kun aloittelin tätä harrastusta niin tuli kokeiltua monen merkkisiä öljyjä. esimerkiksi Mobil 5-50 ja Penzoil 30-50(tai mikä senyt oli) eivät kestäneet alkuunkaan 80-luvun Ferrarin V8:issa, kyseiset öljy vain yksinkertaisesti menettivät viskositeetin.
käynnistäessä kylmänä(+17astetta) öljynpainemittari, mikä on putsarin alla, näyttää 10-11kg/cm mukaan ja moottorin lämmettyään normaaliin 95 asteeseen, näyttää öljynpaine 3-4kg/cm tyhjäkäynnillä ja ajaessa tasan 6kg/cm.
Jos ajaa radalla niin öjyn lämpötila huitelee jossain 110-120asteen hujakoilla ja autoissa on öljynjäähdytin. Että varsin kovalla koetuksella öljyt on.
Huimin kokemus on Penzoilin öljy mikä kesti vain muutaman sata kilometriä ja sen jälkeen pohjapropusta tuli ulos juoksevuudeltaan lähinnä vettä muistuttavaa tavaraa. Kyllä siinä tuli mieleen että onkohan nyt jotain rikki, mutta kun auton antoi jäähtyä "paine" palasi vain poistuakseen uudestaan lämpimänä, kun vaihtoi öljy merkkiä niin asia korjaantui.
Ainoa öljy mikä on kestänyt on Valvoline:n 20-50 mineraaliöljy minkä käytössä ei mitään normaalista poikkeavaa ja 1500km on tähän mennessä kestänyt mukaan lukien ratapäivän, mutta saman paksuinen synteettinen tuote ei kestä. Syynä tähän on synteettisten öljyjen keinotekoiset sakeuttajat ja muuntimet jotka eivät kestä lämpöä ja pilkkoutuvat varsin nopeasti.

Joka autolle sopiva öljy on kokeiltava itse eikä uskottava myyntimiesten puheita. Joillekkin autoille pitää olla ohutta öljyä, joillekkin paksua. Kysymys on vain siitä kuinka pitkälle luottaa öljyyn jos öljynpainemittarin valo syttyy kertoo se siitä että öljyn viskositeetti on kadonnut mutta ehkä siltikin voitelee.

Vastaa Viestiin