Voiko ruostunut iskari pettää ?
Valvoja: Moderators
- PK
- Viestit: 516
- Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
- Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )
Voiko ruostunut iskari pettää ?
Vaihdoin tänään optimistina kesärenkaat... katoin samalla kun takaiskarissa oli pintaruostetta ja sen lautasen juuressa jolle jousi tulee tai joka tukee jousta. No jumalauta ruuvimeisseli meni läpi... eli voiko kyseinen osa pettää niin että kori rojahtaa alas vai onko mulla pikkutytön mielikuvitus...
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Vaihtoon vain pikimmiten jos jousilautasesta menee meisseli läpi. Kolmekolkista petti aikanaan etupäästä lautanen ja niin on käynyt monelle muullekin, ilkeä tunne vaikka vauhtia oli hyvin vähän (ja ihan tuore katsastusleima). Ei tullut muita vaurioita mutta silti hinausautoa tarvittiin.
E: näköjään viesti meni perille kun kerkesit jo tilata sillä aikaa kun minä vasta kirjoittelin
E: näköjään viesti meni perille kun kerkesit jo tilata sillä aikaa kun minä vasta kirjoittelin
-
- Viestit: 95
- Liittynyt: 12 Helmi 2007, 22:09
- Car(s): 156 2.0 TS 1999
Suosittelisin vilkaisemaan niiden jousien kuntoa ennen vaihtotyöhön ryhtymistä. Jos iskarin lautanen on lähes puhkiruostunut, niin tuskin ne spiraalit siinä ympärilläkään enää parhaassa iskussa ovat.
Omassani iskarit menivät vaihtoon kahdeksannen vuoden jälkeen, ja samalla vaihtuivat takajouset. Eivät ne vielä katkeamassa olleet, mutta selvää ohentumista oli nähtävissä.
Edellisellä autolla erehdyin kerran menemään katsastukseen niin, että edestä oli kierrejousi poikki. Jätän merkin kertomatta, mutta ajo-ominaisuuksissa ei huomannut erityistä muutosta. Ei ollut Alfa.
Omassani iskarit menivät vaihtoon kahdeksannen vuoden jälkeen, ja samalla vaihtuivat takajouset. Eivät ne vielä katkeamassa olleet, mutta selvää ohentumista oli nähtävissä.
Edellisellä autolla erehdyin kerran menemään katsastukseen niin, että edestä oli kierrejousi poikki. Jätän merkin kertomatta, mutta ajo-ominaisuuksissa ei huomannut erityistä muutosta. Ei ollut Alfa.
- PK
- Viestit: 516
- Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
- Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )
No voi vittu, mun autolle tulee tänä vuonna se 9 vuotta täyteen
eli noi taitavat todella olla vaihtokunnossa, iltapäivällä saan auton takas niin pitää kattoo vanhat iskarit et miten lähellä oli "pohjakosketus"...
Täällä aiemmin joku ei suostunut paljastamaan automerkkiä, jossa oli jousi mennyt... mitä vitun salaista siinä on.. ? Mulla oli Renault Megane, josta katsastuksessa havaittiin poikki mennyt jousi.
eli noi taitavat todella olla vaihtokunnossa, iltapäivällä saan auton takas niin pitää kattoo vanhat iskarit et miten lähellä oli "pohjakosketus"...
Täällä aiemmin joku ei suostunut paljastamaan automerkkiä, jossa oli jousi mennyt... mitä vitun salaista siinä on.. ? Mulla oli Renault Megane, josta katsastuksessa havaittiin poikki mennyt jousi.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Ekasta 33:sta romahti ajossa apparinpuolen jousi renkaanpäälle kun lautanen sano itsensä irti.
Oli siinä sitten kivaa itäväylänvarrella odotella kavereitten kanssa kyytiä kattoo Terminator 3:sta leffateatteriin
Oli siinä sitten kivaa itäväylänvarrella odotella kavereitten kanssa kyytiä kattoo Terminator 3:sta leffateatteriin
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
-
- Viestit: 95
- Liittynyt: 12 Helmi 2007, 22:09
- Car(s): 156 2.0 TS 1999
Suosittelin eilisessä viestissäni tarkistamaan kierrejousien kunnon, jos iskarit ovat joka tapauksessa menossa vaihtoon. Mielestäni iskaritkin kestävät sen verran kauan, että samassa yhteydessä saattaa jousetkin olla jo vaihtokunnossa.
Kerroin myös omasta kokemuksesta edellisellä autollani, jossa kierrejousi oli naksahtanut poikki ja en ollut sitä ajossa huomannut. Asia tuli onneksi katsastuksessa esille ennen kuin ehti syntyä isompia ongelmia. Tämä on mielestäni todella hienoa, ihan oikeasti. Sitä vartenhan katsastusjärjestelmä on olemassa, että omistajalta huomaamatta jäävät vaaralliset viat saadaan korjautettua.
Syy siihen, etten viitsi kertoa k.o. auton merkkiä, edelleenkään, on seuraava. Kyseisellä autolla oli tuossa vaiheessa ikää lähes 20 vuotta, mutta kilometrejä kertynyt vasta noin 75 000. Tunnen auton historian uudesta alkaen, ja tietääkseni kyseinen jousi oli alkuperäinen. Tästä voi jokainen salaliittoteorioita mielessään pohtinut tehdä omat johtopäätöksensä. Tarjoan kolme vaihtoehtoa:
1. En kerro edellisen autoni merkkiä, koska se heikentäisi merkin mainetta. Kyllä kierrejousen pitää kestää yli 75 000 kilometriä;
2. En kerro merkkiä, koska se lisäisi merkin mainetta. Täytyy olla vahvaa rautaa, kun on kestänyt Suomen ilmastossa liki 20 vuotta;
3. En kerro merkkiä, koska tällä palstalla keskustellaan käsittääkseni ensisijaisesti Alfoista. Sitä paitsi edellisen autoni käyttöhistoria on niin paljon tavanomaisesta poikkeava, ettei se anna oikeaa kuvaa kyseisen merkin kestävyydestä.
Jotta ei jäisi epäselvyyttä, niin paljastan totuuden. Oikea vastaus on viimeisenä.
Kerroin myös omasta kokemuksesta edellisellä autollani, jossa kierrejousi oli naksahtanut poikki ja en ollut sitä ajossa huomannut. Asia tuli onneksi katsastuksessa esille ennen kuin ehti syntyä isompia ongelmia. Tämä on mielestäni todella hienoa, ihan oikeasti. Sitä vartenhan katsastusjärjestelmä on olemassa, että omistajalta huomaamatta jäävät vaaralliset viat saadaan korjautettua.
Syy siihen, etten viitsi kertoa k.o. auton merkkiä, edelleenkään, on seuraava. Kyseisellä autolla oli tuossa vaiheessa ikää lähes 20 vuotta, mutta kilometrejä kertynyt vasta noin 75 000. Tunnen auton historian uudesta alkaen, ja tietääkseni kyseinen jousi oli alkuperäinen. Tästä voi jokainen salaliittoteorioita mielessään pohtinut tehdä omat johtopäätöksensä. Tarjoan kolme vaihtoehtoa:
1. En kerro edellisen autoni merkkiä, koska se heikentäisi merkin mainetta. Kyllä kierrejousen pitää kestää yli 75 000 kilometriä;
2. En kerro merkkiä, koska se lisäisi merkin mainetta. Täytyy olla vahvaa rautaa, kun on kestänyt Suomen ilmastossa liki 20 vuotta;
3. En kerro merkkiä, koska tällä palstalla keskustellaan käsittääkseni ensisijaisesti Alfoista. Sitä paitsi edellisen autoni käyttöhistoria on niin paljon tavanomaisesta poikkeava, ettei se anna oikeaa kuvaa kyseisen merkin kestävyydestä.
Jotta ei jäisi epäselvyyttä, niin paljastan totuuden. Oikea vastaus on viimeisenä.
- PK
- Viestit: 516
- Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
- Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )
No edellinen kirjoittaja voisi luottaa meihin muihin siinä, että ymmärrämme tilanteen kyseessä olleen auton iän vuoksi, emmekä siksi voi leimata kyseistä merkkiä jousen vuoksi...
Noh, sain auton ja tsekkasin vanhat iskarit... ja tulos oli, että lautanen oli ruostunut läpitte noin 35 prosenttisesti, eli ehjää ruostumatonta pintaa oli loput eli meisseli ei mennyt läpi vaikka roimasin oikein kunnolla.
Arvelen on että maksimissaan olisivat vuoden jos sitäkään kestäneet "romahduspisteeseen". Noh, tässä tuli nyt 9 -10 vuotta lisää ajoaikaa takaiskarien osalta.
Niinpä tässä pitääkin nyt kysyä että mites 156:ssa on kestäneet noi etuiskarit ???
Noh, sain auton ja tsekkasin vanhat iskarit... ja tulos oli, että lautanen oli ruostunut läpitte noin 35 prosenttisesti, eli ehjää ruostumatonta pintaa oli loput eli meisseli ei mennyt läpi vaikka roimasin oikein kunnolla.
Arvelen on että maksimissaan olisivat vuoden jos sitäkään kestäneet "romahduspisteeseen". Noh, tässä tuli nyt 9 -10 vuotta lisää ajoaikaa takaiskarien osalta.
Niinpä tässä pitääkin nyt kysyä että mites 156:ssa on kestäneet noi etuiskarit ???
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Tästä olen täysin samaa mieltä. Omassa 156:ssa oli molemmat etujouset poikki kun auto tuli Saksasta, outo ääni kieli jostain, mutta enpä muuten arvannut, että poikki. Tosin aikoinaan kansanvaunussa oli myös jousi poikki, eli ei lie kovin outoa.Compare Orso kirjoitti:kierrejousi oli naksahtanut poikki ja en ollut sitä ajossa huomannut. Asia tuli onneksi katsastuksessa esille ennen kuin ehti syntyä isompia ongelmia. Tämä on mielestäni todella hienoa, ihan oikeasti. Sitä vartenhan katsastusjärjestelmä on olemassa, että omistajalta huomaamatta jäävät vaaralliset viat saadaan korjautettua.
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Opel Vectrassa (-98, aj. 250 tkm), todettiin viime kesän katsastuksessa molempien etujousien olevan poikki. Ei tuntunut ajossa ihmeemmin... Ilmeisesti ihan "tyyppivika" kymmenen vuoden ikään yltäessä.
Niin oli muuten joskus 9000 turbo Saabissakin (15 v. vanha aj. 450 tkm) toinen etujousi poikki. Totesivat sen sitten katsastuksessa. Ei siinä mitään, mutta tuli sitä ennen kokeiltua miltä tuntuu ajaa 200 km/h nastarenkailla syyspimeällä... Nyt pelottaa jo ajatuskin..
Niin oli muuten joskus 9000 turbo Saabissakin (15 v. vanha aj. 450 tkm) toinen etujousi poikki. Totesivat sen sitten katsastuksessa. Ei siinä mitään, mutta tuli sitä ennen kokeiltua miltä tuntuu ajaa 200 km/h nastarenkailla syyspimeällä... Nyt pelottaa jo ajatuskin..
Senza cuore saremmo solo macchine
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
-
- Viestit: 95
- Liittynyt: 12 Helmi 2007, 22:09
- Car(s): 156 2.0 TS 1999