156:n kallistelu
Valvoja: Moderators
Kyllähän ne sinne sopii, ei siinä mitään. Mutta iskarithan ei tee jousituksesta jäykempää ne kontrolloivat eli käytännössä hidastavat joustoliikettä. Billsteinin ikävä ominaisuus katukäytössä on perinteisesti ollut erittäin voimakas nopean liikkeen vaimennus, ovat tästä johtuen varsin epämukavat.
En usko, että yhdistelmä löysät jouset-jäykät iskarit on kovin toimiva, mutta tämä on vain minun mielipide.
En usko, että yhdistelmä löysät jouset-jäykät iskarit on kovin toimiva, mutta tämä on vain minun mielipide.
Giulia Super -69
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Tämä kallistelu on mielenkiintoinen aihe. 156 v6 kallistelee enemmän kuin vastaavan ikäinen tai vanhempikin bmw 325. Noin esimerkkinä. Enkä tarkoita että penarilla voisi vetää mutkaan kovempaa, mutta ensikertalaisella voi loppua usko kesken jos on tottunut vaikka siihen penariin. (tähän olisi kiva kuulla muidenkin molempia ehjiä ajaneiden kommenttia)
Mitä kirjallisuutta olen lukenut niin tämä "body roll" on hyvin klassinen Alfa Romeon ominaisuus ja luonteenpiirre, samoin kuin se että mutkiin voi vetää kovaa. (Ja tähän taas olisi mukava kuulla niiden kommentteja jotka ovat klassikko Alfoja ja sen saman ikäisiä kilpailijoita ajaneet) Ja myös että mistä rakenteellisesta seikasta moinen mahdollisesti johtuu. Vai pitääkö paikkaansa vain teittyjen mallien kohdalla?
Itsellä on vähän mietityttänyt että jos vaihtais vain eteen jäykemmän kallistuksenvakaajan jolloin olettetavasti kallistelu vielä entisestään (olen kohtuu tyytyväinen jo nyt) vähenisi, mutta takarenkaat pitäisivät otteensa ääritilanteessa paremmin vakio vakaajalla. Suurinpiirtein näin homma ainakin pienoiskoossa (RC) toimii, ja miksikäs mittakaava asiaa muuttaisi?
Mitä kirjallisuutta olen lukenut niin tämä "body roll" on hyvin klassinen Alfa Romeon ominaisuus ja luonteenpiirre, samoin kuin se että mutkiin voi vetää kovaa. (Ja tähän taas olisi mukava kuulla niiden kommentteja jotka ovat klassikko Alfoja ja sen saman ikäisiä kilpailijoita ajaneet) Ja myös että mistä rakenteellisesta seikasta moinen mahdollisesti johtuu. Vai pitääkö paikkaansa vain teittyjen mallien kohdalla?
Itsellä on vähän mietityttänyt että jos vaihtais vain eteen jäykemmän kallistuksenvakaajan jolloin olettetavasti kallistelu vielä entisestään (olen kohtuu tyytyväinen jo nyt) vähenisi, mutta takarenkaat pitäisivät otteensa ääritilanteessa paremmin vakio vakaajalla. Suurinpiirtein näin homma ainakin pienoiskoossa (RC) toimii, ja miksikäs mittakaava asiaa muuttaisi?
Ayrton Senna da Silva forever
Nimimerkki Kurko suositteli juuri noita bilstein-iskareita, jos tuota kallistelua haluaa pienemmäksi?!
On tullut vuosia ajettua Tipolla ja Tempralla ja kallistelu niissä oli huomattavasti pienempää, miksi urheilullinen Alfa on tehty niin löysäksi? 155:kin on vakiona jämäkämpi huomattavasti.
Tarkoitus ei ole ajella kovaa, mutta esim hidastetöyssyihin saa lähes pysähtyä, jotta keula ei lähes pohjaa. Toinen ongelmapaikka on moottoriteiden rampit, reippaammin lähtiessä Alfa on melko kallellaan.
Eli onko 156:n synti siis liian löysät jouset vai iskarit?
Vai onko kallistuksenvakaaja liian kevyttekoinen, miksi niissä koiranluissa täytyy olla pallonivelet, 155:ssahan näin ei ole?
On tullut vuosia ajettua Tipolla ja Tempralla ja kallistelu niissä oli huomattavasti pienempää, miksi urheilullinen Alfa on tehty niin löysäksi? 155:kin on vakiona jämäkämpi huomattavasti.
Tarkoitus ei ole ajella kovaa, mutta esim hidastetöyssyihin saa lähes pysähtyä, jotta keula ei lähes pohjaa. Toinen ongelmapaikka on moottoriteiden rampit, reippaammin lähtiessä Alfa on melko kallellaan.
Eli onko 156:n synti siis liian löysät jouset vai iskarit?
Vai onko kallistuksenvakaaja liian kevyttekoinen, miksi niissä koiranluissa täytyy olla pallonivelet, 155:ssahan näin ei ole?
Kun pelkkä teho ei riitä!
Kallisteluhan ei ole ongelma niin kauan kun pyörä pysyy maassa ja pitää otteensa.
Tietty kun painopiste siirttyy kallistuksen myötä toiselle sivulle, niin ote vastapuolella heikentyy.
Voihan tietty tehdä kivireen, niin ei kallistu ja ote säilyy, mutta mukavuuskin menee saman tein.
Eli kompromissejä nää on.
Mielestäni Alfan pyörät kyllä pitää otteensa hyvin, eli ovat aika tasapainoisia.
Esim 75 laatikko takana jne.
Tietty kun painopiste siirttyy kallistuksen myötä toiselle sivulle, niin ote vastapuolella heikentyy.
Voihan tietty tehdä kivireen, niin ei kallistu ja ote säilyy, mutta mukavuuskin menee saman tein.
Eli kompromissejä nää on.
Mielestäni Alfan pyörät kyllä pitää otteensa hyvin, eli ovat aika tasapainoisia.
Esim 75 laatikko takana jne.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Olisiko mahdollista että alkuperäiset jouset (10v) olisivat vaan menettäneet parhaan teränsä, kaikki muu kun etupäähän on vaihdettu??
Minäkin uskon tuohon pidon säilymiseen, mutta silti tuntuu oudolta että perus-fiude on rakennettu vähemmän kallistelevaksi ja jousi/iskari jaksaa kannatella etupäätä paremmin.
Minäkin uskon tuohon pidon säilymiseen, mutta silti tuntuu oudolta että perus-fiude on rakennettu vähemmän kallistelevaksi ja jousi/iskari jaksaa kannatella etupäätä paremmin.
Kun pelkkä teho ei riitä!
Tohon kallisteluun pitää sen verran todeta,työkaverin vertailu Saab93 ja Alfa156 2,5,hän kävi koeajamassa ensin Saabin ja ajoi erääseen kaarteeseen n.90km/h,kertoi että vaikea pysyä penkillä,vaikka Saabissakin tunnetusti hyvät istuimet,tämän jälkeen kokeili Alfaa 2,5,ajoi suurinpiirtein saman reitin,alfassa jonkinlainen alustasarja,alfalla pysty ajaan samaan kaarteeseen n.120km/h,???? herää kaikenlaisia kysymyksiä,miten voi noin suurella nopeuserolla,eikai puhunut pehmosia??.
ALFA 156 Hyvännäköinen auto(minun unelma)
Joo, itseä on kanssa nämä alusta jutut aina kiinnostaneet. Ilmeisesti Alfan ensiasennus jousitus on jossain vaiheessa muuttunut jäykempään suuntaan koska en ole mitenkään erityisen pehmeäksi mieltänyt tuota 156:ta vakiojousillakaan. Bemariin on jotenkin vaikea verrata, ovat kovasti erityyppisiä autoja ajokäytökseltään.Wile E. Coyote kirjoitti:Tämä kallistelu on mielenkiintoinen aihe. 156 v6 kallistelee enemmän kuin vastaavan ikäinen tai vanhempikin bmw 325. Noin esimerkkinä. Enkä tarkoita että penarilla voisi vetää mutkaan kovempaa, mutta ensikertalaisella voi loppua usko kesken jos on tottunut vaikka siihen penariin. (tähän olisi kiva kuulla muidenkin molempia ehjiä ajaneiden kommenttia)
Mitä kirjallisuutta olen lukenut niin tämä "body roll" on hyvin klassinen Alfa Romeon ominaisuus ja luonteenpiirre, samoin kuin se että mutkiin voi vetää kovaa. (Ja tähän taas olisi mukava kuulla niiden kommentteja jotka ovat klassikko Alfoja ja sen saman ikäisiä kilpailijoita ajaneet) Ja myös että mistä rakenteellisesta seikasta moinen mahdollisesti johtuu. Vai pitääkö paikkaansa vain teittyjen mallien kohdalla?
Alfan 105-sarjaa voisi verrata samoihin aikoihin suunniteltuun bemarin neue klasseen, tai oikeastaan parempi verranne on nollakakkonen, vaikka onkin hiukan uudempaan suunnittelua. Kummatkin kallistuu vakiona reilunpuoleisesti. Alfan ohjaus on tarkempi, mikä johtunee Burmannin simpukasta, jossa ei ole minkäänlaista kuminiveltä. Muuten autojen ajo-ominaisuuksissa on aika paljon samankaltaisuutta, vaikka alustaratkaisut on tyystin erilaiset. Oma käsitys on, että tuohon aikaan autot on suunniteltu enemmän huonommille teille ja pienempiin nopeuksiin.
Giulia Super -69
Niin, noita mä suosittelin siks että ne toimi itsellä loistavasti, onhan niitä muitakin hyviä toki olemassa...Jarama kirjoitti:Nimimerkki Kurko suositteli juuri noita bilstein-iskareita, jos tuota kallistelua haluaa pienemmäksi?!
Eli onko 156:n synti siis liian löysät jouset vai iskarit?
Vai onko kallistuksenvakaaja liian kevyttekoinen, miksi niissä koiranluissa täytyy olla pallonivelet, 155:ssahan näin ei ole?
itel oli Intraxin jouset vakioiskareilla 156.ssa kun ostin sen, sit löin Bilsteinit kiinni... toimii!
Kyllä ainakin mä oon sitä mieltä, omasta useamman auton alustanvirittelykokemuksesta että iskarit on suurin tekijä alustassa, jousilla aika vähäinen merkitys
Kallistuksenvakaajiin en ota kantaa kun en oo kokenu tarpeelliseks niitä vaihdella koska kunnon iskareilla saa jäykän ja kallistelemattoman alustan aikaan...
Laatuun kannattaa panostaa noissa tolpissa mielestäni Omat laitteet on kylläkin ollu aina suht reilusti madallettuja
Perinteistä ei tietoa, mutta ainakaan mun 156.ssa toi väittämä ei pitänyt paikkaansa, sinänsä hämmästyttävää miten mukava niin jämäkkä alusta voikaan olla...Gasolina kirjoitti:Billsteinin ikävä ominaisuus katukäytössä on perinteisesti ollut erittäin voimakas nopean liikkeen vaimennus, ovat tästä johtuen varsin epämukavat.
jotenkin se vaan oli sellanen että mitä enemmän vauhtia niin sitä jämäkämmäks se muuttui, ja päinvastoin
Perusteita? 3 autoon oon laittanu alustan, ensin vakio ->vakioiskarit madallusjousilla, tässä vaiheessa ei ikinä! mitään ihmeempää eroa ajettavuuteen ->samat madallusjouset kunnon iskareilla (mm.Spax psx, KW, Bilstein sprint) , ihan eri auto ajettavuudeltaan!Gasolina kirjoitti:Sitten vaan perusteita kehiin.Kurko kirjoitti: Kyllä ainakin mä oon sitä mieltä, omasta useamman auton alustanvirittelykokemuksesta että iskarit on suurin tekijä alustassa, jousilla aika vähäinen merkitys
Mitään sen kummempia perusteluita en pysty antamaan... jos et usko niin eipä voi mitään
otteita Tuulilasin paritesti 156 vs 320NikEe1927 kirjoitti: herää kaikenlaisia kysymyksiä,miten voi noin suurella nopeuserolla,eikai puhunut pehmosia??.
"kaarteiden jyrkentyessä tilanne muuttuu Alfan eduksi.. ajaminen on nautittavaa ja urheilullista..kori ei juurikaan kallistele ja kaarteisiin voi ajaa lähes uskomattomalla nopeudella...Alfalla voi ajaa kovempaa kaarteisiin..väistökokeessa BMW 82 km/h rajanopeus on Alfalla leikintekoa...Alfa selvittää saman radan 86 km/h nopeudella..."
Sekä tuulilasi sekä TM ovat hehkuttaneet 156:ta useamman kerran ajettavuudesta ja siitä että kallistelu on vähäistä. Myös tuon paritestin olen lukenut ja siinä Alfaa tosiaan kehuttiin BMW:tä enemmän.
Pitäisköhän sitä sitten vaan ostaa nuo Bilstein b6 sportit ja jättää vakiojouset?
Onko kellään tietoa kuka noita Suomessa myy tai mistä Kurko osti?
Pitäisköhän sitä sitten vaan ostaa nuo Bilstein b6 sportit ja jättää vakiojouset?
Onko kellään tietoa kuka noita Suomessa myy tai mistä Kurko osti?
Kun pelkkä teho ei riitä!
Perusperiaatteet menee kaiketi näin:
Jousi lyhenee = pyörän liike suhteessa koriin lyhenee.
Jousi vahvempi = pyörän liike jäykistyy, ei niiaa niin helposti.
Iskunvaimentaja ottaa pois heijauksen, eli lopettaa liikkeen.
Mitä tiukemmaksi säädetty, sen nopeammin lopettaa heijaamisen.
Ennen vanhaan esimerkiksi lehtijousisissa ralliautoissa homma tehtiin niin, että lisättiin yksi lehti jousipakkaan, joka jäykisti jousitusta ja samalla madallettiin takomalla jousta suoremmaksi, jolloin saatiin perää alemmaksi ja etenkin takavetoisissa siten muutettua auton painopistettä taaksepäin, eli pitoa kevyeen perään lisää.
Näitä tuli koulupoikana tehtyä muutamia ihan ansiotyönä sekä isäni jousikorjaamossa, että myöhemmin toisessakin korjaamossa.
Jousi lyhenee = pyörän liike suhteessa koriin lyhenee.
Jousi vahvempi = pyörän liike jäykistyy, ei niiaa niin helposti.
Iskunvaimentaja ottaa pois heijauksen, eli lopettaa liikkeen.
Mitä tiukemmaksi säädetty, sen nopeammin lopettaa heijaamisen.
Ennen vanhaan esimerkiksi lehtijousisissa ralliautoissa homma tehtiin niin, että lisättiin yksi lehti jousipakkaan, joka jäykisti jousitusta ja samalla madallettiin takomalla jousta suoremmaksi, jolloin saatiin perää alemmaksi ja etenkin takavetoisissa siten muutettua auton painopistettä taaksepäin, eli pitoa kevyeen perään lisää.
Näitä tuli koulupoikana tehtyä muutamia ihan ansiotyönä sekä isäni jousikorjaamossa, että myöhemmin toisessakin korjaamossa.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Joo, ei ollut tarkoitus kehittää asiasta sen kummempaa vääntöä. Ymmärrän hyvin, että auto parani huomattavasti laittamalla jäykemmät iskarit jäykkien jousien kaveriksi.Kurko kirjoitti:Perusteita? 3 autoon oon laittanu alustan, ensin vakio ->vakioiskarit madallusjousilla, tässä vaiheessa ei ikinä! mitään ihmeempää eroa ajettavuuteen ->samat madallusjouset kunnon iskareilla (mm.Spax psx, KW, Bilstein sprint) , ihan eri auto ajettavuudeltaan!Gasolina kirjoitti:Sitten vaan perusteita kehiin.Kurko kirjoitti: Kyllä ainakin mä oon sitä mieltä, omasta useamman auton alustanvirittelykokemuksesta että iskarit on suurin tekijä alustassa, jousilla aika vähäinen merkitys
Mitään sen kummempia perusteluita en pysty antamaan... jos et usko niin eipä voi mitään
Sitä en ymmärrä, kun sanot, että jousilla on vähäinen merkitys alustan toiminnassa. Mutta oma ymmärrys on muutenkin varsin rajallinen, joten ei siitä sen enempää.
Giulia Super -69
Jos auto tuntuu mutkissa kallistuvan huomattavan paljon ja niiaa jarrutuksessa voimakkaasti niin kuin ole nymmärtänyt autossa on mielestäni liian löysät jouset. Joskus katselin eperistä Alfan vakiojousia ja eri vaihtoehtoja taisi olla ainakin kuudet. Vaikea tietää mitkä jouset autossasi on tai ovatko ne ylipäätään samat kuin noissa TM:n tai Tuulilasin testaamissa.Jarama kirjoitti:Sekä tuulilasi sekä TM ovat hehkuttaneet 156:ta useamman kerran ajettavuudesta ja siitä että kallistelu on vähäistä. Myös tuon paritestin olen lukenut ja siinä Alfaa tosiaan kehuttiin BMW:tä enemmän.
Pitäisköhän sitä sitten vaan ostaa nuo Bilstein b6 sportit ja jättää vakiojouset?
Onko kellään tietoa kuka noita Suomessa myy tai mistä Kurko osti?
Auto varmasti paranee jonkin verran vaihtamalla sinne Bilsteinit, jotka on ihan huipputuotteet. Parannus on kuitenkin aika rajallista koska iskunvaimentimet eivät juuri vaikuta auton kallisteluun mutkissa tai jarrutus niiaamiseen. Nämä em tapahtumat ovat yksinkertaisesti niin pitkäkestoisia, että auto ehtii kallistua tai niiata, olipa iskarit sitten kuinka hyvin vaimentavat tahansa. Sen sijaan ohjautuvuuteen esim nopeassa väistöliikkeessä iskarit vaikuttavat olennaisesti.
Laku tuossa ylempänä selostikin asiaa järkeenkäyvästi.
Jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee ja rakentaa sellaisen jousituksen kuin haluaa.
Bilsteinin maahantuoja on Kaha, http://www.kaha.fi Sieltä löytyy varmasti jälleenmyyjätkin.
Giulia Super -69
Mä ostin omani tuolta www.drwheelgoods.fi Myös alfisti.netistä saa.Jarama kirjoitti: Onko kellään tietoa kuka noita Suomessa myy tai mistä Kurko osti?
En sano että jousilla on vähäinen merkitys, mutta omien kokemusten perusteella alustaa "parannettaessa" vähäinen merkitys vakioon verrattuna mielestäni.Gasolina kirjoitti: Sitä en ymmärrä, kun sanot, että jousilla on vähäinen merkitys alustan toiminnassa.
Mutta ei siitä sen enempää, jokainen tehköön niinkuin parhaakseen näkee
- Mokomakin
- Viestit: 691
- Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
- Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65 - Paikkakunta: Salo
jassoo, tuli tarvetta vaihtaa 156 iskarit edestä, koko päivä meni yhden vaihtamiseen, kiitos todennäköisimmin oman kädettömyyden. Mutta kertokaas fiksummat millaisilla välineillä olette puristaneet tuon jousen kasaan, tai millaisia laitteita liikkeet käyttää? Omat motonetin puristimet ovat niin isot ja pölhöt että itku siinä tuhertaessa tulee puseroon..
Biltema jousipuristimet kelpasiMokomakin kirjoitti:jassoo, tuli tarvetta vaihtaa 156 iskarit edestä, koko päivä meni yhden vaihtamiseen, kiitos todennäköisimmin oman kädettömyyden. Mutta kertokaas fiksummat millaisilla välineillä olette puristaneet tuon jousen kasaan, tai millaisia laitteita liikkeet käyttää? Omat motonetin puristimet ovat niin isot ja pölhöt että itku siinä tuhertaessa tulee puseroon..
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=19256
VMP
Kyllähän noi biltemankin puristimet on vähän turhan isot 156.n etujousien vaihtoon...Mokomakin kirjoitti: Omat motonetin puristimet ovat niin isot ja pölhöt että itku siinä tuhertaessa tulee puseroon..
pitäis noi jouset vaihdella kohtapuoliin niin oliskin kiva tietää löytyykö jostain sopivamman kokoisia puristimia?
Kokeilen biltemalaisia GTA:han heti kun saan paketin Larkspeedistä. Laitan kommenttia onnistuuko.Kurko kirjoitti:Kyllähän noi biltemankin puristimet on vähän turhan isot 156.n etujousien vaihtoon...Mokomakin kirjoitti: Omat motonetin puristimet ovat niin isot ja pölhöt että itku siinä tuhertaessa tulee puseroon..
pitäis noi jouset vaihdella kohtapuoliin niin oliskin kiva tietää löytyykö jostain sopivamman kokoisia puristimia?
Sanoisin että saattaa onnistua, mutta ovat sellaset että saa pelätä millon lävähtää naamalle... kaverin biltemalaisia kun tuossa "kylmiltään"toolman kirjoitti:Kokeilen biltemalaisia GTA:han heti kun saan paketin Larkspeedistä. Laitan kommenttia onnistuuko.Kurko kirjoitti:Kyllähän noi biltemankin puristimet on vähän turhan isot 156.n etujousien vaihtoon...Mokomakin kirjoitti: Omat motonetin puristimet ovat niin isot ja pölhöt että itku siinä tuhertaessa tulee puseroon..
pitäis noi jouset vaihdella kohtapuoliin niin oliskin kiva tietää löytyykö jostain sopivamman kokoisia puristimia?
sovittelin noihin irrallaan oleviin Eibacheihin ja muistaakseni edelliseen tessuunkin niitä kokeiltiin... luulis kai noita pienempiäkin puristimia löytyvän, kun vaan tietäs mistä
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
en nyt jaksannut lukea koko aihetta alusta, mutta onko kukaan käyttännyt irrallista jousi/iskari pakettia korjaamolla irrotettavana ja kiinitettävänä? kunnon paineilma puristimella homma vie 15min max... Eikä varmaankaan tarvitse edes olla Alfa liike.
Työ paikalla on tälläinen: http://www.alibaba.com/product-free/100 ... essor.html ja siihen on mennyt lähes joka paketti, minkä on heittännyt...
Työ paikalla on tälläinen: http://www.alibaba.com/product-free/100 ... essor.html ja siihen on mennyt lähes joka paketti, minkä on heittännyt...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Giallo Pozzuoli
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
- Paikkakunta: Kuopio
Re: 156:n kallistelu
Mitäs vaihtoehtoja olisi 2-litraisen 156 SW:n jäykemmäksi kallistuksenvakaajaksi taakse? Vakiovakaaja on tuntunut aina liian löysältä vaikka muuten pitäisi ihan kunnossa olla. Vakiovakaaja on ilmeisesti halkaisijaltaan 14.5 mm. GTA:n vakaaja käsittääkseni on 16mm ja eibachin vakaaja 18mm ? Käykö toi GTA:n vakaaja perus 156:een? Eibachin takavakaajaa ei taida saada erikseen, en ainakaan googlaamalla löytänyt kuin settinä.
Edessä häiritsevää kallistelua ei ole joten akuuttia tarvetta vakaajan vaihtoon edessä ei ole. Ajo-ominaisuudet on kyllä muuten tota kallistelua lukuunottamatta balanssissa eikä tartteis liian jäykän takavakaajan mahdollisesti aikaansaamaa yliohjautuvuutta.
Edessä häiritsevää kallistelua ei ole joten akuuttia tarvetta vakaajan vaihtoon edessä ei ole. Ajo-ominaisuudet on kyllä muuten tota kallistelua lukuunottamatta balanssissa eikä tartteis liian jäykän takavakaajan mahdollisesti aikaansaamaa yliohjautuvuutta.
- Zimbo
- Viestit: 30
- Liittynyt: 09 Kesä 2011, 19:15
- Car(s): Alfa Romeo 156 Sedan 2.0TS BluCosmoMet 1999
- Paikkakunta: Ruovesi
Re: 156:n kallistelu
Minun tuorehkovakioalustainen -99 2.0 TS kallistelee liikenneympyröissä ja muissa mutkissa kuin Citroen 2CV, jos niihin ajaa rauhallisesti, normaalisti ja mahdollisesti moottorijarrutuksella. 156 alusta vaatii vetoa, jotta se toimii. Kokeilkaapa seuraavan kerran, kun se perseessä roikkuva Audi tulee perseessä liikenneympyrään, vetäistä täysillä ympyrä läpi, ja huomaatte olevanne sen perseessä roikkuvan Audin perseessä roikkumassa 156:sen etupään ripustus - ja jousituksen/iskunvaimennuksen löysyys - pakottaa vedolla kaarteen ulkopuolisen korin ylös, ja kallistelu loppuu siihen, pyörät ovat kuin liimalla kiinni tiessä. Painakaa mutkaan kaasua, ja huomaatte miten se keula imee itsensä sinne minne haluatte. 156:sen etupyörien pitää vetää ja lujaa. 156 on urheiluauto, vaikka siinä 4 ovea onkin. Alfa Romeo - miehet painavat kaasua mutkiin ja löysäävät suorilla (nopeusrajoitukset!). AR on maailman hienoin auto.
Taide ei vanhene.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: 156:n kallistelu
Tätä mä olen myös hämmästellyt aikoinaanZimbo kirjoitti:156:sen etupään ripustus - ja jousituksen/iskunvaimennuksen löysyys - pakottaa vedolla kaarteen ulkopuolisen korin ylös, ja kallistelu loppuu siihen, pyörät ovat kuin liimalla kiinni tiessä. Painakaa mutkaan kaasua, ja huomaatte miten se keula imee itsensä sinne minne haluatte. 156:sen etupyörien pitää vetää ja lujaa. 156 on urheiluauto, vaikka siinä 4 ovea onkin. Alfa Romeo - miehet painavat kaasua mutkiin ja löysäävät suorilla (nopeusrajoitukset!). AR on maailman hienoin auto.