164 V6 12 ei kierrä kuormitettuna ja tehot muutenkin hukassa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
SiK
Viestit: 261
Liittynyt: 08 Touko 2005, 21:18
Car(s): 500e
V70
Paikkakunta: Tampere

164 V6 12 ei kierrä kuormitettuna ja tehot muutenkin hukassa

Viesti Kirjoittaja SiK »

Ajoin tänään ensimmäistä kertaa 164 projektilla, eli leimakonttorille hakemaan pitkän vikalistan..

Mutta hylsyä suurempi murhe on silti moottorin vaisu toiminta. Ajossa ei ottanut yli 3000 kierrosta, veto on olematonta, ja välillä tuntui nykivänkin. Myös alaväännöstä osa hukassa. Kaasun kun painaa pohjaan vaikka kakkosella, niin kierrokset nousee ensin laiskasti vajaaseen 3000 kierrokseen, sitten välillä paukauttaa putkessa ja tuntuu vaan hyytyvän. Paikallaan kuormittamattomana ottaa kierroksia normaalin tuntuisesti.

Onko hyviä arvauksia oireiden perusteella missä vika voisi olla?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Bensapumppu. Itsellä teki samaa, kun oli bensaputki hieman lytyssä suodattimen vaihdon jälkeen, eikä saanut tarpeeksi soppaa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

SiK
Viestit: 261
Liittynyt: 08 Touko 2005, 21:18
Car(s): 500e
V70
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja SiK »

Tuo kuulostaisi mukavan helpolta vialta, täytyypä tarkastaa bensapumppu ja linja. Suodatinkin on kyllä vaihtamatta, en tiedä kuinka tukkoinen sekin on.

Ensimmäisenä tuli itselle pelko että nokkien ajoitus on mennyt pieleen hihnaa vaihtaessa. Tuo putkessa paukahtelu voisi kait viitata johonkin ajoitukseen liittyvään. Mutta voisiko bensanpuutteen takia laiha seos palaa myös putkessa?

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Mulla oli juuri tuollainen vika ja syylliseksi paljastui kampiakselin asentoanturi. Moottori käynnistyi hyvin, kierrokset ei vain nousseet välillä 2000, välillä 3000 yli, paikallaan ollessa kierrokset nousivat suuremmaksi kuin liikkeellä ollessa ja pakoputkessa paukkui kaasutettaessa.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Tosiaan, tuota paukkumista ei minulla esiintynyt, mutta muuten osuisi aika hyvin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Oma kampuran tunnistin aiheutti myös pauketta putkessa, sen lisäksi terävää nykimistä jonka tahdissa kierroslukumittari putoili nopeasti nollaan ja takaisin. Siis nopeammin kuin itse moottorin pyörintänopeus ehtii muuttua.
- Epäkelpokeräilijä -

SiK
Viestit: 261
Liittynyt: 08 Touko 2005, 21:18
Car(s): 500e
V70
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja SiK »

Itse en ainakaan kierroslukumittarissa huomannut mitään erikoista nykimistä. Muutenkin moottori veti melko tasaisesti tuohon 3000 kierrokseen asti.

Hyvä silti että nyt on ainakin jotain ajatusta mistä lähteä vikaa etsimään kun ensi viikolla taas kerkeää autoa rassaamaan.

SiK
Viestit: 261
Liittynyt: 08 Touko 2005, 21:18
Car(s): 500e
V70
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja SiK »

Vaihdoin bensansuodattimen tänään. Vanhasta sai ilmaa läpi puhaltamalla, mutta vastus oli selvästi isompi kuin uudessa. Luulisi silti bensanpaineen olevan senverran kova, että menisi vähän tukkoisemmastakin suodattimesta läpi.

Koeajollahan se sitten selviää auttoiko..

SiK
Viestit: 261
Liittynyt: 08 Touko 2005, 21:18
Car(s): 500e
V70
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja SiK »

Koeajolla käyty, ja veto vielä pahemmin hukassa. Lopulta ei meinannut riittää voima enään autotallin kynnyksen yli ajamiseen..

Tuntuu selvästi bensansaanti ongelmalta, jotenkin hyytyi heti, kun konetta vähänkin kuormitti. Tänään kun koitin, lähti enään hädintuskin käyntiin. Lopulta ei enää sitäkään.

Mittasin bensapumpun jännitteen startatessa, ja näytti n. 6 volttia. Akkujännite kuitenkin startissa >10V. Eli pumpun rele ja maadoitus tarvisi tarkastaa. Rele ilmeisesti konehuoneen etureunassa, onko jollain tietoa mikä se niistä olisi? Ja maadotus lienee takakontin reunassa?

Avatar
Nelli
Viestit: 904
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Olen joskus aikaisemminkin laittanut tämän, mutta uusitaan.
Amerikkalainen versio konehuoneen releistä löytyy täältä
http://koti.mbnet.fi/deicer24/Releitten ... neessa.PDF
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

SiK
Viestit: 261
Liittynyt: 08 Touko 2005, 21:18
Car(s): 500e
V70
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja SiK »

Kiitokset. Vaihdoin tuon kuvan perusteella bensapumpun releen. Samoin herkistelin rintapellissä olevan liittimen CRC:llä.

Vika taisi kuitenkin olla bensapumpussa, tai tarkemmin siinä lyhyessä letkunpätkässä pumpun kannen alla. Oli pitkittäinen halkeama. Saa nähdä ratkesiko tuon letkun vaihdolla kaikki ongelmat. Huomenna pääsee testaamaan.

Avatar
FatTony
Viestit: 72
Liittynyt: 26 Touko 2007, 09:57
Car(s): Giulia Veloce, Ex 159, 147, 155
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja FatTony »

Ei samasta autosta, mutta 155:ssa ollut samanlaisia ongelmia,

Täällä lisää aiheesta.
Speed is a virtue

SiK
Viestit: 261
Liittynyt: 08 Touko 2005, 21:18
Car(s): 500e
V70
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja SiK »

Jep, kyllä oli ongelma pumpussa, niinkuin heti ensimmäisessä vastauksessa arveltiin. Kyllä veti suun väkisin leveään hymyyn, kun ei pitoa meinannut löytyä testilenkillä..

Kiitos kaikille hyvistä neuvoista! Vielä kun abs:t saisi kuntoon niin saisi leiman..

Vastaa Viestiin