Kuinka paljon teidän alfat kuluttaa satasella?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Suba
Viestit: 3210
Liittynyt: 09 Syys 2008, 19:28
Car(s): -
Giulia super
159 sw
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Suba »

^ Sehän menee lähes pyhällä hengellä. :mrgreen:

Avatar
Pomigliano
Viestit: 128
Liittynyt: 13 Loka 2008, 16:52
Car(s): 156 2,4 Jtd 20V MJet -06,
GT 1,9 JTD -06
Paikkakunta: Ruovesi

Kuinka paljon teidän alfat kuluttaa satasella?

Viesti Kirjoittaja Pomigliano »

Tulipa ajettua jtd:llä 800 km:n testilenkki reilun kymmenen asteen pakkaskelissä. Matkasta 400 km motaria 120 taulussa loput 80-100 km nopeudella. Kulutus satasta kohti 6,2 litraa. Alla kitkat. Aikas linjassa muiden 2,4 diisseleiden kanssa. Itse ainakin tyytyväinen.
Ketuttaa vaan matkalla hajonnut tuulilasi. Yläreunaan mustalle alueelle tullut nasta tai kivi teki kunnon railon melkein samantien. Ei mitään tehtävissä. Keuruulla lasimies tarjosi 330€ uutta SaintCobainia tilalle. Pitää odotella nasta-aika ohi keväämmälle. Muuten tuntui olevan asiallinen kaveri. Kertoi suojaavansa karmit irroitusvaiheessa ja ruosteenesto aina ennen asennusta.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Kuinka paljon teidän alfat kuluttaa satasella?

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Pomigliano kirjoitti:Tulipa ajettua jtd:llä 800 km:n testilenkki reilun kymmenen asteen pakkaskelissä. Matkasta 400 km motaria 120 taulussa loput 80-100 km nopeudella. Kulutus satasta kohti 6,2 litraa. Alla kitkat. Aikas linjassa muiden 2,4 diisseleiden kanssa. Itse ainakin tyytyväinen.
Ketuttaa vaan matkalla hajonnut tuulilasi. Yläreunaan mustalle alueelle tullut nasta tai kivi teki kunnon railon melkein samantien. Ei mitään tehtävissä. Keuruulla lasimies tarjosi 330€ uutta SaintCobainia tilalle. Pitää odotella nasta-aika ohi keväämmälle. Muuten tuntui olevan asiallinen kaveri. Kertoi suojaavansa karmit irroitusvaiheessa ja ruosteenesto aina ennen asennusta.
Mistä päättelet, että se oli nasta, joka siihen lasiin tuli? Jäikö se lasiin kiinni?

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Kuinka paljon teidän alfat kuluttaa satasella?

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Jönsson kirjoitti:
Pomigliano kirjoitti:Yläreunaan mustalle alueelle tullut nasta tai kivi teki kunnon railon melkein samantien.
Mistä päättelet, että se oli nasta, joka siihen lasiin tuli? Jäikö se lasiin kiinni?
Mistä päättelit, että se oli nasta? :silly:

Avatar
Pomigliano
Viestit: 128
Liittynyt: 13 Loka 2008, 16:52
Car(s): 156 2,4 Jtd 20V MJet -06,
GT 1,9 JTD -06
Paikkakunta: Ruovesi

Re: Kuinka paljon teidän alfat kuluttaa satasella?

Viesti Kirjoittaja Pomigliano »

Rolle kirjoitti:
Jönsson kirjoitti:
Pomigliano kirjoitti:Yläreunaan mustalle alueelle tullut nasta tai kivi teki kunnon railon melkein samantien.
Mistä päättelet, että se oli nasta, joka siihen lasiin tuli? Jäikö se lasiin kiinni?
Mistä päättelit, että se oli nasta? :silly:
Menimme peräkanaa motarilla, joka usean päivän selkeän kelin ja pakkasjakson aikana oli kuivanut kesäkuntoon. Hiekka ei rapissut lainkaan. Tuulilasissa nassahti kunnolla, ohitin edellä ajaneen Yariksen. Sillä kuulosti olleen alla aika ulkonevat nastat vanhoine renkaineen, vai mistä lie johtui todella kova telaketjumainen rohina ohitushetkellä. Pysähdyin huoltikselle ja pelko kävi toteen, reikä vasemmassa yläkulmassa mustalla alueella. No paljon mahdollista, että motarinopeuksissa renkaan uraan syväle painunut kivi päätti lähteä luodin lailla.
Itseäänhän tuosta saa syyttää kun kaikesta huolellisuudesta huolimatta ohitustilanteessa ollaan joskus turhan lähellä.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Kuinka paljon teidän alfat kuluttaa satasella?

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Rolle kirjoitti:
Jönsson kirjoitti:
Pomigliano kirjoitti:Yläreunaan mustalle alueelle tullut nasta tai kivi teki kunnon railon melkein samantien.
Mistä päättelet, että se oli nasta, joka siihen lasiin tuli? Jäikö se lasiin kiinni?
Mistä päättelit, että se oli nasta? :silly:
Toden totta - olihan se kivikin siellä - siitä päättelin, että kun meinaa "odottaa nastarengaskauden päättymistä".

Jotta pysytään otsikossa, niin itselläni on piiiiitkän ajan jälkeen nastarenkaat alla. Täytyy sanoa, että kuten muistelinkin, melua lukuunottamatta ne ovat kaikilta muilta ominaisuuksiltaan, kaikilla keleillä paremmat kuin kitkarenkaat, jollaiset on vieläkin toisessa autossa. Eikä niitä nastoja ole ainakaan vielä irronnut yhtään - kuten ei silloin ennenkään. Jaa, mitenkö liittyy kulutukseen: kuluttavathan ne tien pintaa enemmän kuin kitkarenkaat.

Avatar
routasydän
Viestit: 1555
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja routasydän »

6,5l/100km näytti menneen. Tämä sisältää vajaan 500km matka-ajoa, josta osa motarilla ja 300km kaupunkiajoa. Ja koska auto on vasta tullut ei ajotapa kovin säästävä ole ollut :-D

Avatar
kaukomaa
Viestit: 10
Liittynyt: 15 Marras 2008, 20:19
Paikkakunta: Tampere

166 3.0

Viesti Kirjoittaja kaukomaa »

9.9 l/100 Tampere-Helsinki-Tampere tänään.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Tää nyt ei varsinaisesti liity kulutukseen, mutta tulipa taas tankattua "60litran" tankkiin 63,05litraa. Ilmeisesti oli kohtuu tyhjä :silly:
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Wile E. Coyote kirjoitti:Tää nyt ei varsinaisesti liity kulutukseen, mutta tulipa taas tankattua "60litran" tankkiin 63,05litraa. Ilmeisesti oli kohtuu tyhjä :silly:
156:n tankki on 63 litraa?
VMP

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Mäkin tankkasin muutama päivä sitten emännän 156:n tankkiin 60-litraa, ja ajattelin että olisi ollut tyhjä, mutta yllämainitun perusteella ei ollut sinnepäinkään :)
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Oma henkilökohtainen ennätys 156:n tankkaamisessa 66.32 litraa :lol:
VMP

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

5300 km takana ja ajotietsikka väittää kokonaiskulutuksen olleen tasan 7l/100km. Maantieajossa vakioksi (joku 115km/h) on muodostunut 5,9l/100km.

Ihan mielenkiintoista nähä kuhan kevät tulee, että paljos toi vie kesärenkailla ja ilman ilmastointia.
-Matti-

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Getvosella meni semmonen 14l/100km :mrgreen:

Onneks bensa on halpaa.

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Tällä viimeisimmällä 156 V6:lla kulutus on ollut siinä 10-11l satasella kun ajo on ollut seka-kaupunkiajoa. Kesällä näkee miten menee maantieajossa.

Hassua on se että tämä 2.5 vie 1,5 litraa vähemmän kuin ex-2.0 litranen samanlaisella ajolla :D
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

Pasi kirjoitti:Tällä viimeisimmällä 156 V6:lla kulutus on ollut siinä 10-11l satasella kun ajo on ollut seka-kaupunkiajoa. Kesällä näkee miten menee maantieajossa.

Hassua on se että tämä 2.5 vie 1,5 litraa vähemmän kuin ex-2.0 litranen samanlaisella ajolla :D
just samoissa pyörii täälläkin, eikä tuohon lukemaan ihan pelkkää pihistelyä tarvitse harrastaa. viime kesänä meni 8-9 matka-ajossa maanteillä. 120 kmh rajoituksen moottoriteillä 130 kmh todellisessa nopeudessa tahtookin sitten haukata jo melkein kymmentä litraa sataselle, kun se kutonenkin on niin älyvapaan lyhyeksi välitetty.

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Reilu kaheksa on menny seka-ajossa, sanotaan että 8.2 muistaakseni, ihan nämä pari ekaa tankillista. Ajotietokoneen mukaan 7.2. Kysymys kuuluukin paljonko tuohon ajotietokoneen lukemaan saa lisätä että pääsee oikeaan arvoon suunnilleen?

Tämän päiväiselle reissulle Porista Jyväskylän tienoille ajotietokoneen ''B'' näytti keskikulutuksena 5.9l/100km (!) keskinopeudella 70kmh.. Pakkohan tuo on ainakin sen litran sitten heittää kun valmistajakin lupaa maantielle tuon 6.4l/100km :roll:

Avatar
Bstoned
Viestit: 224
Liittynyt: 14 Elo 2007, 14:20
Car(s): Jaguar XF 3.0D V6

ex:S-Type 2.7d V6, GT 2.0JTS, 156 2.5v6, liuta Opeleita, Celica ja BMW 316
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Bstoned »

mattijus kirjoitti:Oma henkilökohtainen ennätys 156:n tankkaamisessa 66.32 litraa :lol:
Muistelisin että ohjekirjassa luki tankin tilavuudeksi 60 litraa ja lisäksi 7 litran "varatankki"... korjatkaa jos olen väärässä... :)
Meteant, dum obient.
(pelätkööt, kunhan tottelevat.)

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

kun se kutonenkin on niin älyvapaan lyhyeksi välitetty.
Mun mielestä parasta näissä on hienon moottorin jatkeena kerrankin ajamista varten välitetty laatikko, ei säästämistä. Ajan fillarilla kun haluan säästää.... :-D

niksunorz
Viestit: 5
Liittynyt: 14 Tammi 2009, 11:56
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja niksunorz »

2.0 147 kuluttaapi pienimmillään miun käytössä 8,6l satasella. Yhdistetyssä. Menee sinne 9,8l kaupunkiajossa. Tankki kestää viikon kun joka päivä ajelee töiden ja kodin väliä.

Avatar
dilledong
Viestit: 428
Liittynyt: 04 Syys 2008, 21:49
Car(s): ex. 156 GTA Q2 -02
Paikkakunta: Tampere

nätisti

Viesti Kirjoittaja dilledong »

156 V6 -99 imasee noin 9-10L maantiellä ja kaupunki/mutkapätkälukemia ei kehtaa kertoo.... tankkausennätys 66L(sammui huoltsin pihaan aineen loputtua...)

niksunorz
Viestit: 5
Liittynyt: 14 Tammi 2009, 11:56
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja niksunorz »

Kokeilinpa vähän suuremmalla kaasulla tuota kulutusta seurata. Tankillinen meni kahdessa päivässä ja keskikulutus 13,4l satasella. Eipä ollut kovin ekologista ajoa. Alfalla on toki hauska päästellä mutta kalliiksihan tuo tulee jos joka päivä tekisi. :)

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Kyllähän tuo s-tana tuntuu haukkaavan ihan iloiseti sitä löpöä: talvikelillä lyhyitä matkoja ajaen kulutus heiluu siellä 11-13ltr paikkeilla. Siihen varmaan vaikuttaa se kylmäkäynnistys (vaikka auto onkin yöt tolpassa) mutta moottorihan ei ehdi lämmetä kunnolla parin kilometrin matkalla. Tänään seurasin auton omaa kulutusmittaria ajettuani sellaisen n. 400 km pätkän. Kulutus oli sen mukaan 7.1/100 km ilman mitään säästöajoa. Tutkat ja mahdolliset sakkopaikat piti tietysti ottaa varovaisesti.

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

Pidän vihkoa jokaisesta tankkauksesta:

95-bensa -> 9.5 - 9,8l / 100km

99-bensa -> 8,1l / 100km


Ei meenaa itsekään uskoa tuota , 6 tankillista ajanut veepowerilla .

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

willez kirjoitti:Pidän vihkoa jokaisesta tankkauksesta:

95-bensa -> 9.5 - 9,8l / 100km

99-bensa -> 8,1l / 100km


Ei meenaa itsekään uskoa tuota , 6 tankillista ajanut veepowerilla .
Ja normaalisti 95:sella? Hurja ero on kyllä, tuossahan pystyy jo säästämään. Toisaalta, onko aika korkea kulutus 95:sella? Jos se ei toimi kunnolla sillä jostain syystä.

9c kalliimpi 99 kuin 95, tekee 5,4€ per 60l tankki, mutta pääsee 108km pidemmälle. Johon taas tarvisi n.10l 95:sta, johon menee 12€ (polttoaine.net tänään /Oulu).

Eli n. 6,5€ säästöä per tankki 99 vs. 95. Plus että ei ainakaan pitäisi huonommin käydä ja kulkea. Hmmm, voiko olla totta, pitäsköhän alkaa itsekin kokeilemaan.

Tosin itsellä lyheni juuri työmatka puoleen ja keskikulutus nousi toista litraa. Tuossa pitää olla tarkkana että ajaa joko ajan samaa reittiä tai sitten seuraa pitkällä aikavälillä sekä ennen että jälkeen.

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Osaako joku sanoa mikä on käytännön kulutusero saman kori ja moottori mallin selespeedillä ja ilman?
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

JiiTeeÄssä kirjoitti:
willez kirjoitti:Pidän vihkoa jokaisesta tankkauksesta:

95-bensa -> 9.5 - 9,8l / 100km

99-bensa -> 8,1l / 100km


Ei meenaa itsekään uskoa tuota , 6 tankillista ajanut veepowerilla .
Ja normaalisti 95:sella? Hurja ero on kyllä, tuossahan pystyy jo säästämään. Toisaalta, onko aika korkea kulutus 95:sella? Jos se ei toimi kunnolla sillä jostain syystä.

9c kalliimpi 99 kuin 95, tekee 5,4€ per 60l tankki, mutta pääsee 108km pidemmälle. Johon taas tarvisi n.10l 95:sta, johon menee 12€ (polttoaine.net tänään /Oulu).

Eli n. 6,5€ säästöä per tankki 99 vs. 95. Plus että ei ainakaan pitäisi huonommin käydä ja kulkea. Hmmm, voiko olla totta, pitäsköhän alkaa itsekin kokeilemaan.

Tosin itsellä lyheni juuri työmatka puoleen ja keskikulutus nousi toista litraa. Tuossa pitää olla tarkkana että ajaa joko ajan samaa reittiä tai sitten seuraa pitkällä aikavälillä sekä ennen että jälkeen.
Itsellä tuo ajo maantietä 35km / päivä + sekalaista kaupunkipyörimistä . Pitää seurata vielä kun saan tuon Squadra-chipin että miten se vaikuttaa kulutukseen.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Sitten taas vaihto takaisin 95:een ja taas 99:iin, niin alkaa olla aika varmalta vaikuttava tulos.
Kimmo / alfatune.fi

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

gYdEbUh kirjoitti:Osaako joku sanoa mikä on käytännön kulutusero saman kori ja moottori mallin selespeedillä ja ilman?
Olisikohan 0,0 l. / 100 km (+/- 0,1), mikäli ajotapa pysyy samana. Selespeed voi olla muutaman kilon painavampi ja sähköäkin se vie ja hydrauliikkaan pitää kehittää paineet, mutta se ei luistata kytkintä ja muutenkin hoitanee vaihtamistapahtumat optimaalisesti, joten tasoihin menee.

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Jönsson kirjoitti:
gYdEbUh kirjoitti:Osaako joku sanoa mikä on käytännön kulutusero saman kori ja moottori mallin selespeedillä ja ilman?
Olisikohan 0,0 l. / 100 km (+/- 0,1), mikäli ajotapa pysyy samana. Selespeed voi olla muutaman kilon painavampi ja sähköäkin se vie ja hydrauliikkaan pitää kehittää paineet, mutta se ei luistata kytkintä ja muutenkin hoitanee vaihtamistapahtumat optimaalisesti, joten tasoihin menee.
Interesting interesting.. Kuin tuo tomaatti voi viedä saman kun manuaali kylillä? Eikai se niin edistyksellinen voi olla.
Sun Sele ei muuten ikävä kyllä tullut meille, kauaa se ei ollut kaupan 7900e nettohintaan uusilla renkailla, tuulilasilla ja leimalla.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Selespeed ei ole automaatti.
VMP

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

gYdEbUh kirjoitti:
Jönsson kirjoitti:
gYdEbUh kirjoitti:Osaako joku sanoa mikä on käytännön kulutusero saman kori ja moottori mallin selespeedillä ja ilman?
Olisikohan 0,0 l. / 100 km (+/- 0,1), mikäli ajotapa pysyy samana. Selespeed voi olla muutaman kilon painavampi ja sähköäkin se vie ja hydrauliikkaan pitää kehittää paineet, mutta se ei luistata kytkintä ja muutenkin hoitanee vaihtamistapahtumat optimaalisesti, joten tasoihin menee.
Interesting interesting.. Kuin tuo tomaatti voi viedä saman kun manuaali kylillä? Eikai se niin edistyksellinen voi olla.
Sun Sele ei muuten ikävä kyllä tullut meille, kauaa se ei ollut kaupan 7900e nettohintaan uusilla renkailla, tuulilasilla ja leimalla.
Juuri, kuten edellä sanottiin, Selespeed ei ole "oikea" automatti, vaan automatisoitu manuaalivaihteisto. No, eikö se sitten ole sama asia? On ja ei. Rekisteriotteen mukaan kyseessä on automaattivaihteisto, mutta ero on siinä, että normaaliin ns. kovaan laatikkoon on laitetu sähköaivojen ohjaama hydrauliikka, joka käyttää kytkintä ja liikuttaa rattaita. Tekninen toteutus on perinteisissa automaattivaihteistossa aivan toinen. Niissä on kaikenmaailman hydraulisia momentinmuuntimia ym. Ne ovat painavampia, niissä vatkataan suurempaa öljymäärää ja momentinmuunnin aiheuttaa luistoa eli auton todellinen nopeus ei ole aivan sitä, mitä välityssuhteen ja kierrosluvun perusteella laskennallisesti pitäisi olla. Kaupungissa kulutusta lisää vielä se, että pysähdyksissäkin ollessa pitää painaa jarrua; auto tekee työtä mennäkseen eteenpäin ja kuski estääkseen sen. Selespeed-vaihteisen auton moottorille riittää, kun se vain pysyy tyhjäkäynnillä käynnissä.

Puhtaaseen manuaaliin verrattuna taas Selespeedin voi jopa hieman säästää, koska se käyttää kytkintä aika napakasti, jolloin luisto jää vähäisemmäski. Vaihteenvaihdon helppous myö auttaa laiskaa vaihtamaan ajoissa isommalle, mutta toki myös pienemmälle, jolloin vaikutus on päinvastainen.

156 JTS Selespeed muuten vetää kiltisti vitosella 50 km/h nopeudesta ja sillä on kokemukseni mukaan mahdollista päästä jopa pienempiin kulutuslukemiin kuin tällä nykyisellä 159 2,4 JTD:llä. Tällä ei aja esim. Lahdesta Kuopioon alle 7 litran keskikulutuksella. Normaaliajon keskikulutus tällä dieselillä on kyllä pienempi ja käytännön suorituskyky parempi, mutta ero on kyllä liian pieni, mihin olen lievästi pettynyt.

Oliko se exäni muuten myynnissä Deltassa vai olivatko siirtäneet jobbarille?

Avatar
Ransu
Viestit: 51
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 09:24

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Moi!
Oma vie noin 8l satasella,riippuu ajotavasta kiva joskus ottaa2;sella rundari tappiin.Tykkää siitä,ja on asennetta.Muista äänet,herkkua.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Epezi kirjoitti:Getvosella meni semmonen 14l/100km :mrgreen:

Onneks bensa on halpaa.
No nyt meni 16litraa.
Ei tunnu bensakaan enään niin halvalta :lol:

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Jönsson kirjoitti:Juuri, kuten edellä sanottiin, Selespeed ei ole "oikea" automatti, vaan automatisoitu manuaalivaihteisto. No, eikö se sitten ole sama asia? On ja ei. Rekisteriotteen mukaan kyseessä on automaattivaihteisto, mutta ero on siinä, että normaaliin ns. kovaan laatikkoon on laitetu sähköaivojen ohjaama hydrauliikka, joka käyttää kytkintä ja liikuttaa rattaita. Tekninen toteutus on perinteisissa automaattivaihteistossa aivan toinen. Niissä on kaikenmaailman hydraulisia momentinmuuntimia ym. Ne ovat painavampia, niissä vatkataan suurempaa öljymäärää ja momentinmuunnin aiheuttaa luistoa eli auton todellinen nopeus ei ole aivan sitä, mitä välityssuhteen ja kierrosluvun perusteella laskennallisesti pitäisi olla. Kaupungissa kulutusta lisää vielä se, että pysähdyksissäkin ollessa pitää painaa jarrua; auto tekee työtä mennäkseen eteenpäin ja kuski estääkseen sen. Selespeed-vaihteisen auton moottorille riittää, kun se vain pysyy tyhjäkäynnillä käynnissä.

Puhtaaseen manuaaliin verrattuna taas Selespeedin voi jopa hieman säästää, koska se käyttää kytkintä aika napakasti, jolloin luisto jää vähäisemmäski. Vaihteenvaihdon helppous myö auttaa laiskaa vaihtamaan ajoissa isommalle, mutta toki myös pienemmälle, jolloin vaikutus on päinvastainen.

156 JTS Selespeed muuten vetää kiltisti vitosella 50 km/h nopeudesta ja sillä on kokemukseni mukaan mahdollista päästä jopa pienempiin kulutuslukemiin kuin tällä nykyisellä 159 2,4 JTD:llä. Tällä ei aja esim. Lahdesta Kuopioon alle 7 litran keskikulutuksella. Normaaliajon keskikulutus tällä dieselillä on kyllä pienempi ja käytännön suorituskyky parempi, mutta ero on kyllä liian pieni, mihin olen lievästi pettynyt.

Oliko se exäni muuten myynnissä Deltassa vai olivatko siirtäneet jobbarille?
Hianoa. Enää jää kysymys että miksi 'selepoksit' on ollut niin harvassa automaailmassa. Ei olisi teltta kaupannut autoasi tuohon hintaan Jöni.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

gYdEbUh kirjoitti:Enää jää kysymys että miksi 'selepoksit' on ollut niin harvassa automaailmassa.
Ei se nyt niin hirveän harvinainen ole. mm. Fiat, Honda, Toyota ja Citroen ovat tarjonneet tällaista laatikkoa pienempiin malleihinsa. Yleensä lehdistö on moittinut näiden toimintaa ja kieltämättä ainakin halvemmissa sovelluksissa tuppaa olemaan lian pitkä viive ja nykimistä vaihdettaessa, vaikeuksia esim taskupysäköinnissä (on/off-tyyppinen kytkin) ja muuta epäsopivaa, josta kaikkie eivät ainakaan lyhyen koeajon aikana viehäty.

Perheessämme on Citikka C4 1,6 HDI tälläisella vaihteistolla ja täytyy sanoa, että ymmärrän kyllä sen, että moni tykkää tavallisen automaatin (sellaisenkin siihen saa) pehmeydestä ja siitä, että veto ei katkea väärässä paikassa. Citikassakin on pieni moottori, joka nykydieseleiden tapaan on täysin hengetön matalimmilla kierroksilla. Tuntuu jokseenkin ärsyttävältä, kun kadunkulmassa painaa kaasua - ei tapahdu mitään - auto alkaa arpoa pienempää vaihdetta - veto katkeaa ja kierrosluku putoaa - ei tapahdu mitään - pienempi vaihde kytkeytyy, mutta turbo ei ole mukana - ei tapahdu mitään yllättävän pitkään aikaan... Käsivalinnalla voi pakottaa auton menem'ään isommalla vaihteella, jolloin sentään autio lievästi kiihtyy koko ajan ilman ärsyttävää uuvahtamista. No, Alfan vaihteisto - moottori -yhdistelmä on toki paljon paremmin toiva, mutta kyllä perinteisen automaatin katkeamaton veto ja pehmeys ovat monen mielestä vielä parempia.

Volkkarin DSG ynnä vastaavat suorakytkentälaatikot ovat myös robottivahteita, joskin kaksoiskytkennällä toteutettuna hieman kalliimpia. Ne alkavat olla aika hyvä kompromisseja, niissähän ei veto myöskään katkea, mutta ne eivät silti ole mitään liiraavia öljynvatkaajia.

Itse pidän robottivaihteistosta, mutta kun suurin kuluttajista haluaa hämmennyskepin H-kaavalla tai sitten osaa arvostaa vain oikeaa automaattia, ei robottivaihteistölee jää liikaa faneja, varsinkin kun automaatteihinkin on tullut näitä käsivalintamahdollisuuksia (tai pikemminkin käsitoivomusmahdollisuuksia).

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1189
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
Paikkakunta: Kylmäkoski

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Eka tankillinen 155lla 7.8l/100km, suurin osa maantiellä mutta myös kaunpungissa tuli pari kertaa käytyä pyörimässä. oli positiivinen yllätys että menee pienemmällä kuin 33.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Viimeisin mittaus antoi 9,13l/100km mikä ei tänä päivänä kenties ole vähän mutta omalla kohdalla erittäin vähän. Lukema 99% maantieajolla ja 10-15% yli sallitun maksiminopeuden :)
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
JTD
Viestit: 575
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja JTD »

Wile E. Coyote kirjoitti:Viimeisin mittaus antoi 9,13l/100km mikä ei tänä päivänä kenties ole vähän mutta omalla kohdalla erittäin vähän. Lukema 99% maantieajolla ja 10-15% yli sallitun maksiminopeuden :)
Ja paljonko oli kulutus talviajoharjoittelun jälkeisen tankkauksen perusteella?

Mullakin oli poikkeuksellisen kova 8,5 ltr/100km.
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

2 viimeistä tankillista tasan 10 l/ sata.
Ajo vaihteilla 1 - 4 50 % ja loput 6: lla.

Kyllä, vitonenkin toimii, jää vaan yleensä väliin.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
juuuso
Viestit: 781
Liittynyt: 30 Huhti 2006, 20:25
Car(s): Das Auto ja Punto
-
Aiemmin: 939, 940, 939, 937
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja juuuso »

Yksviisysi kulutti eilisellä Lpr-Pyhä -siirtymätaipaleella ajotietokoneen mukaan 7,3 l / 100 km.

Eli vähemmänhän tuo kuluttaa kuin kaksilitrainen 147.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Kympin pintaan mennään, yleensä enemmän, kun on niin painavat kengät :shock:

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Ajo tietokone näyttää sellasta 8,8l/100km. kaupunkiajoa... ja startti kylmällä koneella, ja jatkuvasti auki olevalla termarilla :? Toöppa paikkaa odotellessa...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

DaViega kirjoitti:Ajo tietokone näyttää sellasta 8,8l/100km. kaupunkiajoa... ja startti kylmällä koneella, ja jatkuvasti auki olevalla termarilla :?
Hmm..., mulla vie jts tällä hetkellä 9.8l ajotietokoneen mukaan. Tosin tulee aina ajettua sen mitä rajoitukset antaa myöten ja vähän päälle. Eikä muutenkaan mitenkään nätisti. Enimmäkseen työmatka-ajoa n.13km yhteensuuntaan, josta 90% moottoritietä.
Mutta en kuitenkaan käsitä miten kaupungissa pääsisi tällä alle 9l, varsinkin kun ilmoitettu kaupunkikulutuskin on 12,6... :o: :crazyeyes:

Avatar
Poderoso
Viestit: 70
Liittynyt: 16 Huhti 2008, 18:46
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Poderoso »

155:lla viime Turku-Tampere matka: 6,87l/100km. Nopeus oli tasaista 100km/h eikä tarvinnu ohitellakaan kuin pari kertaa... Olin kyllä hyvin positiivisesti yllättynyt siitä, että Alfallakin pääsee alle 7l/100:lla :lol: . Tehtaan antama arvo maantienopeuksillahan on 6,1l/100, ehkäpä siihen voisikin päästä jos vain vaihtais tulpat jne.

G.TV
Viestit: 15
Liittynyt: 27 Elo 2005, 20:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja G.TV »

keskimäärin 10.5/100km. V6, 230hp, 1550kg, neliveto.

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Kesäkuljettimella hissukseen.....11,5l/100km

Avatar
Miles Per Hour
Viestit: 83
Liittynyt: 01 Heinä 2008, 14:54
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miles Per Hour »

Taajama-kaupunkiajossa 9,0-10,5 litraa/100 km

Maantieajossa 6,6-7,5 litraa/100 km

Moottoritieajossa 8,0-9,0 litraa/100 km

Eli ihan normiarvoja mielestäni painavaan automaattiin.

Edit: Tuli taas todisettua pääsiäisenä mökkireissulla tuo maantiekulutus; tällä kertaa näytti 7,0 litraa/100 km, missä keskinopeus n. 100 km/h hujakoilla. Edelleen sitä mieltä, että ihan normiarvoissa mennään :)
Viimeksi muokannut Miles Per Hour, 14 Huhti 2009, 14:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos se voi olla niin, niin miksei se olisi?
Ex. Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic -06

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

JiiTeeÄssä kirjoitti:
DaViega kirjoitti:Ajo tietokone näyttää sellasta 8,8l/100km. kaupunkiajoa... ja startti kylmällä koneella, ja jatkuvasti auki olevalla termarilla :?
Hmm..., mulla vie jts tällä hetkellä 9.8l ajotietokoneen mukaan. Tosin tulee aina ajettua sen mitä rajoitukset antaa myöten ja vähän päälle. Eikä muutenkaan mitenkään nätisti. Enimmäkseen työmatka-ajoa n.13km yhteensuuntaan, josta 90% moottoritietä.
Mutta en kuitenkaan käsitä miten kaupungissa pääsisi tällä alle 9l, varsinkin kun ilmoitettu kaupunkikulutuskin on 12,6... :o: :crazyeyes:
Pitänee joskus tankata täyteen ja ottaa ihan laskimen kanssa iyse lasketut kulutus numerot.
Kulutus lukemaa tosin pönkittää alaspäin se, että oon ihan vartavasten kokeillu, miten pienellä pääsee, rpm jatkuvasti alle 2000, on se tuskaa :-D joskus pitää irrotella...

edit: Niin juu, ja moottori jarrutusta käytän aika aikasin jos ei takana ketään (mulla palaa käämi jos edessä jarrutellaan risteykseen satametriä ennen risteystä tms.)
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Tarkempaa mittausta vielä tehnyt,mutta normi sekalaisessa käytössä 164ts-95(ilman pyöriviä virranjakajia malli :-D ) kuluttaa vähemmän kuin toyota verso vvt 1.8(aj:47tkm)
Ajo koostuu pääosin 112km maantie ajoa päivittäin.

Vastaa Viestiin